Toon posts:

[cisco] Op een 1600 router dynamisch IP

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
wat is het commando om op een ethernet interface een dynamisch ip adres te laten toewijzen, en deze regelmatig te laten refreshen ?

Ik wil deze namelijk koppelen aan mijn chello account.

Ik heb nu een statisch IP adres maar als dan mijn lease verlopen is moet ik het vernieuwen met een pc.

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Als je IOS release 12.1 of hoger hebt zou het eenvoudig moeten kunnen met een "ip address dhcp" op je ethernet interface.

Zelf heb ik 12.0 op een 1605R en daarin is dit in iedergeval nog niet ondersteunt. Ik heb echter een vast IP dus ik heb nog nooit de moeite genomen om uit te zoeken of het met een release versie <12.1 op een andere manier mogelijk is om een dhcp lease aan te vragen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 13:51

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

IP address negotiated

Volgens mij is dat het commando om via DHCP een ip adres te verkrijgen..

gr
CyberJ

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
"ip address negotiated" heeft volgens mij alleen betrekking op ppp. BOFH wil als ik het goed begrijp via DHCP een IP op z'n ethernet interface hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 augustus 2001 12:12 schreef MeatGrinder het volgende:
"ip address negotiated" heeft volgens mij alleen betrekking op ppp. BOFH wil als ik het goed begrijp via DHCP een IP op z'n ethernet interface hebben.
juist, maar ik ga het maar eens proberen met :"ip address dhcp"

negotiated kent een 1600 op een eth interface niet nee...

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op woensdag 29 augustus 2001 11:20 schreef BOFH het volgende:
wat is het commando om op een ethernet interface een dynamisch ip adres te laten toewijzen, en deze regelmatig te laten refreshen ?

Ik wil deze namelijk koppelen aan mijn chello account.

Ik heb nu een statisch IP adres maar als dan mijn lease verlopen is moet ik het vernieuwen met een pc.
je hebt een @home account. ;)

paas dat dingen morgen maar es mee, dan zal ik da wel eens fixen maat!

groeten

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 13:51

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Op woensdag 29 augustus 2001 12:12 schreef MeatGrinder het volgende:
Ja, Duhh.. |:(
Natuurlijk, je hebt gelijk..
Uhh. ik denk dan idd ip address dhcp oid. :?
Weet ik eigenlijk niet..nooit gedaan.
SUc6

CJ

Verwijderd

Weet iemand inmiddels welk commando er nu voor gebruikt moet worden. Wij gaan namelijk de router op een nieuwe internet verbinding aansluiten en we hebben niet veel kennis betreffende de router in huis.
Hij staat nu op een Zeelandnetmodem aangesloten, dit moet een ADSL modem worden. Die ADSL modem heeft (tuurlijk) dhcp mogelijkheden en zou dan direct de juiste DNS server doorgeven aan de router. Nu staat dat denk ik allemaal statisch ingesteld op de router. (niet echt handig als je IPS ineens een andere DNS server gaat gebruiken).

BTW dit is onze versie:

Cisco Internetwork Operating System Software
IOS (tm) 1600 Software (C1600-OY-M), Version 12.0(3), RELEASE SOFTWARE (fc1)
Copyright (c) 1986-1999 by cisco Systems, Inc.
Compiled Mon 08-Feb-99 21:06 by phanguye
Image text-base: 0x02005000, data-base: 0x024A680C

ROM: System Bootstrap, Version 11.1(12)XA, EARLY DEPLOYMENT RELEASE SOFTWARE (f1)
ROM: 1600 Software (C1600-RBOOT-R), Version 11.1(12)XA, EARLY DEPLOYMENT RELEAS SOFTWARE (fc1)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 10:53 ]

Verwijderd

Je IOS versie ondersteund geen DHCP client, je zult minimaal naar 12.1T moeten... Als je c1600-oy-mz.12.1-5.T16 (= 12.1(5)T16 ) pakt, heb je ook de IP/FW release, die je nu ook hebt... je hebt dan wel 12 MB DRAM en 6MB Flash nodig, heeft je router dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 23:10 ]

Verwijderd

Tja upgrade zal toch duur geintje worden (we kunnen niet illegaal een IOS gaan upgraden). Andere oplossing is denk ik alles met de hand instellen (dus IP adres en DNS server). Situatie:
ADSL modem ----> 1605R ---->bedrijfsnetwerk

de ADSL modem geeft een IP adres uit, dat gaat dus niet werken dus moet bij de adsl modem de poort handmatig worden ingesteld op een IP adres welke gelijk is aan de 1605R. Verder moet handmatig de DNS server ingesteld worden van de ISP toch?

Hoe moeilijk is het om die dingen allemaal in te stellen in die 1605R? We hebben namelijk precies 2 dagen ervoor, ik kan niet gaan experimenteren van te voren :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 09:12:
Verder moet handmatig de DNS server ingesteld worden van de ISP toch?

Hoe moeilijk is het om die dingen allemaal in te stellen in die 1605R? We hebben namelijk precies 2 dagen ervoor, ik kan niet gaan experimenteren van te voren :-)
DNS server is niet per sé nodig, maar die stel je in met

ip name-server <ip>

IP adres instellen

interface <interfacenaam>
ip address <ip> <subnetmask>
Pagina: 1