Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddeb
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-05-2024
Jarenlang lijken de TP-Link HS100 stekkers hier in huis prima te werken. Versie 3.0 staat erop. Ik gebruik ze via de Casa-app, zoals de fabrikant dat graag ziet.
Maar vanochtend schakelen ze spontaan aan op willekeurige tijden.
Zijn deze apparaten op afstand te benaderen? Kent iemand de mogelijkheid om ze te hacken?
Ik dacht altijd dat m'n thuisnetwerk redelijk beveiligd was met een up-to-date Fritz!box router, maar moet ik hieraan twijfelen? (Natuurlijk, gezonde twijfel is nodig, maar is dit een signaal dat het niet goed zit?)

Beste antwoord (via feddeb op 13-11-2022 11:53)

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:14
Mijn HS100 schakelt spontaan als ik hem in een wandcontactdoos steek waar de Wifi ontvangst slecht is.
Het zou dus te maken kunnen hebben met de fysieke plaats van de stekker. In mijn geval zijn er dus plaatsen en apparaten die niet met een HS100 kunnen worden aangestuurd.

Vandaar dat ik nu toch serieus naar Zigbee apparatuur kijk. Een mesh netwerk wordt alleen maar sterker naarmate je componenten toevoegt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

feddeb schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:05:
Zijn deze apparaten op afstand te benaderen?
Dat is een vraag die je zelf kan beantwoorden:
Kan jij met een app of website op je telefoon, terwijl je buitenshuis bent, deze apparaten besturen? Ja? Dan is het antwoord op je vraag ja.

Ik weet niet precies welke apparaten dit zijn en hoe de koppeling met de app wordt gemaakt, maar ik zou zo spoedig mogelijk het wachtwoord veranderen (wellicht is het geraden). Mocht je onder een steen gelegen hebben en datzelfde wachtwoord ook elders gebruiken (mail, inlog op websites...) dan ook die veranderen, elk een ander wachtwoord.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddeb
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-05-2024
remco_k schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:14:
[...]

Dat is een vraag die je zelf kan beantwoorden:
Kan jij met een app of website op je telefoon, terwijl je buitenshuis bent, deze apparaten besturen? Ja? Dan is het antwoord op je vraag ja.
Dank voor je snelle antwoord. De stekkers zijn door mij (via de app) alléén te bedienen vanaf het thuisnetwerk. Als ik buiten ben, kan ik ze niet bedienen. Dat vond ik een voordeel omdat ik dacht dat dat veiliger zou zijn. Daar twijfel ik nu aan. Als ik wachtwoorden gebruik, doe ik dat volgens de huidige inzichten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:14
Mijn HS100 schakelt spontaan als ik hem in een wandcontactdoos steek waar de Wifi ontvangst slecht is.
Het zou dus te maken kunnen hebben met de fysieke plaats van de stekker. In mijn geval zijn er dus plaatsen en apparaten die niet met een HS100 kunnen worden aangestuurd.

Vandaar dat ik nu toch serieus naar Zigbee apparatuur kijk. Een mesh netwerk wordt alleen maar sterker naarmate je componenten toevoegt.