Advies gevraagd omvormer (1 of 2 strings) en optimizers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:30
Kunnen jullie mij adviseren m.b.t. de omvormer en optimizers die ik nodig heb ik onderstaande situatie?

MIjn dak ligt op het zuid-oosten. Vanwege een grote dakkapel (waar ik geen panelen op wil leggen) is de ruimte voor zonnepanelen beperkt. MIjn plan is:

Op het schuine dak onder de dakkapel: 3 landscape zonnepanelen van 500 Wp.
Op het platte dak van de uitbouw (1e etage): 3 landscape zonnepanelen van 440 Wp (dit dak is minder breed dus de panelen moeten iets kleiner zijn).

Bij elkaar dus 2820 Wp. Met een verwachte zoninstraling van 88% zou dit (los van verlies door schaduwwerking) dus maximaal 2482 watt kunnen opleveren.

Maar doordat het 2 verschillende dakvlakken zijn die niet altijd even veel zon zullen krijgen, twijfel ik over de omvormer en het aantal optimizers voor een optimaal resultaat.

Mogelijke omvormers:
1. Growatt 2500X (1 string, opstartspanning 80V)
2. Growatt 2500 TL-XE (2 strings, opstartspanning 100V)

Wat zou de betere keuze zijn? Voor zover ik het begrijp, is het voordeel van de 2500 TL-XE met 2 strings dat de 2 sets van 3 panelen onafhankelijk kunnen werken en elkaar dus niet beïnvloeden als 1 set eerder in de schaduw ligt. Maar deze heeft wel een hogere opstartspanning dus hij zal iets later stroom opleveren?

Wat betreft optimizers, hoeveel zouden jullie er aanraden om eventuele verschillen tussen de panelen op te vangen? Bij een omvormer met 1 string heb ik waarschijnlijk meer optimizers nodig?

Zie onderstaande foto. Dit dak ligt op ZO, dus de zon verdwijnt aan het einde van de dag aan de linkerkant van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkxVBZYBYKNQCFzQcs6JCsqSvzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44Lf7XJvrsPBGgx0wg4NEvnQ.jpg?f=fotoalbum_large

Google maps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6TbWlhmJFtj1zb0yZYZknR6OL4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0UC1PY3qNAbTNToRVyxBiOGS.png?f=user_large

Gewoon rösti

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
Voor 2x 3 panelen ben je beter af met micro omvormers.

Geen van beide omvormers zijn geschikt. als 1 string maak je gewoon onnodige verliezen. Als 2 strings heb je 0,0 schaduwbeheer.

De enige enkele string omvormer die dit kan is de Solis 2,5 - maar dat kost evenveel als 3 stuks APS DS3/DS3-L

En een 6 paneels 3 fase Hoymiles micro is goedkoper.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:30
Ronald schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:12:
Voor 2x 3 panelen ben je beter af met micro omvormers.

Geen van beide omvormers zijn geschikt. als 1 string maak je gewoon onnodige verliezen. Als 2 strings heb je 0,0 schaduwbeheer.
Bedankt voor je antwoord. Micro-omvormers is misschien ook een idee, maar die schijnen wat lastig verkrijgbaar te zijn. Hoe bedoel je dat laatste?

En bestaat er een micro omvormer voor 6 panelen?

[ Voor 5% gewijzigd door mno op 13-11-2022 11:58 ]

Gewoon rösti