Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05 13:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hi Tweakers!

Ik heb een uitvoering: Lenovo Legion Y540-15IRH (81SX00AHMH), met momenteel 16GB DDR4 geheugen. (2x M471A1K43DB1-CTD)
Graag wil ik upgraden naar 32GB, en bij voorkeur ook een stuk sneller geheugen dan wat er nu in zit.

Zoals wel vaker bij Lenovo kan ik geen lijst met ondersteunende modules vinden, en weet ook uit ervaring dat Lenovo laptops wat lastig kunnen zijn met nieuwe componenten.

Kan iemand mij adviseren welke geheugen modules ik het beste kan aanschaffen?
Snelheid is voor bij belangrijker dan de kosten. (tot op zekere hoogte natuurlijk ;) )

Vreemd is overigens wel dat mijn geheugen op dit moment op 1333Mhz draait terwijl er 2666Mhz in zou moeten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5l7ovrsWy-q0CUh0ZDwFbby-Xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vIet8YzrHAH5vayI5jJjsLds.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt! :)

[ Voor 26% gewijzigd door Luchtbakker op 13-11-2022 09:53 ]

Beste antwoord (via Luchtbakker op 13-11-2022 10:49)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:13
Luchtbakker schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:28:
[...]

Dankjewel voor je uitleg! Ik begrijp dus dat ik alleen 2666Mhz modules kan kiezen.
Nee, je kunt alleen modules gebruiken die een JEDEC 2666 profiel hebben.
Ik zat jouw module te vergelijken met deze: uitvoering: Kingston Fury Impact KF426S15IB1/16

De Kingston heeft een lagere Latacy voor nagenoeg de zelfde prijs, en een aanzienlijk lagere CAS Latency.
Is de Kingston dan geen betere keuze? Of ga ik dat in deze setup niet merken?
De Kingston heeft ook een JEDEC 2666 profiel. De latency ga je niets van merken in een laptop. Die apparaten worden aan alle kanten op random momenten geknepen om temperaturen binnen de marges te houden zodat je toch nooit weet waar de beperking vandaan komt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
DDR, double data rate. 1333 MHz is 2666 MT/s. Het RAM loopt dus op de juiste snelheid.

Elke kit met een JEDEC 2666 profiel zal werken. uitvoering: G.Skill Ripjaws F4-2666C19D-32GRS bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Luchtbakker schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:51:
Kan iemand mij adviseren welke geheugen modules ik het beste kan aanschaffen?
Snelheid is voor bij belangrijker dan de kosten. (tot op zekere hoogte natuurlijk ;) )
Kun je niet dezelfde modules vinden als die erin zitten ,maar dan met dubbele capaciteit?
En hoe belangrijk is die snelheid voor je? Heb je applicaties die echt je geheugen bandbreedte nodig hebben? Want de impact van geheugensnelheid wordt vaak aardig overschat.
Vreemd is overigens wel dat mijn geheugen op dit moment op 1333Mhz draait terwijl er 2666Mhz in zou moeten zitten.
Je hebt DDR4 2666, dat behoort op 1333Mhz te draaien (alleen wordt het aangegeven als 2666 omdat het DDR is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:48

nelizmastr

Goed wies kapot

TERW_DAN schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:13:
[...]

Kun je niet dezelfde modules vinden als die erin zitten ,maar dan met dubbele capaciteit?
En hoe belangrijk is die snelheid voor je? Heb je applicaties die echt je geheugen bandbreedte nodig hebben? Want de impact van geheugensnelheid wordt vaak aardig overschat.
Dat OEM spul is lang niet altijd makkelijk te vinden, zeker niet als je ook nog dubbele capaciteit zoekt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:11:
DDR, double data rate. 1333 MHz is 2666 MT/s. Het RAM loopt dus op de juiste snelheid.

Elke kit met een JEDEC 2666 profiel zal werken. uitvoering: G.Skill Ripjaws F4-2666C19D-32GRS bijvoorbeeld.
Dankjewel voor je uitleg! Ik begrijp dus dat ik alleen 2666Mhz modules kan kiezen.

Ik zat jouw module te vergelijken met deze: uitvoering: Kingston Fury Impact KF426S15IB1/16

De Kingston heeft een lagere Latacy voor nagenoeg de zelfde prijs, en een aanzienlijk lagere CAS Latency.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:22

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

2666MTs en als je kunt altijd een kit van 2 kopen.
uitvoering: Kingston Fury Impact KF426S15IB1K2/32

Edit: had niet gezien dat @Uszka al een link had gegeven met een kit in. Vogelns mij ga je die 3ns niet echt voelen, behalve met echt geheugen intensieve taken. Dat moet je voor je zelf uitmaken of die 9€ het waard is.

[ Voor 36% gewijzigd door Damic op 13-11-2022 10:33 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Luchtbakker schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:28:
[...]

De Kingston heeft ook een JEDEC 2666 profiel. De latency ga je niets van merken in een laptop. Die apparaten worden aan alle kanten op random momenten geknepen om temperaturen binnen de marges te houden zodat je toch nooit weet waar de beperking vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:48:
[...]

[...]

Dankjewel! Ik ga jouw aanbeveling bestellen. :)
Pagina: 1