Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzoeminator
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-03 20:52
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik een privé fotocursus volgen. Tot op heden heb ik geen ervaring met fotografie. Grote kans dus dat ik hieronder wat domme vragen ga stellen :). Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan, maar zou graag jullie advies/mening willen weten. Bij voorbaat dank voor de hulp!

Ik zou graag een tweedehands spiegelreflexcamera willen aanschaffen. Het budget is tot ongeveer 500 euro. Maar het mag uiteraard ook minder zijn 😀.

Wat ik daarmee wil doen:
- Productfotografie voor mijn webshop. Dit is voor mijn onderneming, in het verleden liet ik deze foto's maken door een fotograaf, maar ik zou het in de toekomst graag zelf willen doen.
- Fabrieken van binnen fotograferen. (Tevens voor wat flyers op werk)
- Natuurfotografie, bijvoorbeeld in de bergen
Bij voorkeur een camera waarbij ik vooraf kan instellen dat de kleuren wat feller/sterker zijn. Dit is meer als hobby 😀. Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om best ver te kunnen inzoomen met de camera.

Zouden jullie aanraden om voor bovenstaand twee verschillende lenzen te kopen? Of kan ik uit de voeten met 1 camera met 1 lens?

Welke tweedehands spiegelreflexcamera + lens of lenzen zouden jullie mij aanraden?

Alvast veel dank voor jullie advies!

Groet,

Thomas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je budget kom je uit op een crop camera daar zou ik voor wat je wilt een lichtsterke zoomlens opzetten in de range van 17-55 mm F 2.8. Dan kom je vanzelf uit op iets. Waarschijnlijk zal het een Nikon of Canon worden. Bedenk dat je voor product fotografie ook flitsers en of lampen nodig hebt etc. Beetje afhankelijk van het product.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzoeminator
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-03 20:52
Hi Frogman,

Bedankt voor je reactie! Mocht ik het budget verhogen naar 700 euro. Welke opties zouden er dan zijn?

Gr

Thomas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:10
Je zegt dat je zelf al onderzoek hebt gedaan, wat kwam daar uit?

We kunnen hier zonder problemen een lijst neerzetten door iedereen z’n voorkeur te laten geven maar dat haalt niets uit. Als je nou aangeeft waar je tussen twijfelt dan kunnen we gerichter tips geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:26

SomerenV

It's something!

En wees iets specifieker over het soort foto's dat je wilt maken. Wat voor producten? Wil je in de fabriek totaalplaatjes of meer gericht op machines/detail? En waarom wil je best ver in kunnen zoomen? Is dat voor het fotograferen van wild of detailshots van het landschap? Heb je een voorkeur voor een bepaald merk? Maakt het formaat of gewicht van de camera + lens nog wat uit?

En zoals @Frogmen zegt moet je bij productfotografie ook denken aan een statief, flitser(s) en eventueel iets van een neutrale achtergrond (tenzij je je producten fotografeert in een 'realistische' setting).

Jouw 'probleem' @tzoeminator is dat je in principe 3 soorten fotografie aanhaalt. Productfotografie, interieurfotografie en natuurfotografie. Die hebben alle drie min of meer hun eigenlijk voorkeuren en benodigdheden, al gaat dat vooral om de lenzen en/of accessoires. Ga er dus maar van uit dat je twee lenzen nodig gaat hebben, en dan nog eventueel een statief en flitser.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:10
Eigenlijk kunnen we je uitdaging ook heel simpel maken voor je: elke combinatie van instap-DSLR met één of twee lenzen die je binnen jouw budget kan vinden is op dit moment al geschikt. Naarmate je verder komt in je foto-cursus en ervaring opdoet met deze camera ga je pas merken wat voor jou prettig werkt en waar je wellicht features mist. Kijk of je een lens of lenzen kan vinden die het 18mm tot 200 mm bereik (of iets in die trant) op een crop-camera beslaan. Dat is gelijk aan 27mm tot 300mm op een full-frame en biedt een redelijk groothoek tot tele-bereik. Als dit niet lukt, ga dan eerst voor een kitlens van 18-70mm of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:21
SomerenV schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:35:
Jouw 'probleem' @tzoeminator is dat je in principe 3 soorten fotografie aanhaalt. Productfotografie, interieurfotografie en natuurfotografie. Die hebben alle drie min of meer hun eigenlijk voorkeuren en benodigdheden, al gaat dat vooral om de lenzen en/of accessoires.
Dat vind ik juist wel meevallen. Bij zowel product-, interieur- en landschapfotografie staat het onderwerp stil, heb je geen kleine scherptediepte nodig en geen hoge snelheid.
Met een goedkope dslr en iets als een 18-135 en statief kom je al heel eind.

Daarna is get zoals @Archer_VC10 zegt, ervaring op doen en vervolgens kom je er vanzelf achter wat je nog meer nodig hebt.

Hou er overigens wel rekening mee dat de jpeg's die standaard uit een dslr komen rollen, er niet altijd meteen goed uit zien. Zijn in potentie wel goed, maar de conversie van ruwe data naar jpeg, doet een moderne smartphone veel beter.
Voor een optimaal resultaat, zul je dus ook wat tijd moeten besteden aan nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 21:02

DirtyBird

Praktiserend denker

Waarom spiegelreflex? Is ondertussen wel achterhaald. Tenzij je specifiek op de tweedehands (lenzen)markt mikt.

Je kunt misschien ook een fz2000 of vergelijkbaar van sony of nikon kopen. Dan heb je meteen een lens die ver inzoomt, lichtsterk is en dan hoef je je ook niet meer druk te maken om welke lens je moet kopen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archioak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:29
tzoeminator schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:54:
Hi Frogman,

Bedankt voor je reactie! Mocht ik het budget verhogen naar 700 euro. Welke opties zouden er dan zijn?

Gr

Thomas
Aangezien je pas gaat beginnen met fotograferen en aangeeft nog te moeten leren hoe alles op een camera werkt, is het misschien een idee om een iets oudere camera aan te schaffen zodat je kunt uitzoeken wat je precies wilt van een camera.

Een optie zou kunnen zijn deze Nikon D5100 :

https://www.kamera-expres...3-5-5-6g-vr-dx-o-12425401

Voor 169 euro met kitlens, klapscherm, niet gelijk teveel knoppen en opties, maar genoeg om ook prima te gebruiken zodra je iets meer van de instellingen weet, redelijke ruisprestaties en genoeg megapixels en een jaar garantie.

Daarbij zou je eventueel dan nog een zoomlens kunnen kopen van Nikon. De 55-300 VR is regelmatig tussen de 150-200 euro te vinden. Dan ben je voor rond de 350 klaar en zijn er best goede foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei Schaareman
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-01-2024
Wat dacht je van een Nikon D90 een dijk van een camera met ingebouwde scherpstel motor dan hoef je ook niet de duurste lenzen te kopen .
Ik heb een D7200 en D800 op de 800 heb ik standaard de 28-105 mm 3.5-4.5 staan een tele lens voor de D90 heb je onder de 100 euro 70-300 word op de crop camera 105-450 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Als tweedehands camera, zou je kunnen kijken naar een m50, welke vaak wordt aangeboden met kitlens voor ongeveer 400 euro.

Als je echt een spiegel-reflex-camera wil, dan is de canon 750d ook een goede optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei Schaareman
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik heb nog wel enkele Nikon camera's liggen met lenzen daar kan je een mooi starters set van maken zonder de hoofdprijs te betalen

Kijk bij de advertenties hier op de site

[ Voor 14% gewijzigd door Thei Schaareman op 19-12-2022 17:29 ]

Pagina: 1