Verbruik 3.5kw vs 5kw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 06:54
Bezig om een airco uit te zoeken om onze woonkamer te verwarmen en afhankelijk van welke website ik bekijk en hoe streng ik naar de isolatie van de woning kijk kom ik uit tussen de 3.5 en 4.5 benodigd vermogen. Mij was geadviseerd om een 5kw airco te pakken, maar vraag mij af hoe het met het verbruik zit tussen 3.5kw vs 5kw

Als ik zo rond kijk zit een 3.5kw airco op 1kw verbuik en 5kw airco op 1.5kw. Hoe moet ik dit in de praktijk zien ga ik 50% meer verbruiken met een 5kw tov een 3.5kw?

Of stel als ik continu 3.5kw benodigd vermogen nodig heb om de woning te verwarmen draait een 3.5kw dan continue 100%? en als je een 5kw airco zou gebruiken dan op zo’n ~70% van zijn capaciteit?

Kort gezegd verbruikt een 3.5kw airco hetzelfde als een 5kw airco om dezelfde ruimte op te warmen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37
ffaccountje schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:47:
Kort gezegd verbruikt een 3.5kw airco hetzelfde als een 5kw airco om dezelfde ruimte op te warmen?
Kort gezegd, ja. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In grote lijnen inderdaad wel. Kleine verschillen zullen er waarschijnlijk wel zijn, maar m.i. niet echt iets om de keus op te baseren.

Verder zal een overbemeten airco wat meer pendelen dan eentje die beter is afgestemd op de ruimte, dat schijnt wat minder te zijn voor de levensduur. Dat is wellicht wel iets om mee te nemen.

Kijk ook even naar het verwarmingsvermogen. 3,5 en 5 zijn waarschijnlijk de koelvermogens. Weet niet of dat standaard zo is, maar de airco's die ik heb hangen kunnen meer vermogen leveren bij verwarmen dan koelen.
De 3,5kw kan bijv. 4kw verwarmen (en 3,5kw koelen).
Hoe groot is die ruimte, en is de isolatie enigszins op orde? Kan me bijna niet voorstellen dat die 3,5/4kw tekort zou komen.

Zet voor de grap maar eens 2 el-cheapo 2kw vertilatorkacheltjes aan in de woonkamer voor een half uurtje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
Ruimte is 90m3. Huis uit 1981, spouw is geïsoleerd maar das al lang geleden en alle ramen hebben dubbelglas.

Gunstigste berekening komt deze op 3.5kw en minst gunstige dus op 4.5kw.

Zie inderdaad wel een aantal airco's van 3.5kw waarbij het verwarmingsvermogen wel op de 4kw ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een airco met meer vermogen krijgt de boel sneller opgewarmd. Hij trekt dus meer stroom, maar hoeft minder lang aan te staan vergeleken met een airco met lager vermogen om dezelfde ruimte op dezelfde temperatuur te krijgen.

Onder streep maakt het voor je stroomverbruik niet zoveel uit in dit scenario, aangenomen dat de twee airco's ongeveer even efficiënt zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Compizfox op 13-11-2022 15:55 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:33
Het is kiezen tussen 2 kwaden.

Een kleine airco heeft vaak een lager minimum vermogen en kan daardoor constanter verwarmen bij lage warmtevraag terwijl de zwaardere dan moet pendelen.

Maar als het echt koud is dan de zwaardere meer vermogen leveren dan de kleinere.
Of op een lagere snelheid met minder herrie als gevolg

Vandaar het advies om een passende airco te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffaccountje
Nu een aantal IR panelen hangen in de woonkamer bestemd voor de zolder maar nu tijdelijk als test in de woonkamer.

Als ik er een aantal aanzet (1,4kw) warmt de ruimte ook al aardig snel op 1 graad per uur zoiets en halen gerust de kamer tot boven de 19,5 graden. Dan klinkt 5kw als airco wel als overkill.

Als ik 2 airco's van AUX vergelijk (verwarmingsvermogen)
3.5kw - min 1kw max 4.2kw
5kw - min 1.3kw max 6kw

Dan zegt mijn gevoel dat ik goed uit de voeten moeten kunnen met een 3.5kw airco. Moet toch wel heel koud worden of ik moet de achtertuin ook willen opwarmen mocht ik die 1,8kw aan extra vermogen ook nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
5kw (6kw verwarmen) is al snel overkill in een enigzins normaal formaat woonkamer.
Je moet de winst echt zien in tijd die het kost om op te warmen vanaf koud.
Continu 6kw is echt veel ;)

Hier hangt ook een 5kw, en één kant van het huis is nog enkel glas (wordt in de toekomst uitgebroken tbv een aanbouw, vandaar dat we die nog niet hebben vervangen). Afgelopen winter niet het idee gehad dat die ooit op max moest draaien. Sterker nog, pendelde best veel.

Ons hele huis gebruikte max ~900kwh per maand in de winter (dec/jan), dus zo'n 1250w continu gemiddeld.
Dat is incl. 1x 5kw airco in woonkamer, 1x 3,5kw in mijn 'kantoor'/omgebouwde garage, elektrische (1:1) vloerverwarming badkamer, en wat ventilatorkacheltjes hier en daar.

Dat is minder dan het max verbruik van een 5kw airco. Mijn conclusie: met 5/6kw thermisch vermogen zou ik de winter door moeten komen. (ok, je moet de pieken kunnen opvangen, dus niet helemaal, maar je snapt het punt neem ik aan)

[ Voor 44% gewijzigd door defusion op 14-11-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
Denk dat ik mijn focus leg op een 3.5kw en kijken wat black friday allemaal kan bieden 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:14

de Peer

under peer review

Ik heb 2 airco's in de woonkamer. 3.5 kW en 2.5 kW.
Ik heb er 2 zodat als de één een defrost heeft en 10 minuten lang stopt met verwarmen, dan kan de andere gewoon doorgaan en heb je niet die temperatuurdip die toch behoorlijk fris kan aanvoelen.

Ook zit ik niet gelijk in de problemen als 1 het loodje legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:20
Ons huis heeft een soortgelijke woonkamer qua oppervlakte. Het huis is van 1985.
Sinds een maand verwarmen we met een ac1 airco ( =aux) van 3.5 kw
Dit gaat prima. Hoe het zometeen gaat als het winter wordt gaan we zien.

Wat ik merk is dat de airco vrij kort aan is, de kamer warm stookt en dan weer uit gaat.
Op dit moment vermogen genoeg dus.
Misschien dat een 2.5 kw constanter zal lopen....

De ventilator staat vast op low ivm de geluidsproductie. Ik denk dat de ventilator van een daikin of mitsubushi stiller zal zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door ronnie vd op 14-11-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
Toch wel interessant dat kijkend naar de rekensommen en wat ik van de airco boer heb gehoord al gauw op een veel hoger vermogen uit kom.

Geluid is ook wel een dingetje, maar idd AUX vs Daikin is gewoon een factor 2 in prijs.

[ Voor 25% gewijzigd door ffaccountje op 14-11-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
ffaccountje schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:03:
Toch wel interessant dat kijkend naar de rekensommen en wat ik van de airco boer heb gehoord al gauw op een veel hoger vermogen uit kom.

Geluid is ook wel een dingetje, maar idd AUX vs Daikin is gewoon een factor 2 in prijs.
Wat is je keuze geworden uiteindelijk?

Wij hebben een 5kw aux die trekt 700 a 800 watt op de laagste stand. Ik vraag me af of een 3.5kw niet beter was geweest, hoewel het natuurlijk nog echt koud moet worden.

Voordeel van een airco die langer op een laag vermogen doorpruttelt is dat hij ook eerder gedekt wordt door je eigen opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annevk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-01 22:57
Hallo

Wij hebben ook een 5kw Mitsubishi heavy duty

Maar die werkt op laagste stand mooi 270kw

En verwarmd huis dan beneden. Cv hebben we niet aan

Werkt mooi zuinig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/630PToqWT1rKJtiLlIUpGufxUX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/St9McS6YiImUkqlGDOu6E6GF.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1