Upgrade AM4 socket systeem of nieuwbouw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipItUp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-12-2024
Hallo

Momenteel gebruik ik het volgende systeem voor alledaags webbrowsen, office gebruik en 1080p gaming (@ 144hz, wanneer mogelijk). Ik speel zowel indie games als de nieuwste AAA games.

AMD R5 2600
Gigabyte Vega 56 OC (UV/OC)
4x8 GB DDR4 G.Skill Aegis 3000 Mhz
Asrock B450M Pro4
Corsair RM650x
Kingston A2000 1TB (M.2)
Crucial MX500 500GB (M.2)
2x WD Blue Caviar 620GB 7200RPM
Dit allemaal in een Fractal Design Focus G Mini behuizing gebouwd

1080p @ 144hz monitor (wordt ook gebruikt voor PS5) + 1080p @ 60hz monitor

Op zich kan mijn pc nog steeds de nieuwste games >60fps aan (mits concessies op een aantal settings uiteraard), maar met Black Friday in aantocht wordt een (relatief) "goedkope" upgrade naar een 5800X3D (met nieuwe koeler dan) toch wel aantrekkelijk. Qua GPU neig ik dan naar een 6800XT of 6900XT.

Voor deze upgrade zou ik liefst zo ver mogelijk onder de 1000 EUR blijven en dan hopelijk nog een 2-3 jaar verder doen met deze pc. Wellicht zou ik dan gewoon op 1080p blijven spelen en nadien ineens de overstap doen naar 4k (en 1440p overslaan).

Grootste dilemma blijft wel mijn PSU. Ik heb al een aantal wattage-calculators bekeken en omdat ik normaliter onder de 500 watt zou moeten blijven, zou volgens de ene 650 watt ruim voldoende moeten zijn voor een 5800X3D + 6800XT, volgens de andere is een 750/850 watt toch wel echt aan te raden. Ik weet ook wel dat een PSU vooral ook in staat moet zijn om korte stroompieken op te vangen en doorgaans het meest efficiënt werkt rond 50 à 70 (?) % van zijn maximum capaciteit...

Mijn vraag is dus eigenlijk of mijn upgradeplan wijs klinkt, maar vooral:
> Is er iemand die ervaring heeft met een 105 watt CPU + 6800XT/6900XT, in combinatie met een 650 watt PSU? Is dit wijs?

Het klinkt wat idioot, maar een nieuwe voeding in deze pc steken wil ik vermijden, zowel vanuit praktische als financiële overwegingen. Voor de nieuwste top end kaarten is 850-1000 watt geen overbodige luxe meer, dus dat zou ook nog eens een bijkomende kost van >200 EUR zijn. Uiteraard kan je een voeding steeds overnemen naar een volgende pc, maar gevoelsmatig gaat dat een beetje aan mijn doel voorbij. Dan sla ik de upgrade liever geheel over...

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:39

Thomg

Aww yiss

Een kwaliteit 650W voeding (wat de RM650X is) gaat prima werken met een 5800X3D en een 6900XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor een grafische kaart zou ik eigenlijk wachten tot de 7900XT(X)er zijn, om je wat geld te besparen, voor een voeding kijk naar een 80+ titanium variant, ja die zijn duurder maar de rails zijn beter en zouden minder moeten verbruiken.

Maar zoals @Thomg al zei, die voeding is nog goed, voor de upgrade die daarna volgt is het wrs wel aan te raden om een nieuwe te kopen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipItUp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-12-2024
Bedankt @Thomg en @Damic. Dit zou dan sowieso de laatste upgrade zijn aan deze pc. Een nieuwe voeding is voor de volgende build.

Ga nog even kijken wat de prijzen doen met Black Friday, maar dan weet ik alleszins dat er nog opties zijn met deze pc, "ondanks" mijn voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 12:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een te grote voeding kan ook nadelen hebben. Een voeding is meestal efficiënt vanaf ongeveer 10% van zijn capaciteit, en haalt op 40-60% het hoogste rendement. Gegeven het feit dat je computer een groot deel van de tijd onbelast is, moet je vermijden een voeding te kopen die meer dan 10 keer het onbelaste vermogen van je computer overschrijdt. Een 650W-voeding past dan ook bij een onbelast verbruik van meer dan 65W.