Intel Nuc geeft geen beeld en windows reboot loop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 11:51
Mijn vraag
Al een tijd draai ik home assistant op mijn intel Nuc. (DC53427HYE) met 12 gb ram, intel i5 en 512 gb ssd.
Dit werkte altijd prima totdat hij mankementen kreeg. Op een gegeven moment starte hij automatisch opnieuw op. Dit was 1x in de zoveel tijd echter werd dit op een gegeven moment 1x per dag. Erg vervelend als de lampen steeds niet werken. Ik heb dus een andere minipc gekocht en wil deze nu gaan maken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Omdat ik niet precies wist wat het probleem was heb ik via de optie in de computer zelf, windows opnieuw geinstalleerd. Helaas heeft dit het probleem niet verholpen.

Elders las ik dat het met het ram geheugen te maken kon hebben. Het idee was windwos starten met 1 ram stick ipv 2. Helaas hielp dit ook niet.

Bij elke reboot lijkt het probleem erger te worden. Hij komt nu in een soort cycli terecht waarbij ik windows troubleshoot kan doen. Hij zegt dan dit:
" Recovery
It looks like Windows hasn't loaded correctly" -- gevolgd door nog een paar zinnen. Ik krijg de optie om " See advanced repair options' te doen. Hier heb ik een paar van geprobeerd, geen succes helaas.

Vervolgens besloot ik nogmaals windows opnieuw te installeren. Maar, doordat het beeldscherm ook steeds wegvalt kon ik dit niet goed voltooien. Op een gegeven moment maakt hij dan zijn eigen windows account aan.

Zo nu en dan krijg ik beeld als ik de computer herstart maar zoals nu heb ik hem 5x achter elkaar hard gereset zonder resultaat. Windows installeren lukt dus nu ook niet omdat het beeld dan aan-uit-aan-uit gaat (flikkeren om de seconde aan en uit).

Als de computer wel goed laad dan valt het op dat het BIOS scherm niet flikkert maar na de BIOS begint de computer gek te doen. Beeldscherm gaat dan flikkeren en de computer herstart zomaar uit het niets. Ik heb ook 1x in safe modus gestart via de BIOS (ik weet niet welke Fkey precies werkt) en toen leek de PC wel gewoon te starten en kon ik in mijn windows bureaublad komen. Het is mij tot op heden neit gelukt om dit nogmaals te proberen dus kan niet met zekerheid zeggen dat dit de oorzaak was.

Na heel veel uren en pogingen zie ik door de bomen het bos niet meer en ik hoop dat iemand wellicht een oplossing heeft! Ik hoor graag van jullie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:44
Aangezien je Windows al opnieuw geïnstalleerd hebt rest er weinig anders meer dan 1 voor 1 onderdelen uitwisselen om proberen te achterhalen welke problemen geeft.
Misschien eerst eens proberen om LinuxLive OS vanaf een USB stick te draaien. Zonder alle andere opslag drives en niet essentiële onderdelen aangesloten. 1 geheugen module tegelijk, allebei testen.
Misschien het mobo met CPU en geheugen uit de kast halen en lost testen.
Daarna testen met andere voeding, CPU, mobo.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:39
- één van de twee ramsticks kan corrupt zijn: je moet het dus met beiden apart proberen
- de voeding kan niet meer goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Bedankt voor de reacties. De RAM sticks heb ik nu uitgebreid getest. 1 voor 1 opgestart en gewisseld etc. Helaas zonder resultaat. Ik zal nu proberen om wat andere dingen los te schroeven en dan opnieuw testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:31
Een paar dingen die je kan doen:

- de ssd en ram vervangen
- het moederbord zit met een paar schroeven vast. Die loshalen, het moederbord eruit wippen en onder dat moederbord zit de fan die na verloop van tijd onder het stof zit. Daarna het stof verwijderen uit de fan en de rest van de onderkant schoonmaken. Eventueel kan je de koelpasta vervangen en een andere batterij plaatsen.
- de bios drivers updaten
- de thunderbolt poort gebruiken ipv de hdmi poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Heb inmiddels het moederbord losgehaald en alles schoon geblazen. Ook heb ik de SSD losgehaald en gekeken of dat werkte. Krijg nu nog steeds telkens geen beeld (ook geen BIOS). Vermoedelijk dat ik toch eens een nieuwe voeding moet bestellen om te zien of dat het gaat oplossen. Een andere SSD en ram zijn mijn laatste opties, dat is het computertje wellicht niet meer waard. (goedkope tips mogen altijd uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Ben bang dat het in het moederbord zit waar de CPU op vast gesoldeerd zit bij dit systeem. Als de SSD het niet zou doen zou de bios gewoon moeten werken. Geheugen heb je ook al los getest. Voeding zou kunnen maar is IMO minder waarschijnlijk.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Bedankt voor je reactie. Is het niet gek dat het ineens stopt met werken? Heb dat nog nooit meegemaakt namelijk. Het is ook niet zo dat de computer intensief gebruikt werd. Hij stond voornamelijk 'aan'. Kuren kwamen ook geleidelijk aan. Eerst dus Windows die niet werkt, daarna de BIOS die alleen zonder flikkerend beeld werkt en tot slot ook de BIOS die er mee kapt. Hij blaast wel als een malle als ik hem aan zet.

Heb een thunderbolt > HDMI aansluiting besteld. Dinsdag weet ik dus of dat wellicht het probleem is. Mocht dat het niet zijn dan denk ik dat het Kliko materiaal gaat worden. Heel misschien dat ik nog een andere voeding ga proberen maar dan houdt het ook wel op ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Ik heb er de laatste tijd een aantal meegemaakt die er ineens mee stopte. Gaven geen beeld meer van de één op andere dag, startte niet op. Wel systemen van ~10 jaar oud. Lag in de gevallen met dit soort gedrag bij mij altijd aan het moederbord wees testen uit. Ook wel eens een voeding moeten vervangen maar dat was gelijk duidelijk.
Komt tegenwoordig vaker voor denk ik omdat computers de laatste tijd veel langer mee gaan dan vroeger. Toen was een PC al hopeloos verouderd en te langzaam voordat er onderdelen uitvielen.

[ Voor 6% gewijzigd door The Reeferman op 13-11-2022 15:51 ]

Pagina: 1