OPNsense icm met kpn ipoe glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 21:18
Op mijn kantoor heb ik twee glasvezel verbindingen, eentje van kpn met pppoe en eentje met ipoe.

De eerste werkt prima met mijn opnsense router, maar de tweede krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat. Voorheen had ik een draytek die ipoe ondersteunde en daar werkte het perfect mee. Alleen die liep een beetje tegen de max aan.

Van kpn heb ik de volgende voorbeeld config gekregen:

---------------------------------------------------------
Dit is een voorbeeldconfig voor Cisco routers met IOS 12.x. en hoger waarbij GigabitEthernet1/0 is gekoppeld aan het interne netwerk en GigabitEthernet0/0 aan poort van de EVPN node van KPN. Aan deze config kunnen geen rechten worden ontleend.
---------------------------------------------------------
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
!
Interface GigabitEthernet1/0
description connection to internal network
ip address 31.xx.xx.xx 255.255.255.248
no cdp enable
ip verify unicast reverse-path
no ip redirects
speed 1000
full-duplex
no shutdown
!
Interface GigabitEthernet0/0
description connection to KPN / CapID : 
ip address 145.xx.xx.xx 255.255.255.252
no cdp enable
no ip directed-broadcast
speed 1000
full-duplex
no shutdown
!
no service finger
no service udp-small-servers
no service tcp-small-servers
no ip source-route
ip subnet-zero
ip classless
ip cef
ip name-server 194.151.228.18
ip name-server 194.151.228.34
!
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 145.xx.xx.xx
!

Als eerste heb ik een gateway aangemaakt met het 145.xx.xx.29 ip en het dhcp laten krijgen van de cisco box die ze leveren. Ook nog een heel aantal variates met static ip erop, maar ik blijf geen internet krijgen.

Van wat ik zo lees op het internet zijn er wel meerdere mensen die ermee struggelen. Helaas kan ik niks veranderen aan het kpn kastje. Is er iemand met de gouden tip?

Gebruikte apparatuur:

OPNSense DEC3850
Docker unifi controller op server

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat bedoel je met “DHCP laten krijgen”? Als ik die voorbeeld config voor een Cisco bekijk moet je helemaal niets met DHCP doen voor deze verbinding. Gewoon het IP adres wat je hebt gekregen van KPN statisch instellen op je OpnSense router en vervolgens een static default route aanmaken naar de overkant van die /30 (het IP adres wat dus de KPN router is).

Let wel op dat je met een dergelijke config ook handmatig een outbound NAT regel zult moeten aanmaken in OpnSense, bij een statische config doet OpnSense dat niet automatisch zoals het dat het wel doet bij een DHCP of PPPoE verbinding. Waarschijnlijk ligt hier de reden waarom je het nog niet werkend kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 21:18
ik222 schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:03:
Wat bedoel je met “DHCP laten krijgen”? Als ik die voorbeeld config voor een Cisco bekijk moet je helemaal niets met DHCP doen voor deze verbinding. Gewoon het IP adres wat je hebt gekregen van KPN statisch instellen op je OpnSense router en vervolgens een static default route aanmaken naar de overkant van die /30 (het IP adres wat dus de KPN router is).

Let wel op dat je met een dergelijke config ook handmatig een outbound NAT regel zult moeten aanmaken in OpnSense, bij een statische config doet OpnSense dat niet automatisch zoals het dat het wel doet bij een DHCP of PPPoE verbinding. Waarschijnlijk ligt hier de reden waarom je het nog niet werkend kreeg.
Dank voor de tip, dat ga ik zo even instellen. Dan moet het wel lukken :)

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell