Op mijn kantoor heb ik twee glasvezel verbindingen, eentje van kpn met pppoe en eentje met ipoe.
De eerste werkt prima met mijn opnsense router, maar de tweede krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat. Voorheen had ik een draytek die ipoe ondersteunde en daar werkte het perfect mee. Alleen die liep een beetje tegen de max aan.
Van kpn heb ik de volgende voorbeeld config gekregen:
---------------------------------------------------------
Dit is een voorbeeldconfig voor Cisco routers met IOS 12.x. en hoger waarbij GigabitEthernet1/0 is gekoppeld aan het interne netwerk en GigabitEthernet0/0 aan poort van de EVPN node van KPN. Aan deze config kunnen geen rechten worden ontleend.
Als eerste heb ik een gateway aangemaakt met het 145.xx.xx.29 ip en het dhcp laten krijgen van de cisco box die ze leveren. Ook nog een heel aantal variates met static ip erop, maar ik blijf geen internet krijgen.
Van wat ik zo lees op het internet zijn er wel meerdere mensen die ermee struggelen. Helaas kan ik niks veranderen aan het kpn kastje. Is er iemand met de gouden tip?
Gebruikte apparatuur:
OPNSense DEC3850
Docker unifi controller op server
De eerste werkt prima met mijn opnsense router, maar de tweede krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat. Voorheen had ik een draytek die ipoe ondersteunde en daar werkte het perfect mee. Alleen die liep een beetje tegen de max aan.
Van kpn heb ik de volgende voorbeeld config gekregen:
Dit is een voorbeeldconfig voor Cisco routers met IOS 12.x. en hoger waarbij GigabitEthernet1/0 is gekoppeld aan het interne netwerk en GigabitEthernet0/0 aan poort van de EVPN node van KPN. Aan deze config kunnen geen rechten worden ontleend.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| ! Interface GigabitEthernet1/0 description connection to internal network ip address 31.xx.xx.xx 255.255.255.248 no cdp enable ip verify unicast reverse-path no ip redirects speed 1000 full-duplex no shutdown ! Interface GigabitEthernet0/0 description connection to KPN / CapID : ip address 145.xx.xx.xx 255.255.255.252 no cdp enable no ip directed-broadcast speed 1000 full-duplex no shutdown ! no service finger no service udp-small-servers no service tcp-small-servers no ip source-route ip subnet-zero ip classless ip cef ip name-server 194.151.228.18 ip name-server 194.151.228.34 ! ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 145.xx.xx.xx ! |
Als eerste heb ik een gateway aangemaakt met het 145.xx.xx.29 ip en het dhcp laten krijgen van de cisco box die ze leveren. Ook nog een heel aantal variates met static ip erop, maar ik blijf geen internet krijgen.
Van wat ik zo lees op het internet zijn er wel meerdere mensen die ermee struggelen. Helaas kan ik niks veranderen aan het kpn kastje. Is er iemand met de gouden tip?
Gebruikte apparatuur:
OPNSense DEC3850
Docker unifi controller op server
"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell