Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 08:44

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Topicstarter
Ik zit met een voor mij overig ongewone situatie, gelukkig. 4 maanden geleden heb ik mijn werkgever gezegd dat ik on ontslag ging nemen, omwille dat ik aan wat anders toe ben. Uiteindelijk overeengekomen dat ik per eind november er meer stop. Ik heb nog geen nieuw werk, maar daar maak ik me geen zorgen om. Ik ga een paar maanden nadenken wat ik wil.

Nu zijn we op mijn huidige werk net een leuk project gestart, welke ik eigenlijk had willen doen. Maar het duurde te lang voordat we de opdracht echt ontvingen. Helaas..

Maar nu ben ik door mijn huidige werkgever gevraagd of ik nog voor een tijdje, zolang ik geen ander werk heb, nog een paar dagdelen nog voor hem zou willen werken om het project draaiende te houden. Ik zit nu eenmaal van al mijn collega's het beste in dit project.

Nu lijkt me dit eigenlijk wel leuk, maar hoe zal ik dit gaan verrekenen? Laten we zeggen dat het dit jaar nog 4x 8uur zijn en volgend jaar ook, dus 64 uur in totaal.
  • Ik kan wat langer in dienst blijven tegen hetzelfde salaris als wat ik nu verdien, of een tegen hoger uurtarief .
  • Ik kan mijzelf laten inhuren voor een tarief dat een ander ervoor zou vragen, of waarvoor wij het ongeveer hebben aangenomen. Deze kosten dan zonder BTW factureren en opgeven bij de belasting als bijzondere inkomsten.
  • Of ik kan een eigen bedrijfje oprichten en mijzelf verhuren voor een met tarief. Lijkt mij eigenlijk dat dit niet mag, maar misschien dat voor een korte periode hier geen haan naar kraait.
Zijn er nog meer opties die ik vergeten ben?

Ik weet eigenlijk nog niet wat ik in de toekomst wil gaan doen en dus ook niet of ik aan het werk wil gaan als ZZP-er. Dus om veel moeite te steken in het opzetten van een eigen bedrijf, heb ik nu eigenlijk ook geen zin in. Of valt dat erg mee?

Heeft iemand van jullie zoiets al een keer eerder meegemaakt, of hebben jullie een goed advies voor mij?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als het echt om paar uren gaat dan 2, anders 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Waarom blijven hangen als je eerder ontslag hebt genomen omdat je iets anders wil?

Overigens zie ik bij veel vergelijkbare vragen staan dat je onmisbaar bent, degene met de meeste kennis of het beste ingewerkt. Kan, maar doet dat ertoe? Dat is alleen maar relevant voor de werkgever, maar in het algemeen ben je prima te missen. Als je echt onmisbaar zou zijn, kan je altijd voor 120 euro per uur bij ze aan de slag.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Voor 64 uur zou ik al dat gedoe lekker laten en me op een volgende stap gaan focussen.
Als er gezeik met dat project komt ben je voor je het weet weer teruggesleurd in de organisatie waarvan je blijkbaar al een half jaar afscheid van het nemen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Topicstarter
Toen ik ontslag nam was mijn gedachte dat ik dit project eerst nog zou leiden. Het duurde echter nogal lang voordat de formele opdracht verstrekt zou worden. Dus ik vind het echt wel een leuk project.

Verder heb ik best wel lang bij deze werkgever gewerkt, en weet dat ze wel een beetje een probleem hebben/gaan krijgen. Dat is ook niet mijn probleem, dat weet ik. Verder heb ik ook al aangegeven dat wanneer ik een nieuwe baan heb, dat het dan voorbij is. Dat is duidelijk, ook voor hen.

Het gaat me er meer wat ik het beste kan doen om dit af te handelen. En ik heb (nog) geen idee wat voor consequenties het heeft wanneer ik een eigen bedrijfje opricht. En hoeveel rompslomp dat gaat hebben in verhouding tot wat ik er mee ga doen de komende paar maanden.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 09:18
Voor 64 uur een eigen bedrijf oprichten is natuurlijk echt onzin... KvK inschrijving, aanmelden bij Belastingdienst, na afloop alles weer afvoeren en voor wat? Je komt niet in aanmerking voor ondernemerskortingen of dergelijke, dus wat is je voordeel?

Uren factureren zonder onderneming, is voor jou een optie, maar ik denk niet dat werkgever er blij van wordt en daarnaast heeft werkgever die keuze eigenlijk ook niet. Je bent nu werknemer, je blijft hetzelfde werk doen en je jij loopt verder persoonlijk geen risico, ofwel je bent gewoon werknemer.

Je huidige contract is beëindigd door jouw eigen opzegging. Maar je kunt prima nu het contract om laten zetten in een nul uren contract. Waarom je een hoger uurloon zou moeten krijgen ontgaat mij, maar als werkgever het daar mee eens is het prima. Het betreft automatisch wel een contract voor onbepaalde tijd, maar als je netjes opneemt dat het werkzaamheden betreft aan project x en dat je alleen voor werkzaamheden aan project x opgeroepen kan worden is dat geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:15
Ik denk dat je werkgever je graag wil hebben voor je huidige salaris en dan gecorrigeerd naar je uren.

Voor zo weinig uren kan je ook inkomsten uit overig werk opgeven omdat het bedrag te laag is voor een bedrijf. Uurtarief kan je zelf bepalen uiteraard.

https://www.belastingdien...en%20uit%20overig%20werk'.

[ Voor 31% gewijzigd door wm1234 op 12-11-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Topicstarter
De reden dat ik een hoger salaris zou vragen is dat wanneer ik het werk niet zou doen het misschien door een externe gedaan zou worden voor een tarief van laten we zeggen €100 per uur.

Dat is ruim meer dan ik verdien terwijl ik in loondienst ben/was.

Ik wil stoppen, maar werkgever wil toch nog langer gebruik maken van mijn diensten, dan dus ook betalen lijkt me.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gewoon niet doen. Voor anderhalve week aan uren is het niet de moeite waard, hoe leuk het misschien ook is (of lijkt), en je blijft al snel weer hangen en gaat er weer een ander project achteraan doen. Of het loopt uit (projecten lopen altijd uit) en je zit nog tijden voor een paar uur per week aan die werkgever vast. Als je echt weg wilde dan gewoon nu een punt erachter zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als de CAO van de werkgever het niet belemmerd zou ik een nuluren contract opperen op oproepbasis voor een hoog salaris. Zorg wel dat het contract opzegbaar is vanuit jouw kant, je werk mag weigeren en er geen concurrentiebeding o.i.d. instaat. Ik zou zelfs zo ver gaan door in het contract te laten zetten dat een eerder beding uit een vorig contract nietig is verklaard.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat heb je aan 16 halve dagen(dagdelen), dan zit je nog met dat project in je kop ipv rust.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28
Ik zou ook opteren voor een nieuw contract zonder enige verplichtingen van jouw kant.

Optie #1 is niet handig want je blijft officieel nog in dienst en moet dan opnieuw ontslag in dienen als je echt weg wil.
Optie #2 gaat niet werken omdat je al snel Btw-plichtig bent en jouw klant een btw-loos bonnetje krijgt waar ze niets van gaan snappen.
Optie #3 is administratief de beste, maar misschien wat overkill voor die 60 uur. Wel een mooie springplank voor als je volgende werk ook op inhuurbasis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:56:
Wat heb je aan 16 halve dagen(dagdelen), dan zit je nog met dat project in je kop ipv rust.
Goed punt.

Ik denk dat ik het leuk ga vinden dat ik mijn oudcollega's nog kan helpen om dit project zelf op te gaan pakken. En dat ik ze hier nog wat over kan leren. Dus ik hoop dat dit het compenseert.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
jadjong schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:57:
Ik zou ook opteren voor een nieuw contract zonder enige verplichtingen van jouw kant.

Optie #1 is niet handig want je blijft officieel nog in dienst en moet dan opnieuw ontslag in dienen als je echt weg wil.
Optie #2 gaat niet werken omdat je al snel Btw-plichtig bent en jouw klant een btw-loos bonnetje krijgt waar ze niets van gaan snappen.
Optie #3 is administratief de beste, maar misschien wat overkill voor die 60 uur. Wel een mooie springplank voor als je volgende werk ook op inhuurbasis is.
Volgens mij kan optie #2 prima. Juist voor wat de TS wilt doen - zolang het inderdaad bij een paar uurtjes blijft - is die optie er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:00
Lolhozer schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:37:
De reden dat ik een hoger salaris zou vragen is dat wanneer ik het werk niet zou doen het misschien door een externe gedaan zou worden voor een tarief van laten we zeggen €100 per uur.

Dat is ruim meer dan ik verdien terwijl ik in loondienst ben/was.

Ik wil stoppen, maar werkgever wil toch nog langer gebruik maken van mijn diensten, dan dus ook betalen lijkt me.
Die externe kan er zo uit gewipt worden, hoeft niet betaald te worden bij ziekte, etc. Laag risico voor de werkgever, waardoor hij ze meer betaalt.

Jij hebt om een of andere reden dollar tekens in je ogen gekregen... En je denkt dat je veel belangrijker bent dan dat je naar alle waarschijnlijkheid bent. Een ander kan hetzelfde werk als jij kan leveren ook gewoon op hetzelfde niveau of misschien wel beter. Misschien een huidige collega die de kans nog niet heeft gehad dit te laten zien/ervaren, misschien wel een extern iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 16:39
Smobbo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:02:
Voor 64 uur zou ik al dat gedoe lekker laten en me op een volgende stap gaan focussen.
Als er gezeik met dat project komt ben je voor je het weet weer teruggesleurd in de organisatie waarvan je blijkbaar al een half jaar afscheid van het nemen bent.
64 x 100 is toch nog even goed verdienen voor "gedoe". Ja ik weet dat je belasting moet betalen, maar dan blijft er alsnog zat over om het de moeite te houden, zeker als je lekker vrij je plan mag trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28
Hielko schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:08:
[...]

Volgens mij kan optie #2 prima. Juist voor wat de TS wilt doen - zolang het inderdaad bij een paar uurtjes blijft - is die optie er.
Je bent al vrij snel btw-plichtig, wat voor kleine ondernemers kwijt gescholden kan worden op basis van de KOR. Alleen moet je dan wel ondernemer zijn. :+ Zie dat hele gedoe met zonnepanelen.
Als particulier kan je kwitantie aanmaken voor de gedane werkzaamheden, echter is mijn ervaring dat dit alleen alleen werkt in kleine organisaties waar men nog handmatig de boekhouding doet. :P De rest vind het maar eng en bestelt liever wat voor je bij bol.com. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 13-05 17:01
Zebby schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:46:
[...]

64 x 100 is toch nog even goed verdienen voor "gedoe". Ja ik weet dat je belasting moet betalen, maar dan blijft er alsnog zat over om het de moeite te houden, zeker als je lekker vrij je plan mag trekken.
Tja, je houdt misschien 3-3,5k netto over en daarvoor ben je dan maanden nog met werk in je hoofd bezig.
Aan de andere kant, ik lees dat TS het leuk vindt om te doen en amper een halve dag in de week is natuurlijk ook niet veel. Vraag me wel af hoe nuttig het is om zo weinig aanwezig te zijn in een kortlopend project… 1 uur bij praten, 1 uur bedenken wat je wilt doen, 1 uur waarde toevoegen en 1 uur overdragen voor de rest van de week :+ !

De nul uren optie die geopperd is lijkt me inderdaad wel een goede optie als je het echt wilt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Topicstarter
President schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:40:
[...]

Die externe kan er zo uit gewipt worden, hoeft niet betaald te worden bij ziekte, etc. Laag risico voor de werkgever, waardoor hij ze meer betaalt.

Jij hebt om een of andere reden dollar tekens in je ogen gekregen... En je denkt dat je veel belangrijker bent dan dat je naar alle waarschijnlijkheid bent. Een ander kan hetzelfde werk als jij kan leveren ook gewoon op hetzelfde niveau of misschien wel beter. Misschien een huidige collega die de kans nog niet heeft gehad dit te laten zien/ervaren, misschien wel een extern iemand.
Over die externe heb je gelijk.

Tweede niet. Een ander kan het inderdaad ook prima, probleem is dat ze die niet voorhanden hebben. Ik heb al tijd geleden ontslag genomen en wordt nu gevraagd om ze nog te helpen met het project.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Lolhozer schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:14:
[...]

Over die externe heb je gelijk.

Tweede niet. Een ander kan het inderdaad ook prima, probleem is dat ze die niet voorhanden hebben. Ik heb al tijd geleden ontslag genomen en wordt nu gevraagd om ze nog te helpen met het project.
Tja, die afweging moet je natuurlijk zelf maken maar voor dat lage bedrag nog zo lang verbonden zijn aan je werkgever zou ik zelf niet doen.

En wat als over een maand een droombaan voorbij komt, kan je dan het project per direct laten vallen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:43
Je maakt het jezelf vooral niet makkelijk.
Ik zou zeggen houd je gewoon aan je originele plan. Je wilde rust en nadenken. Pak die kans en ga verder kijken.
Voor dit beperkte project schiet je er geen reet mee op, je neemt afstand van een eerdere beslissing door een bepaalde vorm van loyaliteitsgevoel of zo?

Je hebt weloverwogen een keuze gemaakt, vaak is daaraan gaan rommelen niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Zou het simpel houden: hij blijft je volledig doorbetalen en jij doet die 64 uur. Voor hem een beetje duur, maar voor jou het makkelijkst en veiligst. Uurtje factuurtje lijkt aantrekkelijk, maar je zal maar net arbeidsongeschikt worden in die paar maanden.

Bij een eigen bedrijfje moet je je daar zelf tegen verzekeren. Evenals aansprakelijkheid mocht je daar de boel per ongeluk slopen, etc. Ook krijgt je als eigen bedrijfje meteen spam op je telefoonnummer, verplichte deelname aan enquêtes van de overheid, buma stemra, etc, etc. Het is echt meer rompslomp dan alleen KVK en belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:00
Lolhozer schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:14:
en wordt nu gevraagd om ze nog te helpen met het project.
Tja, dat de werkgever voor de makkelijkste weg kiest is logisch toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Topicstarter
Ik heb al aangegeven dat wanneer ik een nieuwe plek vind, het werken voor hen sowieso niet meer kan. Dat werd begrepen.

Dus daar kunnen we duidelijke afspraken over maken.

Optie om nog in dienst te blijven maar dan minder werken tegen zelfde voorwaarden klinkt ook als een goede optie, neem ik mee in de overwegingen.

Nul-uren contract klinkt ook nog als een goede optie.

Ik begrijp goed de reactie van mensen dat ik gewoon afscheid moet nemen, Stick to the plan! Dat doe ik sowieso grotendeels ook door nu te stoppen, zodat ik niet meer voor andere projecten ga worden ingezet etc.

Het is voor mij ook voor mijn eigen gevoel goed dat ik nog een tijdje met het project meedraai totdat mijn collega's goed op stoom zijn.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je laatste zin wekt bij mij de indruk dat je het gevoel hebt dat je onmisbaar bent. Dat is echter niet jouw probleem. Een andere blik hierop is dat je baas deze situatie heeft laten ontstaan. Je baas weet al vier maanden dat je zou vertrekken. In die tijd had hij iemand kunnen aannemen en jouw kennis kunnen overdragen, maar dat heeft hij niet gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 13-11-2022 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Topicstarter
Klopt helemaal. Ik ben mij er zeker bewust van dat het niet mijn probleem is.

Maar ik ben me er ook bewust van dat ik het fijn zou vinden wanneer het project voor mijn werk en de klant ook goed verloopt.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 13:45
De kerst komt er ook zo aan, zal gewoon de rust pakken. Tenzij je het geld echt financieel nodig hebt. Je kan niet even halverwege het project ermee stoppen als ineens blijkt dat het niks voor je is. Als je de project aanneemt, dan gaan ze er van uit dat je het ook afmaakt.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Lolhozer schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:46:
Klopt helemaal. Ik ben mij er zeker bewust van dat het niet mijn probleem is.

Maar ik ben me er ook bewust van dat ik het fijn zou vinden wanneer het project voor mijn werk en de klant ook goed verloopt.
Het project kan ook mislukken.

Ik zou er niet aan beginnen. In de praktijk zul je veel meer uren kwijt zijn dan je betaald krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Topicstarter
Sorry voor de late reactie.

Ik heb met mijn werkgever goede afspraken kunnen maken en blijf nog 1 a 2 maand voor het project aan het werk.

Ik blijf gewoon in dienst maar ga wel meer verdienen.

Verder hebben we afgesproken dat er geen opzegtermijn meer van toepassing is.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door PetervdM op 28-11-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:44
Antwoorden zijn allemaal heel zakelijk. Wat ik nog mis is dat het goed is de band met je vorige werkgever warm te houden, zeker gezien je hier nu een goede relatie mee lijkt te hebben. Mocht je toch ooit ZZP kant op willen gaan, is het een potentieel contact voor een opdracht. Of niet als s ZZP, terug te keren mocht je dat in de toekomst willen. Belangrijkste is om dan wel van beide kanten duidelijke concrete afspraken te maken. X aantal uur per week, voor X bedrag, voor X termijn. Maar dat lijk je gelukkig al goed te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:21
Lolhozer schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:29:

Ik heb met mijn werkgever goede afspraken kunnen maken en blijf nog 1 a 2 maand voor het project aan het werk.

Ik hoop natuurlijk dat je dit allemaal zwart-op-wit krijgt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Lolhozer schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:29:

Dus een tijdelijk contract voor 1-2 maanden?

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:56

Mickey77

Allround ICT-er

Het opzetten van een eigen bedrijf is echt niet zoveel werk en niet veel moeite. Dus ik zou dat doen, zodat je voor 2023 gewoon alle opties open hebt. je kunt met een eenmanszaak alle kanten op. Je kunt fulltime verder gaan als zzper, of gewoon weer ergens in loondienst. In dat tweede geval kun je de eenmanszaak stoppen of aanhouden om af en toe een kort project te doen.

Jobs/bedrijven/projecten combineren kan hoor, het een hoeft echt niet te conflicteren met de ander. Zeker als je die ez al hebt en daarna weer in loondienst gaat staat het licht niet op rood. In dat geval wel even met je toekomstige werkgever afspraken maken (bijv. alleen kleine projecten of andere branche, etc).

[ Voor 3% gewijzigd door Mickey77 op 28-11-2022 17:29 ]

Pagina: 1