Occasion kopen, wanneer beste maand / tijd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShatterNL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06 22:41
Dag mede Tweakers,

Was benieuwd of iemand hier ervaringen heeft in de occasion automarkt. Ik heb op het moment een oude diesel Renault Clio uit 2011 die ik wil verkopen / inruilen.

Mijn oog is gevallen op een Peugeot 208 bouwjaar 2020, kost aardig wat maar echt een mooie auto.

Ik weet dat auto's in de eerste paar jaar aardig dalen in prijs, is hier toevallig een vaste maand / tijd voor? Zovan, is er een beste maand om een occasion te kopen? Is hier in te onderhandelen zovan: ja hij is binnenkort 3 jaar oud, dus nu kan er nog wel bijvoorbeeld 1000 / 2000 euro vanaf?

Alle suggesties / tips zijn welkom :)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07:44
De markt is op dit moment erg gek omdat er weinig nieuwe auto's worden uitgeleverd en daardoor dus grote vraag is naar 2e hands auto's.

Aan de andere kant zit diesel in het verdomhoekje dus die vraag valt in NL erg tegen op dit moment.

Afhankelijk van de versie, km stand zal je ergens tussen de 2 en 4000 euro krijgen voor je auto is mijn vermoeden, ik heb nu gerekend met een simpele versie en 150.000 km. Meeste staat te koop tussen 2500 euro met hoge km standen/problemen en 4000 euro. Als je hem inruilt zal het vermoedelijk ergens aan de onderzijde van de range zitten. Uiteindelijk denk ik dat de koper hem gaat exporteren naar het oostblok of naar een ander non-eu land. Het zal mij ook niet verbazen als partijen nog minder bieden maar dat zou je moeten ervaren. Je kan hem ook zelf op Marktplaats zetten en eens kijken wat erop af komt.

Dan je nieuwe auto Peugeot 208, ook weer afhankelijk van de versie / km standen. Meest simpele versie met 50.000 km, zou ongeveer 12/12.500 euro moeten opleveren volgens de ANWB koerslijst. Als je nu kijkt wat er op marktplaats, vragen ze minimaal 16.000 euro en vaak nog hoger. Dat is eigenlijk de nieuwprijs als je het op zoekt. Ik denk dat je er niet veel van af krijgt bij een dealer omdat het een kleine, recente auto is met lage km standen met een benzine motor. Die combinatie is erg in trek dus ze hoeven ook geen grote kortingen te geven maar dat is afhankelijk van de vraagprijs.

Rationeel: Dus al met al, hele slechte tijd om auto's te kopen omdat je nieuwprijs betaald voor 2e hands auto's.

In een normale markt is 2/3 jaar vaak wel de sweetspot, dan is er vaak al 50% van af op de grote modellen en kleine modellen schrijven over het algemeen langzamer af maar ik wat ik al zei, die tijd is nu wel even over door de slechte aanvoer van nieuwe modellen (dit zie je overigens in veel sectoren, veel logistieke problemen en lange levertijden). Kijk bijvoorbeeld eens in het Mercedes levertijden topic hier op Tweakers.

Al het bovenstaande heb ik gebaseerd op de ANWB koerslijst, die kan je aanhouden voor de eerste indicatie: https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/koerslijst. Daar zie je ook inruil waardes en particuliere waardes. Vaak een goede graadmeter.

Qua maanden om goed te kopen is ook niet deze periode. Waar je op moet letten, met kerst gaan mensen flink geld uitgeven door een 13e maand of bonus, dan worden ook vaak auto's gekocht. Vakantiegeld is ook zo'n moment in de lente.

Goede maanden om te kopen is als de rest niet wil kopen, dat is hoog zomer als de mussen van het dak vallen door de hitte en mensen op vakantie zijn / op het strand zitten of januari (dan is het geld op van kerst). Betekend nog niet dat de prijzen gelijk flink zakken maar dan is er vaak wel wat ruimte.

[ Voor 13% gewijzigd door wm1234 op 12-11-2022 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:56
Normaal is tussen de 3 en 5 jaar oud het tijdstip om een jonge occasion te kopen. Dat is wanneer de meeste lease contracten aflopen.

Maar de productie van nieuwe auto's is al bijna 3 jaar erg laag. Aan de ene kant omdat auto fabrikanten productie problemen hebben. Aan de andere kant omdat veel mensen liever een paar jaar doorrijden zodat ze daarna een betaalbare elektrische auto kunnen kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De gebruikte auto markt is compleet gedomineerd door (auto)handelaren. Als een handelaar een koopje ziet is die zo weg en als die lang staat zie je waarschijnlijk als leek iets over het hoofd. De grootste afschrijving is op de dag van aanschaf en de leeftijd maakt vrij weinig uit. Vaak kenmerkt het zich in de marge van de verkoper.

Enige manier om die marge niet op de eerste dag voor je rekening te nemen is om te kopen van een particulier. Particulieren prijzen zit het dichtste of zelfs onder de handelswaarde, het risico bestaat echter dat er iets mis mee is.

Kortweg, zoek een mooi exemplaar die voldoet aan je wensen. Proberen het onderste uit de kan te halen resulteert vaak in het bekende voor een duppie op de eerste rij zitten.. Beter gewoon iets teveel betalen voor iets waar je tevreden mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ShatterNL schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:01:
Dag mede Tweakers,

Was benieuwd of iemand hier ervaringen heeft in de occasion automarkt. Ik heb op het moment een oude diesel Renault Clio uit 2011 die ik wil verkopen / inruilen.

Mijn oog is gevallen op een Peugeot 208 bouwjaar 2020, kost aardig wat maar echt een mooie auto.

Ik weet dat auto's in de eerste paar jaar aardig dalen in prijs, is hier toevallig een vaste maand / tijd voor? Zovan, is er een beste maand om een occasion te kopen? Is hier in te onderhandelen zovan: ja hij is binnenkort 3 jaar oud, dus nu kan er nog wel bijvoorbeeld 1000 / 2000 euro vanaf?

Alle suggesties / tips zijn welkom :)
Clio zelf verkopen. nadeel is nu in deze tijd dat je niet veel meer kunt afdingen op een 2e hands aankoop.
Clio is nog best gewilde auto. tegen de maand april gaan meer mensen een auto zoeken die vakantieklaar is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ShatterNL
Nog bedankt voor alle antwoorden, tips en suggesties!

Heb uiteindelijk een redelijk gunstige inruil ergens kunnen regelen en ga volgende week een 208 halen :)

Had wat te maken met dat mijn huidige auto geen airco heeft en de diesels wat lastig in de markt liggen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:36
Interessant! Wij zitten een beetje met hetzelfde vraagstuk, maar zijn in de markt voor een Ford Focus Wagon (2019). Erg weinig aanbod momenteel, en ik begreep van een dealer dat ze een tussenmodel hadden gemaakt van het nieuwe exterieur met een oud interieur, omdat er geen chips waren voor een nieuw interieur dat bij het nieuwe exterieur had moeten passen.

Ik had het vermoeden dat de prijzen van 2e hands auto's per het nieuwe jaar omlaag gaan omdat ze dan een jaar ouder zijn. Echter, de dealer zei dat de prijzen dan meestal al in december zijn aangepast. We hebben gelukkig geen haast dus kunnen veroorloven even te wachten, maar qua timing dus beter tot ergens in januari wachten begrijp ik.

We hebben nog een mooie Opel Karl (2016) in te ruilen, die kunnen we maar beter niet door de ton rijden denk ik he? Zit nu op 89.000 ongeveer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CarpeVentum schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:51:
Interessant! Wij zitten een beetje met hetzelfde vraagstuk, maar zijn in de markt voor een Ford Focus Wagon (2019). Erg weinig aanbod momenteel, en ik begreep van een dealer dat ze een tussenmodel hadden gemaakt van het nieuwe exterieur met een oud interieur, omdat er geen chips waren voor een nieuw interieur dat bij het nieuwe exterieur had moeten passen.

Ik had het vermoeden dat de prijzen van 2e hands auto's per het nieuwe jaar omlaag gaan omdat ze dan een jaar ouder zijn. Echter, de dealer zei dat de prijzen dan meestal al in december zijn aangepast. We hebben gelukkig geen haast dus kunnen veroorloven even te wachten, maar qua timing dus beter tot ergens in januari wachten begrijp ik.

We hebben nog een mooie Opel Karl (2016) in te ruilen, die kunnen we maar beter niet door de ton rijden denk ik he? Zit nu op 89.000 ongeveer :)
Een jaar ouder hoeft niet veel te zeggen, sommige auto’s houden wel 24mnd ~ dezelfde waarde. Een dealer kijkt er wel zo naar bij inkoop/inruil.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
ShatterNL schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:27:
Nog bedankt voor alle antwoorden, tips en suggesties!

Heb uiteindelijk een redelijk gunstige inruil ergens kunnen regelen en ga volgende week een 208 halen :)

Had wat te maken met dat mijn huidige auto geen airco heeft en de diesels wat lastig in de markt liggen ook.
@ShatterNL Wat waren uiteindelijk de prijzen? Ben wel benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShatterNL
wm1234 schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:29:
[...]

@ShatterNL Wat waren uiteindelijk de prijzen? Ben wel benieuwd!
Hoi wm1234,

Uiteindelijk een inruil van 1250 kunnen krijgen en toen nog 19.500 moeten betalen voor de Peugeot 208.
Het is een smak geld, maar zat al zo lang naar die auto te kijken en te wikken en wegen... En zag ondertussen die oude Renault Clio steeds minder waard worden, dus toch maar even door de zure appel heen gebeten en er toch voor gegaan.

Pracht auto! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Op een vraagprijs van boven de 20k, kun je vaak wel 1250,- tot 1500,- afdingen.

Clio Dsl van 2011 kost zo al +2500,-
https://www.autowereld.nl...11&brstf=diesel&srtr=pr-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShatterNL
Hackus schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:33:
Op een vraagprijs van boven de 20k, kun je vaak wel 1250,- tot 1500,- afdingen.

Clio Dsl van 2011 kost zo al +2500,-
https://www.autowereld.nl...11&brstf=diesel&srtr=pr-a
Mijn auto had echter geen airco, dat is wel een flinke waardevermindering helaas. Ik zal er vast meer uit hebben kunnen krijgen, het was me uiteindelijk het gedoe niet helemaal waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ShatterNL schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:43:
[...]

Mijn auto had echter geen airco, dat is wel een flinke waardevermindering helaas. Ik zal er vast meer uit hebben kunnen krijgen, het was me uiteindelijk het gedoe niet helemaal waard.
Het is ook informatie voor andere lezers van je topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
@ShatterNL Altijd leuk een terugkoppeling van de vraag. Zat ik toch nog wel aardig in de buurt, al is het toch nog wel iets meer geworden. Wat ik al zei, rare tijden maar het is de markt, soms zit het mee en soms moet je slikken!

Veel plezier met je auto, leuke aankoop!
Pagina: 1