De markt is op dit moment erg gek omdat er weinig nieuwe auto's worden uitgeleverd en daardoor dus grote vraag is naar 2e hands auto's.
Aan de andere kant zit diesel in het verdomhoekje dus die vraag valt in NL erg tegen op dit moment.
Afhankelijk van de versie, km stand zal je ergens tussen de 2 en 4000 euro krijgen voor je auto is mijn vermoeden, ik heb nu gerekend met een simpele versie en 150.000 km. Meeste staat te koop tussen 2500 euro met hoge km standen/problemen en 4000 euro. Als je hem inruilt zal het vermoedelijk ergens aan de onderzijde van de range zitten. Uiteindelijk denk ik dat de koper hem gaat exporteren naar het oostblok of naar een ander non-eu land. Het zal mij ook niet verbazen als partijen nog minder bieden maar dat zou je moeten ervaren. Je kan hem ook zelf op Marktplaats zetten en eens kijken wat erop af komt.
Dan je nieuwe auto Peugeot 208, ook weer afhankelijk van de versie / km standen. Meest simpele versie met 50.000 km, zou ongeveer 12/12.500 euro moeten opleveren volgens de ANWB koerslijst. Als je nu kijkt wat er op marktplaats, vragen ze minimaal 16.000 euro en vaak nog hoger. Dat is eigenlijk de nieuwprijs als je het op zoekt. Ik denk dat je er niet veel van af krijgt bij een dealer omdat het een kleine, recente auto is met lage km standen met een benzine motor. Die combinatie is erg in trek dus ze hoeven ook geen grote kortingen te geven maar dat is afhankelijk van de vraagprijs.
Rationeel: Dus al met al, hele slechte tijd om auto's te kopen omdat je nieuwprijs betaald voor 2e hands auto's.
In een normale markt is 2/3 jaar vaak wel de sweetspot, dan is er vaak al 50% van af op de grote modellen en kleine modellen schrijven over het algemeen langzamer af maar ik wat ik al zei, die tijd is nu wel even over door de slechte aanvoer van nieuwe modellen (dit zie je overigens in veel sectoren, veel logistieke problemen en lange levertijden). Kijk bijvoorbeeld eens in het Mercedes levertijden topic hier op Tweakers.
Al het bovenstaande heb ik gebaseerd op de ANWB koerslijst, die kan je aanhouden voor de eerste indicatie:
https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/koerslijst. Daar zie je ook inruil waardes en particuliere waardes. Vaak een goede graadmeter.
Qua maanden om goed te kopen is ook niet deze periode. Waar je op moet letten, met kerst gaan mensen flink geld uitgeven door een 13e maand of bonus, dan worden ook vaak auto's gekocht. Vakantiegeld is ook zo'n moment in de lente.
Goede maanden om te kopen is als de rest niet wil kopen, dat is hoog zomer als de mussen van het dak vallen door de hitte en mensen op vakantie zijn / op het strand zitten of januari (dan is het geld op van kerst). Betekend nog niet dat de prijzen gelijk flink zakken maar dan is er vaak wel wat ruimte.
[
Voor 13% gewijzigd door
wm1234 op 12-11-2022 16:32
]