Windows 11 build corrupted

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-09 14:09
Mijn vraag
Bestaat er een software die mijn ssd met corrupted windows build kan repareren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11
Kingston 2500 ssd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sfc dsim commands.

Mijn windows 11 was gisteren gecrasht en sindsdien corrupted. Nu heb ik wel een nieuwe windows kunnen installeren op een andere ssd. Maar ik zou graag willen dat de originele build gerepareerd word. Enig idee hoe ik dit kan doen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via theodt op 18-11-2022 22:51)

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
als je nog garantie hebt dan kun je daarmee terug...

mijn oordeel: KAPUTT

Wie du mir, so ich dir.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:26
Begrijp ik het goed dat je de volgende dingen hebt gedaan:
sfc /scannow
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Als sfc /scannow hebt gedaan wordt je dan iets wijzer van de CBS.log?

Laat ook checkdisk eens lopen. Het kan nooit kwaad. Voer het commando chkdsk /f uit vanaf de command prompt die je als administrator draait.

[ Voor 34% gewijzigd door EricJH op 13-11-2022 02:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:50
Als je de Windows installatie nog kan opstarten kan je een repair installatie proberen?
MS How to: Perform a Repair Upgrade Using the Windows 11 or Windows 10 ISO file

Windows reparatie/opstartherstel proberen met je Windows installatie USB?

Anders maar data veiligstellen met een WinPE omgeving en herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodt
Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb echt met hoofdpijn achter de computer gezeten.

Ik kan de installatie niet opstarten maar heb wel windows 11 op een andere ssd draaiend. Zou ik vanaf daar w11 over de kapotte windows 11 kunnen installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Je kunt de corrupte schijf naast de werkende aansluiten.
Daarbij moet je wel even opletten dat de pc van de nieuwe installatie start.

Zodra de nieuwe installatie is opgestart kun je kijken of je de oude schijf kunt zien in:
- Windows Verkenner | er staat dan een extra drive letter per partitie van de oude schijf
- Schijf Beheer (Disk Management) | hier kun je de partitie(s) zien op de oude schijf en een stationsletter toewijzen als dat nodig is. Daarna zou die ook in de Verkenner moeten verschijnen.

Als je de schijf kunt zien en de Verkenner en kunt benaderen kun je in een Admin Command Prompt een CheckDisk draaien:
chkdsk X: /f
Waarbij X de betreffende stationsletter is.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Ik heb je eerdere post niet goed gelezen. En zo te zien is je schijf niet corrupt. Maar goed, een chkdsk draaien kan verder geen kwaad.

Wat je vroeg was of je vanuit de nieuwe installatie de oude schijf opnieuw kunt installeren / laten repareren.
Dat gaat niet.

Als ik het goed heb kun je wel met de installatie USB stick starten en dan op de oude schijf een repair laten uitvoeren. Nieuwe installatie uit het systemen halen voordat je dat doet.

Voordat je iets doet kijk eerst dat je vanuit die nieuwe installatie je gegevens van de oude schijf afhaalt / veilig stelt.

Als dat gelukt is en je het allemaal erg moeilijk vindt zou ik zeggen doe een nieuwe installatie op de oude schijf. Dat is het waarschijnlijk makkelijkste...

Je kunt natuurlijk ook met de nieuwe installatie verder gaan en de gegevens overnemen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theodt
eheijnen schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:00:
Ik heb je eerdere post niet goed gelezen. En zo te zien is je schijf niet corrupt. Maar goed, een chkdsk draaien kan verder geen kwaad.

Wat je vroeg was of je vanuit de nieuwe installatie de oude schijf opnieuw kunt installeren / laten repareren.
Dat gaat niet.

Als ik het goed heb kun je wel met de installatie USB stick starten en dan op de oude schijf een repair laten uitvoeren. Nieuwe installatie uit het systemen halen voordat je dat doet.

Voordat je iets doet kijk eerst dat je vanuit die nieuwe installatie je gegevens van de oude schijf afhaalt / veilig stelt.

Als dat gelukt is en je het allemaal erg moeilijk vindt zou ik zeggen doe een nieuwe installatie op de oude schijf. Dat is het waarschijnlijk makkelijkste...

Je kunt natuurlijk ook met de nieuwe installatie verder gaan en de gegevens overnemen.
Ik heb het met de usb stick geprobeerd maar dat gaat helaas niet. Ik krijg een error dat er niks aangepast is. Beste lijkt mij gewoon om gegevens veilig te stellen en ssd formateren / leeghalen en een verse install doen.
Dank jullie wel voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodt
Hey tweakers

enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMjsR7PoJCMYew7DnKvPZ7WKc94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g8oBjhvDw8Uap5zaOglUsg2f.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook via diskpart geprobeerd om read only weg te halen van de ssd met attributes disk clear readonly.
Maar hij zegt dat het succesvol is maar het werkt niet.

ook via schijfbeheer kan ik niks...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94vrJ7Y_AsDZiLR5HU2rDJ_nioM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gCfP6lWnEgR1DvoPlDUC2vtl.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door theodt op 16-11-2022 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Het bestandssysteem op D: en T: wordt aangegeven als RAW.
Check disk werkt alleen met NTFS.
Als deze schijf de oude is dan is er iets flink misgegaan.

Je zou eens voorzichtig kunnen kijken met testdisk
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

Dit is wel voor de gevorderden...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Als toevoeging op voorgaande.
Het kan goed zijn dat de schijf stuk is.

Zorg ervoor dat je niet meer naar die schijf schrijft (als dat al mogelijk zou zijn) om te vermijden dat er iets wordt overschreven. Als het zo is dat de pc niet meer opstart van die schijf dan is er na de uitval ook niets meer gewijzigd.

Met testdisk kun je kijken of de schijf nog te benaderen is. Hier ook weer geen schrijfacties doen / niets opslaan. Alleen kijken of je iets kunt zien.

QPhotorec is misschien de betere optie voor jou. Deze doorloopt de schijf en maakt kopieën van gevonden bestanden naar een andere schijf. Als je photorec gestart hebt kun je bij "file formats" zien welke bestandstypen terug gezet worden.

In deze zip zitten beide:
https://www.cgsecurity.org/testdisk-7.1.win64.zip

Met deze tool kun je SMART data uitlezen van een schijf. Kan goed zijn dat je hier ook een indicatie kunt krijgen van wat er met de schijf aan de hand is.
https://www.techspot.com/downloads/7301-crystaldiskinfo.html

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzaQcZCRYr4HQ3mloHygH__QeSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SHN67fcrhmWKQar0RXreFV4l.png?f=fotoalbum_large
bedankt voor de programma's!

Ik wil eerlijk gezegd niet 549 uur wachten haha.
Weet jij of ik de schijf kan repareren met een van de programma's die je gestuurd hebt?
Dat ik mijn bestanden kwijt ben neem ik dan maar voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
De smart info via CrystalDiskInfo is de telemetrie van de schijf.
Als je naar de twee waarde van onderen kijkt dat getal is in hexadecimaal wat decimaal 120.532 fouten zijn.
Zo te zien is de schijf vrij jong (6 TB geschreven). Misschien heb je nog garantie...
Ik zou met die schijf niets meer doen.

Laat die photorec eens een nacht of zo draaien en kijk dan nog eens waar die is. Kun je dan sowiesie kijken of dat wat er vanaf komt ook nog leesbaar is. Kan best zijn dat het sneller gaat dan aangegeven.

Ik heb de aangegeven (progressbar) tijd ook al eens terug zien lopen terwijl er alleen maar voortgang was. Daar had Einstein nog rooie oren van gekregen.

En denk eens na over het maken backups. Scheelt een hoop ellende....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodt
Als je naar de twee waarde van onderen kijkt dat getal is in hexadecimaal wat decimaal 120.532 fouten zijn.
Dus overleden eigenlijk?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
als je nog garantie hebt dan kun je daarmee terug...

mijn oordeel: KAPUTT

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theodt
@eheijnen bedankt voor alle hulp!

hopelijk komen er wat bruikbare bestanden uit.
Topic mag gesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Graag gedaan.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Nog even wat extra info.

Vaak dienen zulk soort problemen zich vooraf aan en kun je die opmerken in de SMART waardes. Doorgaans werkt alles dan nog en dat geeft je de tijd om zonder veel problemen te wisselen. En bijvoorbeeld een nieuwe schijf aan te schaffen en dan de oude te klonen. Dan ben je zonder problemen en met een paar uurtjes werk klaar en hoef je ook nog eens geen nieuwe installatie te doen.

Daarom regelmatig kijken of alles klopt. 1 x per week bv.

Om onderstaande te vergelijken kun je het best CrystalDiskInfo even op Engels instellen.
Wat leesvoer over wat die smart-waarden betekenen:
https://www.hdsentinel.com/smart/smartattr.php

Minimaal 1 x per week een back-up maken van je gegevens. Veranderd de data op je computer dagelijks, beter nog om het frequenter te doen. Als je regelmatig gaat back-uppen doe dan ook eens een test restore om te zien of alles er in zit / werkt.

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1