Autoschade - eigen keuze reparatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-06 18:29
Afgelopen week heeft mijn BMW i4 schade opgelopen op de achterbumper. Dit is veroorzaakt door vrachtwagen in de file, een schadeformulier is ingevuld en er is een video opname van de aanrijding.

De vraag die ik heb, wat zijn mijn rechten in dit geval m.b.t. tot de reparatie, heb ik hier vrije keuze in?
Aangezien de auto net zes maanden oud is, wil ik de schade laten repareren bij de BMW dealer (o.a. voor waardebehoud als ik de auto over een paar jaar wil inruilen).

Mijn auto is all-risk verzekerd, alleen mijn verzekeraar werkt alleen met een aantal partijen waar de verzekeraar een overeenkomst mee heeft gesloten, daar valt de BMW dealer niet onder.

Nu ben ik van plan de schade zelf te betalen aan de BMW dealer en de kosten wil ik verhalen op de tegenpartij. Dit verzoek heb ik voorgelegd bij mijn rechtsbijstand verzekering, alleen volgens mijn rechtsbijstand verzekering kan ik enkel de schade verhalen die door hun eigen expert is vastgesteld.
Dus stel, de expert van mijn rechtsbijstand verzekering zegt 'de schade is 1750 euro' en de BMW dealer stuurt een factuur van 2500 euro, dan verhaalt de rechtsbijstand verzekering slechts 1750 euro.

m.i. zou ik gewoon de factuur van het schadebedrag en evt vervangend vervoer moeten kunnen verhalen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik weet uit ervaring dat je auto afgeven voor schadeherstel aan de dealer, niet betekent dat ook de dealer je auto hersteld. De mijne ging gewoon naar hetzelfde schadeherstelbedrijf, als waar de verzekering mij naartoe zou sturen wanneer de schade gedekt wordt door de WA+ dekking.

Maar het klopt: het schadebedrag wordt vastgesteld door de expert, voor dat bedrag dient het schadeherstelbedrijf je auto ook te herstellen. Je dient schadeloos gesteld te worden, echter dat betekent niet dat je hele auto bijvoorbeeld opnieuw gespoten wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door Marco-Peters op 12-11-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:07
waarom via je rechtsbijstand gaan verhalen ? je hebt een ondertekend schadeformulier, deze stuur je op naar je verzekeraar en zij mogen dit verder gaan afhandelen met de tegenpartij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-07 11:15
Volgende keer verzekeren via BMW scheelt je een hoop gedoe met dit soort dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:00
Je kan zelf de schade laten repareren en de kosten daarvan voor leggen bij de verzekering van de tegenpartij buiten jouw autoverzekering en rechtsbijstandverzekering om.

Als je het zo belangrijk vind waar je auot wordt gerepareerd bij een eventuele schade waarom heb je dan geen verzekeraar uitgezocht die daar aan mee werkt?

En voor de waarde van de auto maakt het niks uit of de schade door de bwm dealer of een goed schadebedrijf wordt gerepareerd. Beide zullen als het goed is OEM onderdelen gebruiken en de schade op de juiste manier repareren.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibidriv3r
Marco-Peters schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:22:
Ik weet uit ervaring dat je auto afgeven voor schadeherstel aan de dealer, niet betekent dat ook de dealer je auto hersteld. De mijne ging gewoon naar hetzelfde schadeherstelbedrijf, als waar de verzekering mij naartoe zou sturen wanneer de schade gedekt wordt door de WA+ dekking.

Maar het klopt: het schadebedrag wordt vastgesteld door de expert, voor dat bedrag dient het schadeherstelbedrijf je auto ook te herstellen. Je dient schadeloos gesteld te worden, echter dat betekent niet dat je hele auto bijvoorbeeld opnieuw gespoten wordt.
Klopt, maar in dit geval overigens wel (Dusseldorp heeft een eigen schade afdeling, onderdeel van Dusseldorp B.V.). Maar het gaat meer om het documentatie proces. Naar mijn weten kan een auto met een schade die niet door/via een bmw dealer is gerapareerd niet meer in aanmerking komen voor bmw premium selection en dat zou dus onnodige waardevermindering opleveren aan mijn bijna nieuwe auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:49
ibidriv3r schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:18:
Afgelopen week heeft mijn BMW i4 schade opgelopen op de achterbumper. Dit is veroorzaakt door vrachtwagen in de file, een schadeformulier is ingevuld en er is een video opname van de aanrijding.

De vraag die ik heb, wat zijn mijn rechten in dit geval m.b.t. tot de reparatie, heb ik hier vrije keuze in?
Ja, tot op zekere hoogte. Want omdat Maar als je niet de route van je eigen verzekering volgt, dan helpen ze vaak ook niet met de papierwinkel. En als de BMW 20 tot 40% meer rekend, dan gaan verzekeringen hier niet in mee. Dus ligt ook aan de redelijkheid en biddelijkheid van de offerte van je dealer.
Aangezien de auto net zes maanden oud is, wil ik de schade laten repareren bij de BMW dealer (o.a. voor waardebehoud als ik de auto over een paar jaar wil inruilen).
Mijn auto is all-risk verzekerd, alleen mijn verzekeraar werkt alleen met een aantal partijen waar de verzekeraar een overeenkomst mee heeft gesloten, daar valt de BMW dealer niet onder.
Dit is voor schadeherstel en vervangend vervoer in feite irrelevant. Vervangend vervoer heb je indirect ook recht op, want dat zijn kosten direct ten gevolge van. Het enige wat je mist als je je eigen route gaat, is hulp van je verzekering.
Nu ben ik van plan de schade zelf te betalen aan de BMW dealer en de kosten wil ik verhalen op de tegenpartij. Dit verzoek heb ik voorgelegd bij mijn rechtsbijstand verzekering, alleen volgens mijn rechtsbijstand verzekering kan ik enkel de schade verhalen die door hun eigen expert is vastgesteld.
Dus stel, de expert van mijn rechtsbijstand verzekering zegt 'de schade is 1750 euro' en de BMW dealer stuurt een factuur van 2500 euro, dan verhaalt de rechtsbijstand verzekering slechts 1750 euro.
Niet zelf betalen. Auto wegbrengen, offerte op laten maken door je dealer. Tegenpartij kan komen kijken met tegen expertise. Gaan ze akkoord met de offerte dan is er niks aan de hand. Komen ze een lagere prijs overeen met de dealer, dan is er niks aan de hand.

Maar komen ze er niet uit. Good luck in court, of je moet zelf 't verschil bijbetalen.
m.i. zou ik gewoon de factuur van het schadebedrag en evt vervangend vervoer moeten kunnen verhalen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Als je geld al hebt uitgegeven, dan is ook voor de tegenpartij alleen nog met jou te onderhandelen/discussieren. Wanneer je de offerte voor laat leggen, dan kunnen ze nog met de dealer onderhandelen.

Uiteindelijk is de vraag, is de offerte van Dusseldorp redelijk of premium. Dat zal allesbepalend zijn voor de tegenpartij en 't verdere verloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:13
ibidriv3r schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:18:

Vreemd verhaal, een rechtsbijstand verzekering die deze eis stelt is wel vreemd. Begrijpelijk dat ze niet op pad willen worden gestuurd met een gekke claim maar waarom met eigen experts.

Ik zou starten om bij je BMW dealer een offerte te laten maken voor herstel. Met deze offerte zou ik dan naar je rechtsbijstandverzekering stappen om dit bedrag bij de tegenpartij te gaan verhalen.
Het is dan voor hun eigen expert erg gemakkelijk om tot het oordeel te komen dat het bedrag reëel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:38
1. Schade laten herstellen door de dealer is vaak niet verstandig. Jouw dealer is goed in het verkopen van een auto en het reguliere onderhoud. Schadeherstel is een vak apart. Mocht je bezorgd zijn over je garantie. De grote schadeherstellers waar verzekeraars mee samenwerken herstellen met originele onderdelen en volgens de richtlijnen van de fabrikant.

2. Er wordt door jouw verzekering waarschijnlijk een eigen risico gerekend wanneer je bij een eigen hersteller laat herstellen. Dit bedrag wordt wel verhaald op de tegenpartij en krijg je naderhand uitgekeerd.

Vervelend dat je schadeafhandeling zo langer duurt, maar het is wel je eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je eigen verzekering verhaalt de schade bij de tegenpartij. Zoals jij schrijft is de vrachtwagen zachtjes achterop gereden. Weet ook niet waarom de BWM dealer €750,- meer zou vragen dan de hersteller van de verzekering. Lijkt me meer speculatie wat je doet. Laat je dealer dit gewoon onderling afhandelen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:12

FreakNL

Well do ya punk?

Heb je je verzekering rechtstreeks afgesloten of via een tussenpersoon?

Ik zit exact om deze reden heb ik mijn autoverzekering lopen via een (klein) assurantiekantoor. Uiteindelijk ben je dan natuurlijk alsnog verzekerd via een grotere club, maar vaak kunnen deze agenten net iets meer voor elkaar krijgen..

Zit je echter bij een budget-verzekeraar zoals Ditzo of Inshared ben je gewoon een nummer en wordt het een lastig verhaal..

TL/DR;
Vraag het aan je tussenpersoon als je die hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-07 20:22

TommieW

Numa numa.

Torac schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:26:
Volgende keer verzekeren via BMW scheelt je een hoop gedoe met dit soort dingen.
offtopic:
Met de hoeveelheid geld die een BMW verzekering meer kost (€1566 p/j tegenover mijn huidige €700) ben je een dief van je eigen portomonnee als je je bolide daar verzekert.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:59
Ligt toch geheel aan de voorwaarden van je verzekering? Doorgaans is bijvoorbeeld een verzekering (marginaal) goedkoper zonder vrije keuze voor een herstelbedrijf... als jouw verzekeraar je alleen laat repareren bij aangewezen herstellers dan zal dit het geval zijn bij jou. Ik heb ook geen vrije keuze voor herstelbedrijf, in mijn geval ook niet nodig omdat het aangewezen herstelbedrijf bij mij in de buurt een prima schadehersteller is.

Dealers hebben overigens zelf zelden een eigen schadeherstelafdeling, die zullen de auto gewoon afleveren bij een bevriend schadebedrijf. Via de dealer zal daarom doorgaans ook wat duurder kunnen zijn want iedereen wil wat verdienen ;) Ik zie overigens geen enkele reden waarom repareren via de dealer betrekking zal hebben op waardebehoud... of andersom waarom niet via de dealer repareren de waarde zou verminderen? Zeker niet als het alleen maar cosmetische schade betreft.

Het is overigens geheel normaal dat het getaxeerde bedrag wordt aangehouden en jij niet met een hogere rekening hoeft aan te komen dan de expert heeft getaxeerd... daar zijn ze echt niet flexibel in, genoeg mee gefraudeerd dat ze zich daar wel voor indekken. Laat jij repareren door een aangewezen schadebedrijf dan zal je wat dat betreft mbt onvoorziene hogere kosten wel gewoon gedekt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MicGlou schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:42:
Ligt toch geheel aan de voorwaarden van je verzekering? Doorgaans is bijvoorbeeld een verzekering (marginaal) goedkoper zonder vrije keuze voor een herstelbedrijf... als jouw verzekeraar je alleen laat repareren bij aangewezen herstellers dan zal dit het geval zijn bij jou. Ik heb ook geen vrije keuze voor herstelbedrijf, in mijn geval ook niet nodig omdat het aangewezen herstelbedrijf bij mij in de buurt een prima schadehersteller is.

Dealers hebben overigens zelf zelden een eigen schadeherstelafdeling, die zullen de auto gewoon afleveren bij een bevriend schadebedrijf. Via de dealer zal daarom doorgaans ook wat duurder kunnen zijn want iedereen wil wat verdienen ;) Ik zie overigens geen enkele reden waarom repareren via de dealer betrekking zal hebben op waardebehoud... of andersom waarom niet via de dealer repareren de waarde zou verminderen? Zeker niet als het alleen maar cosmetische schade betreft.

Het is overigens geheel normaal dat het getaxeerde bedrag wordt aangehouden en jij niet met een hogere rekening hoeft aan te komen dan de expert heeft getaxeerd... daar zijn ze echt niet flexibel in, genoeg mee gefraudeerd dat ze zich daar wel voor indekken. Laat jij repareren door een aangewezen schadebedrijf dan zal je wat dat betreft mbt onvoorziene hogere kosten wel gewoon gedekt zijn.
Dat laatste ben ik het niet mee eens. in de praktijk kun je zelf een taxatie laten doen, en oa waardevermindering mee laten nemen. In dit geval zal dat niet veel schelen, maar meer bij waardebepaling van oa youngtimers. of exclusievere auto's. ook kan het verstandig zijn om alles zelf te betalen ivm daling BM_ trede. maar ook hier is dat nvt. zoals TS schrijft is hij geen schuldige aan het ongeval.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:59
Hackus schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:02:
[...]

Dat laatste ben ik het niet mee eens. in de praktijk kun je zelf een taxatie laten doen, en oa waardevermindering mee laten nemen. In dit geval zal dat niet veel schelen, maar meer bij waardebepaling van oa youngtimers. of exclusievere auto's. ook kan het verstandig zijn om alles zelf te betalen ivm daling BM_ trede. maar ook hier is dat nvt. zoals TS schrijft is hij geen schuldige aan het ongeval.
Puur cosmetische schade zal eigenlijk nooit waardevermindering betekenen... schade aan frame e.d. is uiteraard wat anders, maar een overgespoten of vervangen bumper echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MicGlou schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:05:
[...]

Puur cosmetische schade zal eigenlijk nooit waardevermindering betekenen... schade aan frame e.d. is uiteraard wat anders, maar een overgespoten of vervangen bumper echt niet.
Daarom schrijf ik ook dat het hier nvt is. ook maakt het geen verschil of de dealer of een Focwa bedrijf de schade herstelt. Je krijgt bij beide een originele bumper, en men weet gewoon de originele lak-code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Over die waardevermindering zou ik wat willen melden. Als je je auto prima laat herstellen etc wordt er toch in de registratie van de auto ingeschreven dat er schade was/is en op welke plek van de auto deze zit. Er wordt echter niet bij vermeld hoeveel schade dit is en tot welke kwaliteit deze is hersteld. Stel je wilt je auto verkopen dan is deze informatie door de potentiele koper gewoon op te vragen. Lijkt mij dat dit dus potentieel wel tot waardevermindering zou kunnen lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
MicGlou schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:42:
Via de dealer zal daarom doorgaans ook wat duurder kunnen zijn want iedereen wil wat verdienen ;)
Of juist niet? Ik kreeg uiteindelijk de rekening van het schadeherstelbedrijf, waar de dealer mijn auto dus naartoe had laten brengen. Als ik dat geweten had: dan had ik ook zelf dit bedrijf de auto kunnen laten oppikken.

Want met de dealer was echt geen fijne ervaring: die wilde mij geen leenauto geven, terwijl ik die een tijdje geleden wel kreeg. Toen ik mijn auto naar hetzelfde schadeherstelbedrijf bracht, vanwege een schade verzekerd door de WA+ dekking.

Dealers doen het vaak puur als service: niet perse om er geld aan te verdienen. Want dat gaat helemaal niet.... schadebedrag wat de schade expert vaststeld: dat is ook het bedrag, wat de schadehersteller maximaal in rekening mag brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:04
TjardE schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:20:
Over die waardevermindering zou ik wat willen melden. Als je je auto prima laat herstellen etc wordt er toch in de registratie van de auto ingeschreven dat er schade was/is en op welke plek van de auto deze zit. Er wordt echter niet bij vermeld hoeveel schade dit is en tot welke kwaliteit deze is hersteld. Stel je wilt je auto verkopen dan is deze informatie door de potentiele koper gewoon op te vragen. Lijkt mij dat dit dus potentieel wel tot waardevermindering zou kunnen lijden.
Is dat zo? Dacht dat dit niet het geval was. Alleen bij serieuze schade wat invloed heeft op de veiligheid van de auto, niet bij een kras op de bumper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Een dealer is geen schadehersteller, dat zijn gewoon 2 heel verschillende dingen. Ik weet bijna zeker dat de dealer hem gewoon bij een schadeherstelbedrijf neer zet.

Als jij hem bij een schadehersteller voor 1750 kan laten repareren, en jou dealer vraagt een paar honderd meer, waarom zou de verzekering dat dan moeten betalen? Met die 1750 ben jij schadevrij gesteld. Dat jij naar een ander bedrijf wil waar het duurder is, moet je zelf weten, maar dat moet je dan natuurlijk ook zelf betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bmwfan008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01-2023
Waarom praat iedereen elkaar na?? Zonder zich te informeren of te lezen.

De vragensteller geeft aan een voorkeur voor Dusseldorp BMW te hebben, dit bedrijf heeft zijn eigen schadeherstelbedrijf onder de naam STARS schadeherstel met meerdere vestigingen.

Ik begrijp dus niet waar de opmerkingen vandaan komen dat dit werk word uitbesteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:09
TjardE schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:20:
Ik heb liever een gecertificeerde geregistreerde schade dan eentje waarbij gewoon een andere bumper van de sloop is gehaald en die voor de kromme chassisbalk is gezet.
Louche schadeherstel wordt nml helemaal niet geregistreerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:17
De vraag is ook niet wie de betere schadehersteller is, maar welke kosten TS vergoed kan krijgen. TS geeft aan een voorkeur te hebben voor een bepaalde partij, maar die is waarschijnlijk duurder dan het vastgestelde schadebedrag. Die extra kosten moet TS naar mijn inzien zelf betalen en kan hij niet verhalen op de tegenpartij. Als je de voorkeur hebt voor een monteur die € 100 per uur kost ipv een monteur die hetzelfde kan maar die slechts € 75 per uur kost dan is dat gewoon voor eigen rekening, Dan had hij bij het afsluiten van de verzekering moeten kiezen voor een variant waarbij je zelf je schadehersteller kiest. Je kan vaak wel aangeven welk type schadehersteller je wil, wat voor onderdelen men gebruikt etc. Dit betekent doorgaans een hoger premiebedrag, maar nu weet je ook waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmwfan008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01-2023
Twardt schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:35:
De vraag is ook niet wie de betere schadehersteller is, maar welke kosten TS vergoed kan krijgen. TS geeft aan een voorkeur te hebben voor een bepaalde partij, maar die is waarschijnlijk duurder dan het vastgestelde schadebedrag. Die extra kosten moet TS naar mijn inzien zelf betalen en kan hij niet verhalen op de tegenpartij. Als je de voorkeur hebt voor een monteur die € 100 per uur kost ipv een monteur die hetzelfde kan maar die slechts € 75 per uur kost dan is dat gewoon voor eigen rekening, Dan had hij bij het afsluiten van de verzekering moeten kiezen voor een variant waarbij je zelf je schadehersteller kiest. Je kan vaak wel aangeven welk type schadehersteller je wil, wat voor onderdelen men gebruikt etc. Dit betekent doorgaans een hoger premiebedrag, maar nu weet je ook waarom.
Stars schadeherstel is een universeel schadeherstelbedrijf binnen de dusseldorp groep, grote kans dat ze gewoon samenwerken met alle verzekeraars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
En, hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:37

Bob Popcorn

Plop!

Als je van achteren wordt aangereden en het is 100% niet jouw fout heb je toch niks met je eigen verzekeraar te maken? Dan loopt alles toch gewoon via de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij? Gewoon de offerte van jouw hersteller naar keuze insturen en daarmee lijkt mij de kous af.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
Bob Popcorn schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:51:
Als je van achteren wordt aangereden en het is 100% niet jouw fout heb je toch niks met je eigen verzekeraar te maken? Dan loopt alles toch gewoon via de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij? Gewoon de offerte van jouw hersteller naar keuze insturen en daarmee lijkt mij de kous af.
Ja dit zou ik ook verwachten.

Ik heb laatste hetzelfde voorgehad. Mijn gekozen schadehersteller stond niet in de lijst van approved herstellers van de verzekering van de tegenpartij. De enige consequentie hieraan was dat ze niet blind de offerte accepteerde maar hun eigen schade-expert kwam kijken op locatie bij mijn schadehersteller op de dag dat de auto daar was voor het vaststellen van de schade.

Als hij naar een van hun voorkeursbedrijven zou gaan zou dat misschien niet nodig zijn. Maar dat is niet mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

timberleek schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:47:
[...]

Ik heb laatste hetzelfde voorgehad. Mijn gekozen schadehersteller stond niet in de lijst van approved herstellers van de verzekering van de tegenpartij. De enige consequentie hieraan was dat ze niet blind de offerte accepteerde maar hun eigen schade-expert kwam kijken op locatie bij mijn schadehersteller op de dag dat de auto daar was voor het vaststellen van de schade.

Als hij naar een van hun voorkeursbedrijven zou gaan zou dat misschien niet nodig zijn. Maar dat is niet mijn probleem.
Ohja, dat is idd gebruikelijk dat er dan contra-expertise bij komt kijken. Maar verder hebben ze dan ook niks te weigeren aangezien het nog zo'n jonge auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

timberleek schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:47:
[...]

vaak is dat bij schade boven de 1500,-. in dit geval lijkt TS geen schuld zoals ik al schreef, en heb je niets te maken met reglement van hersteller wat de polisvoorwaarden staat. Dit kan alleen gelden als je eigen verz. de schade moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:35
Zal vermoedelijk komen door de all risk. Ongeacht de oorzaak en schuldige maak je melding bij je eigen verzekeraar, die zet het reparatie proces in gang en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibidriv3r
De i4 gaat op de 14e naar de dealer. Op die dag komt een expert van mijn rechtsbijstandverzekering de schade taxeren. Als het goed is, is inmiddels de verzekering van de verantwoordelijke partij aansprakelijk gesteld, maar dat moet ik nog even controleren.
Zal dit binnenkort updaten :)
Mijn (all-risk) autoverzekering is in dit geval niet relevant, dit wordt afgehandeld via een rechtsbijstandverzekering, o.a. omdat ik zelf wil kiezen waar ik mijn auto laat repareren. Bij de dealer weet ik 100% zeker dat er originele onderdelen op gaan en geen halve reparatiepogingen worden uitgevoerd om kosten te besparen (dit gaat ook op voor veel schadeherstellers, maar ik
Dat dacht ik eerst ook, maar mijn rechtsbijstandverzekering denkt daar anders over. Je zou verwachten dat het zo simpel is als aansprakelijk stellen + offerte reparatie doorsturen en contra expertise van de tegenpartij indien nodig. In dit geval is er dus een offerte opgesteld door de schadehersteller (dealer), er komt nog een expert kijken vanuit mijn rechtsbijstandverzekering en wie weet komt er dan nog een contra expertise...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

niet relevant aangezien de tegenpartij aansprakelijk is. Als hij de schade zelf had veroorzaakt had je gelijk, maar dat is hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

ninjazx9r98 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:46:
[...]

Zal vermoedelijk komen door de all risk. Ongeacht de oorzaak en schuldige maak je melding bij je eigen verzekeraar, die zet het reparatie proces in gang en klaar.
Hoe kom je hier bij? Nogmaals, schade veroorzaakt door een ander wordt niet verhaald op jouw eigen verzekering. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij nieuwe auto’s en zeker een i4 zijn er amper slooponderdelen te vinden, zeker geen strakke achterbumper. Ook die is origineel, maar denk niet dat dit gebeurt bij nieuwe auto’s. Auto van jaar of 5 oud misschien wel. Ook zullen er niet 1-2-3 namaak onderdelen te vinden zijn. Dit lijkt me meer op speculatie dan op waarheid berust. Hoop btw wel dat bij taxatie de tijd wordt genomen om ook te kijken als de bumper gedemonteerd is. Een vrachtwagen kan meer schade maken dan zo zichtbaar is. Huidige bumpers veren zo weer terug, maar evt. onderliggende schade zie je pas na demontage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Bob Popcorn schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:51:
[...]

Hoe kom je hier bij? Nogmaals, schade veroorzaakt door een ander wordt niet verhaald op jouw eigen verzekering. 8)7
Niet verhaald, dat staat er ook niet, je kunt het wel melden. Zeker als je een verkeersrechtsbijstand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:35
Bob Popcorn schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:51:
[...]

;w
Anders lees je gewoon iets anders dan er staat?
Waar heb ik het gehad over het verhalen van de schade, die komt toch echt uit je eigen dikke duim. Je bent all risk verzekerd, maakt melding bij je eigen verzekeraar en die neemt jou het regelwerk uit handen. Op de achtergrond gaat de eigen verzekeraar uiteraard schade verhalen bij een andere partij als die veroorzaker is maar dat is helemaal niet waar ik het over had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

ninjazx9r98 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:09:
[...]

;w
Anders lees je gewoon iets anders dan er staat?
Waar heb ik het gehad over het verhalen van de schade, die komt toch echt uit je eigen dikke duim. Je bent all risk verzekerd, maakt melding bij je eigen verzekeraar en die neemt jou het regelwerk uit handen. Op de achtergrond gaat de eigen verzekeraar uiteraard schade verhalen bij een andere partij als die veroorzaker is maar dat is helemaal niet waar ik het over had.
Ohja, excuus, verkeerd gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
[b]ibidriv3r schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:38:

De i4 gaat op de 14e naar de dealer. Op die dag komt een expert van mijn rechtsbijstandverzekering de schade taxeren. Als het goed is, is inmiddels de verzekering van de verantwoordelijke partij aansprakelijk gesteld, maar dat moet ik nog even controleren.
Zal dit binnenkort updaten :)
En?

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibidriv3r
Het is allemaal goed gekomen, heb het zelf voorgeschoten en daarna is het betaald door de verzekering van de tegenpartij (via mijn verzekering). En het spuitwerk is gelukkig perfect :)

Uiteindelijk was het gewoon een slecht geinformeerde medewerker bij mijn verzekering die onjuiste informatie heeft verstrekt (die ging er vanuit dat ik geen vrije keuze had omdat ik daar niet extra voor betaalde bij mijn all-risk verzekering, echter die vlieger gaat enkel op als ik zelf de schade veroorzaak).

Kort samengevat, als een andere partij verantwoordelijk is voor de schade aan je auto, dan kan je zelf bepalen waar je de auto laat repareren. Wel zal er een contra expertise worden uitgevoerd. Het enige wat kan gebeuren dat je zelf de schade moet voorschieten, en die krijg je later terug.
Pagina: 1