Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE ROCK CS
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-06 10:07
Hallo, ik heb een jaar zonder problemen geprint maar nu ineens trekken de zijkanten van mijn prints krom, alsof het plastic te heet is geworden.
Ik gebruik een Ender cr-10 pro v2 en slice met Creality Slicer 4.8.2 en gebruik Esun pla+ filament, ik print op 210 graden met een bed temperatuur van 60 graden, dit heeft altijd goed gewerkt.
Maar ineens trekken nu de zijkanten omhoog waardoor mijn prints mislukken, ik heb al geprobeerd de bed temperatuur naar 40 graden te zetten maar ik krijg het zelfde resultaat.

Iemand misschien een idee waardoor dit kan gebeuren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaYP52SkMdgJ7hIyopE_aUKhpZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZvBNaUdy9SD3PfmtfpG5rUD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:00
Ineens schrijf je, kan het niet te maken hebben met je omgevingstemperatuur? Het is de laatste dagen ineens flink kouder. Dat de lagen al te snel weer afkoelen waardoor alles krom trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE ROCK CS
Ja dat zou eigenlijk goed kunnen, ik heb me printer in de schuur staan en daar is het wel kouder nu, maar kan dat zoveel invloed hebben dan? Ik dacht dat het plastic juist te heet was geworden, maar als het te snel afkoelt kan het natuurlijk ook krom trekken.
Ik ga me printer in de huiskamer zetten en het nog een keer proberen.
Bedankt voor je tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 18:19
THE ROCK CS schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:47:
Ja dat zou eigenlijk goed kunnen, ik heb me printer in de schuur staan en daar is het wel kouder nu, maar kan dat zoveel invloed hebben dan? Ik dacht dat het plastic juist te heet was geworden, maar als het te snel afkoelt kan het natuurlijk ook krom trekken.
Ik ga me printer in de huiskamer zetten en het nog een keer proberen.
Bedankt voor je tip.
Vermoedelijk is dat het. Mijne staat in de garage, en daar heb ik ook last van krom trekken. Daarom doen mensen soms zo’n kast eromheen met verwarming element, waarbij je de kast tot een constante temperatuur kan brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:00
xoniq schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:05:
[...]

Vermoedelijk is dat het. Mijne staat in de garage, en daar heb ik ook last van krom trekken. Daarom doen mensen soms zo’n kast eromheen met verwarming element, waarbij je de kast tot een constante temperatuur kan brengen.
Ja inderdaad. Ik heb een ender 5 plus met de bijbehorende creality "tent" erbij. Die staat ook in de garage en het tocht daar bij het raam een beetje (is nog enkelglas). Sinds ik die tent eromheen geplaatst heb gaat het printen weer beter. Alleen dat ding is echt enorm, de printer zelf verwarmd de tent al behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:49
Gezien het raft wel blijft plakken, kun je ook proberen om de print een stuk dichter op de raft de printen, dus de interface hiertussen verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wat is eigenlijk de reden dat je een raft gebruikt? Als ik naar het plaatje kijk, dan lijkt er genoeg contactoppervlak te zijn om die niet nodig te hebben. Je kan natuurlijk altijd kijken naar een middel zoals 3DLac als het niet goed blijft plakken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE ROCK CS
Bedankt voor alle suggesties, dit is heel hulpzaam, ik heb wat experimenten gedaan.
Ik heb eerst de printer in de woonkamer gezet en wat kleine dingen geprint, dit ging prima.
Daarna de Creality tent gekocht en de printer weer in de garage gezet, vervolgens wat kleine printen geprint, dit ging prima.
Ik dacht dat het probleem was opgelost doormiddel van de creality tent maar helaas toen ik een groot ding ging printen (30x30 cm) had ik weer precies het zelfde probleem, de randen trekken omhoog.
Het lijkt mij niet dat het zelfs in de tent zo koud word dat de printen mislukken, ik heb dingen geprint in de tent met de zelfde soort onderplaten (10 bij 20 cm) en dit ging prima.
Ik ga nog proberen zonder raft te printen, en de afstand tussen de raft en het project verkleinen.

Wish me luck.
Pagina: 1