Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lucht/water warmtepomp advies gevraagd te veel topics

Pagina: 1
Acties:

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11 01:45
Hi tweakers ik wil graag wat hulp.
Er zijn hier zo veel topics dat ik door bomen het bos niet meer zie, ik probeer al maanden hier te maar ik word er niet veel wijzer op.

Dit is de situatie, we hebben een 22 jarige CV ketel en hij werkt nog top via opentherm modulatie met een plugwise Anna.
Door ouderdom wil ik de risico afdekken door een warmtepomp in gebruik te nemen.
Hybride opstelling met lucht water leek het mij het best.
We willen dan ook kunnen koelen dit wil ik bereiken door fancoil radiatoren te nemen, ze hebben toch een upgrade nodig...
Die zullen dan komen op 3 kamers, er zijn dan nog 3 meter brede dubbel wandige kleine radiatoren die worden niet vervangen.
Ons gasverbruik is rond de 800 waarvan 70 voor sanitair.

We hebben veel zonnenpanelen 9 kW, daarom deze stap. We gebruiken zelf 4.5MWh gemiddeld per jaar.

Welke warmtepomp zou ik moeten kiezen?
Ik had de Panasonic, maar dit is puur door populariteit van het topic.
Dat is niet een wel overwogen keus dus daarom heb ik jullie hulp nodig.

Ik zou het graag zelf willen installeren, lijkt me leuk erg onhandig ben ik niet. Zou wel gebruik willen maken van de isde subsidie maar dat moet wel te regelen zijn met een vakman lijkt me.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Goed plan. Zou zelf de ketel er ook uit stampen en gasloos gaan, maar dat advies was natuurlijk te verwachten als je hier al langer meeleest.

Wat is je vraag?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Koelen met de fancoils wil je het liefste doen op een temperatuur onder het dauwpunt, zodat je ook ontvochtigd.
Ga je dan een apart circuit aanleggen gescheiden van de andere radiatoren?
Daar wil je geen condens op hebben.

Ik koel met mijn L/W net boven dauwpunt en heb af en toe ook een fancoil aangesloten.
Het werkt, maar met name door (ook nog) de vloerverwarming op 2 verdiepingen.

De l/l is natuurlijk master in koelen, die staat hier ook gereed om geinstalleerd te worden (nog steeds)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2022 10:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• runeazn
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:52:
Koelen met de fancoils wil je het liefste doen op een temperatuur onder het dauwpunt, zodat je ook ontvochtigd.
Ga je dan een apart circuit aanleggen gescheiden van de andere radiatoren?
Daar wil je geen condens op hebben.

Ik koel met mijn L/W net boven dauwpunt en heb af en toe ook een fancoil aangesloten.
Het werkt, maar met name door (ook nog) de vloerverwarming op 2 verdiepingen.

De l/l is natuurlijk master in koelen, die staat hier ook gereed om geinstalleerd te worden (nog steeds)
Die andere radiatoren staan eigenlijk bijna niet open, mogelijk te regelen met regelbare kranen?
Ik zat meer met het feit dat ik inderdaad geen vloerverwarming heb en mogelijk te weinig capaciteit heb en dat de warmtepomp zijn capaciteit niet kwijt kan.

ontvochtigen onder het dauwpunt volg ik niet helemaal.
Ik neem aan als je koelt dat hoe dan ook de relatieve luchtvochtigheid omhoog gaat.

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-11 08:57
Waarom hybride? Je gaat er toch achterkomen dat je geen gas meer gaat verbruiken. Zelfs al ga je stoken met een lagere SCOP dan nog haal jij het voordeel eruit.

Je wilt nu of tijdelijk een hybride opstelling maken en daarna weer de keuze hebben of jij je CV ketel moet vervangen of niet. En dan blijf je vast aan de CV ketel.

Ik heb een 9kw water/water warmtepomp op jaren 30 radiatoren in Zweden, het huis blijft perfect warm en staat niet te pendelen. In Nl heb ik een lucht/water 8kw met een jaren 30 woning (wel vloerverwarming op de begane grond)

Wij Nederlanders willen graag zekerheid hebben en zijn bang dat we nooit een huis warm krijgen. Maar gezien onze temperaturen zou het kunnen zijn dat wij een iets mindere SCOP hebben voor 7 dagen in het jaar...

Ik raad aan om meteen om te gaan. Je gaat alles al aanpassen (qua radiatoren), veel logische keus en ook qua financieel.

• runeazn
Draak1978 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:44:
Waarom hybride? Je gaat er toch achterkomen dat je geen gas meer gaat verbruiken. Zelfs al ga je stoken met een lagere SCOP dan nog haal jij het voordeel eruit.

Je wilt nu of tijdelijk een hybride opstelling maken en daarna weer de keuze hebben of jij je CV ketel moet vervangen of niet. En dan blijf je vast aan de CV ketel.

Ik heb een 9kw water/water warmtepomp op jaren 30 radiatoren in Zweden, het huis blijft perfect warm en staat niet te pendelen. In Nl heb ik een lucht/water 8kw met een jaren 30 woning (wel vloerverwarming op de begane grond)

Wij Nederlanders willen graag zekerheid hebben en zijn bang dat we nooit een huis warm krijgen. Maar gezien onze temperaturen zou het kunnen zijn dat wij een iets mindere SCOP hebben voor 7 dagen in het jaar...

Ik raad aan om meteen om te gaan. Je gaat alles al aanpassen (qua radiatoren), veel logische keus en ook qua financieel.
Omdat ik dus nog geen oplossing zie voor sanitair water, ik douche zelf gemiddeld 20 minuten met uitschieters van 30. We hebben op zolder voor dit capaciteit dus geen ruimte... Al ben ik zeker open voor ideeen.

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-11 08:57
runeazn schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:28:
[...]

Omdat ik dus nog geen oplossing zie voor sanitair water, ik douche zelf gemiddeld 20 minuten met uitschieters van 30. We hebben op zolder voor dit capaciteit dus geen ruimte... Al ben ik zeker open voor ideeen.
Ik heb het grote voordeel dat ik alles in de kelder kwijt kan. Maar ik heb meteen 300 liter boiler vat gebruikt ivm 2 douches en in de toekomst een bad. Heb je plek voor 2 vaten? Ja de SCOP gaat naar beneden hierdoor. Maar naar mijn mening en de grote glazen bol is het gas niet meer houdbaar, althans voor particulieren.

Dus ik schat in dat zeker gas meer belast gaat worden.

Dus met dat vooruitzicht en nu de optie, 2x een aparte boiler voor SWW, is er buiten ergens plaats?

• runeazn
Ik kan niet gasloos gaan, want ik kook ook op gas.
Gasloos is een plan voor pas over 5 jaar, wel wil ik toch gas verminderen want ik veracht hogere prijzen.

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:02
runeazn schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:15:

We willen dan ook kunnen koelen dit wil ik bereiken door fancoil radiatoren te nemen, ze hebben toch een upgrade nodig...
Die zullen dan komen op 3 kamers, er zijn dan nog 3 meter brede dubbel wandige kleine radiatoren die worden niet vervangen.
Ons gasverbruik is rond de 800 waarvan 70 voor sanitair.
Koop gewoon nieuwe gasketel, iedereen wil van het gas af en dus koopjes te doen. Voor 1200 euro koop je online een nieuwe CV en techniekers genoeg die na de uren die voor je willen installeren.
800m3 gas is weinig voor verbruik hoe minder je nu al verbruikt hoe langer het gaat duren voor je die dure L/W investering gaat terug verdienen.
Neem er een goedkope L/L warmtepomp bij om je woonkamer en keuken te verwarmen en koelen.
Werkt stukken beter koelen met L/L dan met fancoil's.
Ben je klaar voor 5000 euro.

- L/L kost je 3K voor L/W zit je aan 15K gebruik en lange wachttijden
- SCOP van een L/L is veel beter meer dan 5 / een L/W zit je hooguit aan 3.5 voor verwarmen met radiatoren.
- L/L is nog is gratis airco met je zonnepanelen in de zomer.

• runeazn
Als ik kijk naar een Panasonic is het rond 5k minus 3k subsidie is het 2k na subsidie. https://www.groene-energi...smartcloud-interface.html

Inderdaad moet ik dan wel die fancoils halen.

Of maal ik ergens een reken fout?
Ik verwarm nu ook al modulerend tot 50'C

[ Voor 39% gewijzigd door runeazn op 13-11-2022 22:51 ]

Pagina: 1