koolzuurgas houdend water

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchRAIDen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:31
Hoi,

wat ik me nou afvroeg, als je nou water met koolzuurgas
in je waterkoeling zou doen, net zoals frisdranken hebben,
zou dit dan beter gaan koelen of heeft dit totaal geen nut??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolleDries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11-2024
Als in mineraal water ?
Hmmm..kan me vergissen maar is dat spul niet licht zuur ?
Als in "lets eat your cooling from inside out ?" :'(

Lijkt me niet iets wat wenselijk is, daarnaast is warmte overdacht van/naar gassen een stuk minder dan naar vloeistof, (waarom anders die moeite doen voor waterkoeling) dus al die gas bubbels zullen waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen. :?

Dus doe er gewoon water wetter bij in (redline of dat purple stuff) en je bent volgens mij een veel blijer mensch, en besides, als jij je cola laat staan, hoe lang denk je dat het door blijft bubbelen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33485

1 - Koolzuurgas koelt niets beter / slechter dan water

2 - Door de beweging van het water, gaat je koolzuurgas bruisen. Hierdoor komt je installatie onder druk te staan, dus meer kans op lekkage

3 - Er zit een waterpomp in die gemaakt is voor water (doh!) Als hij dan droog gaat pompen, door dat koolzuurgas, gaat hij kaputt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloontje
  • Laatst online: 02-05 14:26

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Op woensdag 29 augustus 2001 11:20 schreef DolleDries het volgende:
Als in mineraal water ?
Hmmm..kan me vergissen maar is dat spul niet licht zuur ?
Als in "lets eat your cooling from inside out ?" :'(
Tuurlijk daarom drinken wij het ook |:(

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33537

Op woensdag 29 augustus 2001 14:55 schreef Cloontje het volgende:

[..]

Tuurlijk daarom drinken wij het ook |:(
Err, er zit 1M zoutzuur in onze maag :) . Een beetje koolzuur maakt echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29201

je zou natuurlijk de ph waarde van spa rood kunnen meten, om te weten of het erg zuur is , en voor de zekerheid gewoon een plaatje koper of alu (materiaal koelblok) in een bekertje met spa kunnen zetten, en dat een weekje laten staan en kijken of het weggevroten is... .

maar ik zie eigenlijk niet in waarom koolzuurhoudend water beter warmte zou overdragen...

ff natuurkunde boek erbij:

Specifieke warmteoverdrachtsweerstand:

gas op staal 0,04 K * m2/W
water op staal 0,0012 K * m2/W

tevens is de warmtegeleiding lager, en bovendien is koolzuurgas moelijk op te warmen, laat staan af te koelen met een radiator :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloontje
  • Laatst online: 02-05 14:26

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Op woensdag 29 augustus 2001 14:59 schreef Half_Punk het volgende:

[..]

Err, er zit 1M zoutzuur in onze maag :) . Een beetje koolzuur maakt echt niet uit.
Hij doet net of het een fles zuur is en dat het je koper opvreet, nou dat lijkt me niet hoor.

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 29 augustus 2001 15:22 schreef Cloontje het volgende:

[..]

Hij doet net of het een fles zuur is en dat het je koper opvreet, nou dat lijkt me niet hoor.
leg maar is een stuk koper in een glas cola en laat dat een poosje staan....

het koper, of andere metalen worden wel door deze zuren aangetast..

en dat drinken we ook, omdat onze maagwand zo goed bestand is tegen deze zuren, en andere zuren zoals maagzuur, hebben we er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:06

Epsilon

Op woensdag 29 augustus 2001 15:32 schreef hioxz het volgende:

[..]

leg maar is een stuk koper in een glas cola en laat dat een poosje staan....

het koper, of andere metalen worden wel door deze zuren aangetast..

en dat drinken we ook, omdat onze maagwand zo goed bestand is tegen deze zuren, en andere zuren zoals maagzuur, hebben we er geen last van.
komt omdat cola een ph waarde heeft van 3 (dus echt wel zuur), maar dat heeft niks met het koolzuurgas te maken.

dus dat is bullshit, je gaat me toch niet vertellen dat CO2 een OH- ion kan afstaan (zuur). Juist ja kan dus gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26474

Zoek maar eens op in je binas hoe koolzuur er uit ziet, en dan zie je vanzelf dat het inderdaad zuur is :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op woensdag 29 augustus 2001 15:44 schreef jv777 het volgende:
Zoek maar eens op in je binas hoe koolzuur er uit ziet, en dan zie je vanzelf dat het inderdaad zuur is :-p
koolzuur is toch gewoon een benaming voor koolstofdioxide??
en dat ziet er zo uit :
code:
1
2
3
    C
   / \
  O   O

of heb ik het nou verkeerd??
zeg ff hoe het eruit ziet dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 29 augustus 2001 15:40 schreef epsilon het volgende:

[..]

komt omdat cola een ph waarde heeft van 3 (dus echt wel zuur), maar dat heeft niks met het koolzuurgas te maken.

dus dat is bullshit, je gaat me toch niet vertellen dat CO2 een OH- ion kan afstaan (zuur). Juist ja kan dus gewoon niet.
dat heb je mij ook niet horen zeggen...

ik weet wel dat het niet komt door het koolzuur, maar door die andere stof... iets met een f... :)

ik wou alleen er even mee zeggen dat we deze zuren (dus niet koolzuur maar dat andere) prima kunnen verdragen in onze maag in reply to cloontje's eerdere post...

duzzzz.. maar idd koolzuur is niet zo zuur dat het metalen weg kan vreten, dat komt idd door dat andere zuur, het koolzuur in de cola zorgt alleen maar voor een snellere werking door de bubbeltjes.. die de vloeistof (cola dus) lichtjes in beweging brengen.

Amen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26474

Goed H20 + CO2 ---> H2CO3 en dit is inderdaad niet zo zuur hebben jullie gelijk in pH 6,36 dus zo goed als neutraal inderdaad, maar ik dacht dat het ietsje zuurder was mijn, fout :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14028

Op woensdag 29 augustus 2001 15:40 schreef epsilon het volgende:

Erhm, H+ toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Onze maag kan zoveel aan dat je gewoon geen weet hebt van wat we allemaal naar binnen werken.
Zoals hierboven ook is gezegt... Cola : word vaak gebruikt om vastgeroeste dingen weer los te krijgen. Kun je nagaan hoe dat bijt.
Maar onze maag kan ertegen...

Geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:26

Sharky

Skamn Dippy!

je spreekt jezelf tegen en zelfs dat klopt niet:
Op woensdag 29 augustus 2001 11:24 schreef mdkiller het volgende:

door zijn lagere dichtheid koelt het WEL slechter. kleinere warmtecapaciteit.

2 - Door de beweging van het water, gaat je koolzuurgas bruisen. Hierdoor komt je installatie onder druk te staan, dus meer kans op lekkage

je installatie staat niet onder druk, en aangezien je het er al ingegoten hebt valt dit best mee, de kans op lekkage is idd wel ietsje groter

3 - Er zit een waterpomp in die gemaakt is voor water (doh!) Als hij dan droog gaat pompen, door dat koolzuurgas, gaat hij kaputt.

ja en waarom gaat hij kapot? omdat hij niet gekoeld wordt door het water. zojuist zei je nog dat koolzuurgas even goed koelt als water. maar goed...

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op woensdag 29 augustus 2001 16:09 schreef martijn12345 het volgende:
Onze maag kan zoveel aan dat je gewoon geen weet hebt van wat we allemaal naar binnen werken.
Zoals hierboven ook is gezegt... Cola : word vaak gebruikt om vastgeroeste dingen weer los te krijgen. Kun je nagaan hoe dat bijt.
Maar onze maag kan ertegen...
een 1M zoutzuuroplossing (vandaag nog mee gewerkt trouwens), is al een best agressief zuur, heeft een ph van 1 ongeveer
dat is al 100 keer zo zuur als cola, dus niet echt te vergelijken.

Maar als je moet overgeven, daarna voelt je slokdarm branderig aan, dus erg goed zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 09:35
Op woensdag 29 augustus 2001 16:24 schreef epsilon het volgende:

[..]

een 1M zoutzuuroplossing (vandaag nog mee gewerkt trouwens), is al een best agressief zuur, heeft een ph van 1 ongeveer
dat is al 100 keer zo zuur als cola, dus niet echt te vergelijken.

Maar als je moet overgeven, daarna voelt je slokdarm branderig aan, dus erg goed zal het niet zijn.
1 M HCl (zoutzuur) heeft een pH van 0
0.1 M HCl : pH = 1
0.01 M HCl : pH = 2 etc.

1 M = 1 mol/l voor de chemieleken! :)

pH = -10log [H+]
waarbij [H+] de concentratie H+ is (in mol/l).

cola heeft ongeveer een pH van 1-2
maagzuur een pH van 1 ofzo. maar maagzuur is naast zuur ook aggressieve enzymen, die ook bijten, maar dan op een andere manier. die kan je dus niet in de pH meerekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

BaRF

bijna kerst

Op woensdag 29 augustus 2001 16:23 schreef sharkyOnline het volgende:
je spreekt jezelf tegen en zelfs dat klopt niet:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op woensdag 29 augustus 2001 11:24 schreef mdkiller het volgende:
volgens mij bedoelt ie: "koelt (niets beter) of zelfs (slechter)"

:)

edit:
oops sorry, niet mijn bedoeling om een oud topic omhoog te halen... bezig in de search en ja, je weet hoe het gaat...... |:(

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Pagina: 1