Aarding/vereffening douche

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-12 22:11
In ons tuinhuis komt een piepkleine douche/toilet. Oorspronkelijk zou het alleen een toilet zijn, maar de ruimte wordt iets groter (1,1 x 1 x 2,3) en ik maak er een douche in. Eigenlijk is t een inloopdouche met toilet ;)

Nu moet ik natuurlijk iets met aarding/vereffening gaan doen, maar daar heb ik niet zoveel kennis van (een half uur geleden kende ik de term vereffenen niet eens..). Mijn electricien is al weken onbereikbaar...

Het betreft houtskeletbouw (ben nu de wanden aan het bouwen) en de waterleidingen worden van kunststof. Er ligt een buis naar de meterkast van het tuinhuis, daar kan ik aarding op aansluiten. Er komt een douchekraan in de wand en een inbouwspoelbak voor het toilet.
De cementdekvloer krijgt wapening, die kan ik op de aarding van de meterkast kan aansluiten. Daar komt min of meer onder het toilet een kleine afvoer (15x15cm) met RVS deksel.

Verlichting en afzuiging wordt 12v en er komen verder geen knoppen in de ruimte.

Wat moet ik nog meer doen? Moet ik bijv. (aan de buitenzijde van de wand) een wanddoos plaatsen vanwaar de aarding naar de meterkast gaat?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:02
Geen metalen douchebak? Dacht dat je dan de draad moet voorzien, zodat je bij verbouwing naar metalen vak die kan aansluiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-12 22:11
Bedankt, ik zal dit bestuderen. Maar ik had al e.e.a. gegoogled en op die website staat dat water zeer goed geleid en op diverse andere sites (o.a. fora) wordt het tegenovergesteld beweerd.
Ook heb ik gelezen dat met kunststof leidingen het aarden van de kraan niet nodig is omdat deze buizen onderling niet geleidend zijn door de koppelingen, en dat het dus geen zin heeft de kraan te koppelen op de aarding.
Het wordt dan wel weer vaak in de praktijk gedaan omdat men in de bouw gewoon de standaardlijstjes afwerkt/moet afwerken...

Als ik de kraan moet aarden dan kan dat (die zit er voorlopig ook nog niet in omdat ik nu eerst in de ruimte rond het badkamertje een aantal zaken moet doen.

Maar ik denk dat ik er al ben als ik de vloer aard? (En eventueel de afvoerput)

oke; ik kom er net achter dat ik de aarding van dit badkamertje eigenlijk op een aardpin moet aansluiten. Die zit er niet bij het tuinhuis, maar er ligt nog een ongebruikte mantelbuis (1 van de 3..) van het tuinhuis naar het huis. Die komt bij de aardrail van het huis uit. Daar zou ik dan een blanke draad doorheen kunnen trekken.
Of misschien beter een aardrail plaatsen in het tuinhuis, gekoppeld op die van het huis, en daar het badkamertje op zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 12-11-2022 14:22 ]