HP Elitebook 840 G8 detecteert extern scherm niet via HDMI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:08
Ik wil graag een tweede scherm aan mijn HP Elitebook 840 G8 hangen. Het betreffende scherm is al een jaar of 10 oud en heeft geen HDMI-aansluiting. Hierom heb ik een HDMI/DVI adapter gekocht die ik in het scherm prik, zodat ik via een HDMI-kabel alsnog het scherm op mijn laptop aan kan sluiten.

Nu het probleem: wanneer ik het scherm via de HDMI-poort van de laptop aansluit, detecteert de laptop het scherm niet. Ik heb via de beeldscherminstellingen geprobeerd het scherm handmatig te detecteren, maar zonder resultaat. Nieuwe drivers of andere trucjes via Apparaatbeheer kunnen helaas niet, aangezien het een zakelijke laptop betreft waarop ik beperkte rechten heb.

Vervolgens heb ik om te kijken of het probleem in de adapter of in de HDMI-kabel zit het scherm aangesloten via een USB-C/HDMI koppelstuk dat ik toevallig al had liggen voor mijn Macbook. En nu komt 'ie: dan ziet de laptop het scherm wél en kan ik er probleemloos gebruik van maken.

Ter info: op de laptop is Windows 10 geïnstalleerd. Weet iemand waar bovenstaande aan kan liggen en of en hoe ik hier (gezien de beperkte rechten) zelf iets aan kan doen? Anders wordt het toch maar contact opnemen met de ICT-afdeling maandag :+

Beste antwoord (via NoticeNL op 23-11-2022 20:39)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je zo’n dom blokje op de dvi poort van je monitor hebt geklikt en daar een hdmi kabel in stopt gaat dat niet werken.

Je monitor heeft een DVI input en die blokjes werken alleen voor conversie van de DVI output. Die zijn dus om een DVI aan de computer kant naar hdmi aan de monitor kant.

Wat je nodig hebt is een hdmi naar dvi kabel.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:29
Ook de al laptop direct op een HDMI display (eventueel TV) getest?
Ik heb ook wel eens een situatie gehad waarbij een bepaalde HDMI-DVI adapter niet werkte maar een andere wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
The_Doman schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:55:
Ook de al laptop direct op een HDMI display (eventueel TV) getest?
Ik heb ook wel eens een situatie gehad waarbij een bepaalde HDMI-DVI adapter niet werkte maar een andere wel.
Sorry, vergeten erbij te zetten: heb al meerdere andere (nieuwere) schermen via de betreffende poort zonder problemen aan de gang gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-07 17:47
Dit soort wazige issues heb ik ook wel vaker gezien bij relaties, Maar veel tijd heb ik er nooit (in mogen) steken. Gewoon een adapter zoeken die werkt (via USB-C gebruikt de laptop het display port protocol als het goed is) dus mogelijk dat dit scherm wel correct display port 'praat' via een adapter, maar bijv. geen correcte HDMI handshake uitvoert via een DVI/HDMI adapter.

Als het werk met de USB-C adapter, zou ik lekker die gebruiken :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je zo’n dom blokje op de dvi poort van je monitor hebt geklikt en daar een hdmi kabel in stopt gaat dat niet werken.

Je monitor heeft een DVI input en die blokjes werken alleen voor conversie van de DVI output. Die zijn dus om een DVI aan de computer kant naar hdmi aan de monitor kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
Dennism schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:34:
Dit soort wazige issues heb ik ook wel vaker gezien bij relaties, Maar veel tijd heb ik er nooit (in mogen) steken. Gewoon een adapter zoeken die werkt (via USB-C gebruikt de laptop het display port protocol als het goed is) dus mogelijk dat dit scherm wel correct display port 'praat' via een adapter, maar bijv. geen correcte HDMI handshake uitvoert via een DVI/HDMI adapter.

Als het werk met de USB-C adapter, zou ik lekker die gebruiken :)
Dat laatste is sowieso een goede optie, dank voor je reactie!
nelizmastr schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:31:

In de omschrijving van het blokje dat ik besteld heb stond dat de signaalstroomrichting bidirectioneel is, plus deze: “ Maak van uw HDMI-kabel een DVI-D kabel en sluit uw HDMI-apparaat aan op een DVI-apparaat zonder kwaliteitsverlies.” Dat klopt dan dus niet?

Heeft een nieuwe kabel bestellen dan nog meerwaarde tov. de USB-C adapter gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

NoticeNL schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:36:
[...]

Dat laatste is sowieso een goede optie, dank voor je reactie!

[...]

In de omschrijving van het blokje dat ik besteld heb stond dat de signaalstroomrichting bidirectioneel is, plus deze: “ Maak van uw HDMI-kabel een DVI-D kabel en sluit uw HDMI-apparaat aan op een DVI-apparaat zonder kwaliteitsverlies.” Dat klopt dan dus niet?

Heeft een nieuwe kabel bestellen dan nog meerwaarde tov. de USB-C adapter gebruiken?
Als je usb-c oplossing al werkt dan niet nee.

En bidirectioneel heb ik nog nooit fatsoenlijk zien werken met DVI, maar dat is mijn ervaring :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
nelizmastr schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:42:
[...]

Als je usb-c oplossing al werkt dan niet nee.

En bidirectioneel heb ik nog nooit fatsoenlijk zien werken met DVI, maar dat is mijn ervaring :+
HDMI 1.0 is hetzelfde videosignaal als DVI single link.

Een HDMI-controller kan dus prima een signaal uitsturen dat door een DVI-monitor begrepen wordt. En daarbij maakt het niet uit of je een HDMI-DVI-kabel gebruikt of een blokje. Het signaal door beiden blijft hetzelfde.

Pas als je van HDMI naar dual link DVI gaat is er een omzetting noodzakelijk.

Dan moet je zeg maar van een éénbaans snelweg naar 2 langzamere banen. De controllers daarvoor zijn meestal niet bi-directioneel.

En uiteraard kun je niet hoger dan 1920x1200 als je van single link DVI naar HDMI gaat. Sommige oude monitoren kunnen alleen hun native resolutie aan, en je hebt kans dat je dan helemaal niets ziet als de resolutie van de monitor hoger is dan 1920x1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

White Feather schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:27:
[...]

HDMI 1.0 is hetzelfde videosignaal als DVI single link.

Een HDMI-controller kan dus prima een signaal uitsturen dat door een DVI-monitor begrepen wordt. En daarbij maakt het niet uit of je een HDMI-DVI-kabel gebruikt of een blokje. Het signaal door beiden blijft hetzelfde.

Pas als je van HDMI naar dual link DVI gaat is er een omzetting noodzakelijk.

Dan moet je zeg maar van een éénbaans snelweg naar 2 langzamere banen. De controllers daarvoor zijn meestal niet bi-directioneel.

En uiteraard kun je niet hoger dan 1920x1200 als je van single link DVI naar HDMI gaat. Sommige oude monitoren kunnen alleen hun native resolutie aan, en je hebt kans dat je dan helemaal niets ziet als de resolutie van de monitor hoger is dan 1920x1200.
Hoewel je technisch gelijk hebt en de achterliggende technieken mij ook bekend zijn, spreek ik uit mijn ervaring. Ik heb vaker gezien dat mensen een DVI > HDMI blokje aan de monitor zijde hebben bevestigd en daar een HDMI kabel in staken richting een PC/laptop en dan geen signaal kregen. Met een directe kabel (HDMI>DVI) dan weer wel. Allicht zegt dat iets over de bagger kwaliteit die ik tegen ben gekomen de afgelopen jaren, maar de converter van TS komt overeen met mijn bevindingen, vandaar mijn reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
Dank voor jullie reacties!

Inmiddels om te testen een HDMI-DVI kabel besteld en daarmee werkt het scherm gewoon. Het zat hem dus zoals verwacht inderdaad in de adapter :)
Pagina: 1