16 GB ram en maar 8GB beschikbaar.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazzPlayerz
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-08-2023
Mijn vraag
Mijn computer reserveerd de helft van mijn ram geheugen. Schijnt vaker voor te komen maar ik baal als een stekker dat ik gewoon maar de helft kan gebruiken van mijn geheugen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord - Asus b450m-a pro max
Grafische kaart - GTX 1070
Processor - AMD Ryzen 7 2700 Eight-Core Processor 3.20 GHz
Ram - type kon ik zo gauw niet vinden 2 maal 8 gb
''16,0 GB (7,93 GB beschikbaar)''

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zon beetje elk youtube filmpje hierover al gekeken en uitgeprobeerd.
https://appuals.com/windows-10-wont-use-full-ram/ Dit gehele lijstje afgewerkt alles zonder succes. Na die aanpassingen was nog steeds de helft van mijn ram gereserveerd tevens kon ik geen game meer spelen door te weinig geheugen. Mijn kennis gaat helaas niet verder dan dit.
HELP???

[ Voor 5% gewijzigd door BazzPlayerz op 11-11-2022 23:31 . Reden: Website bijgevoegd met stappen die ik gevolgd heb. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 12:46
Welke software gebruik je exact?

Daarnaast heb je je biossettings nagelopen? Evt integrated gpu uitgezet en XMP uitgezet? Wat gebeurd er dan?

Welke versie bios draai je?

Daarnaast is het verstandig om je memory sticks te achterhalen welke je hebt.

Heb je dit probleem al langer of sinds kort? En wat is er gebeurd in de tussentijd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-04 16:01
Ziet Windows wel al jouw geheugen, is dus het "probleem" dat je maar een deel vrij hebt en dat Windows een groot deel gebruikt?
Dat is vrij normaal, sterker nog, het is juist de bedoeling! Wat heb je aan geheugen als Windows er geen gebruik van maakt. Windows gebruikt een deel van het geheugen als om applicaties sneller te laten starten. Wanneer je een applicatie gebruikt dat meer geheugen nodig heeft dan er vrij is maakt Windows zoveel geheugen vrij als nodig.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazzPlayerz
corporalnl schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:37:
Welke software gebruik je exact?

Daarnaast heb je je biossettings nagelopen? Evt integrated gpu uitgezet en XMP uitgezet? Wat gebeurd er dan?

Welke versie bios draai je?

Daarnaast is het verstandig om je memory sticks te achterhalen welke je hebt.

Heb je dit probleem al langer of sinds kort? En wat is er gebeurd in de tussentijd?
Ik ben helaas niet bijzonder thuis in de bios. Heb er wel gekeken gezien dat in de bios de pc ook de 16gb ziet.
Systeem is Windows 10 64 bit.
Heb het probleem al sinds ik mijn pc heb laten bouwen door iemand. Die had ook heel fijn een bios wachtwoord erop zitten. Waardoor ik ook amper aan oplossingen kon werken.

Als je meer info nodig hebt hoor ik het graag alvast ontzettend bedankt natuurlijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:23
Bij je moederbord op Tweakers.net staat wel het één en het ander qua opmerking bij het geheugen:

uitvoering: MSI B450M-A PRO MAX

Het kan best zijn dat de geheugen modules niet identiek zijn en je bord er maar één herkent.
Ik zou ze er even uithalen (of uitlezen met een programma zoals Speccy) en zeker even de QVL van je moederbord checken of ze ondersteunt worden. Beste is om eerst te checken of de modules wel hetzelfde zijn.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazzPlayerz
Snowwie schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:57:
Bij je moederbord op Tweakers.net staat wel het één en het ander qua opmerking bij het geheugen:

uitvoering: MSI B450M-A PRO MAX

Het kan best zijn dat de geheugen modules niet identiek zijn en je bord er maar één herkent.
Ik zou ze er even uithalen (of uitlezen met een programma zoals Speccy) en zeker even de QVL van je moederbord checken of ze ondersteunt worden. Beste is om eerst te checken of de modules wel hetzelfde zijn.
Eruit halen en 1 voor 1 testen enzo dat lukt me nog wel. Maar hoe uitlezen dan? Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:51
Kun je eens een screenshot posten van je exact ziet?

Niet dat je in taskmanager zit te kijken naar in gebruik en beschikbaar, want beschikbaar daar is geheugen wat op dat moment vrij is, en zegt niets over de geïnstalleerde hoeveelheid.

Waar je wil kijken is start > instellingen > 'about' (heb een Engelse versie, zal in NL mogelijk iets van 'over' zijn ofzo.

Daar zie je iets als:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AGEJjfO.png

[ Voor 30% gewijzigd door Dennism op 12-11-2022 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
BazzPlayerz schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:59:
[...]

Eruit halen en 1 voor 1 testen enzo dat lukt me nog wel. Maar hoe uitlezen dan? Sorry
Met Speccy ( https://www.ccleaner.com/speccy ), uiteraard als de modules er nog in zitten. Ik ben wel nieuwsgierig of Speccy beide modules wel of niet ziet. Als deze maar eentje ziet dan kun je er van uit gaan:
- 1 module is niet compatible
- 1 module is gewoon kapot

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazzPlayerz
Snowwie schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:01:
[...]

Met Speccy ( https://www.ccleaner.com/speccy ), uiteraard als de modules er nog in zitten. Ik ben wel nieuwsgierig of Speccy beide modules wel of niet ziet. Als deze maar eentje ziet dan kun je er van uit gaan:
- 1 module is niet compatible
- 1 module is gewoon kapot
Speccy ziet ze beide. Dit staat er bij mijn ram:
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1199MHz (16-16-16-39)

MHz is wel erg laag of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Dat is per module, normaliter zouden ze in dual channel mode moeten werken (2400mhz).

Dit is wel apart dan, Speccy 'ziet' beide modules, maar Windows ziet maar 8GB? Het zet me even tot denken....

Probeer anders even je bios te updaten indien deze niet up to date is. Dit is de meest recente versie van jouw moederbord:
https://download.msi.com/bos_exe/mb/7C52v3G.zip (versie 7C52v3G)

Check je huidige bios versie door in Command Prompt in te voeren: wmic bios get smbiosbiosversion

[ Voor 42% gewijzigd door Snowwie op 12-11-2022 00:21 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-04 11:37
Wat zegt taakbeheer dan bij het tabje geheugen? Graag een screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazzPlayerz
skipe schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:20:
Hoe plaats ik die???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazzPlayerz
skipe schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:20:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia1Qk89YUY6gWmypCA87vLHQfps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pt8Xao3jv6yXxqssJDbaWYhY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowwie
Screenshot maken, eventueel croppen en persoonlijke info wegpoetsen en dan uploaden naar : https://imgbb.com/ en de link hier delen. :-)

8GB gereserveerd voor hardware? Je zou bijna denken dat je GTX 1070 z'n Vram niet aan heeft staan.
Duik nogmaals de bios in en probeer de interne GPU uit te schakelen, en kijk tevens even menu voor menu rustig bij langs om te zien of er iets is dat gewoon niet goed ingesteld staat. 8GB reserveren voor hardware komt normaal gesproken niet voor.

[ Voor 38% gewijzigd door Snowwie op 12-11-2022 00:26 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-04 11:37
https://www.reddit.com/r/...ut_8gb_hardware_reserved/

Lijkt dus toch dat 1 niet goed herkend word of dat cpu/socket oid niet lekker is/niet goed gemonteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-04 11:36
ik zou de bios eerst eens naar standaard instellingen herstellen kijken wat je dan hebt.

Hier iemand met hezelfde probleem, ook die 8gb gereserveerd door hardware wel wat oud artikel Helft geheugen beschikbaar windows 10

[ Voor 47% gewijzigd door Toerq op 12-11-2022 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
skipe schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:27:
[...]

https://www.reddit.com/r/...ut_8gb_hardware_reserved/

Lijkt dus toch dat 1 niet goed herkend word of dat cpu/socket oid niet lekker is/niet goed gemonteerd
Hij kan de modules ook even switchen om te zien of het probleem zich voor blijft doen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazzPlayerz
Snowwie schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:32:
[...]

Hij kan de modules ook even switchen om te zien of het probleem zich voor blijft doen.
Dat ga ik inderdaag morgenochtend maar eens proberen. Opstarten op 1 module en dan beide slots uitproberen toch? Verder nog tips? ook gelijk bios naar standaard instellingen zetten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toerq
BazzPlayerz schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:33:
[...]

Dat ga ik inderdaag morgenochtend maar eens proberen. Opstarten op 1 module en dan beide slots uitproberen toch? Verder nog tips? ook gelijk bios naar standaard instellingen zetten?
je hebt gewoon 16gb, staat in je screenshot toch duidelijk dat er 8,1gb gereserveerd is voor hardware. dus ff die bios resetten naar standaard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKA0Og-yNBvcuO-qsx1J1eAfmC0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dOax3AzUV7xacS83xELWAKMF.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Toerq op 12-11-2022 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazzPlayerz
Toerq schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:35:
[...]

je hebt gewoon 16gb, staat in je screenshot toch duidelijk dat er 8,1gb gereserveerd is voor hardware. dus ff die bios resetten naar standaard
Het zal toch niet zoiets simpels zijn toch? Door een bios wachtwoord werd ik in omgeving arnhem door meerdere niet geholpen i.v.m. diefstal. Aangeboden om de dozen en alles mee te nemen maar helaas.
Wachtwoord eraf gekregen door batterij uit het moederbord te halen en weer terug te plaatsen. Iets wat mij door een professional verteld werd dat het niet meer zou werken om zo het wachtwoord te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
BazzPlayerz schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:43:
[...]

Het zal toch niet zoiets simpels zijn toch? Door een bios wachtwoord werd ik in omgeving arnhem door meerdere niet geholpen i.v.m. diefstal. Aangeboden om de dozen en alles mee te nemen maar helaas.
Wachtwoord eraf gekregen door batterij uit het moederbord te halen en weer terug te plaatsen. Iets wat mij door een professional verteld werd dat het niet meer zou werken om zo het wachtwoord te verwijderen.
zal wel iets verkeerd staan, mischien de onboard videokaart als die erin zit die die 8gb heeft opgeeist door een of andere instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazzPlayerz
Toerq schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:45:
[...]

zal wel iets verkeerd staan, mischien de onboard videokaart als die erin zit die die 8gb heeft opgeeist door een of andere instelling
Zoals inmiddels duidelijk ben ik niet geheel vreemd met een pc en de inhoud maar de gevorderde kennis bezit ik gewoon niet. En jullie behulpzame gelukkig wel. Nogmaals dank.

Moeten er na een bios reset nog dingen opnieuw ingesteld worden ofzo?
Anders zou ik het nu nog kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
BazzPlayerz schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:46:
[...]

Zoals inmiddels duidelijk ben ik niet geheel vreemd met een pc en de inhoud maar de gevorderde kennis bezit ik gewoon niet. En jullie behulpzame gelukkig wel. Nogmaals dank.

Moeten er na een bios reset nog dingen opnieuw ingesteld worden ofzo?
Anders zou ik het nu nog kunnen doen.
even in de manual kijken zo deed ik het altijd, mijn pc is al 11 jaar oud dus heb van het nieuwere spul geen kaas gegeten maar denk dat het wel op zal starten met standaard instellingen

[ Voor 5% gewijzigd door Toerq op 12-11-2022 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 14:53

Thomg

Aww yiss

Betekent meestal dat de CPU niet goed kan communiceren met de RAM stick.
Identificeren lukt wel, maar gebruiken lukt niet.

Sticks eruit, goed blazen in de RAM slots en dan het geheugen goed hard aandrukken in de slots.

Gebeurde wel eens incidenteel dat 8GB niet geïdentificeerd werd bij mijn 5820K (4 stuks), hard aandrukken en werkte weer prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
Thomg schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:52:
Betekent meestal dat de CPU niet goed kan communiceren met de RAM stick.
Identificeren lukt wel, maar gebruiken lukt niet.

Sticks eruit, goed blazen in de RAM slots en dan het geheugen goed hard aandrukken in de slots.

Gebeurde wel eens incidenteel dat 8GB niet geïdentificeerd werd bij mijn 5820K (4 stuks), hard aandrukken en werkte weer prima.
hij heeft gewoon 16 gb alleen iets heeft 8,1gb gereserveerd voor hardware, wat dat is zal wel in de bios ergens staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Toerq schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:55:
[...]

hij heeft gewoon 16 gb alleen iets heeft 8,1gb gereserveerd voor hardware, wat dat is zal wel in de bios ergens staan.
Nee, dit is een seating probleem.
Als het vrijwel exact gelijk is aan een (of meerdere) van je sticks is dat het probleem.
De 100MB is gereserveerd voor andere HW en is doodnormaal.

Niet heel intuïtief nee, dat geef ik je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazzPlayerz
Toerq schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:50:
[...]

even in de manual kijken zo deed ik het altijd, mijn pc is al 11 jaar oud dus heb van het nieuwere spul geen kaas gegeten maar denk dat het wel op zal starten met standaard instellingen
Net de bios op optimale defaults gezet. Helaas ook dit zonder succes. Toch bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-04 19:53
Post eens een foto van het type van beide ram-latjes , of het volledige modelnummer pls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazzPlayerz
Heb 1.5 jaar geleden wel een gpu wissel gedaan. Er zat vanaf de gene die hem voor mij gebouwd heeft een GPU in en die heb ik vervangen voor een GTX 1070. Verder nooit iets in de bios voor aangepast. Zou het dan zoiets zijn? Dat de pc als het ware op 2 GPU probeert te draaien of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazzPlayerz
floorcleaner schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 01:13:
Post eens een foto van het type van beide ram-latjes , of het volledige modelnummer pls.
Ik kan niet in windows terug vinden welke ik heb of wel? Moet nu boven gereedschap pakken als ik echt fysiek de kast in moet en het vrouwtje slaapt al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-04 19:53
Daar windows ze niet correct ziet , toch effe schroevendraaier nemen vrees ik.

Bij de meeste mainboards kan je op de website er van "compatibility list" vinden van ondersteund geheugen.

[ Voor 41% gewijzigd door floorcleaner op 12-11-2022 01:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dit ga je niet oplossen in software... Kast open...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gutgut
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-04 15:23
Is het geen Ryzen 2700X waar 8Gb voor de gpu gereserveerd is in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
gutgut schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:11:
Dat zou heel lastig zijn, want er zijn geen Ryzen 2700(X) uitvoeringen voor de desktop met een iGPU. Neemt natuurlijk niet weg dat er iets verkeerd kan staan in de bios. Maar deze cpu (als het door TS geposte model klopt) heeft geen iGPU.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53
Snowwie schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:10:
Dat is per module, normaliter zouden ze in dual channel mode moeten werken (2400mhz).
Het is gewoon 1200 MHz, wat 2400 MT/s is. Dat is gewoon de snelheid. De verdubbeling komt omdat het DDR-geheugen (Double Data Rate) 2x per kloktik een signaal kan sturen.

Dual channel heeft hier niets mee te maken.
8GB gereserveerd voor hardware? Je zou bijna denken dat je GTX 1070 z'n Vram niet aan heeft staan.
Duik nogmaals de bios in en probeer de interne GPU uit te schakelen,
Voor allen: Er zit geen gpu in een 2700X! Dus nee, die gaat geen 8 GB claimen en 8 GB geheugen aan de 1070 uitlenen omdat die zijn eigen geheugen niet ziet.

Dit fenomeen komt bijna uitsluitend in 5 gevallen voor. Het gegeven dat er 16 GB in zit betekent dat het systeem vanuit de Dimm doorkrijgt dat het een 8 GB Dimm is en dat 2x. Die info wordt gewoon via een chipje uitgelezen. Theoretisch gezien zou je ook een Dimm kunnen laten roepen dat het 8 GB is en er geen geheugenchips op zetten.

Dan kunnen er eigenlijk 5 zaken zijn:
1) de Dimm zit er niet goed genoeg in om de geheugenchips daadwerkelijk aan te spreken.
2) de Dimm is stuk
3) de Dimm is niet compatible
4) het Dimmslot is stuk
5) Windows staat ingesteld op een maximum van 8 GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:48

Blokker_1999

Full steam ahead

Als er een hardware issue is dan zou ik niet verwachten dat Windows gewoon het geheugen reserveerd maar zou ik verwachten dat het systeem gewoon probeerd het te gebruiken en dan crasht van zodra er data gelezen wordt. Je systeem gaat niet magisch zeggen: ik rapporteer wat de DIM rapporteert maar ga daarna toch even zelf aftasten wat er nu werkelijk beschikbaar is. Zo werkt het niet. En 8.1GB is meer dan 1 DIMM maar te weinig om 1 chip van de andere DIMM mee te nemen.

En dat is heel eenvoudig na te gaan, draai even memtest86. Als die 16GB kan testen en aanspreken is er geen probleem met het geheugen zelf en is dit toch echt puur een instelling ergens.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:05
BazzPlayerz schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:28:

Ram - type kon ik zo gauw niet vinden 2 maal 8 gb
Uitlezen met CPU-Z.

Is het BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 10:55
Check ook even de Windows instellingen:

- Windows toets +R -> Run scherm
- msconfig -> enter
- Computer opstarten tab
- Windows installatie selecteren en geavanceerde opties.

Hieronder staat een vinkje met maximaal geheugen. Check of deze niet aangevinkt staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwYz6o0vjfXWBrfdg-OuZ7Jz3q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMBj8ZOy9Ix8AFZkHQn4L0CN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
heeft die Ryzen 2700 een IGPU? volgens mij wel. Ik denk dat in de bios ingesteld is dat hij max geheugen mag gebruiken. Denk dat je daar even naar moet kijken.

Alles wijst er op dat er gewoon 16GB hardwarematig aanwezig is, dus dat is het issue niet.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Renegade666 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:13:
heeft die Ryzen 2700 een IGPU? volgens mij wel. Ik denk dat in de bios ingesteld is dat hij max geheugen mag gebruiken. Denk dat je daar even naar moet kijken.
Ik gok dat je de andere posts niet gelezen hebt ;) Zoals al meermalen gepost, een 2700(X) AM4 cpu heeft geen iGPU.

De enige Ryzen 2700 Sku met een iGPU is de 2700U, echter is die exclusief voor laptops en die zal je dus niet aantreffen in een AM4 moederbord, want andere package, en tevens een totaal andere chip :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 12-11-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
@Dennism
My bad. Ben niet zo thuis in de amds😅

Kan het dan misschien iets zijn als 4g decoding ofzoiets? Moet bij sommige borden ook aan als meer dan 8gb in zit.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-04 14:32
Andere oorzaak kan zijn dat de CPU even opnieuw in de socket geplaatst moet worden omdat er misschien 1 pinnetje niet goed kontakt maakt.
Meer een probleem dat wel eens voorkomt bij lga processoren maar zou ook kunnen gebeuren bij AM4 processoren. Komt wel vaker voor en heb het ook wel eens bij een threadripper gehad die 48gb vrij had met 16gb gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 08:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Phenos2 TR (SP3) is LGA, AM4 is PGA

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-04 14:32
Weet ik, heb het niet goed verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 15:53
Heb precies hetzelfde probleem.

2x8GB sticks. Hebben altijd gewerkt en sinds kort niet meer. Althans, worden beide herkend in de bios, en ook Systeeminformatie van Windows zegt: Fysiek geheugen 16GB, maar taakbeheer herkent maar de helft.

Zal vanavond of morgen eens een bios reset doen. En anders de sticks maar even wisselen.

[ Voor 9% gewijzigd door Malfoi op 18-11-2022 16:59 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 15:53
Malfoi schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:57:
Heb precies hetzelfde probleem.

2x8GB sticks. Hebben altijd gewerkt en sinds kort niet meer. Althans, worden beide herkend in de bios, en ook Systeeminformatie van Windows zegt: Fysiek geheugen 16GB, maar taakbeheer herkent maar de helft.

Zal vanavond of morgen eens een bios reset doen. En anders de sticks maar even wisselen.
Volgende dingen getest/gedaan:

1. Software instellingen gecheckt (maximaal geheugen bijvoorbeeld).
2. Bios reset (batterijtje eruit)
3. Bios update
4. RAM module gewisseld, geen effect.
5. Één module per keer geprobeerd --> Tadaaa! Met één van de twee wilde de pc niet opstarten.

Dus toch het geheugen stuk. Nu een garantieaanvraag gedaan.

www.flickr.com/malvlex

Pagina: 1