Niet meer nodig
[ Voor 99% gewijzigd door Rensaru op 19-12-2024 16:42 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Rensaru op 19-12-2024 16:42 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
[ Voor 8% gewijzigd door KaasOmelet op 11-11-2022 23:36 ]
/f/image/mrbjBAIQ7SjLzLizp7V71ez2.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Rensaru op 12-11-2022 12:46 ]
Nee, je kan niet zomaar zonnepanelen tot aan de rand van je dak leggen. Dan waaien ze weg. En het mag niet.Rensaru schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:44:
Ok ik heb wat speelwerk gedaan. In deze opstelling kan ik het maximaal aantal panelen kwijt. Althans, als ik de automatische functionaliteit van Sunnydesign mag geloeven.
Ik vind het er alleen wat raar uitzien, lijkt dit realistisch?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ThinkPad schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:47:
Heb je geen betere luchtfoto? Probeer https://app.pdok.nl/viewer/ eens (zomer/winter foto)
Ah, thanks voor de tip! Is dit qua opstelling wel werkbaar?RocketKoen schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:48:
[...]
Nee, je kan niet zomaar zonnepanelen tot aan de rand van je dak leggen. Dan waaien ze weg. En het mag niet.
https://www.zonnepanelen.net/no-go_zone/
Ik zou even echt heel goed opmeten wat de maat van je dak is en de exacte maten van je panelen gebruiken, want daarmee valt of staat alles. Blijf 50cm van de dakrand vandaan en ik zou bij de dakrand zelf "laag" beginnen (maar dat is misschien meer gevoelsmatig). Ik vraag me ook af met welke panelen je in 4,50 meter drie op een rij kwijt kan. Panelen zijn 1,70 of langer dus 3x is al meer dan 5m. Als 8x een ~400wp paneel niet pas, is misschien op jouw dak een 5x een 540WP paneel wel een idee? Die zijn 227 x 114cmRensaru schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:44:
Ok ik heb wat speelwerk gedaan. In deze opstelling kan ik het maximaal aantal panelen kwijt. Althans, als ik de automatische functionaliteit van Sunnydesign mag geloven.
Ik vind het er alleen wat raar uitzien, lijkt dit realistisch?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 12-11-2022 14:20 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Niet helemaal correct geformuleerd:Termy schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:03:
De stelregel voor vergunningsvrij leggen is om zo ver van de rand af te blijven als je installatie hoog is op z'n hoogste punt.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Helaas wel correct geformuleerd, althans volgens het omgevingsloket in Utrecht.Ronald schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:02:
[...]
Niet helemaal correct geformuleerd:
De makkelijkste formulering is: onzichtbaar vanaf de grond als je onder hoek van 45 graden naar dakrand kijkt.
JvS schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:15:
[...]
Ik zou even echt heel goed opmeten wat de maat van je dak is en de exacte maten van je panelen gebruiken, want daarmee valt of staat alles. Blijf 50cm van de dakrand vandaan en ik zou bij de dakrand zelf "laag" beginnen (maar dat is misschien meer gevoelsmatig). Ik vraag me ook af met welke panelen je in 4,50 meter drie op een rij kwijt kan. Panelen zijn 1,70 of langer dus 3x is al meer dan 5m. Als 8x een ~400wp paneel niet pas, is misschien op jouw dak een 5x een 540WP paneel wel een idee? Die zijn 227 x 114cm
Deze opstelling ziet er wel maximaal vol uit. Dat lijkt me wel een mooi doel: 8 panelen. Weet alleen dat als je ZO enorm de limieten gaat opzoeken, niet alleen je panelen bepalend zullen zijn, maar de montagesteunen mogelijk ook. Die kunnen voor en achter weleens ietsje uitsteken.
Sunnydesign is leuk om je opbrengst te simuleren, maar is wel zo inflexibel als een stuk hout. Het is niet mijn favoriete tool om een dak "vol" te leggen. Dat zou ik liever met een bovenaanzicht doen en dan alle exacte maten van het dak, van de dakranden, van alles (ik deed dat met visio, maar powerpoint kan het ook op de cm precies).
Ik heb bij die 50cm wel echt de rand rand aangehouden. (zie mn signature voor heel de opbouw)
[Afbeelding]
Termy schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:03:
De stelregel voor vergunningsvrij leggen is om zo ver van de rand af te blijven als je installatie hoog is op z'n hoogste punt.
Het is niet zo duidelijk op de foto's hoe de rand er uit ziet. Als het net zo breed is als bij bv @JvS dan is het vrij makkelijk om genoeg afstand te houden. Als er geen enkele verhoging van de rand is dan moet je wat zelfdiscipline betrachten en het niet helemaal tot aan de rand leggen.
Op zich is het geen drama om met de hoge kant aan de rand te beginnen, maar bedenk wel dat je dan ballast als voor een zuidopstelling nodig hebt en bij voorkeur ook achterplaten. Ik heb het ook zo maar heb een vrij hoge en brede rand. Wel zowel zij- als achterplaten.
Lees je verder ook in in het PV topic zodat je een redelijk idee hebt van wat je aan't doen bent. Dunning-Kruger indachtig wat meer lezen dan wanneer je in 1e instantie denkt het in de vingers te hebben.
Dank voor alle fantastische input - heel erg behulpzaam.TinusH777 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:39:
Mijn tip: leg de dak vol met panelen in een oost-west ligging. Voordelen:
- meer panelen
- vangt weinig wind (panelen staan met de ruggen tegen elkaar)
- levert meer euro's bij een dynamisch energiecontract, want levert 's ochtends en 's avonds meer energie op, juist dan zijn de stroomkosten hoog. Overdag is de € opbrengst laag, soms zelfs negatief.
- gunstiger als saldering komt te vervallen: betere verspreiding van de opbrengst.
/f/image/QHItzuYdcnHFMwxMYF7uM9tL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eFzF2VZDYg3mzgukXHxYTAmj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door TinusH777 op 13-11-2022 21:10 ]
Doet er bij een dakjesopstelling niet zo toe. Ik zou wel de meeste panelen op de meest zuidelijke richting leggen voor opbrengst.TinusH777 schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:06:
Ik weet niet wat het noorden is op je foto, maar zo lijkt het een zuidoost noordwest opstelling. En geen oost-west.
Klopt dat?
Dit is alleen zo als je op 1 mppt twee strings parallel aansluit.Verder moet je oost en west evenveel panelen hebben. Immers 2 parallelle strings: string oost dient net zo lang te zijn als string west.
Klopt inderdaad - de foto met panelen staat uitgelijnd op het noorden. Als het goed is kom je daarmee inderdaad uit op zuidoost noordwest. Ik had het graag anders gewild maar ik heb een beetje beperkte ruimteTinusH777 schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:06:
Ik weet niet wat het noorden is op je foto, maar zo lijkt het een zuidoost noordwest opstelling. En geen oost-west.
Klopt dat?
Verder moet je oost en west evenveel panelen hebben. Immers 2 parallelle strings: string oost dient net zo lang te zijn als string west.
Ik weet niet of je dan genoeg panelen (volt) hebt voor de omvormer. Je hebt overigens een kleine omvormer nodig: 70% van maximale capaciteit.
Goed punt, zie jij eventueel een ander legplan? (even inachtnemend dat de foto staat uitgelijnd op het noorden)JvS schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:07:
[...]
Doet er bij een dakjesopstelling niet zo toe. Ik zou wel de meeste panelen op de meest zuidelijke richting leggen voor opbrengst.
[...]
Dit is alleen zo als je op 1 mppt twee strings parallel aansluit.
Je hebt er nu toch 4 op ZO en 3 op NW liggen, dat is dus primaRensaru schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:28:
[...]
Goed punt, zie jij eventueel een ander legplan? (even inachtnemend dat de foto staat uitgelijnd op het noorden)
[ Voor 54% gewijzigd door JvS op 13-11-2022 21:44 ]
ja ik houd van enorme panelenRensaru schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:28:
[...]
Goed punt, zie jij eventueel een ander legplan? (even inachtnemend dat de foto staat uitgelijnd op het noorden)
:fill(white):strip_exif()/f/image/jDIjO9I5vih5Zd9h4cZ4cg8h.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 13-11-2022 22:10 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/l8Gq8oIhniIkeFIp6iJwUwHL.png?f=user_large)
JvS schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:39:
[...]
Je hebt er nu toch 4 op ZO en 3 op NW liggen, dat is dus prima.
Qua omvormers zou ik met 3 resp 4 panelen per orientatie al snel naar micro inverters kijken. Idealiter sluit je namelijk 1 string op 1 mppt aan en dan moet je een omvormer hebben die wel een hele lage opstartspanning heeft als je voor een stringomvormer gaat.
Dus APS of Hoymiles inverters (of enphase, maar die vind ik erg duur) of eventueel een solis mini 2.5 zijn eventuele opties.
Solaredge met zulke lage hoeveelheden panelen zou ik goed designen en hier dan het rapport even laten zien met alle eventuele verliezen. Dat kan ok uitpakken, maar is wel een groot risico (zie het grote solaredge topic de startpost met tuinhuisje voorbeeld)
Inderdaad! Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik vind dit ook wel 'netter' ogen (los van dat er natuurlijk 1 paneel minder stuk kan gaan)Ronald schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:17:
Ik zou zeker niet de 7e achterwege laten vanwege besparen op 1 micro.
Het oogt alsof je 7 van die 495ers kwijt kan.
/f/image/AUqkSQ7DnV5EVpgXuY6jCQgs.png?f=fotoalbum_large)
Daar heb je ook wel weer gelijk inRonald schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:22:
Panelen met wat schaduw leveren een hoop meer op dan bitumen.
Je geeft aan toe dat het niet aan je verbruik zal komen, dus vol dat dak
:fill(white):strip_exif()/f/image/lxC8673BuRvtpqYVlWzHTJrI.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/LNBw27xGtx9I9agsZbYtQWbQ.png?f=user_large)
7 panelen zou kunnen, als ik 20cm aan de zijranden aanhoud waar dus dakterras is en dan +- 50 cm van de hoge dakrand. Ik twijfel daar nog wel een beetje over to be honestRonald schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:48:
7e paneel past niet? Je mag vrij dicht bij de ZO/NW randen komen met de lage kant van het systeem.
Je zou geen 6 sets DC kabel nodig moeten hebben. Controleer kabellengte die je aan de panelen hebt. omvormers zouden in de voeten van het montage systeem moeten klikken (Zo heb ik mijn optimizers in het systeem staan). Ik denk dat je met 2 meter ook te riant zou kunnen zitten daar waar het nodig is.
Voor de verbinding van de APS trunk kabels naar je AC kabel: gebruik een gietmofpakket. Dat is gewoon zekerder waterdicht dan een lasdoos met wartels.
Let op dat je de juiste blubase componenten krijgt voor deze opstelling. Een traditionele set O-W is 2x1 component voor 2 panelen. Je hebt feiltelijk 3x2 zuid nodig en 6 koppelstukken
Details van de benodigde APS componenten heb ik niet in hoofd. Er is een APS topic ;-)
DS3 is denk ik de juiste voor deze panelen. Lichte onderdimensionering is okay.
Je AC kabel is VEEL te dun. Denk dat je niet eens dat het wat veiligheid betreft genoeg is.
Met microomvormers zou ik altijd naar 6mm² gaan vanwege het lange AC traject (Netcongestiemitigatie)
Gaat het de grond in? Niet-grondkabel is minder stug. YMVK is een hogere kwaliteit.
2 uitvoeringen. 1 met 2x 1200mm kabels. die komen dus net voorbij de korte zijde van het paneel zodat ze landscape naast elkaar zonder extra materiaal aan elkaar klikken (Voor een string systeem)Rensaru schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:22:
Volgens de specificatie zijn de paneelkabels 1200mm en 'steekt' de +200mm uit en de - 300mm. Dat zegt me dus niet teveel of ik wel of niet een rol kabel + connectoren moet bijbestellen
Is volledig platte montage niet wat?Rensaru schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:55:
Ik dacht gereed te zijn om mijn bestelling te plaatsen, maar ik kom erachter dat de Blubase connect geen ondersteuning heeft voor panelen die langer zijn dan 1850 in mijn opstelling. Heeft iemand toevallig ervaring met grote panelen icm Blubase Connect?
Ik zat te kijken naar ValkPro+ P10 Oost-West - die moet dat wel ondersteunen. Of heeft iemand anders een alternatief montagesysteem waar dit mee zou moeten kunnen (de panelen in kwestie zijn 2093x1134x30mm
[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2023 10:12 ]
Ik moet je nog een keertje lastig vallen - ik zie in een ander topic dat jij Jinko 415 panelen hebt gekocht via een bedrijf in Sittard, heb je deze los gekocht? Zo ja, voor hoeveel? Ik speel een beetje met het idee om iets kleinere panelen te plaatsen om meer ruimte langs de randen te hebben (en daarmee wel te voldoen aan de regelgeving)Ronald schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:29:
[...]
2 uitvoeringen. 1 met 2x 1200mm kabels. die komen dus net voorbij de korte zijde van het paneel zodat ze landscape naast elkaar zonder extra materiaal aan elkaar klikken (Voor een string systeem)
de 300/400mm versie kunnen portrait naast elkaar aan elkaar geklikt.
Controleer bij je leverancier welke het zijn. Met de 1200mm kabels heb ergens tussen niets en weinig nodig om bij de micro's te komen. Scheelt allemaal krullen opbinden.
Dat was Ben Duurzaam. Prijs die ik betaald heb is niet relevant... Was al niet het laagste voor de Wp, en paneel prijzen zijn sindsdien grof gedaald. Was het enige paneel wat ik kon plaatsen, want het ligt superstrak tegen de grenzen.Rensaru schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:59:
[...]
Ik moet je nog een keertje lastig vallen - ik zie in een ander topic dat jij Jinko 415 panelen hebt gekocht via een bedrijf in Sittard, heb je deze los gekocht? Zo ja, voor hoeveel? Ik speel een beetje met het idee om iets kleinere panelen te plaatsen om meer ruimte langs de randen te hebben (en daarmee wel te voldoen aan de regelgeving)
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 15-11-2023 23:15 ]
Ik bel ze morgen wel even op - als ik +- 50cm van alle randen af wil blijven is dit zo'n beetje het enige formaat waar ik mee uit de voeten kanRonald schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:14:
[...]
Dat was Ben Duurzaam. Prijs die ik betaald heb is niet relevant... Was al niet het laagste voor de Wp, en paneel prijzen zijn sindsdien grof gedaald. Was het enige paneel wat ik kon plaatsen, want het ligt superstrak tegen de grenzen.
Voor jou dak is er genoeg keuze...
Misschien vroeger, tegenwoordig is de hoogte bepalend voor de afstand met de rand, zie hier https://open.overheid.nl/...ccb6505774bb0ac344604/pdfRonald schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:29:
Vergunning vrij leven leggen mag je veel dichter bij rand.
Onder 45 graden zicht lijn. Ofwel: de hoogte boven de dak rand van de dak rand.
Ah, volgens mij bedoel je dat ook ;-)Ronald schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:29:
Vergunning vrij leven leggen mag je veel dichter bij rand.
Onder 45 graden zicht lijn. Ofwel: de hoogte boven de dak rand van de dak rand.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq