Upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spamrijk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-03 19:26
Ik zoek een?
Ik zoek een upgrade voor m'n GPU + CPU die passend is bij mijn bestaande overige componenten. Indien aanvullende upgrades noodzakelijk zijn (bijvoorbeeld voeding) of zeer sterk aan te raden is dit ook nog een optie.

Tweedehands of nieuw is beiden een optie.

Wat wil je hiermee gaan doen?
Ik wil hiermee graag met zoveel mogelijk frames op 1440p op zo hoog mogelijke instellingen gamen. indien 4K ook realistisch zou zijn, kan dit ook als opgenomen worden (i.v.m. mogelijkheid tot couch gaming op 4K LG OLED waarbij ik m'n pc dan direct op de TV aansluit).
Games die ik graag speel / zou willen spelen:
  • RDR II
  • Forza Horizon 5
  • Dark Souls
  • AC Valhalla
  • CoD MW 2 (2022)
  • GTA 5 (online)
  • GTA 6 (future proof, 1440p op medium settings 45 fps, zodat deze pc tegen die tijd door kan naar m'n vriendin en we dat ook nog samen zouden kunnen spelen). Lijkt me mooi om ook ray-tracing in games te kunnen zien.
Ik ben daarnaast ook voornemens om op de korte termijn te gaan beginnen met wat videobewerking (van m'n mobiel + GoPro ski-, kitesurf- en duikfimpjes video's maken van totaal ca. 5 minuten per video, 4K resolutie)

Wat is je budget?
m'n budget is ca. €1000 max. (all incl.)

Hoe ziet je huidige systeem eruit?
  • CPU: AMD Ryzen 5 3600
  • MoBo: ASRock B450M Pro
  • GPU: Gigabyte RX 580 (8GB)
  • RAM: GeIL 16GB 3200 MHz DDR4
  • Voeding: OCZ700MXSP (700W)
  • CPU Cooler: Be Quiet! Dark Rock 4 (beetje overkill voor m'n huidige setup, maar wel stil)
  • Case fans: 4x 120mm Be Quite!
  • SSD 1: Kingston A2000 (1TB)
  • SSD 2: Samsung 840 EV 500GB
Waar denk je zelf aan?
Ik dacht zelf aan een upgrade naar een AMD Ryzen 7 5800X(3D) in combinatie met een RTX 3070 Ti. Volgens mij moet dit passen qua budget.

Upgrade naar deze CPU+GPU want:
  • De combi tussen CPU en GPU is met 5,6% processor bottleneck nog acceptabel
  • Zou qua MoBo moeten kunnen (VRM cooling geen probleem?)
  • CPU cooler zou ook geen probleem moeten zijn (?)
  • Power supply van 700W is voldoende
  • 3070 voor betere ray-tracing resultaten (ipv AMD) en Ti voor algehele betere performance door meer CUDA cores en DDR6X (t.o.v. niet Ti en daarmee ook nog wat meer toekomst bestendig)
  • Past binnen budget (zeker met tweedehands)
  • met bijvoorbeeld ASUS TUF Gaming RTX 3070 Ti ook nog semi-passieve fan (voor minder geluid bij lage belasting)
Als CPU alternatief zat ik ook nog te denken aan een Ryzen 5 7600x, is dat nog logisch(er)?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
uitvoering: OCZ ModXStream Pro 700W heb je dus. Door de groepsregulatie een erg slechte spanningsregeling, ontzettend oud, niet betrouwbaar meer en met 552w op 12v is het bij lange na geen 700w voeding. Vervangen dus. Met een 3070 Ti wil je een goede voeding met uitvoering: Corsair TX750M (2021) als goedkoopste optie en uitvoering: Corsair RM750x (2021) Zwart als beste koop.

Voor een 7600X heb je ook een nieuw moederbord en RAM nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 11-11-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spamrijk
Yes @@Uszka ik was even te snel met de 7600 optie… even niet bij stilgestaan dat dit natuurlijk al op het AM5 platform is… en daarnaast dus ook nog de overstap naar DDR5 zou inhouden… niet logisch dus ;)

Power supply had ik stiekem al wel beetje rekening mee gehouden, maar kon ik zelf nog niet echt onderbouwen, dus ook daarvoor dank!

Verder wel logisch of nog betere alternatieven, en bijvoorbeeld de afweging 5800x vs 5800x3D?

3D is wat sneller (lagere CPU bottleneck), maar met als trade-off meer warmte en duurder… is it worth it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:39

Thomg

Aww yiss

De 3D is niet warmer, wel duurder :)

Of het worth is moet je zelf kiezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:51
zou dan eerder richting 13600k gaan bv,die zijn veel sneller voor met die videobewerking als de 5800x3d en is ook sneller als een 5800x met gaming dan.

Als dat niet zoveel uimaakt,de beste gaming cpu is de 5800x3d,als je het bord wil behouden in het systeem

[ Voor 31% gewijzigd door freaky35 op 11-11-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spamrijk
Ja je hebt gelijk @Thomg, ben nog even gaan kijken naar die stats en zag zelfs dat de 3D versie koeler blijft in de verschillende benchmarks.

Ja is qua performance ook een goede optie @freaky35, maar zou verder het liefst zo veel mogelijk uit m’n huidige systeem willen herbruikbare.

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1