Is een dakkapel een stap terug in (geluids)isolatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04 05:42
Hi Tweakers,

gezien er hier een hoop huis, tuin en klus-fanatiekelingen zitten post ik de vraag even hier.

Ik overweeg een dakkapel over de gehele breedte (9 meter) van mijn dak. (2 slaapkamers + badkamer in het midden), maar ben tegelijk bezig met het (geluid en warmte) isoleren van mijn huis. In hoeverre staan deze haaks op elkaar...?

ik ben mij bewust van (geluids)isolatie van mijn huis, en vraag mij af of ik met een dakkapel juist slechter af ben t.o.v. het dak behouden.

Ter context, ik zou wel voor een max. geïsoleerde dakkapel met triple glas nemen. Ik vraag mij alleen af of het qua (geluids)isolatie slechter is dan mijn schuine dak (wat aan de buitenkant geisoleerd is). Mijn slaapkamer heeft deels dat schuine dak aan 1 kant, daar zou nu dan een dakkapel met een raampartij komen.

Iemand ervaring met before- and after- van een dakkapel m.b.t (geluids)isolatie? Kan een moderne triple glas dakkapel beter isoleren dan een schuindak met isolatie uit 1987?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer een onderwerp voor Bouwen en Klussen dan voor het Shopping Forum. Ik schuif het topic dan ook die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Sowieso even letten op het gebruikte isolatiemateriaal. Steenwol helpt veel meer tegen geluid dan PIR bijvoorbeeld. Ook heb je HR+++ glas in allerlei types (dikte glas, dikte spouw, en daarmee effect op geluid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Een schuin dak met "isolatie" uit 1987...ik denk dat bijna alles wat je nu nieuw ga maken in veelvoud beter is dan de zo genoemde isolatie uit dat jaar.

Maar hier valt natuurlijk inhoudelijk niets op te zeggen.

Wat is je huidige opbouw van je constructie van binnen naar buiten, denk aan diktes en materialen en wat heb je voor ogen voor je nieuwe constructie.

Dakopbouw uit 1987 is doorgaans een spaanplaat, laagje pur van 40mm, tengels, panlatten en dakpannen. Dit stelt tegenwoordig totaal niets meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Dank voor de reacties.

Eens inderdaad met dat je af kunt vragen of ' alles van nu ' mogelijk sowieso beter is dan de constructie uit 1987. Wat ik mij heb laten vertellen is het huidige dak redelijk geisoleerd met isolatieplaten van +-10cm dik. Maargoed, ik ben geen expert.

Mijn redenatie komt ook voort uit de (mogelijk verkeerde) aanname dat een dakkapel meer naden/sluitingen/lijnen heeft (raamkozijnen, naden op het huis etc). Ook al worden deze goed afgedicht, het is dynamischer dan gewoon 1 groot sluitend hellend dak als 1 geheel. Maargoed dat is mijn amateur-aanname.

De gewenste dakkapel ben ik nog naar aan het kijken, hr+++ met grootst mogelijke spouw (wat die is ligt aan de bouwer) heb ik wel in gedachte. Ik zie op de websites van wat leveranciers ook niet direct dat er meerdere isolatie-opties zijn (los van glas keuze). Ik zit nu hiernaar te kijken: https://wikodakkapellen.nl/kadermodel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Een dakkapel heeft glas, glas isoleert thermisch een stuk slechter.
Triple glas heeft een r waarde vergelijkbaar met 3 a 4 cm glaswol even uit mijn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-05 18:03
Hangt ook af of de ramen in de dakkapel ventilatieroosters hebben, daar komt sowieso veel geluid door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je moet aan beide kanten 0,5m overlaten, als je vergunningsvrij je dakkapel wil bouwen. (Als er een welstands commissie is: zullen die vast ook wat vinden van zo'n 'gedrocht' van een dakkapel.)
En kan vaak alleen aan de achterkant van je huis.

Waar komen je zorgen m.b.t geluid vandaan? Ligt de dakkapel richting een drukke weg of vliegveld o.i.d?

Maar ben je er nog niet uit of je wel/niet een dakkapel wilt/nodig hebt? Als je de ruimte echt nodig hebt; zou je de rest voor lief nemen?

Maar ja, het hangt natuurlijk af van de gebruikte materialen; in theorie zouden de ramen niet minder goed moeten isoleren dan de ramen op een andere verdieping.

[ Voor 44% gewijzigd door Accretion op 12-11-2022 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Milo85 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:06:
Hangt ook af of de ramen in de dakkapel ventilatieroosters hebben, daar komt sowieso veel geluid door.
Klopt, die komen er dus ook niet in, evt WTW in de toekomst.
Accretion schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:16:
Je moet aan beide kanten 0,5m overlaten, als je vergunningsvrij je dakkapel wil bouwen. (Als er een welstands commissie is: zullen die vast ook wat vinden van zo'n 'gedrocht' van een dakkapel.)
En kan vaak alleen aan de achterkant van je huis.

Waar komen je zorgen m.b.t geluid vandaan? Ligt de dakkapel richting een drukke weg of vliegveld o.i.d?

Maar ben je er nog niet uit of je wel/niet een dakkapel wilt/nodig hebt? Als je de ruimte echt nodig hebt; zou je de rest voor lief nemen?

Maar ja, het hangt natuurlijk af van de gebruikte materialen; in theorie zouden de ramen niet minder goed moeten isoleren dan de ramen op een andere verdieping.
Er zit nu een al een dakkapel maar alleen voor de badkamer (in het midden),deze dakkapel is aan het eind van z'n latijn dus de keus is nu om deze de renoveren of wat we eigenlijk willen is door te trekken (dus slopen en een compleet nieuwe) over de gehele breedte. Het geluids-issue komt voort omdat we eigenlijk alles horen van buiten (als iemand langsloopt die normaal praat kan je mee luisteren). En we 2 snel aanslaande honden hebben dus dat is altijd pret.

We zijn bezig het gehele huis te renoveren met nieuwe kozijnen met triple glas (zonder ventilatieroosters en dan WTW voor de ventilatie). Dus om in die lijn te blijven vraag ik me af of het introduceren van een dakkapel constructie in beide slaapkamers (dus naast wat nu alleen de badkamer betreft), of ik in de slaapkamers nu niet juist weer slechtere (geluids)isolatie introduceer (ondanks triple glas) t.o.v. hellend dak.

We hebben de extra ruimte niet persé nodig 'nu', wel grote verbetering, maar we moeten sowieso de huidige dakkapel praktisch opnieuw opbouwen, daarom heb ik dit in overweging als alternatief. Ik weet het..luxe probleem...

[ Voor 95% gewijzigd door cd2013 op 12-11-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Plat dak van een dakkapel geeft wel meer geluid dan een schuin dak, oa door regen of vogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:11
Over het algemeen wordt er PIR gebruikt ivm hoge isolatiewaarde en weinig ruimte. Maarja, je hebt nu PUR dus dat is ook niet ideaal.
Ik zou het gewoon bespreken. Geen idee of ze met glaswol isoleren, maar je kan t vragen.
Wij hebben zelf een woning uit 81 en daarvan is de isolatie niet slecht, maar ook niet best. Wij hebben RC6 gekozen voor de dakkapel en ga de rest van binnenuit isoleren met glaswol. Ik denk dat je dan altijd beter uitkomt dan wat je nu hebt, zelfs met PIR. Vandaag de dag is het materiaal gewoon beter dan dat het in de jaren 80 was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
cd2013 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:11:
[...]

Klopt, die komen er dus ook niet in, evt WTW in de toekomst.

[...]

Er zit nu een al een dakkapel maar alleen voor de badkamer (in het midden),deze dakkapel is aan het eind van z'n latijn dus de keus is nu om deze de renoveren of wat we eigenlijk willen is door te trekken (dus slopen en een compleet nieuwe) over de gehele breedte. Het geluids-issue komt voort omdat we eigenlijk alles horen van buiten (als iemand langsloopt die normaal praat kan je mee luisteren). En we 2 snel aanslaande honden hebben dus dat is altijd pret.

We zijn bezig het gehele huis te renoveren met nieuwe kozijnen met triple glas (zonder ventilatieroosters en dan WTW voor de ventilatie). Dus om in die lijn te blijven vraag ik me af of het introduceren van een dakkapel constructie in beide slaapkamers (dus naast wat nu alleen de badkamer betreft), of ik in de slaapkamers nu niet juist weer slechtere (geluids)isolatie introduceer (ondanks triple glas) t.o.v. hellend dak.

We hebben de extra ruimte niet persé nodig 'nu', wel grote verbetering, maar we moeten sowieso de huidige dakkapel praktisch opnieuw opbouwen, daarom heb ik dit in overweging als alternatief. Ik weet het..luxe probleem...
alles hangt natuurlijk van de uitvoering af, je kan prima een betere dakkapel bouwen dan dat je dak/dakkapel nu is, uiteraard kan je ook een veel slechter bouwen. voor honden zal het niets uitmaken. die horen zoveel beter dan ons dat het waarschijnlijk niet heel veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-05 14:59
Dakkapellen zijn tricky als je ECHT goed wilt isoleren, 2022 stijl. Maar versus 1980 lukt het prima.
Uitdaging is dat de zijkanten van een dakkapel onder "kozijn" vallen en ze officieel met een matige isolatie af kunnen. Puntje om op te letten, want het voldoet aan de norm...

Dak hoor je meer, want plat en rond huppelde kauwtjes/duiven maken best geluid.
Valt allemaal op te lossen met de juiste materialen. Standaard pir/xps isoleert goed per cm, dempt alleen zeer matig geluid. Ook punt om met je bouwer naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Dank voor de feedback, ik zal eens een mailtje gaan sturen naar de leverancier of er meerdere variaties mogelijk zijn qua isolatie en hoe ze er daar over denken qua verschil t.o.v. hellend dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Praktijkervaring met 2 dakkapellen:
Huis uit 1986, geluid niet opgevallen, dus zal goed zijn. Warmte is aanzienlijk verschil: dakkapel is beter geïsoleerd dan het dak uit 1986… in de zomer dus koeler, in de winter blijft het warmer
Huis uit 2018: iets klopt er niet: veel geluid, bij hard wind waait het binnen. Kortom verkeerd geïnstalleerd en of afgewerkt. Ik vermoed sowieso het laatste: vorige eigenaar was wel een klusser, maar had niet overal verstand van…

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Motrax schreef op zondag 13 november 2022 @ 07:57:
Praktijkervaring met 2 dakkapellen:
Huis uit 1986, geluid niet opgevallen, dus zal goed zijn. Warmte is aanzienlijk verschil: dakkapel is beter geïsoleerd dan het dak uit 1986… in de zomer dus koeler, in de winter blijft het warmer
Huis uit 2018: iets klopt er niet: veel geluid, bij hard wind waait het binnen. Kortom verkeerd geïnstalleerd en of afgewerkt. Ik vermoed sowieso het laatste: vorige eigenaar was wel een klusser, maar had niet overal verstand van…
Dank!
Pagina: 1