Voor mijn nieuwbouw appartement wil ik graag wat betere audio hebben, met name voor het kijken van tv, films & series. Wat ik belangrijk vind is dat het er ook een beetjje estetisch uitziet. Ik wil dus ervoor zorgen dat de speakers weggewerkt zijn.
Ik wil graag jullie mening weten over wat ik zelf heb bedacht en eventuele verdere advies hierover.
Samen met de interieurontwerper heb ik een wandkast ontworpen (maatwerk) die dus ruimte moet bieden om de tv te plaatsen en spullen op te bergen.
Hieronder de orginele bouwtekening om een beeld te krijgen van de ruimte. Er is best veel glas (van vloer tot aan plafond ongeveer). En een pui met glaswand aan de rechterkant.
In de optietekening heb ik voldoende wcd's. Er zijn 6 stopcontacten in totaal en 3 loze leidingen, waar ik 6 UTP kabels kan trekken in totaal.
:fill(white):strip_exif()/f/image/o0MffNco1CBHK2mMldQf24Ms.png?f=user_large)
Plattegrond met meubels
Dit is het stuk van de woonkamer waar de kastenwand zit en de bank. Dit om even de kijkafstand duidelijk te maken. In de tekening is de diepte van de kast officieel 60cm, maar dit gaat sowieso veranderd worden naar 50cm.
Schets kastenwand
Dit is het eerste (schets) ontwerp van een gedeelte van de kastenwand. Dit kwam voort uit de gedachte: ik plaats een speaker / soundbar onder de tv, afgewerkt met speakerdoek en voila. Naast de kastenwand zit een decoratieve gedeelte met nisjes voor decoratie elementen.
Natuurlijk word de kastenwand aangepast aan de hand van mijn feedback e.d. Dus de indeling van de kastjes hoef ik mij aan vast te pinnen. Wellicht is het zo, dat de effectieve ruimte verminderd word aan de hand van mijn speaker keuze bijv.
Zijn er twee opties:
De soundbar (B&O stage) werd aangeraden door
In-wall speakers
Bij
Wat heb ik zelf bedacht
Na wat nachtjes slapen en verder googlen, neig ik toch meer naar de oplossing van de in-walls. En dan toch wat meer vasthouden aan de "Just add speakers" concept. Twee speakers en een streamer device waar ik de speakers op aansluit. Bijv de Klipsch R-5502-W II. Die lijken wat compacter. Woofer hoeft niet perse van mij, wellicht ook een beetje denken aan de buren.
De redenen hiervoor zijn als volgt:
Ik wil graag jullie mening weten over wat ik zelf heb bedacht en eventuele verdere advies hierover.
Samen met de interieurontwerper heb ik een wandkast ontworpen (maatwerk) die dus ruimte moet bieden om de tv te plaatsen en spullen op te bergen.
Plattegrond & ruimte gegevens
Orginele bouwtekeningHieronder de orginele bouwtekening om een beeld te krijgen van de ruimte. Er is best veel glas (van vloer tot aan plafond ongeveer). En een pui met glaswand aan de rechterkant.
In de optietekening heb ik voldoende wcd's. Er zijn 6 stopcontacten in totaal en 3 loze leidingen, waar ik 6 UTP kabels kan trekken in totaal.
:fill(white):strip_exif()/f/image/o0MffNco1CBHK2mMldQf24Ms.png?f=user_large)
Plattegrond met meubels
Dit is het stuk van de woonkamer waar de kastenwand zit en de bank. Dit om even de kijkafstand duidelijk te maken. In de tekening is de diepte van de kast officieel 60cm, maar dit gaat sowieso veranderd worden naar 50cm.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Schets kastenwand
Dit is het eerste (schets) ontwerp van een gedeelte van de kastenwand. Dit kwam voort uit de gedachte: ik plaats een speaker / soundbar onder de tv, afgewerkt met speakerdoek en voila. Naast de kastenwand zit een decoratieve gedeelte met nisjes voor decoratie elementen.
Natuurlijk word de kastenwand aangepast aan de hand van mijn feedback e.d. Dus de indeling van de kastjes hoef ik mij aan vast te pinnen. Wellicht is het zo, dat de effectieve ruimte verminderd word aan de hand van mijn speaker keuze bijv.
Members only:
Inloggen
Wat ik heb uitgezocht
Na wat uitzoekwerk en winkelbezoeken bijMembers only:
Inloggen
Zijn er twee opties:
- Soundbar
- In-wall speakers
De soundbar (B&O stage) werd aangeraden door
Members only:
, vanwege de eenvoud om in de huidige kast te gebruiken, maar ook omdat dit prima geluid bied. Ik denk ook dat het een stuk meeweegt dat zij hoofdzakelijk B&O dealer zijn.
Inloggen
In-wall speakers
Bij
Members only:
werden in-wall speakers aangeraden (Dali Phantom M-250), tesamen met een streamer. Ik was een beetje overweldigd door allerlei aspecten die aangehaald werden, ook over akoestische panelen aan de zijkant en aan het plafond e.d.
Inloggen
Wat heb ik zelf bedacht
Na wat nachtjes slapen en verder googlen, neig ik toch meer naar de oplossing van de in-walls. En dan toch wat meer vasthouden aan de "Just add speakers" concept. Twee speakers en een streamer device waar ik de speakers op aansluit. Bijv de Klipsch R-5502-W II. Die lijken wat compacter. Woofer hoeft niet perse van mij, wellicht ook een beetje denken aan de buren.
De redenen hiervoor zijn als volgt:
- Bij een soundbar ben ik gebonden aan de technologie die daarin verwerkt zit (protocollen e.d.). Een upgrade betekent de hele soundbar vervangen
- Soundbar wegwerken betekent gelimiteerd zijn tot soundbars die ook daadwerkelijk speakers hebben die recht vooruit gericht zijn. Als ze ook speakers aan de zijkant hebben, dan is wegwerken niet zo handig
- Bij in-walls kun je de speakers gewoon erin laten zitten. On the long term zou in theorie alleen de streamer vervangen hoeven worden in terms of technologie / stream upgrades.
- In-walls lijken mij het strakst
Mijn vragen
- Wat vinden jullie van mijn idee?
- Zijn in-walls overkill voor mijn beperkte woonkamer hoek?
- Kan je in-walls gewoon wegwerken in de kast, of moet er ook een soort isolatiemateriaal zijn. Of is het hebben van een backbox genoeg?
- Gezien de hoeveelheid ramen, zijn er extra dingen waar ik rekening mee moet houden? Qua akoestiek heb ik bij de wand bij de keuken ook een schilderij en meubels zijn voornamelik van hout.
- Nog andere ideen en technische aspecten waar ik rekening mee kan houden
- Is er een soort minimumafstand tussen een speaker en tv?
- Off-topic: zouden jullie voor een 65 inch gaan? Het lijkt erop dat dit toch meer mainstream word en misschien toch fijner met film kijken?