Advies gevraagd voor volledig nieuwe game-PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:21
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Volledig gericht op gamen op 1440p en 144Hz met alles op ultra. Dat zijn dus o.a. games als BF1, CoD, NFS, Assassin's Creed. Streamen, videobewerking of Office werk etc. is niet aan de orde.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast maximum bedrag, maar wil graag rond de 3000 a 4000 blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog een 5TB HDD liggen die er weer in gaat, weet zo even exacte model niet. Verder een muis en toetsenbord die mee gaan, en een onbeduidend boxensetje.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb voor deze build gekozen voor zoveel mogelijk NZXT, ben erg fan van hun cleane look zoals ook met dit moederbord bijvoorbeeld. Maar mocht de kwaliteit daarvan ruk zijn, alsook van de PSU en kast dan verander ik dat graag. Monitor is nog niet zeker dat het deze wordt, maar zoiezo wordt dat wel een QD-OLED scherm dus deze even als voorbeeld er tussen gedrukt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenNZXT N7 B650E Zwart€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 139,90€ 139,90
1MonitorenAlienware AW3423DW Zwart€ 1.477,99€ 1.477,99
1CasemoddingNZXT Vertical GPU Mounting Kit Zwart€ 80,35€ 80,35
1WaterkoelingNZXT Kraken Z73€ 269,-€ 269,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 295,88€ 295,88
1VoedingenNZXT C850 Gold v2€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 2.482,92

Heb de CPU en GPU weg gelaten, dit wordt naar alle waarschijnlijkheid als CPU een 3D V-Cache versie van de 77xx reeks, en als GPU een 7900XTX, van MSI ofzo bijvoorbeeld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals gezegd erg fan van NZXT en hun cleane look, maar als de kwaliteit tegenvalt dan liever wat anders.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik moet wel iets binnen de normen blijven, een 4090 videokaart uit principe gewoon niet, die prijzen gaan nergens meer over. Verder zou ik graag AMD zoiezo als CPU willen houden. Wil ook zo goed mogelijk kabelmanagement toe kunnen
passen.

Wil de GPU ook graag verticaal monteren, als dat tenminste niet teveel aan warmte o.i.d. kost .

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies of bovenstaande combinaties goed zijn, en als jullie betere combinaties weten; kom maar door _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:01
Ja NZXT is prima spul, maar niet top ofzo en wel duur. Zo’n Z aio koop je alleen vanwege het schermpje en de verticale mounting kit is puur show. Wel belachelijke prijs trouwens voor een stukje staal.

De kast komt met slechts 2x 120mm fans. Zie review: Drie NZXT H7-behuizingen - H7, Flow en Elite: voor elk wat wils. Neem er nog 2 fans bij.

Neem tevens de 1000W variant van deze voeding.

Nu nog wachten op de CPU en GPU…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Scherm is momenteel trouwens voor €1034 euro te koop. Zie Pepper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
Djarune schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:39:
Ja NZXT is prima spul, maar niet top ofzo en wel duur. Zo’n Z aio koop je alleen vanwege het schermpje en de verticale mounting kit is puur show. Wel belachelijke prijs trouwens voor een stukje staal.
Wat betreft het moederbord, heb je ervaringen met de B versies? Ben zelf altijd geneigd voor de X versies te gaan, maar daar is van NZXT momenteel (nog) niks beschikbaar, en omdat ik verder niks bijzonders met de PC doe zoals overklokken, dacht ik dat ik dit keer met de B versie ook wel uit kan. Maar als die significant slechtere prestaties etc. hebben dan de X variant, moet ik die ook wisselen.

Zie nu pas inderdaad dat de Z variant enkel een schermpje heeft wat het verschil is met de X, dat is wel een groot verschil idd. Zal die aanpassen naar de X variant.
Wat betreft de mounting kit ben ik wel met je eens, maar dat doe ik ook voor de show :+
De kast komt met slechts 2x 120mm fans. Zie review: Drie NZXT H7-behuizingen - H7, Flow en Elite: voor elk wat wils. Neem er nog 2 fans bij.
Welke fans zou jij aanbevelen, die in de kast passen? Van NZXT zelf een pakketje?
Neem tevens de 1000W variant van deze voeding.
Staat er in :*)

Dan zou je het lijstje dus weer zo krijgen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenNZXT N7 B650E Zwart€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 139,90€ 139,90
1MonitorenAlienware AW3423DW Zwart€ 1.034,01€ 1.034,01
1CasemoddingNZXT Vertical GPU Mounting Kit Zwart€ 88,97€ 88,97
1WaterkoelingNZXT Kraken X73€ 179,-€ 179,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 295,88€ 295,88
1VoedingenNZXT C1000 Gold v2€ 154,90€ 154,90
1Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 2.381,46
Nu nog wachten op de CPU en GPU…
Jaa hopelijk is de GPU vanaf begin december redelijk verkrijgbaar, anders zit je met een beetje pech nog weer maanden extra te wachten. Zelfde geldt voor de CPU natuurlijk, volgens mij lanceren die ergens in januari volgend jaar dacht ik :o
Djarune schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:54:
Scherm is momenteel trouwens voor €1034 euro te koop. Zie Pepper.
Klopt, die aanbieding geldt nog tot 4 december bij Dell zelf. Zit alleen te twijfelen of ik deze al moet halen, voor de G-Sync hoeft ik het niet te doen met een AMD videokaart. Zit ook eigenlijk nog te wachten op de releases van MSI met hun QD-OLED scherm, maar dat schiet nog niet echt op... :X

[ Voor 6% gewijzigd door HWSHHZ op 12-11-2022 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
HWSHHZ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:22:
[...]
Wat betreft het moederbord, heb je ervaringen met de B versies? Ben zelf altijd geneigd voor de X versies te gaan, maar daar is van NZXT momenteel (nog) niks beschikbaar, en omdat ik verder niks bijzonders met de PC doe zoals overklokken, dacht ik dat ik dit keer met de B versie ook wel uit kan. Maar als die significant slechtere prestaties etc. hebben dan de X variant, moet ik die ook wisselen.
Een grote misvatting die veel consumenten maken is om een X bord te kopen omdat ze denken dat het beter is en de B voor budget staat. Dat is helemaal niet zo. De X serie heeft meer PCIe lanes wat helemaal niet nodig is voor game pc’s en vaak nog wat extra snelle USB poorten, maar daarvoor is de meerprijs niet relevant. Met de B series kun je vaak goed overklokken alleen niet met de goedkope B borden, maar dat geldt ook voor goedkope X borden.
Welke fans zou jij aanbevelen, die in de kast passen? Van NZXT zelf een pakketje?
Ik zou 2x uitvoering: NZXT Aer P, 140mm nemen voor de voorkant. 1 van de fans die er bij zit aan de achterkant en de aio boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
Djarune schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:11:
[...]

Een grote misvatting die veel consumenten maken is om een X bord te kopen omdat ze denken dat het beter is en de B voor budget staat. Dat is helemaal niet zo. De X serie heeft meer PCIe lanes wat helemaal niet nodig is voor game pc’s en vaak nog wat extra snelle USB poorten, maar daarvoor is de meerprijs niet relevant. Met de B series kun je vaak goed overklokken alleen niet met de goedkope B borden, maar dat geldt ook voor goedkope X borden.
Ahh dat is al duidelijker zo, dan laat ik het moederbord zoals het is :).
Ik zou 2x uitvoering: NZXT Aer P, 140mm nemen voor de voorkant. 1 van de fans die er bij zit aan de achterkant en de aio boven.
Dan kan deze optie ook wel denk ?
uitvoering: NZXT Aer RGB 2 Twin & Controller Zwart, 140mm
Beetje RGB erbij voor de leuk, en meteen zo'n controller erbij voor de CPU koeler en rest van de fans in de kast :Y

Is het gekozen RAM geheugen een goed setje? Ben nog niet helemaal op de hoogte van DDR5 in vergelijking met DDR4, is dit qua timings etc. prima? Of kan dat nog beter?
Pagina: 1