Zweefvliegen - Simulatie e-sport & real life

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-06 11:47

Zweefvliegen als e-sport en real life

Enthousiaste zweefvliegers grijpen in winterperiode graag terug naar simulators zoals Condor2 om hun kwaliteiten op scherp te stellen of deel te nemen aan online wedstrijden om te oefenen op overlandvlriegen. De laatste maanden en jaren zijn er heel wat evoluties in simulatie-vliegen. Zowel Microsoft Flight sim als Xplane 12 hebben nieuwe weermodellen ontwikkeld met als doel zweefvliegen mogelijk te maken en er zijn bedrijven die hardware op maat beginnen maken.

Doelstelling
  • Sim evoluties in kaart brengen
  • Nieuwelingen en gevorderden introduceren in sim, e-sport en het echte zweven
  • Zweefvliegers samenbrengen
Enthousiaste Zweefvliegers die deze ontwikkeling mee willen opvolgen en delen voor de anderen mogen zich melden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZD7AJQ9kcqZsdQJf5WlQFy4Cws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4at5TWA8bElLgGwjQ56pMyU.jpg?f=fotoalbum_large

Topics TOC

Plane 12 evoluties
MSFS2020 evoluties
Condor2 evoluties
Gear: Joysticks, VR, simstoelen etc
Vliegclubs VL & NL
Kostprijs echt vliegen
E-sports
Strategie & tactiek

Xplane 12

Gear: Joysticks, VR, simstoelen etc

• Joystick: Zelf heb ik ervaring met de Logitech Extreme 3D Pro.
  • Head tracking: TrackIR5 is een alternatief op VR. Maar nog eenvoudiger is het gebruik van uw webcam. Via Aitrack of opentrack
  • simstoel Just soaring heeft een stoel op de markt gebracht waarmee je uw musscole memory in de winter kan trainen. Er zou stock zijn in UK

MSFS2020 evoluties

Zweven in het echte leven

Zowel in Nederland als in Vlaanderen zijn er vele clubs die opleidingen aanbieden. Een jaaropleiding kost ongeveer €1000. Als je regelmatig komt oefenen kan je na enkele maanden al alleen in de lucht. Zweefvlieg vliegvelden Vlaanderen / Nederland.

Tot slot vermeld nog wat mensen die waarvan ik vermoed dat ze in het echt of in de sim zweefvliegen en mogelijk hun ervaring kunnen delen en/of de meehelpen deze post wat up to date te houden.
@peter00 @mv_ak @appie35 @Ircghost @SgtPoen

[ Voor 21% gewijzigd door Coolstart op 14-11-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Leuk topic maar volgens mij heb je en verkeerde 'Ed' in je tags gezet ;) Ik heb geen ervaring met zweefvliegen en dat uurtje of twee in Flightsimulator tellen volgens mij ook niet echt mee :D

Have fun en succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie35
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-07 20:18
Bedankt voor de uitnodiging! Ik vlieg zelf nu in Flight Simulator. Aan gezien ik te slechtziend ben (en een lichamelijke beperking)zal ik nooit echt kunnen vliegen. Ik ben wel veel met een zweefvliegtuig meegeweest, en heb het ook ervaren. Als ik het nu in de sim speel kan ik rond om Teuge aardig in de lucht blijven (Ik gebruik weinig wolken in augustus ) Met de lier. Wat zijn de verschillen tussen de lier soorden diem MSFS biedt?

Ik kan nog niet stijgen maar ik kan hem wel 10- 15 min op hoogte houden en daarna landen. Hoe dicht het bij de realitijd komt weet ik niet. Zelf heb ik het idee dat de termiek me het te gemakkelijk maakt. Ik vlieg in VR en het is geweldig gewoon relax.heerlijk cirkelen. Misschien een keeer multplayer? mijn naam is Appie21

Ik zal dit topic zeker volgen!
O ja mijn eerste sim was voor zweefvliegen was Flight Unlimited Geweldig
P.s Mocht hier een instructeur zijn die mij eens wil meenemen?...

[ Voor 8% gewijzigd door appie35 op 14-11-2022 16:53 ]

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
Tot gisteren was Condor2 sowieso de beste zweefvliegsimulator maar sinds een paar dagen heeft Microsoft zweefvliegen officieel toegevoegd. Inclusief thermieken. Ik ben benieuwd!

Heb net Xplane demo getest achter de sleep maar kan nergens thermiek vinden. Ook de sleepstart zelf voelt heel raar aan in vergelijking met het echte leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-07 21:27

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

@Coolstart leuk topic! Sowieso ook een leuk startpunt voor misschien een Tweakers wintercompetitie in Condor of wie weet in MSFS :).

Ik vlieg inderdaad ook in het echt op zweefvliegtuigen (en in de sim).

Gisteren mijn eerste vlucht gedaan op de DG en de LS-8 showcase, bij de showcase viel het mij op dat het allemaal wel erg thermisch/actieve ridge soaring was dus hopelijk is de rest niet zo overdreven. Toen ik gisteren vloog boven Nederland kon ik in ieder geval nergens thermiek vinden (zonder indicators), dus dat was in ieder geval al wat realistischer ;).

Ook tof dat er moderne instrumenten in zitten, dus dat kan helpen met het trainen. De PDA in condor is altijd een beetje saai.

Nog niet alles is helemaal geïmplementeerd / wijkt af van de OPS hoe ik ze ken. O.a. het duurde even voordat ik doordat dat je met je rudder moet seinen om de sleper te laten beginnen (i.p.v. radio contact) daarnaast hoef je dus niet je rem er op te houden zoals in het echt want de kabel staat al meteen perfect strak :P.

Verder vond ik het wel leuk om een rondje te doen in de VR :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-07 14:23
Kijk wat een leuk topic!

Inderdaad real life zweefvlieger en ervaring met wedstrijden.
Moet bekennen dat ik virtuele gliders al even niet heb aangeraakt, MSFS zelfs laatst verwijderd :+. Maar misschien is herinstalleren, maar kan hier sowieso wel kennis en tips delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Zelf ben ik een ex-zweefvlieger met een paar honderd vlieguren. Ik heb gevlogen in onder andere ASK's, LS4's en een tweezitter van DG. Toen ik nog vloog, gebruikte slechts een enkeling op de club de eerste versie van Condor. Erg populair was het niet. De joysticks waren van plastic, evenals de pedalen. De force feedback was vooral een leuke gimmick. :)

Uiteraard zijn je ogen tijdens het vliegen erg belangrijk, dus betere graphics en om je heen kunnen kijken met een 3D-bril zijn positieve ontwikkelingen. Zelf was ik tijdens het vliegen ook erg gericht op mijn andere zintuigen zoals het luisteren naar de geluiden in de cockpit om mijn snelheid te bepalen, het gevoel in mijn voeten, stuurknuppel en kont voor elk klein tikje wat thermiek zou kúnnen zijn. Al deze zaken miste ik destijds volledig in thuissimulators. De toegevoegde waarde zag ik toen al wel voor het trainen van basisvaardigheden en procedures. Met name voor minder ervaren vliegers.

Sterker nog..., toen ik destijds op een MOB van de Koninklijke Luchtmacht een keer mocht vliegen in een F16-simulator, vond ik zelfs dat niet erg indrukwekkend. Uiteraard was het een degelijk uitgevoerde cockpit, maar de graphics waren slechter dan thuis en ook miste ik de feedback die juist tijdens vliegen zo belangrijk is.

Tegenwoordig zijn de graphics van simulators natuurlijk een stuk beter en ook de ontwikkeling van 3D-brillen heeft niet stilgestaan. Ook de pedalen, throttles, sturen, joysticks en dergelijke zijn tegenwoordig een stuk beter geworden.

Leuk dat dit topic is gestart @Coolstart. Misschien moet ik toch eens naar een goede winkel gaan om in de praktijk te ervaren hoe het voelt om in een moderne thuissimulator te zweefvliegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Maar is er een groot verschil tussen xplane condor 2 en Msfs. Ik heb alleen Msfs

Ik heb nog e
Geen optie tegen gekomen om de sterkte van de thermiek aan te passen. Welke profiel laden jullie qua weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Net even 2 vluchten gedaan ik zet dan de wolken op "weinig wolken" Bij Rotterdam kreeg ik de kist gewoon niet naar beneden (Als ik die termiek weer gave aanzette was alles groen.) Zelfde gedaan op Teuge maar daar moets ik iets meer mijn best doen om hem in de lucht te houden! Ben netjes op het veldje geland

Toch heb ik het idee dat het niet zo is als in werkelijkheid(ik heb het idee dat je soms automatich termiek krijgt " gebooost"

Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
appie35 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:30:
Net even 2 vluchten gedaan ik zet dan de wolken op "weinig wolken" Bij Rotterdam kreeg ik de kist gewoon niet naar beneden (Als ik die termiek weer gave aanzette was alles groen.) Zelfde gedaan op Teuge maar daar moets ik iets meer mijn best doen om hem in de lucht te houden! Ben netjes op het veldje geland

Toch heb ik het idee dat het niet zo is als in werkelijkheid(ik heb het idee dat je soms automatich termiek krijgt " gebooost"

Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren!
Dit is met een preset weer instelling lees ik? Als je nu het weer op real life zet heb je dan helemaal geen thermiek in NL? Dat zou in ieder geval al redelijk realistisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
SgtPoen schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:19:
[...]

Dit is met een preset weer instelling lees ik? Als je nu het weer op real life zet heb je dan helemaal geen thermiek in NL? Dat zou in ieder geval al redelijk realistisch zijn.
Dat klopt echter gaf hij gisteeren bij Live weather regen aan. Maar je hebt gelijk je moet in libve weather vliegen. Alleen heb ik niet de ervaring om te weten wanner het goed zweefvlieg weer is.

Ik heb nu https://www.weer.ws/thermiek-weerbericht/

Maar dat zegt mij niets. Dus ik zoek iemand die een seintje wil geven als er ergens goede (wolken) termiek is. Ik had ook wel verwacht dat er een speciale preset zou zijn toegevoegd voor thermisch weer.

En ik had geleerd van Floris Wouterlood dat iik opzoek moet gaan naar een cumuluswolk , maar ja om nu eerst een half uur in MSFS naar de lucht tge gaan kijken. Bovendien is live weather ook niet heel nauwkeurig . Want soms verspringt het weer zo in eens naar iets anders.

Hoe is dit in Condor 2?

[ Voor 16% gewijzigd door appie35 op 16-11-2022 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolstart
appie35 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:56:
[...]

Dat klopt echter gaf hij gisteeren bij Live weather regen aan. Maar je hebt gelijk je moet in libve weather vliegen. Alleen heb ik niet de ervaring om te weten wanner het goed zweefvlieg weer is.

Ik heb nu https://www.weer.ws/thermiek-weerbericht/

Maar dat zegt mij niets. Dus ik zoek iemand die een seintje wil geven als er ergens goede (wolken) termiek is. Ik had ook wel verwacht dat er een speciale preset zou zijn toegevoegd voor thermisch weer.

Hoe is dit in Condor 2?
Het zweefseizoen loopt van maart tot september en dit jaar uitlopers tot oktober. Dus live weer gaat je normaal gezien weinig thermiek opleveren omdat de zon laag over de horizon staat en dus weinig energie afgeeft. Ik gebruik skysight en die geeft 0 aan.

In condor stel je gewoon de thermiek zelf in voor de vlucht, ik ga er vanuit dat dat in msfs ook het geval is?

De wolken in Condor2 zijn hele typische cimulus van 1 type en dat is spijtig. In het echt leven zijn wolken heel raar van vorm en soms kilometers breed zodat je onder die wolk moet gaan zoeken of hem juist aanvliegen (zonnekant + windkant eerst)

Condor2 is wat mij betreft meer e-sport. En iets minder simulatie van echte wolken (ik hoop dat msfs deze rol kan vervullen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appie35
Ik heb net mijn eerste vlucht gemaakt in MSFS van Arnhem Deelen naar Teuge. Met een sleep start .
Ik had een vlucht om 13:30 in augustus met als preset " Licht Bewolkt" Nadat ik los gekoppeld was van het vliegtuig was het een makkie (ik denk veel te gemakkelijk. (een rechte lijn) ) Heel afentoe hoorde ik een hoge piep en dacht zal ik gaan cirkelen maar ik zat nog zo hoog.

Is het realistich denk het niet: Gaf het een Kick Ja!

Nu iemand zoeren die mij deze vlucht echt kaan aanbieden zodat ik kan vergelijke :+ (ik wacht mijn PM box af )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

appie35 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:08:
Ik heb net mijn eerste vlucht gemaakt in MSFS van Arnhem Deelen naar Teuge. Met een sleep start .
Ik had een vlucht om 13:30 in augustus met als preset " Licht Bewolkt" Nadat ik los gekoppeld was van het vliegtuig was het een makkie (ik denk veel te gemakkelijk. (een rechte lijn) ) Heel afentoe hoorde ik een hoge piep en dacht zal ik gaan cirkelen maar ik zat nog zo hoog.

Is het realistich denk het niet: Gaf het een Kick Ja!

Nu iemand zoeren die mij deze vlucht echt kaan aanbieden zodat ik kan vergelijke :+ (ik wacht mijn PM box af )
Opzich is dat prima te doen, je hebt zonder tegenwind, veel zakken, of andere bijzonderheden in een rechte lijn zo'n 550 meter hoogte nodig om op 0 meter uit te komen bij Teuge met een LS-8 18 meter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Ircghost schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:44:
[...]

Opzich is dat prima te doen, je hebt zonder tegenwind, veel zakken, of andere bijzonderheden in een rechte lijn zo'n 550 meter hoogte nodig om op 0 meter uit te komen bij Teuge met een LS-8 18 meter ;)
@appie35 Dit kun je zelf ook berekenen als je weet wat het glijgetal van jouw zweefvliegtuig is. In het geval van een LS-8 met een spanwijdte van 18 meter is dat circa 1 op 50 meter (1:50). Dus voor elke meter die je daalt, ga je zo'n 50 meter vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
@Ircghost ik vlieg met de DG-1001E Neo de andere werkt bij mij niet(waarom is een raadsel...

@Squawk Dank ik ga eens Googlen.

Wat is eigenlijk de meerwaarde van het water in de vleugels? (op Teuge vloog ik met een Grob (volgens mijn)

Ik heb er nog nooit iemand over gehoord

https://www.dg-aviation.de/en/dg-1001eneo

Niet lachen maar ik zie nu dat dit ding een motor aan boord heeft?

Alvast bedankt. Houd er rekening mee dat ik een echt beginner ben.

Maar leuk topic dit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Leuk topic dat ik zo toevallig nu tegenkom! Al eens eerder gekeken op Tweakers maar kon geen zweefvlieg-topic vinden.

Ik ben sinds vorig jaar begonnen met zweefvliegen en dit jaar lid geworden van een zweefvliegclub. Daar dit jaar m'n eerste solovlucht gehad op de ASK21 en vlieg nu de Junior (SZD-51).

Voor thuis heb ik een Sidewinder 2 Force Feedback + Saitek Pro Flight Rudder Pedals en vlieg wat in Condor 2. Van wat ik daar vorig winter op internet kon vinden was dat de beste (en betaalbare) optie. MSFS dus (nog) niet.

Ik ben nu net sinds afgelopen weekend aan het rondkijken naar een Oculus Quest 2 om daar eventueel mee te gaan vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Je kunt msfs in de cloud proberen met een proef abbo

Edit: wil niet zeggen dat ik MSF hiermee wil promoten hoor ik ben juist ook op zoek naar andere simulatie opties

Edit2: Nu ik ontdekt heb dat er een moter in zit is het allemaal een stuk minder spannend!:+

[ Voor 74% gewijzigd door appie35 op 16-11-2022 14:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtPoen
appie35 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:11:
@Ircghost ik vlieg met de DG-1001E Neo de andere werkt bij mij niet(waarom is een raadsel...

@Squawk Dank ik ga eens Googlen.

Wat is eigenlijk de meerwaarde van het water in de vleugels? (op Teuge vloog ik met een Grob (volgens mijn)

Ik heb er nog nooit iemand over gehoord

https://www.dg-aviation.de/en/dg-1001eneo

Niet lachen maar ik zie nu dat dit ding een motor aan boord heeft?

Alvast bedankt. Houd er rekening mee dat ik een echt beginner ben.

Maar leuk topic dit!
De meerwaarde van water ballast in je vleugels is dat je zwaarder wordt (duhhh). Maar wat doet dit precies?
Tijdens het overland vliegen (verre afstands vluchten) vlieg je doorgaans van cumulus wolk naar cumulus wolk. Hier verwachten we immers stijgen onder, deze oversteek vluchten doe je altijd met een hogere snelheid dan dat je vliegt tijdens het thermieken. Buiten de thermiekbel zit immers dalen. Door je vliegtuig zwaarder te maken verplaats je eigenlijk de polaire lijn van je vliegtuig. De lijn die aangeeft wat je eigen daalsnelheid is ten opzicht van de vliegsnelheid. In feite kan je dus sneller vliegen terwijl je eigen daalsnelheid minder wordt. Het nadeel hiervan is dat je overtrek snelheid hoger is en je minder snel stijgt in een thermiek bel, je bent nou eenmaal zwaarder. Maar deze nadelen wegen niet op met de hogere snelheid die je kan vliegen tijdens het steken.

Afbeeldingslocatie: https://xp-soaring.github.io/dev/polars/images/polar.png
Hier zie je een voorbeeld van een polair grafiek, met de gestippelde lijn met waterballast.

Ja motoren zijn er zeker! tegenwoordig zelfs elektrisch, er zijn ook varianten waarmee zweefvliegtuigen kunnen zelfstarten. Je hebt dan geen lier of sleepkist meer nodig. Maar deze motoren worden vooral gebruikt als je geen stijgen meer kunt vinden en een buitenlanding wilt voorkomen. Buitenlanden is nou eenmaal erg onhandig en brengt risico's met zich mee.

https://www.weglide.org/flight/203986
Als voorbeeld hier een overland vlucht van mijzelf op ons zomerkamp afgelopen zomer, gedaan met een ASW-28-18E. Een 18 meter spanwijdte kist met turbo (motor).

[ Voor 25% gewijzigd door SgtPoen op 16-11-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
SgtPoen schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:55:
[...]

Als voorbeeld hier een overland vlucht van mijzelf op ons zomerkamp afgelopen zomer, gedaan met een ASW-28-18E. Een 18 meter spanwijdte kist met turbo (motor).
Wat een enorme gave log leuk om te zien!

Natuurlijk ga ik de moter alleen voor "noodgevallen" gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
[...]

Mooi! Tof om te zien dat er hier nog Zweefvliegers zijn. Ik heb sinds begin vorig jaar een std cirrus
15m zonder water. 20tal overlands gedaan en 1 wedstrijd in Bailleau, 8 vliegdagen in het blauw, tot 2600m, was zalig.

Blauw = vliegen zonder wolken. ( er is nog steeds thermiek maar de stijgende warme lucht resulteert niet in een wolk)

Ps, de laatste foto op je weglide log is van een andere dag hoop ik? :)

Ik heb nog veel te leren en hoop via een goede sim mijn vliegtechniek/tactiek wat bij te schaven. Enkel was ik wat uitgekeken op condor omdat het weer in de realiteit toch iets heel anders is en hoop dat de nieuwe Sims daar mss verandering in kunnen brengen :)

Als je ideeën of feedback hebt, laat maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Coolstart schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:38:
[...]

Mooi! Tof om te zien dat er hier nog Zweefvliegers zijn. Ik heb sinds begin vorig jaar een std cirrus
15m zonder water. 20tal overlands gedaan en 1 wedstrijd in Bailleau, 8 vliegdagen in het blauw, tot 2600m, was zalig.

Blauw = vliegen zonder wolken. ( er is nog steeds thermiek maar de stijgende warme lucht resulteert niet in een wolk)

Ps, de laatste foto op je weglide log is van een andere dag hoop ik? :)

Ik heb nog veel te leren en hoop via een goede sim mijn vliegtechniek/tactiek wat bij te schaven. Enkel was ik wat uitgekeken op condor omdat het weer in de realiteit toch iets heel anders is en hoop dat de nieuwe Sims daar mss verandering in kunnen brengen :)

Als je ideeën of feedback hebt, laat maar komen!
Nee dat is die vlucht why? Dat is het vliegveld geen boerenveld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Nou, net van Teuge opgestegen met de lier. Ik heb iets meer als een half uur boven gezeten 1000m Daarna weer geland op Teuge. Jammer dat het logboek van msfs niet uitgebreider is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWv0GlGK6Fllwa4kDOGmWVextMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4hrsGZoMf65IXtka19bLNLok.png?f=fotoalbum_large

Ongeveer met +- 20 min op de 1000 meter

Vlak voor de landing viel de stroom uit. (why)

Net naast de baan zat een bel waar ik in zat en in gebleven ben.

[ Voor 13% gewijzigd door appie35 op 16-11-2022 21:29 ]

• GurbY{nl}
  • Laatst online: 04-07 17:32

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Heb MSFS al een tijd niet aangezwengeld maar begrijp dat er nu (eindelijk) ook gliders in zitten. Zal de boel eens updaten!

In 1990 met zweven begonnen, direct ook aantekening MZV (TMG) gehaald. Sinds een jaar of 5 alleen nog maar MLA, hoofdzakelijk vanwege de nodige tijd die het zweven opslokte. Maar blijft het mooiste vliegen!! (alhoewel motorkistje boeken, instappen, omhoog, landen op Borkum, dikke schnitzel halen en weer terug vliegen natuurlijk ook super is!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
In de nieuwsbrief van de KNVvL stond een item over het Condor. Binnen de zweefvlieg-scene wordt er toch vooral Condor gebruikt blijkbaar. Volgens mij is er in corona-tijd zelf een NK gevlogen in Condor 2, bij gebrek aan beter.

https://www.knvvl.nl/zwee...ntercompetitie-start-weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Ik hoor graag eens iemand die een vergelijking kan maken met Condor 2 MSFS (en of X-plane) en natuurlijk met real life!

Natuurlijk besef ik dat simulatie simulatie is maar ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Want zeker nu ik dit bovenstaande Condor 2 verhaal lees wil ik het wel aanschaffen (maar lees ook weer dat het ingewikkeld is in VR (HP reverb G2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolstart
Ik heb Condor 2 uitvoerig getest.
  • Thermieken voelt echt aan, je snelheid constant houden, gevoel neusstand etc.
  • Hele lastige turbulente thermiek is in het echte leven toch iets anders.
  • Je voelt ook goed het verschil met/zonder water vliegen.
  • Voetenstuur zet ik op auto want het gevoel is zoek. Xplane is veel beter.
  • Sleep is moeilijker dan in het echt
  • Lier moeilijker in het echt
  • Landen is veel moeilijker in de realiteit
  • Wolken en Thermiek zoeken zijn in het echt totaal anders. In de praktijk zijn wolken en thermiek veel complexer. Soms kan een klein wazig plukje betere thermiek geven van een grote wolk. En tussen wolken zijn er in het echt veel meer verschillen. Als je van de sim komt moet je dus de wolken nog leren begrijpen in het echt want het verschil tussen een goede piloot en een slechte is het vermogen om de sterke thermiek te laten liggen en te draaien in sterke thermiek. En dat is lastig als je geen wolken kan lezen.
Ik merk net op dat Condor3 in de maak is ;-) 8)

Vraagje, Online wedstrijden, hoe start ik ermee? Heb dat nog nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Coolstart schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:20:
  • Wolken en Thermiek zoeken zijn in het echt totaal anders. In de praktijk zijn wolken en thermiek veel complexer. Soms kan een klein wazig plukje betere thermiek geven van een grote wolk. En tussen wolken zijn er in het echt veel meer verschillen. Als je van de sim komt moet je dus de wolken nog leren begrijpen in het echt want het verschil tussen een goede piloot en een slechte is het vermogen om de sterke thermiek te laten liggen en te draaien in sterke thermiek. En dat is lastig als je geen wolken kan lezen.

Bedankt!

Oei je laatste zin is interessant
Vlieg je VR?

Ben benieuwd hoe deze voelt in VR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Coolstart schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:20:

Je kunt servers vinden via https://www.condorsoaring.com/serverlist/?wdt_search=cndr2

Qua organisatie zijn het natuurlijk vaak vriendengroepen, Discord en veel via condorclub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
[...]

De meerwaarde van water ballast in je vleugels is dat je zwaarder wordt (duhhh). Maar wat doet dit precies?
Tijdens het overland vliegen (verre afstands vluchten) vlieg je doorgaans van cumulus wolk naar cumulus wolk. Hier verwachten we immers stijgen onder, deze oversteek vluchten doe je altijd met een hogere snelheid dan dat je vliegt tijdens het thermieken. Buiten de thermiekbel zit immers dalen. Door je vliegtuig zwaarder te maken verplaats je eigenlijk de polaire lijn van je vliegtuig. De lijn die aangeeft wat je eigen daalsnelheid is ten opzicht van de vliegsnelheid. In feite kan je dus sneller vliegen terwijl je eigen daalsnelheid minder wordt. Het nadeel hiervan is dat je overtrek snelheid hoger is en je minder snel stijgt in een thermiek bel, je bent nou eenmaal zwaarder. Maar deze nadelen wegen niet op met de hogere snelheid die je kan vliegen tijdens het steken.

[Afbeelding]
Hier zie je een voorbeeld van een polair grafiek, met de gestippelde lijn met waterballast.

Ja motoren zijn er zeker! tegenwoordig zelfs elektrisch, er zijn ook varianten waarmee zweefvliegtuigen kunnen zelfstarten. Je hebt dan geen lier of sleepkist meer nodig. Maar deze motoren worden vooral gebruikt als je geen stijgen meer kunt vinden en een buitenlanding wilt voorkomen. Buitenlanden is nou eenmaal erg onhandig en brengt risico's met zich mee.

Ik ben aan het onderzoeken hoeveel effect het warer in MSFS heeft. Tot op heden kan ik het verschil onder een wolk met thermoek nog niet merken.

Verdr valt het mij op dat als ik hier vlieg ik eigenlijk altijd wel termiek heb ongeacht welk weer type (een kas lijkt mij juist geen warmte bron. of heb ik dit mis!)
https://goo.gl/maps/BGXDDG9kbuTF2nut7

[ Voor 9% gewijzigd door appie35 op 19-11-2022 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolstart
Water in de vleugel merk je enkel doordat de stallsnelheid hoger is. Zonder water kan je rond de 80km/h thermieken en met water 85 of 90km/h.

Trager thermieken = kleinere draaicirkel = dichter bij de kern = sneller stijgen.

Probeer je toch tegen 80km/h te thermieken met water dan valt uw binnenste vleugel weg.

Thermiek bellen zijn er zeker niet overal. Zeker als de wolkenbasis hoog is moet je soms 15km vliegen alvorens je iets kan vinden. Glazen kasten kunnen een effect hebben, maar dat hebben bosranden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Squawk schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:48:

Uiteraard zijn je ogen tijdens het vliegen erg belangrijk, dus betere graphics en om je heen kunnen kijken met een 3D-bril zijn positieve ontwikkelingen. Zelf was ik tijdens het vliegen ook erg gericht op mijn andere zintuigen zoals het luisteren naar de geluiden in de cockpit om mijn snelheid te bepalen,
Als ik in VR Vlieg is het geluid erg belangrijk voor mij Ik kan (door mijn slechtziendheid) lastig de metertjes lezen ( ik moet dan echt even naar voren leunen. Maar omdat het geluid in de VR headset zo enorm goed is kan ik aardig inschatten hoe hard ik vlieg en ga zo maar door (ook mede door het piepje van de (vario? meter)(petje af voor Asobo)

Ik start nu echt wat vaker Flight simulator om gewoon even boven Apeldoor te vliegen en weer terug.

Bedankt voor je leuke verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtPoen
Vanuit de zweefvliegwereld organiseren ze nu al een aantal winters een officiële Condor competitie, wellicht interessant om hier te vermelden.

https://www.knvvl.nl/zwee...ntercompetitie-start-weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Ik probeer nu van LOWZ naar LOIJ te vliegen.

https://www.google.com/ma....4492316!2d47.5189565!3e2

Dit lukt mij wel echter zet ik de wind uit het westen dan op 8 -10 knp
Zo dat ik de wind gebruik om te klimmen.tegen de berg naar het noorden

Echter wat is de realistiche (en minimale) windsnelheid om lift van bergwind te "ontvangen"

Ik leer graag van jullie deskundigheid! ofwel ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
Normaal 10-15knopen zijn ideale omstandigheden. 20% van wind is +- uw stijgpercentage.

In goede dagen kan je dan zelfs 1000km op een dag vliegen met een oude kist.

Dicht bij de top en bergwand vliegen voor max effect. Als je stijgt snelheid laten toenemen zodat je in de krachtige zone blijft.

In het echt is het best gevaarlijk omdat je met hevig zakken kan zitten door turbulentie. Dan verlies je tientallen meters of kan een vleugel wegvallen in een stall.

Ik vlieg zelf enkel op het platteland dus heb geen persoonlijke ervaring, enkel van wat ik in de boeken lees. (Gdale + chess in the air)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Coolstart schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:04:
Normaal 10-15knopen zijn ideale omstandigheden. 20% van wind is +- uw stijgpercentage.

In goede dagen kan je dan zelfs 1000km op een dag vliegen met een oude kist.

Dicht bij de top en bergwand vliegen voor max effect. Als je stijgt snelheid laten toenemen zodat je in de krachtige zone blijft.

In het echt is het best gevaarlijk omdat je met hevig zakken kan zitten door turbulentie. Dan verlies je tientallen meters of kan een vleugel wegvallen in een stall.

Ik vlieg zelf enkel op het platteland dus heb geen persoonlijke ervaring, enkel van wat ik in de boeken lees. (Gdale + chess in the air)
Oke bedank.

Volgens mij weet flightsimulator (MSFS) het aardig na te bootsen (ook de val winden) want inderdaad soms val ik naar beneden. bijv als ik een hoek omvlieg of in een dal geraak. (Je kunt wind vlagen ook simuleren in MSFS)

Nogmaals dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Parabolica
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12-2023
Leuk dat er een speciaal topic is aangemaakt specifiek alleen over het (online) zweefvliegen.

Voor wat Condor betreft is voor de geïnteresseerde onder ons dit https://www.twitch.tv/timkielstrup kanaal op Twitch weleens leuk om een (competitie)vlucht te volgen die meestal in de vroege avond plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
Volgens mij weet flightsimulator (MSFS) het aardig na te bootsen (ook de val winden) want inderdaad soms val ik naar beneden. bijv als ik een hoek omvlieg of in een dal geraak. (Je kunt wind vlagen ook simuleren in MSFS)

Nogmaals dank.
Dit gebeurd in Condor 2 ook. :)

Toen ik bij mezelf dacht 'dat hellingvliegen in de bergen dat doe ik wel even na en ook effe snel een taak vliegen', dit bleek uiteindelijk in de praktijk toch wel anders te werken. :)

Ik ben best wel een ervaren modelvlieger met een goede basis kennis en vrij vliegen gaat altijd wel goed maar als je een verplichte opdracht moet vliegen en dan nog het liefst zo snel mogelijk, dat is toch een flinke uitdaging. Een verkeerde beslissing en je staat aan de grond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

Leuk topic, dames en heren. Ik ben er van overtuigd dat dit wel een paar zweefvliegers hierheen gaat halen. Ik vlieg inderdaad nog steeds.

Ik zal binnenkort eens wat foto's van ons simhok plaatsen. We hebben van een oude Twin Astir een real life sim gebouwd met een halfrond scherm, drie projectoren en Condor.

Kom een keertje echt vliegen op de ACS en we zwengelen m voor je aan. Heb paar jaar geleden met Tweakers een repo gemaakt op de Aeroclub Salland, die staat hier vast nog wel ergens. Maar toen stond die sim er nog niet (hint)

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
peter00 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:11:

Ik zal binnenkort eens wat foto's van ons simhok plaatsen. We hebben van een oude Twin Astir een real life sim gebouwd met een halfrond scherm, drie projectoren en Condor.

Kom een keertje echt vliegen op de ACS en we zwengelen m voor je aan. Heb paar jaar geleden met Tweakers een repo gemaakt op de Aeroclub Salland, die staat hier vast nog wel ergens. Maar toen stond die sim er nog niet (hint)
Top! We hebben op de club ook een echte zwever aan de sim gehangen. (Antwerpen) Een Astir wat gekortwiekt in combinatie met een arduino en condor2 :)

Ik vermoed da sims de komend jaren een boost gaan krijgen sinds Condor 3 er aankomt en msfs 2020 ook officieel zweefvliegtuigen ondersteund.

Wat mij betreft een goede evolutie voor de esport en IRL. Tot hiertoe gebeuren er geen echte opleidingen op. Wel initiaties, al kan dat wel veranderen natuurlijk.

Ter info; Iedereen die dit leest en eens wil simmen of IRL wil vliegen kan een DM sturen. Sim is gratis, IRL +-€50.

[ Voor 5% gewijzigd door Coolstart op 13-12-2022 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingetje61
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-06 19:30
Leuk topic, bedankt voor de tip @peter00

Ik vlieg zelf ook bij de Aero Club Salland en heb meegewerkt om de Twin Astir SIM operationeel te krijgen in ons nieuwe sim hok. Aansturing op 3 projectors en gebruik makend van Condor 2. Deze sim willen we gaan inzetten voor het oefenen van procedures, en uiteraard bij slecht weer.

De ACS scenery voor Condor2 heb ik ook aan meegewerkt, en vorig jaar verder opgeleukt. We zitten te wachten tot die patch officeel wordt uitgebracht (duurt lang!).

Ik "vlieg" ook dit jaar weer mee in de Dutch Condor Group competitie. Ik "vlieg" met VR bril (Quest 2) en dan is het "immersive" gevoel uitstekend. Het enige dat mist is uiteraard het gevoel. Het weer model in Condor2 is iets te simpel, er zit domweg te weinig variatie in. Bij het echte werk heb je altijd stukken dat het wat minder gaat, en dan moet je schakelen. Dat heb je in Condor2 veel minder.

MSFS heb ik nog niet geprobeerd, al ziet die er beter uit. Heel veel "eye candy" maar of deze qua zweefvliegen realistisch is waag ik te betwijfelen.

[ Voor 8% gewijzigd door dingetje61 op 14-12-2022 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
dingetje61 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:54:
Leuk topic, bedankt voor de tip @peter00

Ik vlieg zelf ook bij de Aero Club Salland en heb meegewerkt om de Twin Astir SIM operationeel te krijgen in ons nieuwe sim hok. Aansturing op 3 projectors en gebruik makend van Condor 2. Deze sim willen we gaan inzetten voor het oefenen van procedures, en uiteraard bij slecht weer.

De ACS scenery voor Condor2 heb ik ook aan meegewerkt, en vorig jaar verder opgeleukt. We zitten te wachten tot die patch officeel wordt uitgebracht (duurt lang!).

Ik "vlieg" ook dit jaar weer mee in de Dutch Condor Group competitie. Ik "vlieg" met VR bril (Quest 2) en dan is het "immersive" gevoel uitstekend. Het enige dat mist is uiteraard het gevoel. Het weer model in Condor2 is iets te simpel, er zit domweg te weinig variatie in. Bij het echte werk heb je altijd stukken dat het wat minder gaat, en dan moet je schakelen. Dat heb je in Condor2 veel minder.

MSFS heb ik nog niet geprobeerd, al ziet die er beter uit. Heel veel "eye candy" maar of deze qua zweefvliegen realistisch is waag ik te betwijfelen.
Het lijkt me leuk om de sumulator eens te komen proberen? Houd je me op de hoogte?

Ik hoor graag wat je van MSFS vindt.

Ik heb sinds gisteren de Discus 2c https://www.got-friends.com/products/discus-2c-premium

Net een stukje tussen sneeuw bergen gevlogen. Erlijk gezegd heb ik een beetje het zelfde gevoel wat jij omschrijft bij Condor! (ik kreeg de kist nauwelijks naar beneden.

Kan er eigenlijk in een sneuwlandschap (tussen bergen met veel wind 10 -16 knp) termiek aanwezig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Kan er eigenlijk in een sneuwlandschap (tussen bergen met veel wind 10 -16 knp) termiek aanwezig zijn?
vliegen in de bergen met sneeuw gaat prima Je drijft langs en net boven de hellingen vooral op die wind die tegen de berg omhoog blaast. Bij hele sterke wind heb je zelfs Golf, dan gaan de laagjes die tegen de berg botsen over elkaar heen, zolang je in de verticale component blijft vliegen kun je in ieder geval tot een meter of 6000 komen in de alpen. Kan hoger, maar dat vindt de verkeersleiding niet zo leuk. Golf herken je mooi aan zogenaamde lenticularis wolken, die blijven ondanks harde wind op de zelfde plek staan, vaak -maar niet altijd- boven een bergtop

Thermiek heb je wel bij sneeuw, maar vooral in het voorjaar, als de kale hellingen die op de zon liggen beginnen op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Ik vlieg veel in de alpen met de Discus 2c. Klopt het dat je met 7 a 8 knp net niet tegen een berg op komt. Ik blijf ongeveer op gelijkte hoogte (de wind staat tegen de berg. ) Of doe ik echt iets gigantich fout :+

En Ik neem aan dat als je met bergwind vliegt je zo lichtmogelijk moet zijn?(water balast over boord. Of is het juist wel goed om balast te houden, om snelheid te behouden?)

Ik heb op dit moment veel plezier aan MSFS! Soms zo prrachtig (in VR)

Ik wacht nu ook op Condor 3 omdat jullie hier toch iets positiver (anders ) spreken over deze simulatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parabolica
7 á 8 kn is wel wat zwak, iets meer zou beter zijn.

Maar stel dat de daalsnelheid van de Discus 2 0,5 mtr p/s is bij 90km en het stijgen van een bel 1 mtr p/s, dan is je werkelijke stijgen maar 0,5 mtr p/s. Belangrijk is dus dat je weet wat de windsnelheid en het stijgingspercentage is als je in de bergen gaat vliegen. Voor overland is het feitelijk niet anders.

Een Ka8 of Ask13 die feitelijk geen goede glijhoek hebben, die stijgen sneller dan een kunststof kist in een thermiekbel maar deze zwevers zullen geen grote afstand kunnen afleggen als de thermiek verspreidt is of bergen verder uit elkaar liggen. Houten kisten moeten dus van meer bellen gebruik maken dan een kunststof kist als ze een grote afstand willen vliegen.

Met te veel water zal het lastig zijn om van die lage hellingwind of zwakke bel te profiteren. Maar water kan je lozen maar niet innemen tijdens jouw vlucht.

Kwestie van de juiste keuze maken en je aanpassen aan de omstandigheden.

Even een leuk stukje om te lezen : https://docplayer.nl/1541...een-keuze-jouw-keuze.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Parabolica schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:11:
7 á 8 kn is wel wat zwak, iets meer zou beter zijn.

Maar stel dat de daalsnelheid van de Discus 2 0,5 mtr p/s is bij 90km en het stijgen van een bel 1 mtr p/s, dan is je werkelijke stijgen maar 0,5 mtr p/s. Belangrijk is dus dat je weet wat de windsnelheid en het stijgingspercentage is als je in de bergen gaat vliegen. Voor overland is het feitelijk niet anders.

Een Ka8 of Ask13 die feitelijk geen goede glijhoek hebben, die stijgen sneller dan een kunststof kist in een thermiekbel maar deze zwevers zullen geen grote afstand kunnen afleggen als de thermiek verspreidt is of bergen verder uit elkaar liggen. Houten kisten moeten dus van meer bellen gebruik maken dan een kunststof kist als ze een grote afstand willen vliegen.

Met te veel water zal het lastig zijn om van die lage hellingwind of zwakke bel te profiteren. Maar water kan je lozen maar niet innemen tijdens jouw vlucht.

Kwestie van de juiste keuze maken en je aanpassen aan de omstandigheden.

Even een leuk stukje om te lezen : https://docplayer.nl/1541...een-keuze-jouw-keuze.html
Dank je wel!
ik ga weer verder (spelen) Simuleren. Ik moet zeggen dat ik het uitrdagend vind in MSFS

Ik vlieg nu rond Kasteel Neuschwanstein (lees duikaanvallen) en maar dan weer gebruik van de wind die tegen de helling/berg waait.

Ik vlieg in VR en weet niet goed hoe ik het moet recorden maar de ervaring is echt geweldig. Ook het geluid vind ik erg goed!

Heb nu ook op discord de soaering groep voor msfs gevonden en dat is best gezellig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
Dat de beleving in VR enorm is dat wil ik wel geloven en het gevoel van vliegen zal ook veel intenser zijn.

Als ik vlieg in Condor en je vliegt met andere in een bel en je wilt om je heen kijken om te zien waar die andere kisten zitten, dan is dat met de toetsen best wel lastig. Ik heb er daarom ook over nagedacht om VR te gaan gebruiken maar ik vind het nog te kostbaar.

Zelf heb ik al een tijdje niet meer gevlogen met MSFS terwijl ik er toch enorm naar uitgekeken heb dat zweefvliegen in MSFS werd geïntroduceerd. Maar het is veel leuker om met andere samen te vliegen maar je komt niet altijd een zweeffanaat tegen in de bergen dus die discord soaring group maakt het alleen maar leuker en uitdagender.

Mijn volgende uitdaging is om met Condor een paar keer wat Tchin Tchin taken te gaan vliegen om zo meer ervaring op te doen in o.a. de Alpen. Nadeel is dat de vluchten vaak rond etenstijd zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-07 19:32
Alternatief voor VR is headtracking en een grote (wide) monitor. Is een vergelijkbare ervaring als in het echt qua rondkijken. En betaalbaarder.
Sinds de laatste update is zweefvliegen een stuk realistischer geworden in MSFS. Soms lukt een overlandvlucht, soms niet en moet je een buitenlanding doen. Ik vlieg meest in de Alpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
appie35 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:17:
[...]
Heb nu ook op discord de soaering groep voor msfs gevonden en dat is best gezellig!
Ik heb me ook aangemeld bij die discord soaring group en ik ga me er eens in verdiepen. Vanavond is er een task. Ik moet alleen nog uitzoeken hoe ik het flightplan kan inladen in MSFS.

Ik heb helaas nog geen headset dus geen audio maar dit is wel een overweging om hem aan te schaffen als het daar gezellig is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parabolica
sbijlsma schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:06:
Alternatief voor VR is headtracking en een grote (wide) monitor. Is een vergelijkbare ervaring als in het echt qua rondkijken. En betaalbaarder.
Sinds de laatste update is zweefvliegen een stuk realistischer geworden in MSFS. Soms lukt een overlandvlucht, soms niet en moet je een buitenlanding doen. Ik vlieg meest in de Alpen.
Heb ik inderdaad ook vaak naar zitten kijken maar nog niet aangeschaft. :)
Toch lijkt mij VR best wel een leuke toevoeging.

Ik moet eens wat meer gaan vliegen en me een doel stellen. Met Condor vloog ik een keer bijna 1000 km met een driehoeksvlucht boven Nederland en Duitsland maar de thermiek verdween helemaal om 17:00 uur? Ik zie de 1:1 vaak nog om 19:00 uur worstelen. :)

Vroeger ging ik vaak naar de NK wedstrijden op Terlet kijken één keer hielpen wij mee aan de startlijn. En daarna volgde wij de kisten via de radio. De final glide was altijd spectaculair om te zien. Maar na gelang de wedstrijd vorderde zag je de hulpploegen vertrekken met hun aanhangers en als je nu een buitenlanding hebt met Condor of MSFS is dat toch minder arbeidsintensief dan met 1:1. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

prima stukje. Geeft mooi de uitdagingen weer die je in de praktijk hebt. De Fransen hebben daarnaast vele boekjes met veiligheidsinstructies en hoe je je beneden de bergkam dient te gedragen. Zeer belangrijk is dat je alle vliegvelden en bereikbare buitenlandingsveldjes op elke gegeven moment kunt aanwijzen in combinatie met de in het stukje genoemde "1 op 20 regel ". Daarvoor krijg je allerlei hulpmiddelen aangereikt. Alleen in je elektronica invoeren is volstrekt onvoldoende

het blijft bijzonder als de hoogtemeter 3000 meter aangeeft en je vliegt toch vlak boven de "grond"

extragratis tip als je (echt) gaat bergvliegen: neem een cursus met een lokale instructeur. Kost een godsvermogen maar is goud waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
Ik ben mij nu aan het verdiepen in LittleNavmap, mooi stukje software maar best wel uitgebreid.

Het lijkt mij leuk om zelf wat opdrachten in Nederland te creeren, zo rond de 300km. Ook lijkt het mij leuk als je (wedstrijd)vluchten kan navliegen die op de website van de OLC staan vermeld. In het voorjaar volg ik vaak de overland vluchten van de Nederlandse zweefvliegers en dat stimuleert mij ook enorm.
peter00 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:07:
[...]

het blijft bijzonder als de hoogtemeter 3000 meter aangeeft en je vliegt toch vlak boven de "grond"
Ik heb best nog wel wat moeite met het uitlezen van het landschap in de bergen en dat weerhoud mij er ook van om een online opdracht te gaan vliegen met Condor, met wat recreatief rondvliegen lukt het mij prima.

Maar ook de beste online piloten maken buitenlandingen zoals tijdens de Condor worldcup wedstrijden. :)
https://www.twitch.tv/videos/1708412452?t=1h21m46s

[ Voor 0% gewijzigd door Parabolica op 18-01-2023 15:20 . Reden: Zins verbetering ]

Pagina: 1