Advies lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09-2024
Dag Tweakers,

Ik ben op zoek naar de passende airco voor in mijn woonkamer (living) van ongeveer 45m².

Achtergrond: Wij verwarmen in ons huis van bouwjaar 1972 volledig elektrisch (ook ons warm water is via elektrische boilers).
De oude installatie is op basis van elektrische convectoren in elke ruimte (slaapkamers, living, hal, keuken), met een destijds innovatief systeem van het Belgisch merk Masser; waarbij er een luchtpomp die zich in de garage bevindt voor de nodige luchtcirculatie naar de woonkamer te voorzien voor extra convectie circulatie.
Dit is natuurlijk dringend aan vervanging toe gezien de huidige technologieën die we op de markt hebben.
Na wat opzoekwerk en mij te laten informeren door energie experts van de Belgische overheid blijkt dat wij min of meer verplicht zijn om de transformatie te doen naar een warmtepomp (tldr: wij hebben een renteloze renovatielening via de overheid, waarbij een bepaalde EPC label (geeft de energie-efficiëntie factor van een woning) behaald moet worden. Isolatie en ramen/deuren vervangen heeft hier weinig invloed op in ons geval. De soort verwarming vernieuwen wel.)
Ons doel is dus om volgend jaar een warmtepomp (lucht/water) met radiatoren (lage temperatuurverwarming).

Maar tot op heden verwarmen wij dus volledig met de oude, stroomwretende convectoren, en hier wil ik een oplossing voor; namelijk een airco plaatsen in de woonkamer zodat we toch een energie-vriendelijkere methode van verwarmen hebben tot wanneer de lucht/water warmtepomp geïnstalleerd kan worden (duurt gemiddeld 8 maanden). Enkel in de woonkamer, want gezien wij aan het renoveren zijn is dit de enige ruimte waar wij verwarming nodig hebben.
Na wat opzoekwerk kwam ik tot de conclusie dat een airco met een capaciteit van 12000btu de nodige warmte kan voorzien in een ruimte van 45m². (de zoldervloer boven de woonkamer is geïsoleerd met een dikte van 15cm glaswol).
Ik ben niet meteen een merkfreak, zolang het van de nodige kwaliteit is ben ik tevreden. Dus om de analogie met auto's te maken: een Peugeot voldoet voor mij, een Mercedes hoef ik niet.
Dus vroeg ik mij af of het volgend model voldoet: Zephir ZDA12000.
Het heeft een verwarmingsvermogen van 3420 Watt (dit lijkt mij ruim voldoende), gas: R32 (wat heden ten daags wel gewoonlijk blijkt), Geluidsvermogen binneneenheid: 37 dB(A) – 42 dB(A) (dit lijkt mij niet meteen zorgmatig in vergelijking met andere modellen). Kostprijs: rond de 550 euro
Hebben jullie betere voorstellen/alternatieven of bedenkingen met mijn keuze, of voldoet dit model met mijn situatie die ik zonet beschreef. Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik zou even dit topic doorlezen:
JDx in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Zeer veel informatie te vinden.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:36
Je maakt een aantal fouten.

- Ga geen airco installeren voor deze doeleind als je over 8 maanden al overstapt op een L/W WP.
- Als je nu geen radiatoren in huis hebt ga het niet meer aanleggen voor de WP maar kies meteen vloerverwarming omdat dat werkelijk een ZLTV systeem is, radiatoren zijn LTV.
- Een airco ophangen geeft weer een slechter EPC label in Nederland, hoe zit dat daar? als men hier een airco aan de muur ziet hangen is het gelijk minpunten ongeacht of die gebruikt wordt of niet, neem aan dat je die er niet gaat afslopen na 8 maand.
- Heb je buren want 50 db buitenunit van die Zephir ZDA12000 is niet stil te noemen in Nederland krijg je daar geheid gezeur mee.

- Die convectors hebben je al klauwen met geld gekost waarom die paar maand ook niet overbruggen?
- Of tijdelijk een IR paneel.

Voor airco,s verwarmen kun je beter hier kijken.
Topic> JDx in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Het heeft een reden waarom deze zo goedkoop is, met installatie zit je alsnog rond 1200 euro.

[ Voor 65% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2022 16:20 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
mr_evil08 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:05:
Je maakt een aantal fouten.

- Ga geen airco installeren voor deze doeleind als je over 8 maanden al overstapt op een L/W WP.
- Als je nu geen radiatoren in huis hebt ga het niet meer aanleggen voor de WP maar kies meteen vloerverwarming omdat dat werkelijk een ZLTV systeem is, radiatoren zijn LTV.
- Een airco ophangen geeft weer een slechter EPC label in Nederland, hoe zit dat daar? als men hier een airco aan de muur ziet hangen is het gelijk minpunten ongeacht of die gebruikt wordt of niet, neem aan dat je die er niet gaat afslopen na 8 maand.
- Heb je buren want 50 db buitenunit van die Zephir ZDA12000 is niet stil te noemen in Nederland krijg je daar geheid gezeur mee.

- Die convectors hebben je al klauwen met geld gekost waarom die paar maand ook niet overbruggen?
- Of tijdelijk een IR paneel.

Voor airco,s verwarmen kun je beter hier kijken.
Topic> JDx in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Het heeft een reden waarom deze zo goedkoop is, met installatie zit je alsnog rond 1200 euro.
toon volledige bericht
- Waarom geen airco plaatsen bij een L/W WP? De lage termperatuur van de L/W WP kan je dan aan de hand van je airco op gewenste temperatuur krijgen.
- Met vloerverwarming heb ik 2 problemen:
  • De kostprijs: rond de 2000 euro
  • Wij wonen momenteel in de woonruimte door de verbouwingen, dus zou dit voor een extra uitdaging zorgen
En bedoelde je dan effectief overal vloerverwarming in het huis, of enkel in de woonkamer? Want op zich veranderd dit dan toch niet zoveel aan mijn verhaal (volledige huis met radiatoren vs. volledig huis met radiatoren behalve de living).

- Een airco hangen in België geeft een veel beter EPC label. Zo heb je dus eigenlijk je oude, energie-inefficiënte verwarming vervangen door een duurzame. Je krijgt er zelfs een premie voor, als je de koelfunctie laat uitschakelen tenminste (enkel verwarmen met een warmtepomp wordt als efficiënt gezien).

- De buren zullen mijn dure rekeningen van deze convectoren niet betalen. Maar ik denk dat dit wel meevalt (mijn ouders hebben het model die ik aankaartte, en het geluid valt behoorlijk goed mee).

- Die convectoren zijn al sinds de jaren 70. Dus ik heb hier nog niets geïnvesteerd in convectoren.
- Een IR paneel lijkt mij niet echt een goede keuze. Zoals hierboven al vermeld: de airco kan dan voor de nodige extra warmte zorgen (en koeling in de zomer). Het is ook efficienter.

Kort door de bocht, maar verbeter mij als ik fout ben: de airco zal zich deze winter al terugbetalen met de hoge energieprijzen, want de convectoren (3x 1500W in de living bv.) zijn 1:1 verwarming. Airco is 1:4 gemiddeld (tenzij extreem koude temp., maar dat hebben we nu ook niet zo vaak in onze lage landen he)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
Ik heb er al eens in rondgesnuisterd. Het lijkt mij dat veel mensen er wel een beetje fanatiek gebonden zijn aan merken. Alsof het een auto meeting is, waar de Alfa Romeo liefhebbers er trots benchmarken met hun Alfas, terwijl de Truimph liefhebbers er met de specs van hun TR6 model staan te pronken.
Welke info mis is volgens jou dan in mijn post, ten aanzien van dat topic?

[ Voor 0% gewijzigd door dontmind op 12-11-2022 10:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
dontmind schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:53:
[...]

Ik heb er al eens in rondgesnuisterd. Het lijkt mij dat veel mensen er wel een beetje fanatiek gebonden zijn aan merken. Alsof het een auto meeting is, waar de Alfa Romeo liefhebbers er trots benchmarken met hun Alfas, terwijl de Truimph liefhebbers er met de specs van hun TR6 model staan te pronken.
Welke info mis is volgens jou dan in mijn post, ten aanzien van dat topic?
Mwa, in dat topic wordt wat meer geld uitgegeven voor high-end modellen.
37 dB(A) – 42 dB(A) binnen is echt heel veel. Een mitsubishi electric doet 19dB(A). Om de buitenunit nog maar te vergeten.

Het is een investering die je doet voor een aantal jaar, dus kijk ook naar het verschil in COP(stroomverbruik). Ik zou al knettergek worden als de binnenunit zoveel lawaai zou maken, maar je kan uiteraard met oordoppen in huis zitten.

Verder werken al die systemen vergelijkbaar dus ook je vermogenswensen. Dat staat uitgebreid uitgelegd in dat topic.

Ik kan zo geen specsheet vinden van de unit die je wil, maar zou die getallen zeker even naast elkaar leggen met andere instap units van wat populairdere merken.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 12-11-2022 11:07 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dontmind schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:49:
[...]

- Waarom geen airco plaatsen bij een L/W WP? De lage termperatuur van de L/W WP kan je dan aan de hand van je airco op gewenste temperatuur krijgen.
- Met vloerverwarming heb ik 2 problemen:
  • De kostprijs: rond de 2000 euro
  • Wij wonen momenteel in de woonruimte door de verbouwingen, dus zou dit voor een extra uitdaging zorgen
En bedoelde je dan effectief overal vloerverwarming in het huis, of enkel in de woonkamer? Want op zich veranderd dit dan toch niet zoveel aan mijn verhaal (volledige huis met radiatoren vs. volledig huis met radiatoren behalve de living).

- Een airco hangen in België geeft een veel beter EPC label. Zo heb je dus eigenlijk je oude, energie-inefficiënte verwarming vervangen door een duurzame. Je krijgt er zelfs een premie voor, als je de koelfunctie laat uitschakelen tenminste (enkel verwarmen met een warmtepomp wordt als efficiënt gezien).

- De buren zullen mijn dure rekeningen van deze convectoren niet betalen. Maar ik denk dat dit wel meevalt (mijn ouders hebben het model die ik aankaartte, en het geluid valt behoorlijk goed mee).

- Die convectoren zijn al sinds de jaren 70. Dus ik heb hier nog niets geïnvesteerd in convectoren.
- Een IR paneel lijkt mij niet echt een goede keuze. Zoals hierboven al vermeld: de airco kan dan voor de nodige extra warmte zorgen (en koeling in de zomer). Het is ook efficienter.

Kort door de bocht, maar verbeter mij als ik fout ben: de airco zal zich deze winter al terugbetalen met de hoge energieprijzen, want de convectoren (3x 1500W in de living bv.) zijn 1:1 verwarming. Airco is 1:4 gemiddeld (tenzij extreem koude temp., maar dat hebben we nu ook niet zo vaak in onze lage landen he)
toon volledige bericht
In Nederland kan je spul eraf halen als de buren gaan klagen en juridische stappen maken vanwege de 45db en 40db grens overdag/snachts bij de erfscheiding.

Merkgebonden komt vanwege kwaliteit/support dit soort apparaten gaan heel lang mee.
Om die reden heb ik Daikin hier.

Vaak nemen mensen bij renovatie alleen vloerwarming in woonkamer en keuken en soms de badkamer ook, rest van het huis convectors van bijvoorbeeld Jaga met boosters, overbemeten radiatoren kan ook maar die zijn traag, zoals slaapkamers werkt vloerwarming juist weer in een groot nadeel denk aan studerende kids en dan willen slapen, vloerverwarming is erg traag dus je slaapt dan alsnog in een warme kamer.

Kiezen voor radiatoren in woonkamer/keuken is een grote fout.

Ik heb hier ook alleen in woonkamer/keuken vloerverwarming zitten ook wel eens gecombineerd met airco+vloerwarming en wil wel als je beide systemen goed kan balanceren, maar let wel op dat de airco dan niet teveel kan doen want anders "gloeit" de vloerwarming niet, dit los ik op door lussen te knijpen op de verdeler en de zitplekken vol open.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:30:
[...]

In Nederland kan je spul eraf halen als de buren gaan klagen en juridische stappen maken vanwege de 45db en 40db grens overdag/snachts bij de erfscheiding.

Merkgebonden komt vanwege kwaliteit/support dit soort apparaten gaan heel lang mee.
Om die reden heb ik Daikin hier.

Vaak nemen mensen bij renovatie alleen vloerwarming in woonkamer en keuken en soms de badkamer ook, rest van het huis convectors van bijvoorbeeld Jaga met boosters, overbemeten radiatoren kan ook maar die zijn traag, zoals slaapkamers werkt vloerwarming juist weer in een groot nadeel denk aan studerende kids en dan willen slapen, vloerverwarming is erg traag dus je slaapt dan alsnog in een warme kamer.

Kiezen voor radiatoren in woonkamer/keuken is een grote fout.

Ik heb hier ook alleen in woonkamer/keuken vloerverwarming zitten ook wel eens gecombineerd met airco+vloerwarming en wil wel als je beide systemen goed kan balanceren, maar let wel op dat de airco dan niet teveel kan doen want anders "gloeit" de vloerwarming niet, dit los ik op door lussen te knijpen op de verdeler en de zitplekken vol open.
toon volledige bericht
Ik heb geen ervaring met vloerverwarming, daarom begrijp ik waarschijnlijk je opmerking niet waarom kiezen voor radiatoren in woonkamer/ keuken een fout is. Vroeger werd dit toch altijd gedaan met radiatoren?

Ik overweeg om een inbouwhaard te plaatsen tegen volgende winter, dus de combo airco, inbouwhaard en LT radiator (lees Jaga) zou op zich voor een aangename warmte moeten zorgen, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
LED-Maniak schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:03:
[...]

Mwa, in dat topic wordt wat meer geld uitgegeven voor high-end modellen.
37 dB(A) – 42 dB(A) binnen is echt heel veel. Een mitsubishi electric doet 19dB(A). Om de buitenunit nog maar te vergeten.

Het is een investering die je doet voor een aantal jaar, dus kijk ook naar het verschil in COP(stroomverbruik). Ik zou al knettergek worden als de binnenunit zoveel lawaai zou maken, maar je kan uiteraard met oordoppen in huis zitten.

Verder werken al die systemen vergelijkbaar dus ook je vermogenswensen. Dat staat uitgebreid uitgelegd in dat topic.

Ik kan zo geen specsheet vinden van de unit die je wil, maar zou die getallen zeker even naast elkaar leggen met andere instap units van wat populairdere merken.
Dat is inderdaad een enorm verschil! Daar betaal ik inderdaad wel graag 100 euro meer voor. Ik ga eens lezen hoeveel de meerprijs voor zo een model is, en als dit binnen de 100 a 150 euro ligt dan kies ik inderdaad een stillere binnen unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
be
dontmind schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:28:
[...]

Ik heb geen ervaring met vloerverwarming, daarom begrijp ik waarschijnlijk je opmerking niet waarom kiezen voor radiatoren in woonkamer/ keuken een fout is. Vroeger werd dit toch altijd gedaan met radiatoren?

Ik overweeg om een inbouwhaard te plaatsen tegen volgende winter, dus de combo airco, inbouwhaard en LT radiator (lees Jaga) zou op zich voor een aangename warmte moeten zorgen, niet?
Vroeger was vloerverwarming erg duur waardoor het niet gedaan werd.
Nu leggen ze het in een dag aan met een machine en geheel stofvrij.

Of het beter of slechter is ligt aan je wensen maar eenmaal een warme vloer gewend wil je niet terug.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:49:
be
[...]

Vroeger was vloerverwarming erg duur waardoor het niet gedaan werd.
Nu leggen ze het in een dag aan met een machine en geheel stofvrij.

Of het beter of slechter is ligt aan je wensen maar eenmaal een warme vloer gewend wil je niet terug.
Bedankt voor je antwoord.
Is het niet zo dat vloerverwarming zijn rendabiliteit pas te goed wordt gedaan als deze constant aanstaat (omdat het lang duurt voor het op de juiste temperatuur staat), waardoor het zijn efficiëntie ten aanzien van lage temperatuur radiatoren verliest?
En is vloerverwarming in een badkamer ook goede keuze, omdat men de badkamer doorgaans vaak constant verwarmt?

Ontopic: Is het zo dat een model met bijvoorbeeld 18000btu stiller zal zijn dan een 12000 voor dezelfde ruimte (het moet minder inspanning leveren) van 45m2?
Pagina: 1