Excel: aantal werkdagen berekenen werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-06 07:01
Ik zit met de handen in het haar. Ik wil gewoon het aantal werkdagen berekene tussen 2 data, maar ik krijg altijd foutieve resultaten in Excel:

A1: 8/11
A2: 10/11
A3: =NETWORKDAYS(A1,A2)

Mijn gezond verstand zegt dan dat er 2 werkdagen tussen zitten, maar Excel geeft altijd 3 als resultaat weer, omdat die de startdatum ook meetelt. Een simpele workaround zou dan zijn: -1 toevoegen aan de formule, maar dan klopt het ook niet want als ik een negatief resultaat heb waarbij start > eind

A1: 10/11
A2: 8/11

Dan is het resultaat -3 maar als ik in de formule -1 toevoeg, is het zelfs -4 |:(
Als ik ze dan gelijk zet, krijg ik 1 als resultaat, terwijl ik eigenlijk 0 zou willen :(

A1: 10/11
A2: 10/11

Is er een andere manier om dit recht te trekken? De enige manier is om ingewikelde IF te gebruiken en bij 0, positief of negatief 1 bij te tellen of af te trekken, maar dat lijkt mij echt de allerlaatste oplossing en absoluut niet efficient :?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

8, 9 en 10 zijn samen drie werkdagen. Als dat is hoe de logica van de formule is, dan zal je voor andere logica er wat omheen moeten bouwen. Zoals inderdaad -1, maar dan wel een controle er omheen of de start- of einddatum een weekend- of vakantiedag is.

Als negatief mogelijk is, dan is dat ook al zo bij de functie zelf, dus als dat in je brondata kan dan is die controle sowieso nodig. De geneste IF() hoeft toch niet zo heel ingewikkeld te zijn? Efficient: als dat een issue kan zijn, dan wil je misschien geen Excel gebruiken, die is niet heel erg gericht op hele-hele grote datasets.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 19:25

Beurlap

Kak!

Kun je niet iets als het volgende gebruiken

=ALS(A1<A2;NETWORKDAYS(A1,A2)-1;NETWORKDAYS(A1-1,A2))

[ Voor 1% gewijzigd door Beurlap op 11-11-2022 15:55 . Reden: formule gewijzigd voor gelijke data ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Dacht misschien dat er nog een andere functie zou bestaan waar ik niet van op de hoogte was, maar zal het niet anders kunnen doen dan met een omweg. Er zit ook nog een vlookup in in de data, maar op zich werkt het wel op die manier :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Negatief is logisch: je moet eerst de startdate geven, daarna de enddate. Jij voert ze andersom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Domweg 1 eraf trekken gaat mis als als de startdatum geen werkdag is. Je moet er networkdays(A1,A1) vanaf trekken. De logica van negatieve werkdagen ontgaat me, maar ook dan zul je eerst moeten bedenken wat je wilt weten. Is het vanaf de dag na de kleinste tot en met de grootste of iets anders?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Gewoon =NETWORKDAYS(A1+1,A2)
En dan je data op volgorde zetten.

[ Voor 39% gewijzigd door RocketKoen op 11-11-2022 19:55 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Of gewoon bij networkday functie het min teken wegahlen met abs of absolete, daar is geen if statement voor nodig.

De 1 extra is gewoon omdat het t/m is, dat zou in de funxtie beschrijving moeten staan, maar soms ook niet

[ Voor 9% gewijzigd door jeanj op 11-11-2022 20:58 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
jeanj schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:57:
Of gewoon bij networkday functie het min teken wegahlen met abs of absolete, daar is geen if statement voor nodig.

De 1 extra is gewoon omdat het t/m is, dat zou in de funxtie beschrijving moeten staan, maar soms ook niet
jeanj schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:57:

Lijken mij ook mogelijkheden idd. :Y
Pagina: 1