Ik wil een RTX 3000.. of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzyz
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-07 16:03
Ik ben aan het zoeken naar een upgrade voor mijn systeem. Ik gebruik hem voornamenlijk voor gaming maar absoluut niet de nieuwe AAA op ultra settings. Ik ben sneller tevreden, maar loop nu toch tegen zekere grenzen aan. Ik loop altijd achter de feiten aan (als in - oudere spullen :) ). Wat ik nu in mijn hoofd gehaald heb is om hier bij V&A op zoek te gaan naar een 'nieuwe' GPU. Hoe meer ik er in verdiep, hoe meer ik me afvraga of ik daarin een domme keuze maak.
Laat het me uit leggen.
Ik heb verder wat oudere componenten in mijn PC zitten (zie hieronder). Mijn oorspronkelijke idee was een RTX 3000 kaart op te zoeken. Hierbij zat ik te denken aan een RTX 3060ti of RTX3070. Die zijn goed te vinden en zitten redelijk rond mijn budget.
Het nadeel zou zijn dat mijn moederboard geen 4e generatie PCI ondersteund en de processor ook al weer aan de jaartjes zit. Online lees ik dat het allemaal wel zal draaien maar is het dom om in dit systeem een dergelijke kaart te stoppen voor nu? Het idee zou zijn hem in de toekomst te voorzien van een nieuwe moederboard en cpu maar dat heeft vermoedelijk ook weer gevolgen voor het geheugen en mogelijk ook de koeling (etc.). De andere optie zou zijn om eerst de mb/cpu upgrade te doen en daarna een gpu te zoeken (maar dat zal minder invloed op mijn systeem op de korte termijn hebben vermoed ik). Een 3e optie zou zijn om te gaan voor een RTX 2000 kaart. daarbij dacht ik aan een RTX 2080 ti (volgens de benchmarks zitten de kaarten die ik noem enigzins bij elkaar qua scores). Deze zit op de 3e genratie PCI. Maar hier is dan dezelfde overweging als met een RTX 3000 kaart: is mijn systeem niet een te grote bottleneck?

Dus de samenvatting:
1) Is mijn stappen plan (RTX 3000 serie -> moederboard/cpu upgrade) enigzins een goed idee?
2) kan ik mijn stappenplan beter omdraaien?
3) Kan ik beter toch voor een RTX 2000 gaan?

Mijn systeem:

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:27
welke voeding heb je ? want een 2080ti verbruikt wel stuk meer dan een 3060... heb je raytracing nodig, anders kan je ook nog naar AMD alternatief kijken (6600xt, 6700)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzyz
Ik heb onlangs een nieuwe voeding gekocht (750 watt). Ik heb het lijstje met componenten geupdate.
Wat betreft een AMD alternatief, ik heb raytracing niet nodig maar het is natuurlijk wel mooi ook :-). Ik ben nvidia gewend en heb er prima ervaringen mee. Daarom dat ik in eerste instantie naar deze kaarten kijk. Het is dus niet dat ik niet ook open sta voor een AMD alternatief maar volgens mij zouden hierbij ook dezelfde vragen spelen m.b.t. de rest van het systeem, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berenkeutel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-10 10:40
Wacht nog even op de 4070, die presteert o.b.v. leaks als een 3090ti.
Zodra die op de markt komt worden alle 2000 - 3000 series voor een spotprijs verkocht is mijn verwachting.
Hou je ruimte in je budget om alles te vervangen, maar kan mij voorstellen dat je al een tijdje wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzyz
Ik vind dat wel een goede tip. Ik wacht inderdaad al even maar heb nou ook weer niet zo`n enorme haast (dat bewijzen de specs van het systeem denk ik wel). Wat dat betreft kunnen die paar weken/maanden er nog wel even bij.
Ik ben nog wel benieuwd naar de inschatting in hoeverre de andere specs dan een bottleneck vormen voor een 2000-3000 (of AMD variant) kaart. Ik zie wel iets van benchmarks online maar merk dat het toch lastig is om dat naar een concreter voorstellingsvermogen te vertalen. Ben dus wel benieuwd naar de 'inschatting' van mensen die hier meer verstand dan ik van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:40
Welke games speel je, op welke resolutie/refreshrate en met welke settings?

Op 1080p op lage settings is bijna iedere cpu de bottleneck, op 4K met hoge settings bijna altijd de gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb een CPU die net een tikkeltje langzamer was jarenlang gebruikt in combinatie met een RTX2070. En dat maakte het systeem toch weer aardig bruikbaar voor gaming, wel voornamelijk op FullHD, 4k alleen voor minder zware / oudere games. Een 2080 (ti) zou ik in deze combo niet doen, ik gok dat je de winst daarvan niet terug gaat zien, en als je het hele systeem vervangt doe je die 2070 of 80 waarschijnlijk ook de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:51
Wwat er al gezegd is,welke resolutie?

Want een 3000 kaart is eigenlijk zonde met die cpu als dit op 1080p of 1440p is.Op die resoluties heb je gewoon serieus een bottleneck met de 6700k

Eigenlijk zou ik dan echt adviseren om een geheel nieuw systeem te kopen

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 11-11-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 20:09
Je geeft aan tegen grenzen aan te lopen. Maar ik zie nergens welke grenzen je bedoelt. Wat zegt bijv taakbeheer als je ergens tegen aanloopt? Slaat je CPU 100%? misschien je GPU? Of misschien zelfs RAM? Want zonder te weten wat je echt moet vervangen om meer op jou wensen te komen, wordt het heel moeilijk iets aanraden.

Wel moet ik bekennen dat ik betwijfel of je weggaat komen met die CPU en een 3000 series. Het zal vast werken maar als je CPU bottlenecked op je upgrade draait je kaart maar een beetje op halve toeren.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzyz
Ik krijg toch de indruk dat ik de CPU onderschat, althans hoe veel impact deze heeft in verhouding met de GPU.
Wat betreft wat ik speel, ik heb even een paar recente games opgezocht waar ik ook wat beter paraat heb hoe goed die speelbaar zijn. Op de settings haal ik volgens mij doorgaans 30-60 fps, maar (beetje afwisselend) er ook onder of boven. Hangt ook een beetje af van hoe 'druk' het op het scherm is (logisch allemaal). Ik draai deze op 3440x1440 doorgaans. Grounded en Valhiem draai ik op high settings, Division2 op medium en Ark zit daar een beetje tussen in (al is dat ook wel de game met de grootste verschillen in FPS).

@Kadardar , wat betreft de 'grenzen'. Het zijn niet direct dergelijke grenzen waar ik een harde limiet bereik aan CPU o.i.d. Ik merk het vooral aan dat steeds vaker in de settings menu's de sliders die ik zover mogelijk naar rechts wil slepen, toch weer naar links moeten. Of dat het grafisch toch tegenvalt. Dit merkte ik bijvoorbeeld bij Prehistoric Kingdom. Die speel ik nu eigenlijk niet. Hij draait wel op de lagere settings maar heb dan toch het idee dat ik teveel (grafische pracht) mis. Heel hoopvol (ok ok: naief) had Icarus eens in een sale weten te bemachtigen.... heb dat niet lang volgehouden.
De grens die ik dus bereik is minder tastbaar wat dat betreft maar ik merk dat mijn spullen nu wel echt oud worden en een upgrade verdienen.
Is er misschien een goede benchmark tool aan te raden die ik eens kan draaien om iets meer cijfers tevoorschijn te kunnen halen? Ik heb net (de demo van) 3DMark binnengehaald en die zal ik eens draaien.

Wat op basis van bovenstaande reacties mij misschien toch een betere richting lijkt is eens te gaan kijken of ik een betere CPU op de kop kan weten te tikken binnenkort en daarna eens te kijken wat er te vinden is qua GPU's als de 4070 op de markt komt en mensen hun kaarten te koop aan bieden. Is dat een goede richting die ik filter uit bovenstaande reacties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzyz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WyJyLFK_pFyB_uNLRu82oHwiYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YH3766JQVombHZX01pqXYBy7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwC-5LoLlQ6p3ql-akC-ExUSfe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fY0pg2sya9rRvuK2H0YGqOOx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 20:09
Een ultrawide 1440p op een 1060. Kennelijk werkt het maar dacht dat voornamelijk voor 1080p bedoeld was. Mijn GTX980 (16:9 1440p) toen ging het er iig niet mee eens. 1060 is daar redelijk mee te vergelijken.

Ik zal eerst echt gaan kijken hoe je CPU loopt in games. Gewoon stukje meten is weten, elke game reageert anders. ARK is volgens mij CPU heel intensive door de open world, Icarus ken ik niet.

Je kan altijd kijken of je een leuk (eventueel 2dehands) upgrade setje op de kop kan tikken of de 3 onderdelen samenstelt. Beidezijn geen slechte upgrade. Welk pad kan je het beste zelf meten.

Bij 2dehands aankopen altijd ff doornemen hoe je deze onderdelen kan stress testen en of de verkoper dat ook goed vind. Dit kan je ook voor je RTX 3000 kaart doen, vaak kan je wel een leuke deal maken vooral nu de RTX4000 series hip is.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzyz
Ik ga dan inderdaad maar eerst even zoeken naar een leuke upgrade voor de CPU. Bedankt!
Ben toch blij het even hier nog geopperd te hebben.
Voordeel van de hele zooi upgraden is dat ik dan nog mijn oude PC heb liggen over een tijdje. Daar kan ik dan ook nog gebruik van maken. De kids worden wat ouder en willen ook op de PC. Kunnen ze fijn op die :-D.
Pagina: 1