Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-01-2024
Sinds enkele jaren bezit ik een Epson Perfection 3170 Photo scanner en ben daar zeer tevreden over...
Gezien het vele handmatige werk dat ik vanaf nu regelmatig ga moeten uitvoeren ben ik op zoek naar een betere scanner waarop ik een bundel van een honderdtal dokumenten kan invoeren van gemengde afmetingen om automatisch tweezijdig gescand te worden in PDF naar een computer, en dit met gewoon een oplopende nummering 001, 002, 003,...
Er zijn waarschijnlijk verschillende modellen welke zulke taak aankunnen, maar ik hield het graag een beetje democratisch...
Als ik bij Epson kijk zie ik daar o.a. de Workforce ES-580w staan en de recenties lijken me OK, maar ik lees nergens of die een bundel met gemengde afmetingen aankan en daar dan ook automatisch de zwarte boorden kan van weghalen ?
Op Google lees ik anderzijds in de tests dat de Brother ADS 2800W of zelfs de Fujitsu modellen equivalente of betere resultaten geven aan een voordeligere prijs ..., maar ook weer nergens of ze een mix van dokumenten met verschillende afmetingen aannemen...
Sommige sites zeggen zelfs dat zulke automatische scanners aleen maar A4 dokumenten scannen ... maar dat denk ik niet.
Qua budget heb ik geen probleem en ik wil daar ongeveer €500 aan uitgeven, als hij maar doet wat ik nodig heb !
Wie kan me hier raad geven ?
Bij voorbaat zeer hartelijk bedankt !
:? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 14:53
Ik denk dat je bij de Brother ADS serie best goed zit mits de verschillende stukken wat betreft breedte niet breder dan A4 zijn en je er op één of andere manier voor kan zorgen dat de smallere documenten gecentreerd in je stapel zitten.

Ik heb zelf een Brother ADS-1200 en deze voldoet theoretisch al aan je eisen maar is meer home office doelgroep.

De Brother iScan software neemt verder de eventuele randen en het rechtzetten van de documenten voor zijn rekening. Eventueel meteen met OCR. Ook automatische nummering etc mogelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Sjeng op 11-11-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
Hi Sjeng,
bedankt voor je reactie...+Ik heb wat nagekeken over de Brother ADS-reeks maar ik lees daar, als ik de specificaties kijk van het automatisch Dubbelzijdig scannen daar telkens bijstaat "Ja, op A4 formaat" ! Betekent dit dat het ENKEL kan met A4 invoer ??? Dan is dit apparaat NIET passend voor mij want in mijn invoer bundel zitten voor 90% kaarten met A5 formaat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Denk wel dat je dan moet gaan kijken naar een meer professionele scanner moet kijken en weg moet stappen van de consumenten versies. Die zijn meestal beperkt qua dat soort functies. Ik heb zelf een Epson DS-1660W scanner, prima ding, kan van alles scannen. Maar niet verschillende papiersoorten door elkaar. Dan moet je toch even een nieuwe scan starten.

Op basis van jouw eisen, de Fujitsu Scansnap ix1600 zou dit moeten kunnen, zie https://www.pfu.fujitsu.c...scan_sizes_different.html

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
Bedankt Microkid voor je reply...
Ik bekeek de caracteristieken van de door jou aangerade Scansnap ix1600 maar daarin staat dat een gemengde invoer mooi gecentreerd moet gebeuren zoniet raad men een individuele scan aan ...!
En daardoor dus toch niet full compatibel met mijn wensen; zoveel geld uitgeven voor een apparaat dat misschien automatisch kan werken... dan blijf ik maar met mijn oude Epson Perfection.
Ik zoek verder maar moest er een van de lezers van deze tread een tip hebben dan lees ik dat graag.
Bij voorbaat bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:55
Zoals eerder aangegeven: met die wensen zul je denk ik af moeten stappen van consumentenscanners. Die hebben die functie simpelweg niet, en de meeste zijn bedoeld voor scannen in A4 formaat, of een ander formaat.

Maar invoer van verschillende formaten waarbij de kleinere invoer gecentreerd wordt? Dat ga je écht niet in een consumentenscanner vinden. Ik denk dat je dat niet eens bij het gros van de zakelijke scanners gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
spijtig... dan moet ik maar zelf verder blijven sukkelen met mijn flatbed en één voor één invoeren; dit neemt veel tijd in beslag.
Bedankt voor jullie adviezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:26
heb een oudere snapscan s1500. Als het allemaal wat redelijk is van formaat (hij houdt er niet van als je in je stapel ineens een 5x5cm kaartje hebt bv, maar tussen de A4's een A5 kan hij wel aan. Na 10 jaar gebruik wel de rollers vervangen, want die waren een beetje op.

Scant hier dubbelzijdig, past formaat per pagina automatisch aan. Soms nodig om de kleinere dingen er manueel bij te gooien, komt dan in 1 pdf.

Wel kijken of de recentere varianten twain ondersteunen, de mijne doet dat niet en dat is een minpunt (ondertussen ondersteunt vuescan hem ook maar dat heeft lang geduurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
Ik moet toch nog terugkomen op dit onderwerp want ondertussen heeft mijn oude Perfection mechanisch de geest gegeven en nu moet ik wel overstappen !...
Ik ben dus weer aan het zoeken geslaan en kom uit op 3 modellen welke me wel aanstaan maar zelf als ik op hun eigen websites naar de karakteristieken kijk vind ik niet alle gewenste info en hopelijk kunnen jullie (bezitters) me de beste keuze wel aanraden.
Het betreft :
- Brother ADS 4500W
- Epson ES-580W
- Fujitsu ScanSnap IX-1600
Mijn aarzelingen betreffen het kleurscannen (wel of niet) en het aanwezig zijn of niet van OCR soft...?
Graag jullie ervaringen of goede raad betreffende deze apparaten, of eventueel andere modellen in deze prijsklasse (max. €500)
Van harte dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
Ik vond nu ook nog de Canon Imageformula RS40; die lijkt me zeker wel in kleur te scannen, maar OCS = ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
yvessr schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:45:
Ik vond nu ook nog de Canon Imageformula RS40; die lijkt me zeker wel in kleur te scannen, maar OCS = ???
OCR bedoel je denk ik, dat kan je ook doen met Adobe Acrobat Reader bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

yvessr schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:45:
- Brother ADS 4500W
- Epson ES-580W
- Fujitsu ScanSnap IX-1600
Mijn aarzelingen betreffen het kleurscannen (wel of niet) en het aanwezig zijn of niet van OCR soft...?
Graag jullie ervaringen of goede raad betreffende deze apparaten, of eventueel andere modellen in deze prijsklasse (max. €500)
Van harte dank !
Over deze scanners kan ik niks zeggen, maar mijn Epson 1660W scant naar "searchable PDF" formaat. En dat is serieus makkelijk omdat je dan ook in de PDF naar woorden kan zoeken.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
manzonderdas schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:09:
heb een oudere snapscan s1500. Als het allemaal wat redelijk is van formaat (hij houdt er niet van als je in je stapel ineens een 5x5cm kaartje hebt bv, maar tussen de A4's een A5 kan hij wel aan. Na 10 jaar gebruik wel de rollers vervangen, want die waren een beetje op.

Scant hier dubbelzijdig, past formaat per pagina automatisch aan. Soms nodig om de kleinere dingen er manueel bij te gooien, komt dan in 1 pdf.

Wel kijken of de recentere varianten twain ondersteunen, de mijne doet dat niet en dat is een minpunt (ondertussen ondersteunt vuescan hem ook maar dat heeft lang geduurd).
Hallo manzonderdas, worden je scans in kleur gemaakt of is de output enkel in z/w of grijswaarden ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:26
Wat je wil. Verandert op dit ogenblik automatisch met een fijne vorm van redelijkheid (dwz als er ergens een gele streep op een blad staat, maar rest is grijs maakt hij het gewoon een grijswaarden pdf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
sorry manzonderdas, ik versta het niet duidelijk...
bv. als ik een kleurenphoto inscan naar een pdf is de output dan identiek in kleur, als ik dat verkies, of is die enkel in grijswaarden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 09:42
Waarom niet even langs de copyshop, of bibliotheek? Daar kan je ook inscannen.

Een een bestand hernoemen( als de output van de machine niet gewenst is) kan eenvoudig met een programma als bulk rename utility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
Microkid schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:04:
Denk wel dat je dan moet gaan kijken naar een meer professionele scanner moet kijken en weg moet stappen van de consumenten versies. Die zijn meestal beperkt qua dat soort functies. Ik heb zelf een Epson DS-1660W scanner, prima ding, kan van alles scannen. Maar niet verschillende papiersoorten door elkaar. Dan moet je toch even een nieuwe scan starten.

Op basis van jouw eisen, de Fujitsu Scansnap ix1600 zou dit moeten kunnen, zie https://www.pfu.fujitsu.c...scan_sizes_different.html
Hi Microkid,
Toch effen een vraagje over je epson fladbed 1660; die kan uiteraard kleur aan en dat wil ik, maar mijn vraag is hoe (lagswaar) de gescande objecten uit het apparaat komen ? worden de dokumenten gewoon (ongeveer) rechtdoor gevoerd en vallen ze uit het apparaat, of worden ze omgebogen en komen ze bovenop het apparaat te liggen (onder de invoer schaal) ?
Misschien een onnozele vraag maar ik moet vele dikkere dokumenten scanen en die kunnen niet omgebogen worden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Hi,

Ze maken een 180 graden bocht. Je legt de documenten bovenin de feeder, dan gaan ze linksom langs de scanner en komen onder de feeder er weer uit. Daar is ruimte voor 50 velletjes dacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1w4b8O7hs7Xpl7A1Ahe5A7F-YzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AihgDHsTRqE7989mWk5GHmOZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
Thanks, maar spijtig genoeg kan dat niet voor mijn job...
en dus misschien toch maar naar een veel duurder apparaat : de Epson Fastfoto FF-680W die me spijtig genoeg weer niet toelaat gebruik te maken van een glasplaat waarop ik meerder dokumenten naast mekaar kan inscannen...

[ Voor 31% gewijzigd door yvessr op 03-12-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:42

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als er geen scanner is die voldoet aan je wensen, is het dan niet een idee om alles op vol formaat in te scannen en de onnodige witruimte door software te laten verwijderen? In bulk/batches?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
alle betere moderne scanners hebben die functie om aut. randen te verwijderen ingebouwd; dus dat is OK, maar voor zover ik kan vinden is er geen enkele ADF flatbed welke de dokumenten/foto's rechtdoor uitsmijt; allen laten de dokumenten een bocht van 180° maken wat niet kan voor de vele kartonnen items welke ik moet scannen ! Heel spijtig want dan zou dit voor mij de perfekte oplossing zijn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

yvessr schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:57:
alle betere moderne scanners hebben die functie om aut. randen te verwijderen ingebouwd; dus dat is OK, maar voor zover ik kan vinden is er geen enkele ADF flatbed welke de dokumenten/foto's rechtdoor uitsmijt; allen laten de dokumenten een bocht van 180° maken wat niet kan voor de vele kartonnen items welke ik moet scannen ! Heel spijtig want dan zou dit voor mij de perfekte oplossing zijn !
Je zou iemand kunnen zoeken die zoiets voor je kan maken, voor 500 euro zal dat niet lukken maar voor het (drie)dubbele moet er vast wel iemand te vinden zijn via V&A.

Wat je in principe nodig hebt is een sensor voor invoer, een sensor voor de pagina die in de scanner ligt, en 2/3 rollers om een pagina van invoer naar scanner en dan naar uitvoer door te rollen. Dat is ongeveer wat een groter formaat automatische scanner/printer ook doet.

Een PLC met wat standaard sensoren en rollers kan dit, maar je moet er wel enige kennis van electronica en programmeren voor hebben. Afhankelijk van hoe belangrijk je volledig automatiseren vindt en hoeveel tijd/geld het je bespaart zou dat best de moeite waard kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
met veel geld kan alles op maat gemaakt worden, maar ik ben een gewoon gepensioneerd mens welke met een gelimiteerd budget zijn verzamelingen wil inscannen en op zoek is naar de beste 'allround' scanner... ADF gecombineerd met flatbed en vlakke doorloop zou ideaal geweest zijn... maar lijkt gewoon onvindbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door yvessr op 03-12-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:54
Om de discussie even uit het hokjesdenken te halen, misschien heb je een speciale reden om perse een flatbedscanner te gebruiken, maar ik gebruik al een tijdje de app Genius scan. Die doet het met de camera en dat werkt eigenlijk best goed. Hij detecteert zelf het documentformaat (voor elke pagina apart, dus verschillende formaten pagina's is geen enkel probleem) en de betaalde versie kan ook de tekst OCR'en waardoor je de pdf'jes ook kunt doorzoeken. Het enige waar je zelf voor moet zorgen is een effen verlichting en een achtergrond die goed contrasteert met je document.

Veel pagina's achter elkaar gaat op die manier ook best snel. Je kunt achteraf nog de filters instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:02

Orac

Ik mis je papa.

Ik denk niet dat er veel scanners zijn die automatisch een stapel kunnen scannen dat dikker is dan 120 grams papier. Als het dikker is zal het handmatig moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:18
yvessr schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:45:
de Epson Fastfoto FF-680W die me spijtig genoeg weer niet toelaat gebruik te maken van een glasplaat waarop ik meerder dokumenten naast mekaar kan inscannen...
Nou ben ik niet zo thuis in de wereld van scanners, maar zou je voor de glasplaatwens niet een losse scanner aanschaffen*? Ik begrijp dat wellicht 2 apparaten aanschaffen minder fijn voelt dan 1 apparaat, maar je vergroot daarmee wel je kansen. Ook kan het zijn dat je op 2 goedkopere apparaten uitkomt in plaats van 1 hele dure.

Overigens zou je ook naar tweede-hands apparaten kunnen kijken. Wellicht dat je hier op Tweakers in de Pricewatch of bijvoorbeeld op marktplaats wel iets leuks tegen komt van iemand die zijn fotoverzameling inmiddels volledig ingescand heeft en het apparaat niet meer nodig heeft.

offtopic:
* In mijn beleving kost een flatbedscanner geen drol, maar zoals gezegd heb ik de ballen verstand van scanners, dus wellicht dat ik dat verkeerd inschat

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

https://prooffice.nl/arti...nner-met-flatbed-adf.html

Zou dit wat zijn? ADF en flatbed met rechte uitloop (zo te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
ja inderdaad Microkid, maar heb je de prijs gezien ?... mijn budget ligt max. rond de €500 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

yvessr schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:40:
ja inderdaad Microkid, maar heb je de prijs gezien ?... mijn budget ligt max. rond de €500 !
Hmm, ben dan bang dat de combinatie van budget en eisen onverenigbaar zijn... (of je moet een 2e hands kunnen vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 00:43
Ik weet niet of ze nog verkrijgbaar zijn maar wellicht is een Brother DSmobile 700D iets voor je?
Met deze scanner gaat het papier recht door de scanner heen zonder te buigen. Het apparaat scant met 1 doorgang 2-zijdig omdat er zowel aan de bovenkant als de onderkant van het papier een sensor zit.

Snel was deze niet trouwens, maar dat is afhankelijk van de gewenste kwaliteit.
Ik heb nooit geprobeerd of ik er ook karton mee zou kunnen scannen, maar het lijkt mij niet onmogelijk.

Als ik de specs bekijk van de https://www.brother.is/scanners/ds-740d#specifications dan lijkt het er op dat deze papier tot 270 g/m2 kan scannen, en tot 1 mm dikte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMz56FDMp66AwUbUIkjCPRV4HUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EbtdiVH8BwnGQrEl59pQljLs.jpg?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door Allard op 04-12-2022 11:00 ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 09:42
Microkid schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:50:
[...]

Hmm, ben dan bang dat de combinatie van budget en eisen onverenigbaar zijn... (of je moet een 2e hands kunnen vinden).
Of zelfbouw, er zijn zat voorbeelden, in vrij simple over te vinden.

Dan kan je het helemaal inrichten naar de gewenste workflow. Met wat vrij te verkrijgen nabewerking als post processing kun je een eind komen.

Tweedehands cameras zat op internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yvessr
na goed overwegen heb ik besloten dat het, alhoewel ik voor 80% afbeeldingen/photo's moet inscanne, een ADF 'dokument'-scanner wordt en ik weerhoud slechts 2 modellen waarvan ik de voor/nadelen nog moet naast mekaar leggen en dan moet kiezen. Het zijn de modellen Fujitsu snapscan IX1600 of Epson Fastfoto FF-680W.
Misschien/hopelijk vind ik bij jullie wel enkele ervaringen betreffende deze modellen, want als je de reviews leest zijn ze allebei uitstekend !...?
Bedankt bij voorbaat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:55
Ik zou in je overweging meenemen hoe goed de kwaliteit moet zijn.
Ik heb hier een 2800W van Brother, bevalt erg goed voor het inscannen van facturen, maar foto's zie ik er niet mee luken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:26
Beide scanners die je aangeeft hebben 600x600dpi scanresolutie.
Met zo'n resolutie krijg je wel leesbare documenten, maar is niet echt geschikt voor foto's of zo.
Je defecte Perfection scanner heeft een 3200x6400dpi resolutie, klein verschil dus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
OK Brambo123, maar ik heb voldoende met scans van 300DPI voor mijn toepassingen en wil het alleen maar een beetje automatiseren en alle moderne correctiefeatures meenemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvessr
Na veel aarzelen (het is toch een kleine investering) koos ik voor de Fujitsu IX-1600; hopelijk krijg ik daar geen spijt van.
Bedankt aan alle raadgevers.

PS. Bij het zoeken naar de voordeligste prijs zie ik dat meerdere duitse verkopers een alternatief type aanbieden , genaamd Scansnap iX1600 PREMIUM ... (aan een veel hogere prijs !).

Weet er iemand of dit soms een nieuw officieel Fujitsu type is ofwel of dit enkel een homemade variante ?
:? :? :?

[ Voor 52% gewijzigd door yvessr op 06-12-2022 14:56 ]

Pagina: 1