Vriendin heeft Wifi problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:43

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar ik ben een beetje ten einde raad en weet geen oplossingen meer te bedenken/vinden.

Wij hebben thuis van KPN de V12 als modem waar de Wifi van uit stond en de wifi verzorgt werd door een Netgear WAC124. Door aanhoudende problemen heb ik de Netgear WAC124 uitgeschakeld en de wifi van de V12 ingeschakeld om te kijken of dit de huidige problemen zou oplossen maar helaas blijven de problemen aanhouden en heb ik geen oplossingen meer.

Ons probleem:
Mijn vriendin haar oude en huidige mobiel hebben er beide last van dat op de wifi soms de boel niet wil inladen (bij apps zoals Facebook, Messenger, Chrome) en krijgt de melding ''geen wifi verbinding'' ( het is wel erg wisselend wanneer dit plaats vindt), zoals ik al aangaf heb ik van alles al geprobeerd om dit op te lossen zoals:
  • Haar Mobiel gereset
  • Wifi instellingen van de telefoon gereset.
  • Acces Point gereset, zelfs uitgeschakeld voor wifi over de V12.
Haar oude en huidige mobiel: Van een Oppo Reno 2z naar een OnePlus Nord CE 2 gegaan
Mijn oude en huidige mobiel: Van een Oppo Reno 2z naar een Realme GT NEO 3T Dragon Ball gegaan.

Het vreemde van dit hele verhaal is dat ik zelf geen problemen ervaarde op mijn oude mobiel en nu ook niet op mijn huidige mobiel?! Heeft iemand nog tips om ons uit de brand te helpen, want het is voor mijn vriendin natuurlijk erg vervelend.

Alvast bedankt voor de moeite! :)

[ Voor 6% gewijzigd door G_Dragon op 11-11-2022 12:52 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-09 13:17
G_Dragon schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:58:
Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar ik ben een beetje ten einde raad en weet geen oplossingen meer te bedenken/vinden.

Wij hebben thuis van KPN de V12 als modem waar de Wifi van uit stond en de wifi verzorgt werd door een Netgear WAC124. Door aanhoudende problemen heb ik de Netgear WAC124 uitgeschakeld en de wifi van de V12 ingeschakeld om te kijken of dit de huidige problemen zou oplossen maar helaas blijven de problemen aanhouden en heb ik geen oplossingen meer.

Ons probleem:
Mijn vriendin haar oude en huidige mobiel hebben er beide last van dat op de wifi soms de boel niet wil inladen (bij apps zoals Facebook, Messenger, Chrome) en krijgt de melding ''geen wifi verbinding'' ( het is wel erg wisselend wanneer dit plaats vindt), zoals ik al aangaf heb ik van alles al geprobeerd om dit op te lossen zoals:
  • Haar Mobiel gereset
  • Wifi instellingen van de telefoon gereset.
  • Acces Point gereset, zelfs uitgeschakeld voor wifi over de V12.
Het vreemde van dit hele verhaal is dat ik zelf geen problemen ervaarde op mijn oude mobiel en nu ook niet op mijn huidige mobiel?! Heeft iemand nog tips om ons uit de brand te helpen, want het is voor mijn vriendin natuurlijk erg vervelend.

Alvast bedankt voor de moeite! :)
Wat voor telefoons gaat het hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:41

Coach4All

I'm a Coach 4 All

dehardstyler schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:05:
[...]

En de instellingen van de telefoon, privé wifi adres / data besparing modus / energie spaarstand?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-09 13:17
Coach4All schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:07:
[...]

En de instellingen van de telefoon, privé wifi adres / data besparing modus / energie spaarstand?
Dit wilde ik ook vragen, maar hij krijgt het ook na een volledige reset. Dus dan denk ik toch aan apps die meeverhuizen ofzo. Misschien 1001 batterij optimalisatie en cleaner apps.

edit: En wat voor hoesjes gebruikt ze om de telefoon, als ze die gebruikt?

[ Voor 8% gewijzigd door dehardstyler op 11-11-2022 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-09 11:02
Misschien ook handig om te weten om wat voor verbinding het gaat.

Glasvezel VDSL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:56
Lijkt inderdaad iets met haar telefoons als ze op beide AP's problemen heeft. Gokje dat het een iPhone is.
Wat gebeurt er als ze met haar telefoon bij iemand anders verbinding maakt met Wifi? Even bij de buren proberen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:41
Heb je een 2.4 en 5 Ghz netwerk met dezelfde naam? Zo ja geef ze een verschillende naam en laat je vriendin alleen het 2.4 netwerk gebruiken.
Dat is bij mij thuis de oplossing voor internet problemen op de telefoons van 2 huisgenoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
dehardstyler schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:05:
[...]

Een OnePlus Nord CE 2 ( ik heb het hoofdtopic ook even aangepast met die informatie)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Brentjuh2000 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:10:
Misschien ook handig om te weten om wat voor verbinding het gaat.

Glasvezel VDSL?
Gigabit verbiding van KPN, die wifi bestaat uit een 2,4GHz en 5GHz signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
gerritjan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:14:
Lijkt inderdaad iets met haar telefoons als ze op beide AP's problemen heeft. Gokje dat het een iPhone is.
Wat gebeurt er als ze met haar telefoon bij iemand anders verbinding maakt met Wifi? Even bij de buren proberen?
Nee een OnePlus Nord CE 2 (heb het hoofdtopic ook even voorzien van nieuwe informatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
KNed schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:14:
Heb je een 2.4 en 5 Ghz netwerk met dezelfde naam? Zo ja geef ze een verschillende naam en laat je vriendin alleen het 2.4 netwerk gebruiken.
Dat is bij mij thuis de oplossing voor internet problemen op de telefoons van 2 huisgenoten.
Nee beide onder aparte namen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
dehardstyler schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:09:
[...]

Misschien 1001 batterij optimalisatie en cleaner apps.
Nee gebruiken we beiden niet.
edit: En wat voor hoesjes gebruikt ze om de telefoon, als ze die gebruikt?
Dat is nog een goed punt, word vervolgt!

[ Voor 12% gewijzigd door G_Dragon op 11-11-2022 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

G_Dragon schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:55:
[...]

Nee beide onder aparte namen!
En heb je al gekeken op welk van de twee frequentiebanden het probleem zich voordoet?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:59:
[...]

En heb je al gekeken op welk van de twee frequentiebanden het probleem zich voordoet?
Even voor mijn eigen duidelijkheid, bedoel je met frequentiebanden de 2,4GHz en de 5Ghz?
Zo ja dan kan ik alvast zeggen dat de problemen zich op beide voor doen, maar het meest voorkomen op de 5GHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 28-09 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

G_Dragon schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:01:
[...]

Even voor mijn eigen duidelijkheid, bedoel je met frequentiebanden de 2,4GHz en de 5Ghz?
:Y
Zo ja dan kan ik alvast zeggen dat de problemen zich op beide voor doen, maar het meest voorkomen op de 5GHz.
Dat zou kunnen wijzen op een signaalsterkte probleem (5GHz heeft doorgaans minder ver bereik dan 2.4GHz), maar dat verklaart niet het verschil tussen de twee telefoons van hetzelfde model (tenzij inderdaad het hoesje wat ze gebruikt een rol speelt).

Zijn er nog apps in gebruik die invloed hebben op de verbinding (VPN diensten of zo)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:14

TheDudez

Usenet stofzuiger!

G_Dragon schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:01:
[...]

5g heeft minder bereik dus logisch. Is het toevallig een nieuwbouwhuis? Klinkt als slechte dekking.Ik zou om te beginnen Wifi Analyzer installeren op de telefoon.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:06:
[...]
:Y

[...]

Dat zou kunnen wijzen op een signaalsterkte probleem (5GHz heeft doorgaans minder ver bereik dan 2.4GHz), maar dat verklaart niet het verschil tussen de twee telefoons van hetzelfde model (tenzij inderdaad het hoesje wat ze gebruikt een rol speelt).

Zijn er nog apps in gebruik die invloed hebben op de verbinding (VPN diensten of zo)?
Het is een 2 onder een kap woning en in het hele huis ( beneden en boven ) heb ik gewoon een goed signaal 5GHz met mijn mobiel. Terwijl zij met beide signalen deze onderbrekingen / slecht inladen van apps ervaart, bij mij is dan het grote vraagteken van waarom ervaar ik dan geen problemen?

EDIT: Nee we hebben beiden geen VPN diensten geïnstalleerd op de serverpc/mobiel, zitten zelfs allebei bij de zelfde provider met de simkaart.

[ Voor 8% gewijzigd door G_Dragon op 11-11-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
TheDudez schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:07:
[...]

5g heeft minder bereik dus logisch. Is het toevallig een nieuwbouwhuis? Klinkt als slechte dekking.Ik zou om te beginnen Wifi Analyzer installeren op de telefoon.
Ja klopt die komt minder ver, maar ik heb boven en beneden perfecte verbinding met de 5GHz en de 2,4GHz wifi. Het is telkens haar telefoon die problemen heeft wat we beiden echt niet begrijpen, want onze camera's die over de 2,4GHz gaan hebben ook geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berenkeutel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-09 18:51
Sommige mobiele telefoons proberen zelf slim te verbinden en te schakelen tussen 2.4 en 5 ghz. Dit kan tot veel storing en ergernis leiden. Zoals eerder in dit topic aangegeven de 2.4 en 5ghz verbindingen scheiden door de naam te veranderen. Dit kun je doen door in te loggen op de admin pagina van je router, staat vaak achter op het apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Berenkeutel schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:16:
Sommige mobiele telefoons proberen zelf slim te verbinden en te schakelen tussen 2.4 en 5 ghz. Dit kan tot veel storing en ergernis leiden. Zoals eerder in dit topic aangegeven de 2.4 en 5ghz verbindingen scheiden door de naam te veranderen. Dit kun je doen door in te loggen op de admin pagina van je router, staat vaak achter op het apparaat.
Dat heb ik al vanaf het begin zo ingesteld, zelfs de optie om te schakelen naar de beste wifi signaal staat uit in haar en mijn telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:04
Far stretch dit, maar is er iemand in de buurt die toch vaker dan gebruikelijk de magnetron aan heeft?
In mijn huis is alles stabiel totdat dat ding aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Tomino schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:28:
Far stretch dit, maar is er iemand in de buurt die toch vaker dan gebruikelijk de magnetron aan heeft?
In mijn huis is alles stabiel totdat dat ding aangaat.
Daar durf ik geen zeker antwoord op te geven, want zal het echt niet weten.
Maar dan kom ik wel weer uit bij mijn punt dat waarom beide mobiele telefoons er dan geen last van hebben? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 12:31

Barrycade

Through the...

Hoe heeft ze de nieuwe telefoon overgezet? Met een soort kopie functie of met gewoon de boel opnieuw installeren.

Want klinkt toch als een software dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Blijf het vinden klinken naar een (te agressieve) energie-spaarstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Barrycade schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:34:
Hoe heeft ze de nieuwe telefoon overgezet? Met een soort kopie functie of met gewoon de boel opnieuw installeren.

Want klinkt toch als een software dingetje.
Toen heeft ze alles via een soort kopie functie overgezet, vandaar ook de telefoon reset toen de problemen begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Coach4All schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:37:
Blijf het vinden klinken naar een (te agressieve) energie-spaarstand.
Ik zal hier vanavond nog even voor de extra zekerheid naar zoeken op haar telefoon, wie weet vind ik iets!
Want bij de batterij instellingen kon ik ook niks vinden.

Inmiddels haar instellingen wel al 20x keer door gekeken en van alles geprobeerd.
Ik hoop echt dat we ooit de oplossing zullen ontdekken.

[ Voor 7% gewijzigd door G_Dragon op 11-11-2022 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

G_Dragon schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:32:
[...]

Daar durf ik geen zeker antwoord op te geven, want zal het echt niet weten.
Maar dan kom ik wel weer uit bij mijn punt dat waarom beide mobiele telefoons er dan geen last van hebben? :D
andere frequentie. Of de uitzendkracht veranderen. Ze mogen elkaar niet teveel overlapen. En ik zou 2g en 5g bundelen. Om te kijken hoe dat gaat. Het blijft testen.. en uitproberen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Het is een beetje naïef om te denken dat je met alleen een router in een twee onder een kap het hele huis kunt dekken, dat gaat nooit werken.
Die router staat waarschijnlijk in de meterkast en bij moderne huizen zit daar een branddeur voor dus veel demping.

En vergeet niet dat bereik over het algemeen door de telefoon bepaalt wordt, dat is de zwakste schakel in de keten.
Je kun zomaar voldoende "streepjes" van je router ontvangen, maar de router ontvangt maar weinig terug en dus slechte/gen verbinding.

Als daarom de boel net op het randje zit krijg je dit soort effecten.

Installeer een wifi analyzer op je telefoon ga in de buurt van de router staan en kijk hoeveel signaalsterkte je van de telefoon van je vriendin binnen krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 11-11-2022 14:09 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07
- 1 accessppoint voor 2 onder 1 kap
- overal 5ghz dekking
- zelfde problemen op de 2.4 en 5ghz
- problemen treden op bij veschillende accesspoints en verschillende apparaten. maar alleen bij je vriendin

Dan blijft er maar 1 ding over:
You are holding it wrong! :+

Rationeel kan het eigenlijk niet wat je ziet gebeuren.
Het meest aannemelijke is dat je analyse niet klopt, ik zou dus wat scherper gaan kijken welke factoren je precise ziet als het mis gaat:
- signaalsterkte
- welke band verbonden
- heb je wel een ip?
- kun je lokaal pingen, kun je extern pingen

etc

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Ben(V) schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:07:
Het is een beetje naïef om te denken dat je met alleen een router in een twee onder een kap het hele huis kunt dekken, dat gaat nooit werken.
Die router staat waarschijnlijk in de meterkast en bij moderne huizen zit daar een branddeur voor dus veel demping.

En vergeet niet dat bereik over het algemeen door de telefoon bepaalt wordt, dat is de zwakste schakel in de keten.
Je kun zomaar voldoende "streepjes" van je router ontvangen, maar de router ontvangt maar weinig terug en dus slechte/gen verbinding.

Als daarom de boel net op het randje zit krijg je dit soort effecten.

Installeer een wifi analyzer op je telefoon ga in de buurt van de router staan en kijk hoeveel signaalsterkte je van de telefoon van je vriendin binnen krijgt.
Om eerlijk te zijn denk ik dit niet, want ik heb al meerdere intstellingen zoals kanalen, wifi samengevoegd / los van elkaar getest. Ik heb zelf in het hele huis goede ontvangst van de 5GHz en 2,4GHz wifi, maar mijn vriendin haar verbinding valt soms gewoon weg of laad niks in. Ze heeft wel op dezelfde plekken als mij hetzelfde aantal streepjes wifi, dit heb ik ook nog uitgebreid getest.

Onze Modem en Acces point hangen bijna boven in de meterkast en we hebben een oude woning waar een simpele houten deur voor de meterkast zit, geen idee of dit een branddeur is.

Ik zal vanavond of morgen nogmaals met een wifi analyzer bij onze modem gaan staan om hier nog een keer naar te kijken, want ik heb echt alles wat ik mij kan bedenken al geprobeerd om dit op te lossen. En blijf me heel erg verbazen over het feit dat ik 0 problemen heb op dezelfde plekken / in de woning en zij echt meerdere malen per dag deze klachten heeft.

Bedankt voor je antwoord en het meedenken, hoop dat we zo met elkaar de oorzaak ooit zullen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Koop voor je vriendin dezelfde telefoon (zonder de dragon ball branding).

Sommige merken/telefoons zijn nu eenmaal kieskeuriger dan anderen.
Ik heb buiten in de tuin prima bereik om YouTube te kijken, m'n vriendin met haar Samsung kan niets meer met WiFi zodra de schuifpui dicht gaat.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

G_Dragon schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:20:
[...]

Om eerlijk te zijn denk ik dit niet, want ik heb al meerdere intstellingen zoals kanalen, wifi samengevoegd / los van elkaar getest. Ik heb zelf in het hele huis goede ontvangst van de 5GHz en 2,4GHz wifi, maar mijn vriendin haar verbinding valt soms gewoon weg of laad niks in. Ze heeft wel op dezelfde plekken als mij hetzelfde aantal streepjes wifi, dit heb ik ook nog uitgebreid getest.

Onze Modem en Acces point hangen bijna boven in de meterkast en we hebben een oude woning waar een simpele houten deur voor de meterkast zit, geen idee of dit een branddeur is.

Ik zal vanavond of morgen nogmaals met een wifi analyzer bij onze modem gaan staan om hier nog een keer naar te kijken, want ik heb echt alles wat ik mij kan bedenken al geprobeerd om dit op te lossen. En blijf me heel erg verbazen over het feit dat ik 0 problemen heb op dezelfde plekken / in de woning en zij echt meerdere malen per dag deze klachten heeft.

Bedankt voor je antwoord en het meedenken, hoop dat we zo met elkaar de oorzaak ooit zullen vinden.
Je vergeet 1 belangrijk ding. Het is een vrouw die zit heel de dag te faceboeken, instagramen, tiktokken. En wij mannen zitten alleen op tweakers en lezen het nieuws. Je hebt er dan minder last van. :+ Heb je niet nog een oude toestel? Dan kan ze daar even een tijdje op proberen. Dan kan je uitsluiten of het toestel het is of de wifi.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
TheDudez schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:40:
[...]

Je vergeet 1 belangrijk ding. Het is een vrouw die zit heel de dag te faceboeken, instagramen, tiktokken. En wij mannen zitten alleen op tweakers en lezen het nieuws. Je hebt er dan minder last van. :+ Heb je niet nog een oude toestel? Dan kan ze daar even een tijdje op proberen. Dan kan je uitsluiten of het toestel het is of de wifi.
Ja ik heb nog een One Plus 6 en twee Oppo Reno 2z's liggen die ik ook allemaal aangezet heb en een aantal weken heb lopen testen over de wifi. Dit meerdere malen in de afgelopen 3 jaar gedaan, om te kijken of dezelfde problemen ontstonden. Maar geen enkele last..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
G_Dragon schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:20:
[...]

Blijkbaar begrijp je niet wat ik zeg.
Het heeft allemaal niet met bereik, kanalen of streepjes te maken.

Die streepjes zijn wat je ontvangt, maar als je vriendin veel signaal van de router binnen krijgt, maar haar signaal heel zwak bij de router aankomt heb je nog niks ondanks al je streepjes.

De telefoons zijn gewoon de zwakste schakel en daar zit nogal wat verschil in (inclusief dempende hoesjes).

En ik blijf erbij dat met een AP (je modem/router/Ap) je nooit een heel huis dekkend kunt krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:41
Staat IPv6 aan op je wifi? Zo ja kan je dat een poosje uitzetten om te zien of dat het probleem oplost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@G_Dragon Ik heb nog niet gezien wat voor hoes ze gebruikt, denk ik. En wat daar in zit. Vooral metaal is nogal een spelbreker.
En wat als jij een tijdje met haar telefoon werkt, heb je er dan dezelfde problemen mee?

Tot slot nog even over HF techniek: de streepjes op de telefoon geven de ontvangst sterkte aan op je telefoon.
Let op: dat is dus niet signaal kwaliteit! Je onvangst sterkte kan volle bak zijn, maar als de signaal kwaliteit (SNR, is de afkorting, Signal to Noise Ratio) helemaal r*k is, heb je dus geen werkend internet. (Telefoons geven de SNR helaas niet weer).

SNR Vergelijk je met als iemand tegen je praat op een evenement. Persoon staat naast je tegen je te schreeuwen als een gek, zijn signaal sterkte is dus erg hoog, 5 streepjes, volle bak. Maar het podium geluid en de rest van het publiek dondert er dwars doorheen. Je hoort hem wel maar verstaat hem daardoor niet, dat komt omdat de signaal kwaliteit zwaar ondermaats is, in dat geval.

Daarnaast, zoals al eerder aangestipt, kan je op je telefoon niet zien hoe goed je router hem ontvangt. Doorgaans een stuk minder als dat je op de telefoon ziet.

Wat betreft SNR: als je met de telefoon van je vriendin even in de buurt van het modem blijft, zeg binnen 1 meter zonder deuren of muren, werkt het dan misschien wel goed? Zo ja, dan is de SNR ( = Signaal kwaliteit) in de rest van je huis dus ondermaats.
Zo nee: dan is de kans klein dat je probleem een Wifi probleem is en groot dat het een software of instellingen probleem is op AP of tel.

[ Voor 17% gewijzigd door remco_k op 12-11-2022 00:43 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Hoeveel netwerken zie je, op hetzelfde kanaal, met de wifi analyzer?
Welke/Hoeveel zie je er met de 2,4?
Welke/Hoeveel zie je er met de 5?

En je mag aannemen dat de top van zo'n grafiekje het kanaal is wat wordt gerepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03
In de v12 de wifi standaarden van wifi 6 (ax) naar wifi 5 zetten (b-n-g voor de 2.4ghz en a-n-ac voor de 5ghz)
Ik doe dit uit mijn hoofd dus exacte benaming kan fout zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:14
Ben(V) schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:07:
Hier anders prima ontvangst op begane grond en 1e verdieping in mijn 2 onder 1 kap. Alleen de zolder is wat minder, maar nog genoeg voor de printer om feilloos te werken.
Router is hier strategisch geplaatst in de trapkast, waardoor hij achter een houten schot richting woonkamer staat en onder de houten trap richting eerste verdieping. Het is dus niet per definitie onmogelijk.

Wel eens met je advies om een WiFi analyzer te gebruiken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Wifi Analyzer vanaf mijn mobiel, zit nu in de woonkamer ( 1 muur tussen mij en de modem ). Heb zelf nog steeds 0 problemen met de wifi, maar mijn vriendin af en toe nog.

Edit: 21A 2,4GHz en 21A 5GHz zijn van ons

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQV6O-qZaVZ61SEJ0CQgq9Xro4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiJxi2KwpdIsMaGN0JqF8qSC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgit9XGdHFnGFudOJHtKsqWXK4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAHBnGZyd7FAZ1Y9aQchHN1W.jpg?f=fotoalbum_large

Moet alle reacties nog even goed doorlezen, maar denk kom even met screenshots van mijn Wifi Analyzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:21
G_Dragon schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:42:
[...]

Ja ik heb nog een One Plus 6 en twee Oppo Reno 2z's liggen die ik ook allemaal aangezet heb en een aantal weken heb lopen testen over de wifi. Dit meerdere malen in de afgelopen 3 jaar gedaan, om te kijken of dezelfde problemen ontstonden. Maar geen enkele last..
Misschien gek, maar heb jij met haar telefoon (die oude bijvoorbeeld) geen last? Dan ligt het aan haar. Bedoel het niet lullig, maar mijn vrouw heeft om de haverklap problemen met haar telefoon en wifi hier in huis en ik totaal niet. Kan er ook echt niets aan vinden wat het zou kunnen zijn en dan hangt er hier overal unifi spul welke ook aan geeft dat er geen problemen zijn. :+

De opmerking van iemand hiervoor dat zij het probleem kan zijn of dat zij de telefoon wellicht verkeerd beet houdt is op zich niet zo'n hele gekke.

Heeft ze dit probleem regelmatig waardoor jij haar telefoon zou kunnen gebruiken? Anders wellicht kijken hoe ze haar telefoon vast houdt, want wellicht zit ze met haar handen voor de antenne's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Heeft je vriendin toevallig van die "bio-stabiele" wonder magnetische armbanden of ringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@G_Dragon
Vertel er ook even bij welke SSID's van jouw zijn.
In ieder geval je 2,4Ghz helemaal vol met wat iets van een school lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Ben(V) schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:45:
@G_Dragon
Vertel er ook even bij welke SSID's van jouw zijn.
In ieder geval je 2,4Ghz helemaal vol met wat iets van een school lijkt te zijn.
Staat er nu bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:31

Umbrah

The Incredible MapMan

Sjezus, die 2,4GHz band heb je echt niks aan daar. Zitten ook gewoon een paar 40MHz uit te zenden, dat helpt al niet. Bovendien heb je de lol die "niet wifi maar wel 2,4GHz" heet, zoals babyfoons, sommige IoT zaken, bluetooth, etc... Mijn advies: "vergeet dat maar".

5GHz ziet er inderdaad uit als "een muurtje". En dan bedoel ik ook een muur. Niet een branddeur, want daarachter zal het verhaal heel anders zijn. Dat is an-sich netjes. Maar ik zal er wel bij zeggen: twee muren is het weer heel anders. 5GHz is een 'idealiter line of sight' verhaal, want werkelijk alles blokkeert het.

Mijn advies zal zijn om je bekabelde netwerk uit te breiden, en een paar goede extra AP's (een per verdieping, bij voorkeur ín ruimtes waar je het vaak gebruikt) te plaatsen. Bekabeld, dus geen draadloze backhaul. Daardoor heb je werkende 5GHz op plekken waar je het nodig hebt. Dit is echter vast niet het advies wat je wil horen... in mijn woning (2008, twee onder een kap) heb ik vier AP's: een in de meterkast waar het modem is (een Fritzbox 5530 - best goed, dus die mag blijven uitzenden, heb ik op de WC Wifi), een in de woonkamer (heb 3 ethernet punten in de woonkamer, PoE switch + Ubiquity AP in het dressoir, TV + consoles + PC en AVR via ethernet), een op de studeerkamer boven (PoE switch + ubiquity in een billy, PC daar ook bedraad), en een op zolder (immers een extra balkon, en had 3 AP's voor de prijs van 2 te pakken). Ook daar ethernet + al m'n domotica/server spul op zolder, dus een AP was logisch.

Waarom werkt het wel op een telefoon en niet op de andere? Heel simpel. Er zitten twee kanten aan het verhaal. Dezelfde reden dat ik in m'n PC geen Killer NIC's wil, en Qualcom Atheros ook vrij gaar kan zijn, geld ook voor telefoons. Alleen weet je doorgaans daar wat minder wat er aan hardware inzit, en wat voor antennes er aan zitten. Niet alles werkt goed met elkaar, en zelfs al zit er dezelfde netwerkchip in, er kan een verschil zitten in de kwaliteit van de antennes. M'n Fold2 heeft doorgaans goede wifi, tenzij ik hem uitgevouwen aan de onderkant van z'n scherm vasthoud. Dan stort het geheel in. Ligt niet aan het AP, maar aan hoe gevoelig de telefoon is. Je moet namelijk zenden, én ontvangen, aan beide kanten! Hoe goed kan elke kant luisteren, én hoe hard kan elke kant schreeuwen? Soms is er een mismatch tussen apparaten. Jouw telefoon heeft een vleermuisgehoor en kan roepen als een walvis, terwijl je vriendin haar telefoon zo doof is als een naakte molrat, en hooguit een veldmuis qua volume is in het roepen.

TL;DR: vergeet 2,4GHz, dat is vol. Door harder te schreeuwen in een menigte los je dat niet op, áls iets er op werkt, is dat omdat het een super apparaat is, en bij telefoons weet je dat gewoon niet echt (niemand die écht wifi goed test). 5GHz is je enige oplossing, en daarbij dien je veel meer (bekabelde) AP's te gaan plaatsen. Immers: zoals je ziet aan het feit dat je niks anders in die lijst hebt, komt het nergens doorheen. Dat is echter juist een voordeel (met als enig nadeel: meer AP's nodig).

Het beginspectrum zit vol met een school zo te zien, daar komt echt geen bandbreedte meer uit (300+ clients niet ongewoon), en Sjaak en Natasha lijken de rest 'vol' te hebben. Het stukje daarna heb je die school weer, en dan is het vol. 2,4GHz zou naar 20mW moeten als je het mij vraagt. De zendsterkte limiet is nu 100mW en iedereen die dat maar gewoon doet, en dan ook nog eens omnidirectioneel. Gewoon om wat AP's te besparen. Gevolg is dat die hele 2,4GHz band niet meer werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Umbrah op 13-11-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:19

Tazzios

..

Om wat tegengeluid te geven op de reactie veel sids DUS je 2.4 wifi gaat niet werken:
de CKCmedewerkers en ckcleerling zullen uit 1 accesspoint bestaan met 2 sids. Buiten schooltijden zal het daadwerkelijk wifi verkeer nihil zijn. De HP printer zal ook vrijwel geen verkeer genereren.

Indien 21A het huisnummer is van je vriendin kun je beter de naam wijzigen. We zien ook nog een 21A achtertuin?

Verder kun je Sjaak en Nathasia natuurlijk even aanspreken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tazzios schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:26:
Om wat tegengeluid te geven op de reactie veel sids DUS je 2.4 wifi gaat niet werken:
de CKCmedewerkers en ckcleerling zullen uit 1 accesspoint bestaan met 2 sids. Buiten schooltijden zal het daadwerkelijk wifi verkeer nihil zijn. De HP printer zal ook vrijwel geen verkeer genereren.
Default van nagenoeg alle apparaten is om beacons uit te zenden met laagste data rate van 1Mbps, en om dat elke 100ms te doen. Snel rekensommetje leert dat een enkele SSID daarmee al 3% van 2.4GHz airtime opslurpt in een kanaal. Al gaat geen bit aan daadwerkelijke payload door die netwerken, het vreet wel airtime.

Ik tel op kanaal 6 (waar TS twee (!) AP's heeft zitten) zes netwerken, waarmee al 18% van airtime op is, met nog eens drie zijdelings overlappende waar je nog meer last van hebt (omdat collision avoidance daar niet mee werkt). Ik durf rustig te stellen dat dit bij voorbaat niet lekker gaat werken - en dat kanalen 1 en 11 weliswaar iets rustiger lijken, maar nog steeds niet veel soeps.

Mbt drukte kun je dat met een app als dit niet meten, maar met een speedtest wel: stel in op 1, meet. Stel in op 6, meet, stel in op 11 en meet. Snelste = rustigste = beste. Op dat moment. Alleen jammer dat het dat 5 minuten later niet meer hoeft te zijn. Er valt in 2.4GHz in druk gebied gewoon geen eer te behalen. Met name door de adjacent-channel problematiek is het broken-by-design.
Indien 21A het huisnummer is van je vriendin kun je beter de naam wijzigen. We zien ook nog een 21A achtertuin?
Volgens mij is TS niet helemaal volledig geweest... en idd. best practice, zorg dat je aan SSID niet kunt zien wiens netwerk het is.
Verder kun je Sjaak en Nathasia natuurlijk even aanspreken. ;)
Ook een goed idee, maar dan moeten ze het wel aan kunnen passen - veel van die mesh sets staan hard-coded op 40MHz 4+9 :X

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1