Dag allen, sinds twee jaar verhuisd en in nieuwe huis te maken met een bestaande situatie. Vloerverwarming stamt uit jaren '90, de CV-ketel is een Nefit Trendline HRC 30 die er in 2014 opgekomen is. Verdeler vloerverwarming, uit de jaren 90 schat ik (zie foto). Is één met bypass waarbij de net nieuwe Grundfoss circulatie Pomp dus het hete CV water (soms rond de 70 graden) mengt met kouder water uit uitvoer zodat de vloer niet te heet wordt.
Welnu: In een goed geïsoleerde woonkeuken+badkamer+hal met één vloerverwarmingsset gebruik ik ontzettend veel kuub gas. Met een buitentemperatuur van 10-15 graden verwarm ik binnen op 19 graden overdag en 's nachts thermostaat op 17,5. In de ochtend voor 9uur jaag ik er al 2,5 kuub gas door. Alle radiatoren in het huis staan verder dicht omdat ik elektrisch bij verwarm.
Voor m'n gevoel is de CV Ketel als een malle aan het pompen, maar de invoer bij de verdeler wordt, zoals het hoort, niet heel heet en de uitvoer nooit boven de 22 graden. Het vloerverwarmingssysteem draait z'n liters erdoor, maar dus geen water van bijv 40 graden. Heel effectief lijkt het niet op te warmen terwijl mijn CV maar blijft werken om een hogere temperatuur te behalen. Zodra ik de Grundfos pomp stil zet wordt, zoals verwacht, het huis van de verdeler (wanneer de CV pompt) heel heet, ook de uitvoer, maar loopt het hete water van de invoer via de verdeler rechtstreeks naar de uitvoer. Zodra ik de Grundfos pomp aan zet gaat deze mengen en zit het geheel weer in de late temp stand. Kortom, er zit nogal wat verschil tussen wat m'n CV wil en wat m'n verdeler toelaat. Dat laatste gaat me te langzaam en te lage temperatuur. Wie heeft tips?:strip_exif()/f/image/1EwWfkJsXgwz4dYqtaXxq47g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6wmFw4j7EceNlpBs9NtiW0ux.jpg?f=fotoalbum_large)
Welnu: In een goed geïsoleerde woonkeuken+badkamer+hal met één vloerverwarmingsset gebruik ik ontzettend veel kuub gas. Met een buitentemperatuur van 10-15 graden verwarm ik binnen op 19 graden overdag en 's nachts thermostaat op 17,5. In de ochtend voor 9uur jaag ik er al 2,5 kuub gas door. Alle radiatoren in het huis staan verder dicht omdat ik elektrisch bij verwarm.
Voor m'n gevoel is de CV Ketel als een malle aan het pompen, maar de invoer bij de verdeler wordt, zoals het hoort, niet heel heet en de uitvoer nooit boven de 22 graden. Het vloerverwarmingssysteem draait z'n liters erdoor, maar dus geen water van bijv 40 graden. Heel effectief lijkt het niet op te warmen terwijl mijn CV maar blijft werken om een hogere temperatuur te behalen. Zodra ik de Grundfos pomp stil zet wordt, zoals verwacht, het huis van de verdeler (wanneer de CV pompt) heel heet, ook de uitvoer, maar loopt het hete water van de invoer via de verdeler rechtstreeks naar de uitvoer. Zodra ik de Grundfos pomp aan zet gaat deze mengen en zit het geheel weer in de late temp stand. Kortom, er zit nogal wat verschil tussen wat m'n CV wil en wat m'n verdeler toelaat. Dat laatste gaat me te langzaam en te lage temperatuur. Wie heeft tips?
:strip_exif()/f/image/1EwWfkJsXgwz4dYqtaXxq47g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6wmFw4j7EceNlpBs9NtiW0ux.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CHWqtkD7rsBgSUBjQsAgBO6d.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door JeltenWalter op 11-11-2022 10:20 ]