Vloerverwarming lage temperatuur, wel veel verbruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeltenWalter
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-03-2024
Dag allen, sinds twee jaar verhuisd en in nieuwe huis te maken met een bestaande situatie. Vloerverwarming stamt uit jaren '90, de CV-ketel is een Nefit Trendline HRC 30 die er in 2014 opgekomen is. Verdeler vloerverwarming, uit de jaren 90 schat ik (zie foto). Is één met bypass waarbij de net nieuwe Grundfoss circulatie Pomp dus het hete CV water (soms rond de 70 graden) mengt met kouder water uit uitvoer zodat de vloer niet te heet wordt.

Welnu: In een goed geïsoleerde woonkeuken+badkamer+hal met één vloerverwarmingsset gebruik ik ontzettend veel kuub gas. Met een buitentemperatuur van 10-15 graden verwarm ik binnen op 19 graden overdag en 's nachts thermostaat op 17,5. In de ochtend voor 9uur jaag ik er al 2,5 kuub gas door. Alle radiatoren in het huis staan verder dicht omdat ik elektrisch bij verwarm.

Voor m'n gevoel is de CV Ketel als een malle aan het pompen, maar de invoer bij de verdeler wordt, zoals het hoort, niet heel heet en de uitvoer nooit boven de 22 graden. Het vloerverwarmingssysteem draait z'n liters erdoor, maar dus geen water van bijv 40 graden. Heel effectief lijkt het niet op te warmen terwijl mijn CV maar blijft werken om een hogere temperatuur te behalen. Zodra ik de Grundfos pomp stil zet wordt, zoals verwacht, het huis van de verdeler (wanneer de CV pompt) heel heet, ook de uitvoer, maar loopt het hete water van de invoer via de verdeler rechtstreeks naar de uitvoer. Zodra ik de Grundfos pomp aan zet gaat deze mengen en zit het geheel weer in de late temp stand. Kortom, er zit nogal wat verschil tussen wat m'n CV wil en wat m'n verdeler toelaat. Dat laatste gaat me te langzaam en te lage temperatuur. Wie heeft tips?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfLQgLSthvED9anIfYCj93ZRc6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EwWfkJsXgwz4dYqtaXxq47g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06cJRIWhgS__GCEkqZyODNz4xaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wmFw4j7EceNlpBs9NtiW0ux.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYwrhd0Xsn5p6KoYo-Tmmj_sJ_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHWqtkD7rsBgSUBjQsAgBO6d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door JeltenWalter op 11-11-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:02
Doordat je alles dicht hebt staan kan je een tekort aan afgiftecapaciteit hebben. De cv ketel kan zijn vermogen niet kwijt.
Optie 2 is je ketel begrenzen op een lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeltenWalter
Dankje, maar alles staat juist open. Toch? En toch dan tekort aan afgiftecapaciteit? De ketel begrenzen op lagere temperatuur ga ik doen, maar dan nog krijg ik de invoer en uitvoer van de verdeler niet boven de 25 graden. Is dat dan te wijten aan tekort afgiftecapaciteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:24
Misschien een opendeur maar draait je pomp wel de goede kant op? Het probleem lijkt aan je pomp te liggen aangezien je wel warm water krijgt als je pomp uit staat. Er staat een pijl aan de zijkant van de pomp. Volgens mij is je stroom richting naar beneden en dus moet de pijl ook naar beneden wijzen op de pomp.

Op de foto draait je pomp trouwens niet. Staat de verwarming op het moment niet aan?

[ Voor 12% gewijzigd door Bo0bz op 11-11-2022 11:25 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeltenWalter
De pomp draait de goede kant op, pijl naar beneden idd. Warm water krijgt het systeem pas als de cv signaal krijgt van de thermostaat in huis dat het te koud is en hij begint te verwarmen. Als op dat moment de pomp aan de verdeler niet draait wordt het verdeelhuis heet. Totdat ik de pomp aanzet en hij gaat mengen met kouder water en gaat pompen door de leidingen.
Maar wat bedoel je met dat de pomp op de foto’s niet draait? Hij staat altijd op deze stand onafhankelijk of de cv ketel rondpompt of niet. Hoor graag van je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:34
Ik kan het niet helemaal goed zien maar zit de aanvoer en retour op dezelfde balk achterin? Staat het voetventiel op de retour balk volledig open? Eventueel eerst proberen om de pomp op een lagere stand te zetten om te kijken of de aanvoer dan wel warmer wordt. Want hoe harder de pomp draait hoe meer water er vaak wordt toegevoegd bij dit type verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeltenWalter
Ja, aanvoer zit op dezelfde balk achterin, met daartussen dus een bypass die er, bij te heet water, voor zorgt dat het te hete water direct weer afgevoerd wordt. Ik kan de bypass niet handmatig bedienen. De pomp staat in lagere stand nu. Klinkt logisch dat hij met harder draaien ook meer mengt met kouder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:34
Heb je misschien een foto van die Bypass? En op de afvoerleiding zit daar een voetventiel op? Staat die helemaal open? De laatste balk wordt waarschijnlijk flink heet als de pomp wordt uitgezet. Maar als de pomp dus draait dan wordt die 'spontaan' niet meer heet? Het kan dan zo maar zijn dat de thermostaatkraan op de aanvoer te snel dicht slaat. Want deze meet de aanvoertemperatuur op de voorste balk. Dus als je de thermostaatkraan helemaal open draait en de pomp op een 'laag pitje' zet wordt dan de voorste balk en die lus onderin bij de pomp ook warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik zou sowieso even controleren of het spindeltje van de thermostaatkraan vloerverwarming wel volledig open gaat. (Gangbaar maken)
En als je de pompstand van de vloerverwarming lager instelt, word de aanvoer dan wel goed warm?
Blijft de cv ketel nu wel vol continu draaien of pendelt deze als een gek?

Het belangrijkste is of je woning op temperatuur komt etc.
Eventueel als laatste de aanvoertemperatuur verhogen naar 90 graden, gezien oude hoogtemperatuur mengverdeler.
Maar ook de hierboven genoemde tips van andere gewoon allemaal nalopen.

[ Voor 33% gewijzigd door DutchWing op 11-11-2022 17:17 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-05 12:34
Zijn de leidingen van de vloerverwarming ooit doorgespoeld? Zo nee, dat sowieso doen. Er kan zich nogal wat zooi ophopen, zeker in oude leidingen.

Hoe snel/langzaam wordt de ruimte warm?
Is de vloer aan de onderzijde geïsoleerd?
Hoeveel m2 vloerverwarming gaat het over?

En als de CV blijft stoken terwijl deze zijn warmte niet kwijt kan dan blaast de warmte dus gewoon naar buiten. Deze zou moeten stoppen(pendelen) zodra het water zijn setpoint temperatuur bereikt heeft. De pomp blijft wel draaien, de vlam gaat uit. Als het een modulerende ketel is kan de vlam ook nog variëren, maar dit is beperkt en werkt niet als er onvoldoende warmteafgifte is.

Ik zou de temperatuur van je CV sowieso een stuk lager zetten, dan verwarmd deze een stuk efficienter. Let wel op dat hierin verschil is tussen verwarminginstelling en sanitairwater instelling (die laatste niet lager dan 60 zetten ivm legionella). De verwarminginstelling zou ik op 50 zetten en kijken hoe het gaat.

Maar ik vermoed dat het echte probleem ergens anders zit, met het lager zetten van je CV temperatuur verklein je alleen de gevolgen van dat probleem een beetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-05 17:27
Hoeft niet eens heel gek te zijn, afhankelijk van de isolatie.

bijvoorbeeld;

oppervlak vloerverwarming ≈ 60m2
diktevloer (dekvloer+betonvloer) ≈ 0.15m
dichtheid beton/dekvloer = 2400 kg/m3
soortelijke warmte beton = 850 J/kgK
Op te warmen na afkoelen 's nachts ≈ 6K

Q = m*c*∆T
m = v * p

Q = (60*0.15*2400)*850*6 = 110.160.000J (110.160kJ)

Energie in een kuub gas ≈ 35 MJ
110.160/35.000 = 3,14 (π) m3 gas

Er hoeft dus niks geks aan de hand te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JeltenWalter schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:18:
Welnu: In een goed geïsoleerde woonkeuken+badkamer+hal met één vloerverwarmingsset gebruik ik ontzettend veel kuub gas. Met een buitentemperatuur van 10-15 graden verwarm ik binnen op 19 graden overdag en 's nachts thermostaat op 17,5. In de ochtend voor 9uur jaag ik er al 2,5 kuub gas door.
Het is niet gek dat je 'meer' verbruikt bij de opstart, het is immers een blok beton dat 's-nacht is afgekoeld en om die daarna op te warmen tot 22+C, tja dat kost wel ff.

Bierviltje:
Beton 2000kJ/m3K, wat betekent dat je per m3 beton, per graad 2MJ nodig hebt en gas levert zo'n 35MJ.
Jouw 2,5 kuub gas zal nog geen 100MJ opleveren, een beetje vloer (afhankelijk van m2 en dikte) is zo 5 - 10m3 beton. Stel het is 10m3, heb je 20MJ nodig voor 1 graad verhoging. Stel je vloer was 17C en gaat naar 22C... dan ben ik er al volgens mij.

Het hangt erg af van de isolatie onder de vloer. Maar met een beetje pech is dit redelijk wat je kunt verwachten.
De vraag is dus of de besparing van nachtverlaging de 'ellende' van de opstart waard is.

Even als voorbeeld. De vloerverwarming bij een kennis heeft ongeveer 3-4 uur nodig om op temperatuur te komen. In die tijd zie je de retour gewoon niet omhoog komen. Zodra de retourtemperatuur begint op te lopen, dan begint de vloer ook wat warmte af te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:13
Heb je gegevens van je verbruik bijgehouden in een appje als " mindergas.nl"?
Toen ik dit huis betrok, dacht ik ook dat er iets mis was. Dat bleek deels waar, maar puur op basis van "2,5 kuub verstookt voor 09:00" kan je niet veel zeggen.
Vul de juiste gegevens in bij mindergas.nl en monitor je verbruik eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Hierbij een plaatje van mijn "verbruik per graaddag"
Wij doen in dit huis ca. 1100 kuub per jaar. (Toen ik er kwam wonen was dat ca. 3 keer hoger)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6el0MHMrcWBo70jy7rkaui5UomA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZaOY0GubC7ZTalRFe1DGH4R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ons gasverbruik van gisteren. (Ik heb nu 4 dagen een home wizard, dus die moet ik natuurlijk even tonen :+ :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2urRFFU0cCB26-ET2utiWUTMmMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxMSsx6oDPGEt3C2Nysrir7i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
JeltenWalter schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:32:
Ja, aanvoer zit op dezelfde balk achterin, met daartussen dus een bypass die er, bij te heet water, voor zorgt dat het te hete water direct weer afgevoerd wordt. Ik kan de bypass niet handmatig bedienen. De pomp staat in lagere stand nu. Klinkt logisch dat hij met harder draaien ook meer mengt met kouder water.
Heb je een foto van die bypass?
Het klinkt, zoals je het beschrijft, als een thermostatische driewegklep, en minder als een bypass (voor overdruk)
Plaatje van een bypass, dat ding dat schuin naar links onder wijst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks9X0fCzzosy_nsvvygxb33I0yI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yguJAXuWWbXGVSFh9FM5SaGk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 16:59
Zoals anderen aangeven klinkt die 2,5m3 in de ochtend niet perse zorgwekkend, wat doe je op een hele dag?

Als ik het goed heb gelezen, heb je je CV enkel voor de vloerverwarming (en eventueel warm water) en niet voor radiatoren (die heb je elektrisch toch?). In dat geval verwarm je naar 70 graden en meng je bij je verdeler terug naar een lagere temperatuur (max ca 45 graden). Je zou de temperatuur van je ketel omlaag kunnen zetten om eens te kijken hoe dat gaat. Ter indicatie, bij mij staat de max temperatuur op 45 graden en die haalt hij alleen als het echt koud is.
Pagina: 1