Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:54
Beste Tweakers,

Dankzij jullie heb ik al heel veel geleerd. Vooral omtrent het klussen in huis.

Ik heb weer een nieuwe vraag voor jullie:

Wij hebben nu een tijdelijke Action lamp hangen boven de eettafel in onze keuken. Deze willen we graag vervangen door een nieuwe lamp. Alleen zit de centraaldoos op een iets andere plek dan waar wij de nieuwe lamp willen hebben (zit ruim een meter tussen).

De lamp vastmaken aan het plafond is geen probleem, maar hoe moet ik de elektra aansluiten? Want als de lamp strak tegen het plafond aan zit (en daarboven zit dus niet de WCD), kan de elektra waarschijnlijk maar op één manier erin en dat is door een gaatje in de lamp te boren. Klopt dit? Of zie ik iets over het hoofd?

Graag jullie tips!

Beste antwoord (via turkeyhakan op 11-11-2022 10:25)

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:14

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Wat jij schetst is de goedkoopste optie, gaatje boren, kabelgootje en netjes naar de WCD. Andere, duurdere optie is kijken naar lightswing.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:14

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Wat jij schetst is de goedkoopste optie, gaatje boren, kabelgootje en netjes naar de WCD. Andere, duurdere optie is kijken naar lightswing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:35
Jup, als er nog geen uitbreekpoort of draaddoorvoer in de lamp zit moet je zelf een gaatje maken.
De draden vervolgens netjes door een P25 goot voeren en op de centraaldoos de bijbehorende uitbreidingsdoos plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Kapteynn schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:22:
Lightswing is in mijn geval geen optie denk ik. Want de lamp heeft een eigen "doos" die vast gemaakt moet worden aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
jordje schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:25:
Jup, als er nog geen uitbreekpoort of draaddoorvoer in de lamp zit moet je zelf een gaatje maken.
De draden vervolgens netjes door een P25 goot voeren en op de centraaldoos de bijbehorende uitbreidingsdoos plaatsen.
Bij een uitbreidingsdoos blijf je de schroeven zien. Ik denk dat een afdekplaat https://www.hornbach.nl/s...wit/10273972/artikel.html een betere optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
nieuw doos in het plafond maken
en daarna een leiding met draad in het plafond wegwerken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:58
Ik zou een afdekplaatje doen en een kabelgoot, je heb ook ronde kabelgoot bv. https://www.gamma.nl/asso...0-15-mm-2-meter/p/B464302
In de afdekplaatje (die heb je ook rond) en de voet van de lamp een een stukje uit vijlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

turkeyhakan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:28:
[...]

Bij een uitbreidingsdoos blijf je de schroeven zien. Ik denk dat een afdekplaat https://www.hornbach.nl/s...wit/10273972/artikel.html een betere optie is?
Dit is een stuk netter dan zo'n uitbreidingsdoos en ik zou ook een minder lompe goot dan P25 gebruiken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
jack zomer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:28:
nieuw doos in het plafond maken
en daarna een leiding met draad in het plafond wegwerken
Dat is wel heel erg veel moeite voor een lamp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Calamor schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:34:
Ik zou een afdekplaatje doen en een kabelgoot, je heb ook ronde kabelgoot bv. https://www.gamma.nl/asso...0-15-mm-2-meter/p/B464302
In de afdekplaatje (die heb je ook rond) en de voet van de lamp een een stukje uit vijlen.
Dus geen gat maken in de voet van de lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
evilution schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:39:
[...]

Dit is een stuk netter dan zo'n uitbreidingsdoos en ik zou ook een minder lompe goot dan P25 gebruiken.
Dat dacht ik ook inderdaad. De P25 is wel erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
turkeyhakan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:28:
[...]

Ja kan ook wel hoor, ik vind het zelf gewoon makkelijk. Weinig gehannes, alle randen en naden sluiten gewoon netjes aan en het spul zit stevig tegen het plafond. Op zich vallen de schroefjes wel mee, anders even aantippen met witte verf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOdSIzq0B-Gz6od9rBeSxTBNoQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lINkXOni7Dx04gXj6Lmqhf5V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:28
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-07 16:22
turkeyhakan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:47:
[...]

Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant is het dan wel mooier weg gewerkt en hoef je geen gat in je nieuwe lamp te boren. Het blijft natuurlijk een keuze die je zelf moet maken. Hoeveel tijd wil je erin steken en hoe erg vindt je die kabelgoot. Je moet er 1 keer een zaterdag aan besteden en je kijkt vervolgens niet dagelijks tegen de goot aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
turkeyhakan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:47:
[...]

choice

is het een huur huis-niet doen
verhuis je volgend jaar-niet doen
interesseert het je niet- niet doen
blijf je hier nog 10 jaar wonen-wel doen
wil je het graag mooi hebben-wel doen
heb je een hekel aan kabelgootjes-wel doen

the problem is choice

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
@jack zomer @Joe28965 Waar ik nog aan toe zou voegen:
Houten plafond - doen
Betonnen plafond waarbij je door zes wapeningsstaven freest - niet doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07

bonzz.netninja

Niente baffi

Andere lamp kopen met wel een uitgang aan de zijkant. Die zijn er natuurlijk genoeg

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik weet voldoende! Dank voor het meedenken. En ik heb inderdaad een betonnen plafond dus daar ga ik niet in freezen :-) Kabelgoot met afdekplaat is een prima oplossing.
Pagina: 1