Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
Mijn vraag
Ik ben van plan mijn GPU te upgraden. Ik heb er eentje op het oog. Een AMD 6700XT.

Dit is een pci 4.0 kaart terwijl mijn mobo een 3.0 is.

Mijn vraag levert dit problemen op?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
Speel games zoals assetto Corsa 1080p toekomst VR
Videobewerking 4K

CPU: ryzen 5 3600
Power: 750 watt
Ramm: 16 Gb 3200mhz

Moederbord: MSI gaming pro Carbon AC
Gpu: 1050ti wil naar 6700XT gaan

Pc is in 2020 gebouwd destijds met een 2070. Helaas stuk gegaan en tijdelijk een 1050ti

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dat het mogelijk zou zijn maar ook weer niet. Dus tegenstrijdige berichten.

Dat als het mogelijk is, er een verlies is in FPS. Percentages worden helaas niet gegeven. Als dit tussen 1 en 10% is dan is dat voor mij acceptabel.

[ Voor 75% gewijzigd door redslow op 11-11-2022 07:44 ]

Beste antwoord (via redslow op 11-11-2022 10:52)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

redslow schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:37:
Dat als het mogelijk is, er een verlies is in FPS. Percentages worden helaas niet gegeven. Als dit tussen 1 en 10% is dan is dat voor mij acceptabel.
Dan zit het wel goed.

In de gemiddelde FPS is er geen significant verschil. In de 1% lows is er in sommige games een minimaal verschil (enkele FPS), soms ook helemaal niks. Waarbij dat verschil ook nog zomaar door meetonzekerheid kan komen want in de gelinkte benchmark scoort PCIe 3.0 zo nu en dan ook gewoon vrolijk een paar FPS hoger (wat natuurlijk onzin is).

De RX 6700 XT gebruikt ook de volle 16 lanes waar de modellen vlak daaronder die bijna even snel zijn (RX 6650XT) het met PCIe 4.0x8 moeten doen, wat even veel bandbreedte geeft als PCI 3.0x16.

Dat het niet mogelijk zou zijn is simpelweg onzin, PCIe is backwards compatible dus als het niet werkt is je hardware stuk.

Samenvatting: maakt geen bal uit, dus ga d'r voor. :)

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 11-11-2022 09:32 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:55

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

PCI-e is back wards compatible, dus er is geen probleem. Je gaat ook geen performance moeten in leveren vermits het geen high end kaart is die de pci-e4 bus voltrekt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

redslow schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:37:
Dan zit het wel goed.

In de gemiddelde FPS is er geen significant verschil. In de 1% lows is er in sommige games een minimaal verschil (enkele FPS), soms ook helemaal niks. Waarbij dat verschil ook nog zomaar door meetonzekerheid kan komen want in de gelinkte benchmark scoort PCIe 3.0 zo nu en dan ook gewoon vrolijk een paar FPS hoger (wat natuurlijk onzin is).

De RX 6700 XT gebruikt ook de volle 16 lanes waar de modellen vlak daaronder die bijna even snel zijn (RX 6650XT) het met PCIe 4.0x8 moeten doen, wat even veel bandbreedte geeft als PCI 3.0x16.

Dat het niet mogelijk zou zijn is simpelweg onzin, PCIe is backwards compatible dus als het niet werkt is je hardware stuk.

Samenvatting: maakt geen bal uit, dus ga d'r voor. :)

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 11-11-2022 09:32 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
Hartstikke bedankt voor de feedback. Dit maakt de keuze gelijk makkelijk. Ik ga dit forum sluiten als beantwoord.