Kan NAS lokaal niet benaderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Twea-k
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-06 17:32
Hoi!

Ik heb een router (Netgear Nighthawk X4S R7800) achter mijn Experiabox V10a geplaatst. De router is middels een ethernet kabel verbonden met de Experiabox. Daarna heb ik al mijn apparaten (draadloos en bedraad) direct verbonden met mijn router. De router staat op routerfunctie, niet op AP mode.

Helaas kan ik geen verbinding meer maken met mijn NAS. De Experiabox was 192.168.2.254 en mijn NAS stond altijd op 192.168.2.61.

De Experiabox heeft mijn router de volgende IP gegeven: 192.168.1.1. Via mijn routerinterface probeer ik mijn NAS weer te fixeren op 192.168.2.61, maar helaas accepteert hij dat niet, omdat het perse moet beginnen met 192.168.1.X.

Moet ik de DHCP server gebruiken van de Experiabox of van mijn router? Of moet ik het op een andere manier oplossen?

Het zou mooi zijn als ik 192.168.61 weer kan gebruiken voor mijn NAS, aangezien een aantal laptops allerlei netwerk stations hebben toegevoegd in "Deze computer". Die moet ik anders een voor een opnieuw toevoegen...

Alle reacties

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
De R7800 in AP modus zetten. Twee DHCP servers in je netwerk gooit de boel overhoop, zoals je merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
ALs je twee netwerken maak (een vanaf de Experiabox en een vanaf de Netgear) dan kunnen die twee elkaar natuurlijk niet bereiken.
Dat zijn twee verschillende subnets.

Het beste is gewoon maar een router te gebruiken dus gewoon die Netgear er tussen uit halen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 11-11-2022 10:42 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-09 13:52
De Experiabox heeft mijn router de volgende IP gegeven: 192.168.1.1.
Ik denk dat je router dat IP zichzelf heeft gegeven, niet je Experiabox, aangezien die in een ander subnet zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 10:30

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Netgear als DMZ host aanmerken binnen de experiabox, kabel aansluiten op de wan interface van de Netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:34
Zoals ik het nu zie heb je een paar opties. Mooiste is de hele experiabox ertussen uit halen.
Je kan ook je Netgear in AP modes zetten. in dat geval krijgt hij nog steeds een IP via de DHCP server van je experiabox en apparaten die verbinden met de Netgear krijgen dan ook een IP adres via de experiabox.

Wat je nu doet is NAT achter NAT en zou ik echt afraden. Mocht je dit toch willen doen dan zou ik het volgende doen. In de experiabox DHCP uitzetten. Vervolgens je Netgear een vast ip geven in het 192.168.2.0/24 subnet. In de Netgear creëer je vervolgens een nieuw subnet met een DHCP server. Zorg ervoor dat dit niet het subnet 192.168.2.0/24 is. EDIT: al je apparaten moet je vanaf dan aansluiten op de Netgear.

[ Voor 4% gewijzigd door Hugo! op 11-11-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Experiabox eruit is natuurlijk onzin.
Die is ook modem en dat kan die Netgear niet.
En tevens is die Experiabox een beter ding dan die Netgear.

Dus beste is die Netgear eruit of anders die Netgear enkel als accesspoint gebruiken, maar dan ook elders plaatsen en niet naast die Experiabox want dan kun je hem net zo goed weglaten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1