Aardkabel onjuist op Growatt omvormer aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:59
De aardkabel van onze PV-installatie (rails) is als volgt aangesloten op de Growatt MIN3600 TL-XE omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISg81VPr9GfZ6UUAlrj1aFNvZU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Y8vPe3igs5ZKxmbZyoLQkUW.jpg?f=fotoalbum_large

In de handleiding lees ik echter dat je hiermee de omvormer zelf kan aarden: "second protective conductor to prevent a touch current in the event of malfunction in the original protective conductor".

Het lijkt me dat dit nu onjuist is aangesloten? Of is dit wel gebruikelijk om het zo te doen? Hoor het graag!

@Ronald tag jou ook even omdat je me altijd zo aardig helpt met mijn PV-gerelateerde vragen ;)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31

Sebazzz

3dp

De zwarte kabel is je netstroom. Ik neem aan dat daar ook een aardconnector in zit, en deze aardeconnector via de werkschakelaar is afgesplitst.

Ik zie echter geen aarding vanaf de linkerkant naar je zonnepanelen gaan, kan je controleren of daar ook een aardkabel naartoe gaat?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• nMad
@Sebazzz
Dank voor je reactie.

Er is geen werkschakelaar geplaatst. Er is dus ook geen afsplitsing.

De aardkabel die je uit de buis ziet komen waar AC-kabel in zit is de aardkabel die is aangesloten op de rails van de PV-installatie. En deze is dus aangesloten op de omvormer zelf. Niet op de aarde van de woning.

[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 10-11-2022 22:46 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-05 23:06
In de kabel naar je meterkast zit een aardedraad. Zo is de omvormerbehuizing aangesloten aan je aardpen. Je rails zijn weer aangesloten met een aardedraad op je omvormer. Lijkt mij correct zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:44
Zonnepanelen constructie hoort normaal gesproken direct op je aarde aangesloten, zo ook de omvormer.

De panelen worden vaak via de omvormer gedaan, maar dat is voor zover ik weet niet strikt correct.

Werkschakelaar is nuttig als de omvormer niet naast meterkast hangt zodat zhij die aan de omvormer werkt zeker weet dat alles stroomloos is: veiliger.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als omvormer defect is en verwijderd is de paneel constructie niet meer geaard.
Vandaar dat het niet via de omvormer mag maar wel via de werkschakelaar.

//zeurmodus
Werkschakelaar is verplicht
Dc min en plus niet in 1 buis
Zit er een pv stikker in de groepenkast?
Maximaalstroom beveiliging? 16 + 35 = 51 A

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-11-2022 05:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 04:33:

//zeurmodus
Werkschakelaar is niet nodig als de omvormer naast de MK hangt bijvoorbeeld. Dan kan die in dezelfde ruimte gewoon spanningsloos worden gemaakt.
Maar de vereffeningskabel van de zonnepanelen hoort iig niet op de omvormer te worden aangesloten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Raymond19792 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:04:
In de kabel naar je meterkast zit een aardedraad. Zo is de omvormerbehuizing aangesloten aan je aardpen. Je rails zijn weer aangesloten met een aardedraad op je omvormer. Lijkt mij correct zo.
De rails is nu inderdaad geaard via de behuizing van de omvormer en vervolgens via de aarddraad van AC kabel naar aardpen in meterkast. Maar wel bijzonder dat het via de omvormer loopt.
Ronald schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 03:52:
Zonnepanelen constructie hoort normaal gesproken direct op je aarde aangesloten, zo ook de omvormer.

De panelen worden vaak via de omvormer gedaan, maar dat is voor zover ik weet niet strikt correct.

Werkschakelaar is nuttig als de omvormer niet naast meterkast hangt zodat zhij die aan de omvormer werkt zeker weet dat alles stroomloos is: veiliger.
Check. Het kan dus wel zo maar niet zoals het officieel hoort. Werkschakelaar is alleen een advies als hij niet in de buurt van groepenkast hangt hebt ik gelezen inderdaad. Hij hangt op zolder dus dat advies geldt hier.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 04:33:

//zeurmodus
Duidelijk. Mooiste is dus werkschakelaar toevoegen en via die schakelaar aarden.

Werkschakelaar is niet verplicht: https://www.elektroraad.n...orkomen-bij-werkzaamheden

DC min en plus mag bij twee strings niet in 1 buis inderdaad.

Er zit een sticker in de groepenkast.

Ben bekend met de 16 + 35 = 51A. We hebben echter 3x 25A aansluiting. Dus 16 + 25 = 41A. Een ampere teveel..
No Hands schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:39:
[...]

Werkschakelaar is niet nodig als de omvormer naast de MK hangt bijvoorbeeld. Dan kan die in dezelfde ruimte gewoon spanningsloos worden gemaakt.
Maar de vereffeningskabel van de zonnepanelen hoort iig niet op de omvormer te worden aangesloten.
Dank.

Ik weet wat mij te doen staat :) Hoop dat ik de werkschakelaar tussen de bestaande AC-kabel kan plaatsen (stukje PVC buis verwijderen) en dat ik niet extra kabel nodig heb.

[ Voor 11% gewijzigd door nMad op 11-11-2022 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Informatie betreft werkschakelaar PV installatie:
https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Dit is hoe het (correct zoals ik ook andere comment lees) bij mij is aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2olplsqLQaNM5JROLrzLSZxpsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hhc9MDkBySpAfqVrEYsowcDt.jpg?f=user_large

- + en aarde werkschakelaar in
- + en aarde werkschakelaar uit naar omvormer
losse aarde richting zonnepanelen vanuit werkschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Frankyy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:50:
Dit is hoe het (correct zoals ik ook andere comment lees) bij mij is aangesloten:

[Afbeelding]

Als je AC kabel 4mm2 is dan is het correct.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Frankyy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:50:

[Afbeelding]

Een goede keurmeester word meestal al niet blij als die installatie kabel zo ziet hangen met vaste kern van de werkschakelaar naar de omvormer. Je kan dan heel makkelijk een draad los trekken of breken in de connector van de omvormer. Een rubberen snoer met de juiste dikte word aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Onze situatie is nog anders.

Ik heb vanaf de aardpen een 6 mm2 aardedraad gemonteerd naar een aardblok naast de omvormer. Dat aardblok is verbonden met de omvormer en gaar door naar het chassis waar de panelen op liggen.
De aardedraad in de voedingskabel zit aangesloten in de werkschakelaar en in de kabel naar de omvormer. Echter is die aardedraad niet aangesloten in de connector die de omvormer in gaat.

De aarde in de voeding is 2,5 mm2 maar de veiligheidsaarding is vanaf de aardpen tot buiten 6 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRKeus
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-03 13:50
Vraag van een leek: is de aarding een voorwaarde voor de PV om te werken??

Achtergrond:
ik heb niet overal in huis aarding op de WCDs: kan ik vanaf het dak nu de Growatt aansluiten op het huisnet en gaat het dan werken?

Is aarding wenselijk (vw veiligheid uiteraard), of technisch noodzakelijk

Anders zal ik de aanleg van aarding moeten meenemen. Mijn oude panelen (2000 gelegd) konden zo met een 230V stekker op het net aangesloten worden en hebben 22 jaar goed gewerkt.

Een ander operationeel systeem ligt op de schuur, en daar zat wel aarding, en die werken OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:28

de Peer

under peer review

PRKeus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:15:
Vraag van een leek: is de aarding een voorwaarde voor de PV om te werken??

Achtergrond:
ik heb niet overal in huis aarding op de WCDs: kan ik vanaf het dak nu de Growatt aansluiten op het huisnet en gaat het dan werken?

Is aarding wenselijk (vw veiligheid uiteraard), of technisch noodzakelijk
niet technisch noodzakelijk, en ook niet 'wenselijk' maar gewoon verplicht vanwege veiligheid inderdaad.
panelen sluit je niet aan op je WCD, maar in de meterkast op je aarde (aardpen of aarde vanuit net).

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 31-03-2023 10:54 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1