Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opbrengst zonnepanelen en verbruik airco meten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:05
Hallo, ik wil graag de opbrengst van mijn zonnepanelen realtime meten en daarnaast het verbruik van mijn multisplit airco.

Ik heb twee enkel fase omvormers en een drie fase omvormer, die zie je aangesloten links op de foto. Rechts boven zit de automaat voor de airco.

De zonnepaneel opbrengsten mogen bij elkaar opgeteld gemeten worden dus enkel de 3 fases meten zou volgende moeten zijn.

Nu heb ik zitten kijken naar Shelly EM of 3 EM modules maar ook naar Homewizard kwh meters. De laatste lijken me het eenvoudigst, maar ik snap niet precies op welke plek ze aangesloten moeten worden.

Bij de EMs werkt het met klemmen die je om de draad heen maar aangezien de input van de airco direct op een van van de fases van de zonnepanelen is aangesloten vrees ik dat ik daardoor de opbrengst op die fase niet nauwkeurig kan meten…

Met de homewizard dingen lijkt het me dat ik dat probleem niet heb omdat ik daar gewoon de meter er onderin bij zet en de zwarte draden mee naar beneden verhuis…

Het meten van de airco lijkt ook eenvoudiger met de homewizard, die kan ik er 1:1 tussen zetten, gewoon links van de automaat…

Wat zouden jullie doen? Is mijn aanpak de juiste of zou ik de kwh meter direct op de zonnepanelen moeten zetten bijvoorbeeld, dus boven de huidige automaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKcyrI8xealhvMWsJzcFJ3j7veQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FTQAxRUCaGpBJ9DWCOEA02e.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
Je kunt de Shelly's gewoon op de draden aansluiten die bovenop de automaten aangesloten worden.
Dus de 3EM direct tussen de 3-ph bruin/grijs/zwarte draden aan de bovenkant van de aardlekautomaat (Waarbij je die 3-phase automaat dan verplaatst naar onderste rail), en de meetklemmen van de 1-phase EM's klik je om elk van de bruine draden aan de bovenkant van de losse automaten...
Op die manier kun je ook met de Shelly's elk afzonderlijk apparaat meten.
De afzonderlijke zonnepaneel omvormers, en je airco los.

[ Voor 8% gewijzigd door BrainCrash op 10-11-2022 22:16 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Martijn
BrainCrash schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:14:
Je kunt de Shelly's gewoon op de draden aansluiten die bovenop de automaten aangesloten worden.
Dus de 3EM direct tussen de 3-ph bruin/grijs/zwarte draden aan de bovenkant van de aardlekautomaat (Waarbij je die 3-phase automaat dan verplaatst naar onderste rail), en de meetklemmen van de 1-phase EM's klik je om elk van de bruine draden aan de bovenkant van de losse automaten...
Op die manier kun je ook met de Shelly's elk afzonderlijk apparaat meten.
De afzonderlijke zonnepaneel omvormers, en je airco los.
Klopt en dat is ook de duurste oplossing 🤣😎. Ik zou het liefst af kunnen met 1x 3 fase meter voor alle zonnepanelen samen en 1 enkelfase voor de airco. Is dat niet voor elkaar te boxen?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Dat kan, een 3-fase meter voor de aardlekautomaat en een 1-fase meter net voor of achter de 1-fase groep.
Je zou ook nog 2 1-fase meters achter de 1-fase aardlekautomaten kunnen zetten heb je alle sets los en samen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• BrainCrash
De Shelly 1-phase meter heeft zowiezo al twee meet-kanalen..

Op het ene kanaal (met een current-clamp) kun je de airco meten,
Op het tweede kanaal kun je beide 1-phase zonneomvormers meten, je hoeft daarvoor alleen de klem om beide bruine draden tegenlijk te klikken (of beide zwarte draden aan de onderzijde van de enkelfase -zonnepaneel automaten)..

Edit:

Oh wacht, nee dat met die twee draden door één klem gaat bij jou niet zie ik...
Ik zie dat die beide enkel-fase automaten op andere hoofd-fases zitten...
Dan kun je de stroom door de fase niet goed meten als je om twee draden tegelijk meet (faseverschuiving van 120 graden tussen de draden)...
Never mind dus... Ff iets anders verzinnen...

[ Voor 33% gewijzigd door BrainCrash op 10-11-2022 22:30 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Martijn
BrainCrash schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:26:
De Shelly 1-phase meter heeft zowiezo al twee meet-kanalen..

Op het ene kanaal (met een current-clamp) kun je de airco meten,
Op het tweede kanaal kun je beide 1-phase zonneomvormers meten, je hoeft daarvoor alleen de klem om beide bruine draden tegenlijk te klikken (of beide zwarte draden aan de onderzijde van de enkelfase -zonnepaneel automaten)..

Edit:

Oh wacht, nee dat met die twee draden door één klem gaat bij jou niet zie ik...
Ik zie dat die beide enkel-fase automaten op andere hoofd-fases zitten...
Dan kun je de stroom door de fase niet goed meten als je om twee draden tegelijk meet (faseverschuiving van 120 graden tussen de draden)...
Never mind dus... Ff iets anders verzinnen...
Hmm ok maar kan ik dus het beste een 3EM en 1 EM kopen? Voor de 3EM is het me alleen nog niet helemaal duidelijk waar ik de klem omheen moet doen. Is het genoeg om die om ze om alle dubbele zwarte draden uit de drie fase automaat te doen? Op twee fases komt daar dus een extra omvormer op binnen en op de derde fase zit een zwarte draad die naar de airco aardlek gaat.

Bij die laatste maak ik me alleen zorgen dat de zonneopbrengst niet nauwkeurig gemeten wordt als ik tegelijkertijd de airco aan heb staan omdat dan de stroom direct verbruikt wordt, of sla ik de plank totaal mis 😎🙈😉

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn op 10-11-2022 23:15 ]

• BrainCrash
Zowiezo nooit de klemmen zomaar om de "dubbele" zwarte draden doen...
Dan meet je namelijk door één draad heengaand, en door de andere draad teruggaand, dus cancellen de stromen elkaar uit... Dan meet je Phase x (3ph_inverter <minus> 1ph_inverter), dat is dus zeker niet wat je wilt.

Als je niks aan de bedrading wil aanpassen, dan zou je het zo kunnen doen:
Klem 1 op de linker inkomende zwarte draad aan de onderzijde op de 3-fase automaat
Klem 2 op de middelste inkomende zwarte draad aan de onderzijde van de 3-fase automaat
Klem 3 op de grijze draad aan de bovenzijde van deze automaat.

Voor klem 1 en 2 meet je dan de gezamelijke stroom van de 3-fase omvormer en beide 1fase omvormers..
Voor klem 3 meet je dan alléén de stroom door de 3-fase omvormer, NIET de doorgelusde airco op deze fase.
Resultaat is dat de 3EM alleen de stromen meet van al je zonnepaneel installaties, niet van de airco.

Als je het niet erg vind om de bedrading iets aan te passen, zou je de dubbele zwarte 'doorlusdraad' op de meest rechtse fase los kunnen halen, en de dubbele draad juist aan kunnen sluiten onder op de Airco aardlekschakelaar... Vanuit daar de doorgelusde enkele zwarte draad naar de 3-fase omvormer..
In die situatie kun je dan alle drie de EM-klemmen op elk van de zwarte toevoerdraden van de 3-fase omvormer aansluiten (het stuk draad vóórdat het de automaat in gaat, dus altijd een enkele draad per klem, geen dubbele draad)...
Ook dan worden de 1-phase inverters meegenomen door de 3EM.

Je zult dan bijv. een 1-fase EM moeten gebruiken om los de stroom van de airco nog te meten.
Daarbij heb je dan op die EM zowiezo nog een extra beschikbaar meetkanaal wat je voor een random andere meting kunt gebruiken.

• Martijn
BrainCrash schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:12:
Zowiezo nooit de klemmen zomaar om de "dubbele" zwarte draden doen...
Dan meet je namelijk door één draad heengaand, en door de andere draad teruggaand, dus cancellen de stromen elkaar uit... Dan meet je Phase x (3ph_inverter <minus> 1ph_inverter), dat is dus zeker niet wat je wilt.

Als je niks aan de bedrading wil aanpassen, dan zou je het zo kunnen doen:
Klem 1 op de linker inkomende zwarte draad aan de onderzijde op de 3-fase automaat
Klem 2 op de middelste inkomende zwarte draad aan de onderzijde van de 3-fase automaat
Klem 3 op de grijze draad aan de bovenzijde van deze automaat.

Voor klem 1 en 2 meet je dan de gezamelijke stroom van de 3-fase omvormer en beide 1fase omvormers..
Voor klem 3 meet je dan alléén de stroom door de 3-fase omvormer, NIET de doorgelusde airco op deze fase.
Resultaat is dat de 3EM alleen de stromen meet van al je zonnepaneel installaties, niet van de airco.

Als je het niet erg vind om de bedrading iets aan te passen, zou je de dubbele zwarte 'doorlusdraad' op de meest rechtse fase los kunnen halen, en de dubbele draad juist aan kunnen sluiten onder op de Airco aardlekschakelaar... Vanuit daar de doorgelusde enkele zwarte draad naar de 3-fase omvormer..
In die situatie kun je dan alle drie de EM-klemmen op elk van de zwarte toevoerdraden van de 3-fase omvormer aansluiten (het stuk draad vóórdat het de automaat in gaat, dus altijd een enkele draad per klem, geen dubbele draad)...
Ook dan worden de 1-phase inverters meegenomen door de 3EM.

Je zult dan bijv. een 1-fase EM moeten gebruiken om los de stroom van de airco nog te meten.
Daarbij heb je dan op die EM zowiezo nog een extra beschikbaar meetkanaal wat je voor een random andere meting kunt gebruiken.
Held, goed gevonden oplossing!

Nog iets anders, waar haal je de stroom voor de EM vandaan, gewoon aftappen van een bestaande automaat?

• BrainCrash
Martijn schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:39:
[...]
Nog iets anders, waar haal je de stroom voor de EM vandaan, gewoon aftappen van een bestaande automaat?
Je zult de 3EM moeten aansluiten op elk van de 3 fases + neutral, zoals op deze foto:

https://shop.shelly.cloud...y3%D0%95M-1-1200x1200.jpg

De volgorde van die fases moeten overeenkomen met de fases waar je de klemmen op aansluit.
De klemmen meten immers alleen maar de stroom.. voor correcte vermogensmeting moet de 3EM ook de bijbehorende fasespanning weten op dat moment. (vandaar dat ie dat voor alle drie de fases moet meten) Omdat die dan toch al op de mains aangesloten is, kan de 3EM daar zijn eigen werkspanning ook vandaan halen.
Voor de 1 fase werkt dit ook zo.
(elk meetkanaal heeft zijn eigen Line-spanning input... ik weet alleen niet zeker of je deze op *verschillende*, in fase verschoven mains spanningen mag aansluiten..
Ik heb bij mij zelf 2x een ShellyEM in gebruik, maar die hangen allemaal in een enkel-fase meterkast)

• Martijn
Ok dus moet ik ze neem ik aan bij de bruin/zwart/grijs aansluiten en niet bij de zwarte onderin, anders kan ik de 3EM niet meer zonder spanning zetten zonder de volledige meterkast uit te zetten met de hoofdschakelaar.

• BrainCrash
Ja, dat is een van de mogelijkheden inderdaad.
Wel op letten of je op die automaat een tweede draad erbij mag schroeven... dus of er bijvoorbeeld een tweede schroef-kooi (oid) aan de bovenzijde in de automaat zit...
Twee draden in dezelfde schroef-aansluiting is meestal niet aan te raden (of mogelijk niet eens toegestaan)..
Dan zou je zo'n aftakblokje moeten gebruiken.

Voor de 1fase EM kun je gewoon een tweede blauwe/bruine draad bovenin de Hager airco automaat erbij steken, die hebben per kleur twee losse insteek-aansluitingen.

• Martijn
BrainCrash schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:32:
Wel op letten of je op die automaat een tweede draad erbij mag schroeven... dus of er bijvoorbeeld een tweede schroef-kooi (oid) aan de bovenzijde in de automaat zit...
Twee draden in dezelfde schroef-aansluiting is meestal niet aan te raden (of mogelijk niet eens toegestaan)..

Voor de 1fase EM kun je gewoon een tweede blauwe/bruine draad bovenin de Hager airco automaat erbij steken, die hebben per kleur twee losse insteek-aansluitingen.
Top, voor de EM twijfel ik nog of ik niet beter een Pro 1PM zou moeten nemen, die kan ook power measurement doen en kan dan nog schakelen. Dan kan ik de airco volledig uitzetten in de maanden dat de verwarming en airco niet gebruikt worden (april- juli). Of is die geen goed plan?

• BrainCrash
Martijn schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 00:23:
[...]
Dan kan ik de airco volledig uitzetten in de maanden dat de verwarming en airco niet gebruikt worden (april- juli). Of is die geen goed plan?
Je hebt daar een schakelautomaat in je groepenkast zitten… :+

Dan zet je in die maanden toch even de schakelaar handmatig uit?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien niet onverstandig om te meten
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-11-2022 05:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Martijn
BrainCrash schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 00:59:
[...]

Je hebt daar een schakelautomaat in je groepenkast zitten… :+

Dan zet je in die maanden toch even de schakelaar handmatig uit?
Haha ja klopt maar uiteindelijk streef ik er naar alles in Homey of HA te hebben zitten ;). Dus dan lijkt me een Pro 1PM wel mooi ;).

• Martijn
BrainCrash schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:32:

Ben nog even op onderzoek uitgegaan of ik in die Chint 3 fase aardlek bovenin draden bij kan schroeven voor de 3EM of dat ik aftakblokjes moet gebruiken.

Elektramat gebeld, die komen vervolgens met de Eastron kwh meter aan, en durven eigenlijk geen advies te geven… Kijkende naar de bovenkant van de automaat denk ik niet dat het de bedoeling is, dus wellicht dus aftakblokjes gebruiken? Is zoiets dan goed?

https://www.elektramat.nl/sep-dtl-dubbel-2x10mm-laag/

Foto van de automaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXWJjx4ENdA0hoB1AUTwgYeyvNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vj0ZXjilkmoUgt4GUXtwPmX.jpg?f=fotoalbum_large

• Martijn
Iemand met ervaring met aftakblokjes? ;)
Pagina: 1