Is deze ventilator geschikt voor boven een douche

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-06 15:44
Ventilator boven de douche geopend om schoon te maken.

Tot mijn verbazing de elektra erg losjes afgedekt met een enkel schroefje en met kier onder waar vocht doorheen kan. Je kunt zien dat er wat troep zit op de contacten.

De huurbaas zegt dat het gewoon veilig is, maar ik durf niet meer te douchen met de ventilator aan nu ik dit heb gezien.

Is dit gevaarlijk, en hoe gevaarlijk is het om te douchen met dit ding aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJDOXu80bLZXjQZZwtVcCI7QQP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08V11YvH3WMi35ndjjt9OS4R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWID2Lx79TiV7tW1lvc-mKUiU2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uT71ixf5a0Up9lnGtZHYH02l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQ2O8ByMQDTy1elVk9Kwr3xSVF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jnm8sqSdyFCWXa0yyaTvCVJB.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via RobinInDaHood op 15-01-2023 11:45)

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 15:44
Ik heb dezelfde situatie 12 jaar gehad.
Nooit iets misgegaan.
Hoort het? Nee
Is het veilig? Net als vliegen. Heel veilig, maar als het fout gaat is het vaak fataal (mits ongeaard).

Aangezien je in een huurwoning zit zou ik een ip65 ventilator eisen. Is conform de richtlijnen dus kan hij volgens mij niet weigeren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 15:21

SambalBij

We're all MAD here

https://www.elektramat.nl...amer-elektra-richtlijnen/

Afhankelijk van de hoogte (boven of onder de 2,6m) is dat zone 1 of zone 2, en dus resp. IP65 of IP44.

Vraag me af of dat ventilatortje daar aan voldoet...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25
Mooi is het niet, maar ook niet per sé onveilig.
De vieze contacten zijn vooral stof wat door damp vastgeplakt is. Na het schoonmaken kan dit er wel even weer tegenaan.

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 18:30
Je hoeft denk ik niet bang te zijn dat je geelectrocuteerd wordt maar het lijkt me een ventilator die niet recht boven de douchebak hoort te hangen maar elders in de ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09
In die zone en geen aarding lijkt me al een complete no go, als er uberhaupt al iets in die zone mag.
Maar daar zijn normeringen voor https://www.bouwmaat.nl/a...nleggen-vochtige-ruimtes/ met normeringen waaraan eventuele apparatuur moet voldoen voor een bepaalde zone.

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 10-11-2022 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:41
Boven 2,25m mag je zo'n beetje alles plaatsen.

Als die zwarte draad niet tussen de behuizing klem zou zitten sluit het ook wat beter.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
staat die condensator nou een beetje bol :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 09:31

Ligone

Moeha!

Stroomt het water "door" de ventilator en "over" de electronica en dan in 1 rivier langs de muur tot in de douchebak? Dan zou ik ook schrik hebben ja... maar dat lijkt erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 15:44
Ik heb dezelfde situatie 12 jaar gehad.
Nooit iets misgegaan.
Hoort het? Nee
Is het veilig? Net als vliegen. Heel veilig, maar als het fout gaat is het vaak fataal (mits ongeaard).

Aangezien je in een huurwoning zit zou ik een ip65 ventilator eisen. Is conform de richtlijnen dus kan hij volgens mij niet weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Boven de 2,25m voldoet IP20 ook gewoon aan de norm.

Een dubbel geïsoleerde ventilator zoals deze is veel veiliger dan een geaard exemplaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 11-11-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zolang je er geen douchestraal op richt zou ik mij er geen zorgen over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Lijkt op zo'n Renson design ventilator, daarbij staat:

Veiligheid
Een badkamer wordt opgedeeld in 4 beschermingsvolumes
voor het plaatsen van elektrisch materiaal.
De ventilatoren zijn klasse IP34 (spatwaterdicht), geschikt
om in zone 2 en 3 te plaatsen. Uitzondering
type 7231T-12V mag in volume 1 geplaatst worden
indien de transfo zich buiten zone 1 en 2 bevindt.

https://www.renson.eu/nl-...tor-standaard-design/7110

Volume 1 is recht erboven, Volume 2 is binnen 0,6m vanaf de rand.

[ Voor 6% gewijzigd door Navi op 11-11-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 16:08
Om nog even de anderen bij te vallen: ik zou me hier écht geen zorgen over maken (en het ding uitzetten heeft überhaupt geen zin want ook dan is 'ie zo te zien ook niet spanningsloos).

Water is eigenlijk een heel matige geleider. Je kan min-of-meer veilig in bad gaan zitten met een stekkerdoos. (NB: een - geaard - metalen doucheputje zou de situatie wel iets gevaarlijker maken dan in die video.)

Om een potentieel gevaarlijke situatie te krijgen moet er voldoende water in die ventilator komen zodat er een verbonden pad is van de fasedraad naar buiten. Dat moet door allerlei kronkels van de plastic behuizing heen, en vervolgens moet er ook nog een verbinding zijn (een flinke straal water) van de buitenkant van die behuizing naar je hoofd ofzo, en vervolgens moet je voet ook nog op een metalen doucheputje staan. Dan kan er in theorie stroom gaan lopen, maar in de praktijk zie ik dat niet zo snel gebeuren en zeker niet in gevaarlijke hoeveelheden. Het kleine beetje water dat tussen het plastic door van de behuizing naar buiten een verbinding kan vormen is te "dun" om een echt goede verbinding te geven.

Ik denk dat zelfs als je de behuizing van die ventilator open zou schroeven, en expres met de douchestraal erop zou richten dat het je dan alsnog niet gaat lukken om een schok te krijgen. Een buis met 1 centimeter diameter en 0.5 meter lang gevuld met kraanwater zou een weerstand van ~60 kOhm hebben. Dat is al voldoende om je te beschermen en dan hebben we het dus over een perfect aaneengesloten kolom water met een behoorlijke diameter, waar geen lucht of iets tussen zit. Een paar douchestraaltjes gaan niets uithalen. Don't try this at home, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:50
Navi schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:05:
Lijkt op zo'n Renson design ventilator, daarbij staat:

Veiligheid
Een badkamer wordt opgedeeld in 4 beschermingsvolumes
voor het plaatsen van elektrisch materiaal.
De ventilatoren zijn klasse IP34 (spatwaterdicht), geschikt
om in zone 2 en 3 te plaatsen. Uitzondering
type 7231T-12V mag in volume 1 geplaatst worden
indien de transfo zich buiten zone 1 en 2 bevindt.

https://www.renson.eu/nl-...tor-standaard-design/7110

Volume 1 is recht erboven, Volume 2 is binnen 0,6m vanaf de rand.
Zone 1 en 2 eindigen op een hoogte van 225cm. Zie ook NEN1010 bepaling 701.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinInDaHood
Hoop verschillende reacties hier. Interessant wat iedereen er van denkt.
Verbazingwekkend veel ook die dit veilig lijkt. Dit electriciteit + water gevaar wil ik wel eens verder onderzoeken.

Inmiddels aangedrongen op een nieuwe ventilator. We hebben een mooie 12v fan gekregen nu.
De ventilator is een stuk stiller en zuigt ook nog beter af:)

Huurbaas is een topper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
Tom-Z schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:33:
Om nog even de anderen bij te vallen: ik zou me hier écht geen zorgen over maken (en het ding uitzetten heeft überhaupt geen zin want ook dan is 'ie zo te zien ook niet spanningsloos).

Water is eigenlijk een heel matige geleider. Je kan min-of-meer veilig in bad gaan zitten met een stekkerdoos. (NB: een - geaard - metalen doucheputje zou de situatie wel iets gevaarlijker maken dan in die video.)

Om een potentieel gevaarlijke situatie te krijgen moet er voldoende water in die ventilator komen zodat er een verbonden pad is van de fasedraad naar buiten. Dat moet door allerlei kronkels van de plastic behuizing heen, en vervolgens moet er ook nog een verbinding zijn (een flinke straal water) van de buitenkant van die behuizing naar je hoofd ofzo, en vervolgens moet je voet ook nog op een metalen doucheputje staan. Dan kan er in theorie stroom gaan lopen, maar in de praktijk zie ik dat niet zo snel gebeuren en zeker niet in gevaarlijke hoeveelheden. Het kleine beetje water dat tussen het plastic door van de behuizing naar buiten een verbinding kan vormen is te "dun" om een echt goede verbinding te geven.

Ik denk dat zelfs als je de behuizing van die ventilator open zou schroeven, en expres met de douchestraal erop zou richten dat het je dan alsnog niet gaat lukken om een schok te krijgen. Een buis met 1 centimeter diameter en 0.5 meter lang gevuld met kraanwater zou een weerstand van ~60 kOhm hebben. Dat is al voldoende om je te beschermen en dan hebben we het dus over een perfect aaneengesloten kolom water met een behoorlijke diameter, waar geen lucht of iets tussen zit. Een paar douchestraaltjes gaan niets uithalen. Don't try this at home, uiteraard.
Is het niet zo dat als je nat bent, je lichaam veel beter geleid en dus een stuk minder stroom nodig hebt om een gevaarlijk hoge schok te krijgen? Op je huid zitten allerlei zouten. Misschien meer een gevaar in bad omdat water daar niet stroomt denk ik nu. Maar toch.. En water is niet puur water. Er zitten allerlei mineralen in die het meer laten geleiden. Verschilt ook per land lijkt me. Vraag me af hoeveel dat verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
Xander schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:31:
Boven 2,25m mag je zo'n beetje alles plaatsen.

Als die zwarte draad niet tussen de behuizing klem zou zitten sluit het ook wat beter.
Ik las het inderdaad. Toch wel vreemd want het wordt echt drijfnat daar. We hebben een hele kleine doucheruimte dus dan is dat effect nog eens extra groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
RobinInDaHood schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Ik las het inderdaad. Toch wel vreemd want het wordt echt drijfnat daar. We hebben een hele kleine doucheruimte dus dan is dat effect nog eens extra groot.
Misschien is de oplossing dan vooral een beter werkende ventilator en/of doe je er goed aan om de badkamer wat meer te verwarmen, want het hoort ook niet zomaar drijfnat te worden daar...

Pagina: 1