Ik heb een Intel Celeron N5105 draaien met 6x Intel I225-V NICs. Hierop draai ik de VMWare ESXI met (op dit moment) een enkele VM, OPNSense. Versies:
5 van de NICs zijn gepassthrough'd naar de OPNSense NIC. De eerste NIC die niet gepassthroughed is, is de ESXI management interface.
Ik heb T-Mobile glasvezel internet, en deze gebruiken een media converter om van glas naar Ethernet te gaan, vervolgens komt je internet eruit op VLAN 300 (ik heb geen televisie / telefonie).
Dus, simpel:
vlan01 (tag 300) aangemaakt op igc2 (NIC van poort 1) en ingesteld als "WAN" interface.
bg01 (bridge) aangemaakt voor igc0 en igc4 (NICs van poort 2 en 3)
bg01 ingesteld als "LAN" interface.
ETH1_WAN op igc2, aan met defaults/alles uit.
ETH2_LAN + ETH3_LAN op igc0 en 4, aan, met defaults/alles uit.
Alles werkt, iedereen blij.
Na 20-30 minuten: poof. WAN weg.
OPSense: igc2 / vlan01 -> "no carrier".
Wat heb ik al geprobeerd:
OPNSense restart
ESXI restart
Machine uit en weer aan
Ik heb geen idee, maar dit voelt niet stabiel en ik neig erg naar terug switchen naar pfSense.
DHCP server en ipv4 adres zitten alleen op de LAN interface (bg0), niet op igc0 en igc4.
DHCP client zit alleen op vlan01 voor internet.
code:
1
2
3
4
5
| VMWare ESXI 8.0 OPNsense 22.7.6-amd64 FreeBSD 13.1-RELEASE-p2 OpenSSL 1.1.1q 5 Jul 2022 |
5 van de NICs zijn gepassthrough'd naar de OPNSense NIC. De eerste NIC die niet gepassthroughed is, is de ESXI management interface.
Ik heb T-Mobile glasvezel internet, en deze gebruiken een media converter om van glas naar Ethernet te gaan, vervolgens komt je internet eruit op VLAN 300 (ik heb geen televisie / telefonie).
Dus, simpel:
vlan01 (tag 300) aangemaakt op igc2 (NIC van poort 1) en ingesteld als "WAN" interface.
bg01 (bridge) aangemaakt voor igc0 en igc4 (NICs van poort 2 en 3)
bg01 ingesteld als "LAN" interface.
ETH1_WAN op igc2, aan met defaults/alles uit.
ETH2_LAN + ETH3_LAN op igc0 en 4, aan, met defaults/alles uit.
Alles werkt, iedereen blij.
Na 20-30 minuten: poof. WAN weg.
OPSense: igc2 / vlan01 -> "no carrier".
Wat heb ik al geprobeerd:
OPNSense restart
ESXI restart
Machine uit en weer aan
Ik heb geen idee, maar dit voelt niet stabiel en ik neig erg naar terug switchen naar pfSense.
DHCP server en ipv4 adres zitten alleen op de LAN interface (bg0), niet op igc0 en igc4.
DHCP client zit alleen op vlan01 voor internet.
![]() | ![]() |
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!