• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 12:59
Goedenavond,

Gisteren heb ik 6 stuks SL120 infinity fans gekocht van Lian li gekocht met bijpassend SL120 Fan controller. Ik ben de hele avond al aan de gang om dit aan loop te krijgen maar helaas zonder enig resultaat.

De fans zitten in serie aan elkaar geschakeld met in totaal 3 groepen, waarvan elke groep met 1 kabel naar de controller gaat.

De controller wordt gevoed middels een SATA aansluiting een USB stekker voor op de USB header van het moederbord en een kabeltje die naar de fan header op het moederbord loopt.

De ventilatoren doen helemaal niets, ze spinnen niet, geven geen RGB compleet dood. Echter wanneer ik de USB stekker lostrek van het moederbord dan spinnen de ventilatoren wel op maar dan op ook op maximaal vermogen.

De enige stekker waar ik geen gebruik van maak is de 3 polige RGB header omdat deze 5v is en mijn mobo alleen 12v heeft.

Zijn er tweakers die mogelijk een oplossing weten of deze problemen wellicht zelf hebben ervaren met deze fans?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-05 16:43

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Welk moederboord heb je? Want het lijkt mij dat die 3 polige echt gebruikt moet worden als ik de manual even door lees.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w6a_M0vMVVdfkEv2RM4ToyTAKE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ap1xc8mxRWDMjRKAeXZ6kqcM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Dank voor je reactie! Mijn moederbord is de b450 rog strix f gaming ii.

Ik heb ergens gelezen dat de 3 polige stekker alleen maar hoeft aangesloten worden wanneer je gebruikt wil maken van rgb sync.

Vind het ook wel erg omslachtig allemaal. Ik kom nog uit de tijd dat je enkel een pwm header nodig had 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-05 16:43

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWFcajD25Id9hywjk3fED2iVuJk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vdZac5awhA6xpQ1Kg4dYeLxF.jpg?f=user_large

Rechts onder zit een 5V header? Of ben ik gek :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
De RGB connector hoeft niet aangesloten te zijn op het moederbord, enige wat je dan niet kan is de fans met je moederbord software beheren, maar nog wel de RGB met de software van lian-li. Heb je de software geïnstalleerd? Ik had ook problemen laatst, en na het herinstalleren van de software begon alles te draaien.

[ Voor 45% gewijzigd door rikadoo op 11-11-2022 14:21 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-05 11:51
Met ^^
Als ik het goed begrijp, heeft TS alles aangesloten, en omdat het niet werkt, ook niet verder opgestart.
Je moet opstarten, software installeren, en dan zal je controle krijgen over de usb, en zal hij hoogstwaarschijnlijk iets gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Ik heb alles geïnstalleerd en vervolgens L connect gedownload en geïnstalleerd. Na wat zoekwerk kwam uit dat de controller een firmware update nodig had, echter bleek deze al de meest recente firmware te hebben.

Ik kreeg nog een tip om de stekkers om te wisselen maar ik ben hier niet aan begonnen omdat dit schroefwerk betreft en daarmee mogelijk de garantie vervalt.

Wanneer ik moederbord fan control aan/uit klikte beginnen de fans wel te spinnen maar RGB blijft uit..

Super vervelend en sta op het punt om alles weer terug te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@Darkbullet Gebruik je Armoury Crate? In de FAQ op de site van Lian Li lees ik dat dat een probleem kan zijn, waarbij de hub wel herkend wordt maar de fans niet kan aansturen. Wellicht is dat het?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
@Migrator nee die gebruik ik niet stond er standaard wel op maar heb ik al eens verwijderd. Ik stuurde alle RGB aan met de software van Corsair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jayztwocents heb ik een paar keer over de fans zien hebben. Ze zouden zonder software of wat dan ook al direct moeten gaan draaien. Als dat niet gebeurt, is er wat mis met die dingen. RGB zou ook een default moeten hebben (regenboog), wanneer je geen gebruik maakt van de header op het moederbord.

Lijkt er dus eerder op dat er ergens iets niet goed is. Dat kan de manier van aansluiten zijn, test ze daarom even los ipv in je behuizing met kabels weggewerkt en al. Als dat ook geen verschil maakt, retour sturen en nieuw setje vragen, deze zijn mogelijk defect.

Voor de zekerheid, je hebt 6 fans in 3 groepen, dus je hebt 3x twee fans aan elkaar die naar de controller gaat, waardoor er nog maar 1 aansluiting beschikbaar is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
@Baakster Wat jij zegt dat klopt inderdaad. Ik zie op het moederbord inderdaad een 5v ADD header wat volgens mij dan de 5v RGB header is.

Ik heb alles nu losgekoppeld en klaar gemaakt voor verzending terug naar de leverancier en bestel een set LL fans van corsair met de commander pro. @Hero of Time Ik had 3 groepen van 1, 2 en 3 fans en geen van de fans heeft het gedaan op RGB. Ik had vanmiddag een kleine doorbraak toen ik de fans van automatic sync with mobo heb gezet in de L-Connect 3 app want toen begon het hele spul te draaien. Echter na een reboot van het systeem deden de fans helemaal niks meer wat voor mij eigenlijk de druppel was om het spul er vandaag maar uit te draaien.

Graag zou ik nog wel even willen inhaken op de foto van @Baakster
Mijn front fans zijn ook van lian li maar deze zijn standaard meegeleverd in de kast (lian li lancool 3) aan deze fans zit inderdaad een 3 polige stekker, maar wanneer ik deze bevestig op het moederbord en de software van asus download en installeer gebeurt er niks.

Even voor mijn duidelijkheid is de 5v ADD header bedoeld voor RGB of ben ik hier nu dingen mee aan het doen die niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Ik krijg overigens nu tijdens het opstarten de melding dat er een cpu fan speed error is. Wordt er ondertussen helemaal gek van 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95hJnBHt_4lpsCfgBojw0rVd5XM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhMnOmaqkvoG9mJoFlUKhvhG.jpg?f=fotoalbum_large

Dat kabeltje is van mijn cpu waterkoeler. Er zit maar 1 kabel aan en zit op de cpu fan header. Wanneer ik dat kabeltje aanraak merk ik dat er speling op zit is dat de bedoeling? Ik heb dit probleem laatst ook een paar keer gehad maar dat was omdat ik die juist na het ombouwen van mijn kast was vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 10:31
Het topic is al oud maar wellicht dat iemand toch wat recente ervaring heeft met deze fans.

Heb een nieuw systeem in elkaar geschroefd met daarin 3x de triple pack + 1x de losse 120mm
Lian Li Uni Infinity fans. Mobo is een ASUS ROG Crosshair X670E Hero.

Ik heb de fan controller van Lian Li gebruikt en daarop alle setjes van 3 aangesloten via de daisy chain kabel. USB aansluiting naar een USB 2.0 aansluiting op het moederbord en de 2 SATA voedingskabels op de voeding aangesloten.
Het systeem draait, ledjes op het mobo en het RAM branden, ik hoor de pomp van de AiO ook aan gaan maar de fans gaan niet draaien en ook de RGB erop doet het niet. Op de ene losse Infinity fan zit geen daisy chain kabel zoals bij de triple pack maar daar is nog een losse fan aansluiting (4 pin) plus een RGB fan. Deze voor nu even los aan het moederbord gehangen maar ook deze gaat niet draaien.

Ik verwacht dat de fans direct bij het opstarten gaan draaien maar zou het wellicht kunnen dat ze eerst de Lian Li software nodig hebben om aan te gaan? Of.... moet ik eerst in het BIOS nog iets aanzetten voordat de fans aan gaan? Iemand ervaring mee?

Edit: Opgelost... Voor elkaar gekregen om alle stekkers verkeerd om gedaan te hebben met het idee dat het een klik en schuif systeem was. Gek genoeg past het dan wel maar je moet dus zonder klik de stekker erin schuiven.

[ Voor 8% gewijzigd door JohnnyV76 op 29-04-2023 11:09 ]

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 08:49
JohnnyV76 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:51:
Het topic is al oud maar wellicht dat iemand toch wat recente ervaring heeft met deze fans.

Heb een nieuw systeem in elkaar geschroefd met daarin 3x de triple pack + 1x de losse 120mm
Lian Li Uni Infinity fans. Mobo is een ASUS ROG Crosshair X670E Hero.

Ik heb de fan controller van Lian Li gebruikt en daarop alle setjes van 3 aangesloten via de daisy chain kabel. USB aansluiting naar een USB 2.0 aansluiting op het moederbord en de 2 SATA voedingskabels op de voeding aangesloten.
Het systeem draait, ledjes op het mobo en het RAM branden, ik hoor de pomp van de AiO ook aan gaan maar de fans gaan niet draaien en ook de RGB erop doet het niet. Op de ene losse Infinity fan zit geen daisy chain kabel zoals bij de triple pack maar daar is nog een losse fan aansluiting (4 pin) plus een RGB fan. Deze voor nu even los aan het moederbord gehangen maar ook deze gaat niet draaien.

Ik verwacht dat de fans direct bij het opstarten gaan draaien maar zou het wellicht kunnen dat ze eerst de Lian Li software nodig hebben om aan te gaan? Of.... moet ik eerst in het BIOS nog iets aanzetten voordat de fans aan gaan? Iemand ervaring mee?

Edit: Opgelost... Voor elkaar gekregen om alle stekkers verkeerd om gedaan te hebben met het idee dat het een klik en schuif systeem was. Gek genoeg past het dan wel maar je moet dus zonder klik de stekker erin schuiven.
ik zie dat je ook sp120 inf fans hebt, ik heb even een vraagje ivm de fan snelheid in l connect app.
bij mij gaat deze in de app maar tot 1600rpm, is dit bij jou ook het geval? volgens specs gaan ze tot 2100rpm

hier ook de stekkers in de verkeerde richting opgeklikt bij sommige groepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
aaronito schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:45:
[...]

ik zie dat je ook sp120 inf fans hebt, ik heb even een vraagje ivm de fan snelheid in l connect app.
bij mij gaat deze in de app maar tot 1600rpm, is dit bij jou ook het geval? volgens specs gaan ze tot 2100rpm

hier ook de stekkers in de verkeerde richting opgeklikt bij sommige groepen :)
Ik zal vanmiddag als ik thuis ben eens kijken. De fans gingen wel eens flink hard draaien en dat vond ik al niet te doen qua geluid maar weet niet hoe snel ze toen draaiden. Weet bijna zeker dat je ze sowieso niet op 2100 rpm wil :)

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
JohnnyV76 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:23:
[...]

Ik zal vanmiddag als ik thuis ben eens kijken. De fans gingen wel eens flink hard draaien en dat vond ik al niet te doen qua geluid maar weet niet hoe snel ze toen draaiden. Weet bijna zeker dat je ze sowieso niet op 2100 rpm wil :)
bedankt dat je dit eens wil bekijken, maar ik haderover daat de fan curve rpm niet klopt met de rpm van de fan.
bv 1600rpm in fan curve is 1950 rpm ongeveer.
zie ik een instellingen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
aaronito schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:28:
[...]

bedankt dat je dit eens wil bekijken, maar ik haderover daat de fan curve rpm niet klopt met de rpm van de fan.
bv 1600rpm in fan curve is 1950 rpm ongeveer.
zie ik een instellingen over het hoofd?
Net even gekeken en lijkt erop dat ze niet hoger gaan dan 1950 rpm. Ben ook geen expert dus wellicht is er een andere manier om ze op 2100 te krijgen maar zelfs op 1950 is het al een enorm kabaal dus dat zal ik nooit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
JohnnyV76 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Net even gekeken en lijkt erop dat ze niet hoger gaan dan 1950 rpm. Ben ook geen expert dus wellicht is er een andere manier om ze op 2100 te krijgen maar zelfs op 1950 is het al een enorm kabaal dus dat zal ik nooit gebruiken.
Ja idd bij mij gaan ze ook niet hoger dan 1950rpm.
Ik weet dat ze niet zo hoog moeten of beter gezegd te veel lawaai maken dan. Maar vindt het gewoon vervelend dat de app niet de rpm weet van de geselecteerde connecteerde fans.

Op welke rpm laat jij je max je fans draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
aaronito schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:18:
[...]

Ja idd bij mij gaan ze ook niet hoger dan 1950rpm.
Ik weet dat ze niet zo hoog moeten of beter gezegd te veel lawaai maken dan. Maar vindt het gewoon vervelend dat de app niet de rpm weet van de geselecteerde connecteerde fans.

Op welke rpm laat jij je max je fans draaien?
Ik heb een fan curve op basis van cpu temp. Hoogste staat op iets van 1200 rpm. Moet het eigenlijk nog even goed tweaken want heb in totaal 3x3 plus 1 losse fan en de curve is nu ingesteld voor alle fans terwijl voor de cpu eigenlijk alleen de fans op de AiO harder hoeven te draaien als de cpu temp hoger wordt. De side-intake heeft toch nauwelijks effect op de cpu temp. De 3 onder de GPU (vertical mount) zou ik op basis van GPU temp kunnen instellen voor wat extra airflow langs de GPU al wordt ie nu al niet echt warm (rond 65c tijdens potje Warzone).

Pagina: 1