Vraag

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:12
In verband met zuiniger en comfortabeler verwarmen heb ik bij ons de gewone thermostaat knoppen vervangen door slimme varianten.
In de woonkamer /Keuken, 1 grote ruimte, zitten 2 convector radiatoren. Ik weet niet of dit de officiële naam is, maar het zijn niet de standaard radiatoren.
Een vrij hoge metalen behuizing met onderin de buis met vinnen.
Dat zaten gewone knoppen op, want mocht geen thermostaat knop zijn omdat dan alles dicht kan staan.
Hierdoor was ons comfort bij tijden ver te zoeken.
Om een warme badkamer te krijgen, werd de woonkamer veel te heet.

Dus nu toch overal slimme knoppen erop.
Bij alle radiatoren zit van onder een bypass voet zodat het water altijd rond kan.

Het werkt verder perfect, nu 3 plekken die apart een thermostaat hebben om de temperatuur in te stellen.

Alleen bij tijden in de woonkamer als de verwarming aan slaat een vreselijk geluid.
Een geluid alsof er een gillende keukenmeid afgestoken wordt.
Het is niet iedere keer. Soms dagen niet, en dan ineens weer een keer.
Heb de knop er afgehaald en weer opnieuw erop gezet en laten instellen van minimale en maximale stand van het ventiel.

Maar heeft niet geholpen.
Kan het zijn dat doordat het ventiel zo'n 6 jaar helemaal open heeft gestaan wat lastig beweegt?
Zonder knop is de pin die er uit steekt wel met de hand in te drukken. Het motortje in de knop klinkt ook niet alsof die lastig open en dicht gaat.

Iemand een idee, en vooral hoe het op te lossen?

Alle reacties

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wanneer heb je het geluid? Als de cv het water rondpompt of als de thermostaatknop de stand aanpast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwbokx
Alleen als de knop de stand aanpast. Eenmaal open hoor je het water lopen, maar verder geen geluid

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
aanvoer / retour zijn niet verwisseld?

404 Signature not found

• jwbokx
Ik heb alleen de knop vervangen, Oude er afschroeven en andere er zo weer op.
Was dezelfde m30 dus kon zonder verloop erop
Dan zouden ze al die jaren al omgewisseld zijn.
Op zich niet onmogelijk, maar is door installateur en bouwer gedaan.
Stond altijd helemaal open, dus weet niet of je er dan wat van merkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Wat is het nut van thermostaat knoppen in de huiskamer.
Dit werkt alleen als je een weersafhankelijke regeling hebt.
Als je thermostaat in de woonkamer hangt, heb je grote kans dat de CV in storing gaat vallen.
Thermostaat vraagt warmte, maar de thermostaat knoppen regelen al terug.
Ik denkt dat het geluid gewoon komt, door het feit dat je vloeistof snelheid tehoog geworden is.
Door teveel te kneipen stroomt het water te snel, bij het openen van een klep ga je dit horen.

• jwbokx
Het nut is dat nu alleen de badkamer warm wordt als het moet en de woonkamer en sauna wordt. Heb geen zin om iedere keer de knoppen dicht te draaien als de badkamer warm moet worden.
Nu kun je in de badkamer de thermostaat daar hoger zetten en dan gaat de knop daar ook open.
De andere ruimtes geven geen vreemde geluiden overigens alleen in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Je zou je CV gewoon wat beter kunnen inregelen.
Er is een topic CV tuning, kijk daar even.
De simpelste oplossing is je radiators in de woonkamer iets terug te regelen.
Niet dicht, maar voor de helft dicht. Waarschijnlijk is er dan een betere verdeling van warmte.

• jwbokx
Ik weet niet of je er dan komt. Er was maar 1 thermostaat, alleen in de woonkamer. Dus houd je de situatie dat als de badkamer (of 1 van de andere ruimtes) warm moet worden dat je dan de thermostaat in de woonkamer hoger moet zetten dan nodig voor de woonkamer om een andere kamer warm te maken.
Het is zo in ieder geval heel praktisch. Je draait aan de thermostaat in de kamer die warm moet worden.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je maakt zo wel een regelsysteem zonder terugkoppeling. De ketel blijft stoken zonder dat de kamer ooit warmer wordt. Je schrijft dat je nu meerdere thermostaten hebt. Sturen die alleen de knoppen aan of ook de ketel? Lijkt nu namelijk op een soort weersafhankelijke regeling waarbij de ketel continu het water op een vaste temperatuur houdt.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
aanvoer / retour kan je voelen...

als de boel koud is.. laat t maar opstoken.. dan zou de leiding met knop als eerste warm moeten worden..

404 Signature not found

• jwbokx
Er zit een module bij de ketel die de ketel en warmte vraag regelt als 1 van de thermostaten warmte vraag heeft. Er kan dan ingesteld worden welke thermostaat er voor een warmtevraag bij de ketel mag zorgen. Bijvoorbeeld de gang heeft alleen een knop. Dus die warmt alleen als 1 van de andere warmte vraag heeft. Die kan dus wat koeler worden.

Dan ook een accespoint die alle knoppen en thermostaten verbind en ook met de module bij de ketel dan aangeeft of de ketel aan moet

Het systeem is hier weinig over te vinden, maar is soortgelijk aan evohome of tado.
Het is van homematic.
Dat kun je met vanalles uitbreiden.
En domotica met wat hogere waf...

• jwbokx
SMSfreakie schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:37:
aanvoer / retour kan je voelen...

als de boel koud is.. laat t maar opstoken.. dan zou de leiding met knop als eerste warm moeten worden..
Dat is een goede, zal dat eens voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Ik heb vanmorgen gevoeld, maar dat zit toch wel goed. Er was inderdaad duidelijk verschil in temperatuur. Dichtst bij de knop was flink warm, de andere eerder lauwwarm.

Gisteravond had de andere convector in de keuken ook kort een zelfde geluid.

De warmte verdeling per ruimte gaat prima, erg fijn. De ketel geeft geen errorcodes. De leidingen hebben bij de ketel een duidelijk warmte verschil.

Nog iemand een idee wat dat geluid kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
SMSfreakie schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:52:
aanvoer / retour zijn niet verwisseld?
Eerste waar ik aan dacht. Bij mij zitten er ook een aantal verkeerdom en bij het ontdooien van de warmtepomp gaan die soms keihard trillen en gillen. Heel irritant.

Moeilijk aan te passen ook ;(

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:22:
[...]

Eerste waar ik aan dacht. Bij mij zitten er ook een aantal verkeerdom en bij het ontdooien van de warmtepomp gaan die soms keihard trillen en gillen. Heel irritant.

Moeilijk aan te passen ook ;(
Dan weet jij in elk geval wel waar het weg komt... dat een oplossing lastiger is tja zolang je niet bij het stukje Onmogelijk komt.. :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
SMSfreakie schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:27:
[...]

Dan weet jij in elk geval wel waar het weg komt... dat een oplossing lastiger is tja zolang je niet bij het stukje Onmogelijk komt.. :-)
Bij ons bevriest het niet, dus zo koud is het niet bij ons binnen. Eerder tegenover gestelde. Mijn vrouw heeft het snel koud. Ook vanwege artrose en spier problemen kan ze niet in de kou zitten.
Ik loop ook 's winters in een shirt.

Maar begrijp ik het goed dat het geen kwaad kan?
Heb wel gezien dat het gat waar de knop doorsteekt best krap is. Dus als er daar iets trilt gaat het de hele behuizing door. Zelfs het plastic afschermrandje springt er regelmatig af.
Pagina: 1