ethernet modbus rechtstreeks op pi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik heb een waveshare RS485 > eth controller.
Af fabriek heeft die zijn eigen ip adres (192.168.0.7).
Hang ik die zo aan een computer (mac of windows) dan kan ik hem via dat adres benaderen en configureren.

Prik ik hem daarna aan mijn pi 3B+, dan weet Homeassistant niet wat ik wil.
Bij ifconfig in een terminal komt de converter ook niet naar boven.

Wat zie ik hier over het hoofd?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Hoe weet die pi dat er iets aangeprikt op 192.168.0.7 luistert?
ifconfig op de pi? Daar zal die convertor toch niet bij staan? (of snap ik iets niet?)
Welke adressen gebruik je lokaal voor HA? (toch geen 192.168.1.0 ? )

• paQ
  • Nu online
The_BoKmeester schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:16:
Hoe weet die pi dat er iets aangeprikt op 192.168.0.7 luistert?
ifconfig op de pi? Daar zal die convertor toch niet bij staan? (of snap ik iets niet?)
Welke adressen gebruik je lokaal voor HA? (toch geen 192.168.1.0 ? )
naja hier stopt mijn snappertje dus :+

Ik heb de converter momenteel een IP adress binnen mijn eigen range gegeven, t.w. 192.168.108.100.
Met het ding aan de router geprikt kan ik hem ook gewoon benaderen en configureren.
de pi heeft 192.168.108.42.

Het ding is dat de locatie waar de converter moet hangen geen eth voorhanden is, dus zodoende wil ik hem rechtstreeks aan de pi koppelen.

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Dus die pi hangt via WiFi op 192.168.108.42 ?

Je wil zoiets als dit? :

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/36ghR.png

Dan kun je zoeken op "raspberry pi 3b+ wifi ethernet bridge" en kijken wat de huidige ervaringen zijn. Misschien staat het in de FAQ van de Raspberry-sectie op dit Forum? Geen idee. (interessante vraag overigens, want ik wil binnenkort iets vergelijkbaars gaan doen) ik heb snel even hier https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=132674 gekeken, en het is geen splug-and-play dus, zeker omdat deze links 7 jaar oud zijn!)

Ik zie allerlei problemen met het bridgen van WiFi, omdat dat niet zou kunnen volgens WLAN protocol. (enigszins logisch)
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=342444

[ Voor 42% gewijzigd door The_BoKmeester op 10-11-2022 16:13 ]

• paQ
  • Nu online
Dat is een mogelijkheid

of

het ding gewoon terug op fabrieks IP;
Ik was er -schijnbaar ten onrechte- vanuit gegaan dat in zoverre een pi ook gewoon een computer is, net als een mac of een windows laptopje. Als in: kabeltje eraan en tadaa! een adhoc verbinding. Maar dat schijnt zo dus niet te werken.

De converter heeft verder geen internet nodig ofzo, ik wil gewoon dat de pi met het ding aan een touwtje communiceert. Hoef er niet perse meer bij oid.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 10-11-2022 16:17 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je bedoelt dus dat wanneer je dat ding via een ethernetkabel direct kon benaderen via je pc, maar je hetzelfde wilt via de Pi en dat lukt niet? Dat is niet zo heel gek, Linux configureert niet zomaar een NIC als er een kabel in wordt geplugd, tenzij er een service zoals NetworkManager draait die dat voor je doet. En dan nog moet je een IP adres op de NIC zetten, aangezien die Waveshare geen dhcp doet.

Wanneer je met twee netwerkkaarten verschillende apparaten wilt benaderen die niet via de andere NIC te bereiken zijn, wil je het liefst de IP adressen, of eerder de subnetten, niet overlappen. Dus als je via wifi de rest van je netwerk bereikt via 192.168.100.x, wil je niet dat het compleet losstaande apparaat dat je via kabel wilt benaderen een IP in die reeks geven. Die geef je dan eerder iets als 192.168.200.x.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• paQ
  • Nu online
Hero of Time schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:57:
Je bedoelt dus dat wanneer je dat ding via een ethernetkabel direct kon benaderen via je pc, maar je hetzelfde wilt via de Pi en dat lukt niet? Dat is niet zo heel gek, Linux configureert niet zomaar een NIC als er een kabel in wordt geplugd, tenzij er een service zoals NetworkManager draait die dat voor je doet. En dan nog moet je een IP adres op de NIC zetten, aangezien die Waveshare geen dhcp doet.
Ik kan op de waveshare ook dhcp/autoip aanzetten :)

Maar het antwoord is eigenlijk dat het niet zomaar kan? (zonder de nodige extra kennis)

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Moet kunnen als je op beide een statisch IP configureert. Bijvoorbeeld 192.168.50.10 voor de Pi en 192.168.50.11 voor de waveshare. Voor de IP's kun je natuurlijk elk intern netwerk pakken zolang het geen overlap heeft met een andere netwerk in jouw setup. Als je ze dan direct koppelt moeten ze prima met elkaar kunnen communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

paQ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:02:
[...]

Ik kan op de waveshare ook dhcp/autoip aanzetten :)
Dat is client, dan krijgt dat ding zelf een adres van een server. Niet dat het een adres gaat uitdelen aan je Pi zodat je Pi er bij kan. ;)
Maar het antwoord is eigenlijk dat het niet zomaar kan? (zonder de nodige extra kennis)
Tuurlijk wel, je moet gewoon een IP adres op je Pi zetten op je ethernet adapter en zorgen dat de interface ook UP gaat. Standaard gebeurt dat dus niet als je er een kabel in prikt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• paQ
  • Nu online
Kaalus schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:05:
Moet kunnen als je op beide een statisch IP configureert. Bijvoorbeeld 192.168.50.10 voor de Pi en 192.168.50.11 voor de waveshare. Voor de IP's kun je natuurlijk elk intern netwerk pakken zolang het geen overlap heeft met een andere netwerk in jouw setup. Als je ze dan direct koppelt moeten ze prima met elkaar kunnen communiceren.
juist, maar, mocht ik me ooit eens bedenken en de pi toch weer bedraad willen gebruiken zonder die config terug te plaatsen, dan gaat dat hem niet worden dus?

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:40:
[...]

juist, maar, mocht ik me ooit eens bedenken en de pi toch weer bedraad willen gebruiken zonder die config terug te plaatsen, dan gaat dat hem niet worden dus?
Dat kan wel mits je hem dan koppelt aan een systeem wat je een IP geeft in dezelfde range.
Wat een andere mogelijkheid is: onboard ethernet op DHCP en een extra USB netwerkinterface gebruiken voor je waveshare. Hang je daar een statisch IP op en dan kun je altijd de Pi nog ergens insteken mocht je daar in moeten.
Pagina: 1