Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kunnen jullie met mij meedenken voor de juiste omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fiero
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-11 14:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKJzivtFlK_qVp15-eoGw21GJhI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GZJuHjcDyc6uO43vERqLGZVV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11mYdpL5eFAJaFjFsttfvVuwS0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ne91abX5HDmQtVjXoUo68m65.jpg?f=user_large

Kunnen jullie met mij meedenken voor de juiste omvormer? Ik wil graag 1 van beide bovenstaande opstellingen gaan installeren bij mij zelf op het dak. 4 panelen op ZW en 2 panelen op ZO met in opstelling 2 de toevoeging van 3 panelen onder een dakkapel. Deze 2 zullen een deel van de dag in de schaduw staan van het dakkapel.
Ik ben nog niet erg bekend met het begrip MPPT en of ik er verstandig aan doe om 1,2 of zelfs 3 MPPT's in deze installaties te verwerken.

Dit zal een uitbreiding worden op een reeds bestaande installatie met een GOODWE omvormer, zou mijn voorkeur hebben om hetzelfde merk toe te passen ivm totaal integratie in Home Assistant.

Jullie adviezen zijn meer dan welkom, ook de keuze tussen opstelling 1 of 2.

Opstelling 1:
4x Paneel op ZW, ongeveer 1600Wp
2x Paneel op ZO, ongeveer 800Wp

Opstelling 2:
4x Paneel op ZW, ongeveer 1600Wp
2x Paneel op ZO, ongeveer 800Wp
3x Paneel op ZO, ongeveer 1200Wp. Deels schaduw

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:05
Weinig panelen per richting. Dat is typisch iets voor micro omvormers.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Fiero
Daar heb je zeker een goed punt. Het liefst zou ik willen dat ik een enkele omvormer heb; hoe minder onderdelen, hoe minder kans op storingen. Maar snap je beredenering; weinig panelen in meerdere opstellingen zou misschien beter passen bij het gebruik van micro-omvormers.

Dank voor je input, ondanks dat ik dan wel non-GOODWE zou gaan. Zou dit misschien wel de best passende oplossing zijn.

Misschien dat anderen nog met geniale ideeën komen! :-)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:13
Nou ja, doe in elk geval maar geen SolarEdge, denk ik zomaar. Dat floreert bij zoveel mogelijk panelen, en dit is wel wat krapjes. Maar was je bedoeling om het eigenlijk op de bestaande Goodwe-omvormer aan te sluiten, begrijp ik dat?

• Fiero
Bestaande installatie staat op de schuur met een eigen omvormer. Het fijne van nog een GOODWE omvormer is dat je vrij gemakkelijk 1 totaal opgewekt vermogen eruit kan halen voor de Home Assistant. (Hier komen twee boiler aan te hangen welke ik wil gaan regelen op basis van (totaal)opgewekt vermogen.)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Te weinig panelen voor SE en multi MPPT stringomvormers. Micro's van Enphase of APS is de enige zinnige oplossing hier.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Er zijn geen geniale ideeën voor een dergelijke opstelling.

Of je wil per se zo mogelijk meer kwijt willen zijn aan 3 stuks GoodWe XS dan aan APS micro’s… met aan het extra werk dat daarmee komt.

De lui hiervoor zijn echt niet dom met de duidelijke suggestie voor micro’s

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fiero
Dank jullie wel voor de input. Ik ga op zoek naar een aantal AP Systems micro's.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fiero schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:35:
Dank jullie wel voor de input. Ik ga op zoek naar een aantal AP Systems micro's.
Hoymiles micro's zijn ook prima :). APS en Enphase ook, alleen enphase wat duur als je wat hoger vermogen wilt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 16:05
Enphase zijn goede omvormers. Mocht je daarvoor gaan neem dan de IQ7+ en niet de IQ7A. Zo te zien heb je panelen van 400Wp.

Enphase draadje

PVOutput

Pagina: 1