Omdat ik voorlopig niet overstap op een warmtepomp oid maar altijd bezig ben met het tweaken van mijn centrale verwarming, heb ik nog vraagtekens rondom de beste temperatuur verloop bij een radiator.
Op dit moment heb ik een overcapaciteit aan radiatoren waardoor ik het huis kan verwarmen met max 50gr.
Ik heb mijn circulatiepomp op een zo laag mogelijke bedrijfsinterval gezet.
Dit resulteert is een groot temperatuur verschil van 50gr in de boven en 25gr onderzijde van de radiator.
Nu vraag ik mij af of dit wel goed is? Mijn gevoel zegt me dat het radiator oppervlak zo groot mogelijk moet worden verwarmt voor snelle en maximale warmte afgifte. Er gaat dan ook warmer water retour naar de ketel. Dan hoeft de ketel minder temperatuurverschil op te vangen/verwarmen, wat minder energie verbruik oplevert.
Maar anderzijds, ik haal dan weer niet alle warmtecapaciteit uit het water?
Is er een optimale delta T / temperatuur val in de radiator te benoemen?
Op dit moment heb ik een overcapaciteit aan radiatoren waardoor ik het huis kan verwarmen met max 50gr.
Ik heb mijn circulatiepomp op een zo laag mogelijke bedrijfsinterval gezet.
Dit resulteert is een groot temperatuur verschil van 50gr in de boven en 25gr onderzijde van de radiator.
Nu vraag ik mij af of dit wel goed is? Mijn gevoel zegt me dat het radiator oppervlak zo groot mogelijk moet worden verwarmt voor snelle en maximale warmte afgifte. Er gaat dan ook warmer water retour naar de ketel. Dan hoeft de ketel minder temperatuurverschil op te vangen/verwarmen, wat minder energie verbruik oplevert.
Maar anderzijds, ik haal dan weer niet alle warmtecapaciteit uit het water?
Is er een optimale delta T / temperatuur val in de radiator te benoemen?
[ Voor 16% gewijzigd door barry86 op 10-11-2022 14:16 ]