"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"
Vraag
Beste antwoord (via Cuball op 22-11-2022 19:51)
Als ik moest kiezen tussen zo'n 150-500 voor 350 euro of een SX60 voor 250 euro, dan zou ik sowieso altijd voor de telelens kiezen. Je kunt betere lenzen in dat bereik kopen (uiteraard met een prijskaartje), maar een D90 met zo'n 150-500 zal (met een beetje oefening) altijd beter kunnen presteren dan een compactcamera als de SX60. Zeker als het voor af en toe is en je er niet hele hoge eisen aan stelt, dan is zo'n 150-500 voor dat geld prima om mee te beginnen. Je kunt altijd nog overstappen naar iets duurders en als het tegenvalt heb je er in ieder geval geen vermogen aan uitgegeven.
De al genoemde Sigma 150-600 Contemporary en Tamron 150-600 vind je overigens voor iets boven je budget (600 a 700 euro). Dat zijn wel veel nieuwere (en betere) lenzen, dus het kan ook een optie zijn om het aanbod goed in de gaten te houden en nog even door te sparen voor zo'n lens.
[ Voor 12% gewijzigd door Erwin186 op 18-11-2022 08:42 ]
Alle reacties
Nee hoor, vanaf het strand/dijk met tripod.zzzzz schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:07:
Wil je vanaf het strand foto's maken of vanaf je eigen surfboard in het water?
In het water zou moeilijk zijn, en daarvoor heb ik m'n GoPro..
Dan is 600mm inderdaad aan te raden. Ik wil wel aanraden om dan voor een iets moderne telelens te gaan; bijvoorbeeld de Sigma 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM. De APO versie die jij linkte is al een stukje ouder.Cuball schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:29:
[...]
Nee hoor, vanaf het strand/dijk met tripod.
In het water zou moeilijk zijn, en daarvoor heb ik m'n GoPro..
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Ik zou deze 150-500 voor 350 EUR kunnen kopen. Interessant ?zzzzz schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:35:
[...]
Dan is 600mm inderdaad aan te raden. Ik wil wel aanraden om dan voor een iets moderne telelens te gaan; bijvoorbeeld de Sigma 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM. De APO versie die jij linkte is al een stukje ouder.
Die 150-600 is toch direct weer een stuk duurder.
edit: had typefout gemaakt in de versie die ik kan kopen
[ Voor 6% gewijzigd door Cuball op 10-11-2022 15:39 ]
De lens die jij op het oog hebt is uit 2008, de nieuwere versie is uit 2015 en de nieuwste versie is uit 2021.Cuball schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:37:
[...]
Ik zou deze 150-500 voor 350 EUR kunnen kopen. Interessant ?
Die 150-600 is toch direct weer een stuk duurder.
Het verschil in optische kwaliteit, auto-focus en algemene user experience sorteert zichzelf daar tussen uit.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 10-11-2022 16:04 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Daarnaast krijg je bij dergelijke vergroting last van asmosferische abberatie.
Kun je misschien nog beter met een drone gaan werken
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Nee nog nooit met zo'n telelens gewerkt. Maar is een zoomlens. Dus in principe hoef ik niet altijd op maximum van 500mm (*1.5) te schieten.Wormaap schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:03:
Van wat ik zo vind is de 150-500 een redelijke, maar geen geweldige lens. Van de andere kant is de 150-600 natuurlijk wel bijna drie keer zo duur t.o.v. de tweedehandsprijs die je noemt. Het is een beetje afhankelijk van de kwaliteitseisen die je stelt, denk ik. En heb je al eens met dit soort brandpuntafstanden gewerkt? 500mm op een crop body is behoorlijk wat tele, en dat schiet toch wel heel anders dan een 200mm. Dus wat dat betreft is het misschien niet eens een heel slecht idee om relatief goedkoop te beginnen
Ik maak vooral foto's voor m'n zoon en z'n vrienden.. Die zijn eigenlijk al heel blij dat ze een foto hebben van hun kunsten op water :-)
Maar zou de lens focus kunnen volgen bij het afvaren van de golf? Of is die echt wel heel traag?
Dotsight ken ik niet... Wat is dan vooral de uitdaging? Met m'n 200mm lens gaat die behoorlijk..DirtyBird schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:29:
Met zo'n bereik (snel) bewegende surfers vastleggen wordt wel een uitdaging. Misschien heb je dan zelfs een dotsight nodig op je hotshoe.
Daarnaast krijg je bij dergelijke vergroting last van asmosferische abberatie.
Kun je misschien nog beter met een drone gaan werken
Ik gebruikte een 2x crop camera. De lens was een 40-150 wat op full frame 80-300 is. Aanzienlijk korter dan waar jij naar kijkt dus.
Ik stond tot aan mijn knieën in het water, dus niet een kilometer verderop op een dijkje. De surfers zullen zo'n 10-50m van mij vandaan zijn geweest.
Mijn lens kan tot F2.8.
Surfen in de zomer overdag geeft ruim voldoende licht voor korte sluitertijden, ook met een f5.6 lens.
:strip_exif()/f/image/AmV18BO0O3qTshd75t8Z2wr2.jpg?f=fotoalbum_large)
Sony A1II hobby fotograaf
Die afstand hangt natuurlijk af van waar er gesurft wordt, niet overal kan je dicht bij de waterlijn.. En soms breken de golven ook maar op een zandbak dieper in zee.DutchEZmoder schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:32:
Ligt er natuurlijk aan wat de afstand is van de surfers, maar meer range is geen overbodige luxe. Met m'n Tamron 150-500mm waren de surfers nog best klein. Een 500/600mm met een teleconverter zou ik wel aanraden.
Ik weet dat het niet helemaal strookt met m'n originele vraag, maar ik heb even zitten zoeken op marktplaats en daar kan je ook wel "mooie" koopjes doen qua Superzoom camera's.
Feit is zelf, dat je zo'n Superzoom (bv. Canon SX60) al op de kop kan tikken voor 250 EUR.
Dan vraag ik mij af, is het niet "slimmer" om dit te kopen? Ipv een nieuwe (veel duurdere) lens voor m'n (oude) DSLR (Nikon D90) ?
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Is het eigenlijk wel zinnig om met een D90 body (2008) een lens te kopen van 600 EUR (bv sigma 150-600, 2014)?
Werkt dat allemaal wel goed qua focus etc?
Zo'n sx60 komt niet in de buurt van een DSLR.Cuball schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:45:
Ik heb nog wat zitten lezen over de Canon SX60. Algemeen komt deze eigenlijk wel redelijk goed uit de testen en trekt ie geen te slechte foto's, ook ver ingzoomd.
Is het eigenlijk wel zinnig om met een D90 body (2008) een lens te kopen van 600 EUR (bv sigma 150-600, 2014)?
Werkt dat allemaal wel goed qua focus etc?
Heb zelf een D7000 (iets moderner als jouw camera, maar niet veel) en als ik met mijn 80-200mm AF-S uit 1999 maakt nog altijd ragscherpe foto's. Een camera met zo'n kleine sensor en lens gaat niet in de buurt komen... En dan ben je denk ik teleurgesteld.
Kwa autofocus: je focussed op object ver weg, dan hoeft de autofocus niet zo heel snel te bewegen. Want relatief gezien is er weinig beweging.
De 150-600 ken ik verder niet. Dus daar kan ik geen tips over geven
Misschien niet de meest geliefde bron
[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 17-11-2022 21:58 ]
Als ik moest kiezen tussen zo'n 150-500 voor 350 euro of een SX60 voor 250 euro, dan zou ik sowieso altijd voor de telelens kiezen. Je kunt betere lenzen in dat bereik kopen (uiteraard met een prijskaartje), maar een D90 met zo'n 150-500 zal (met een beetje oefening) altijd beter kunnen presteren dan een compactcamera als de SX60. Zeker als het voor af en toe is en je er niet hele hoge eisen aan stelt, dan is zo'n 150-500 voor dat geld prima om mee te beginnen. Je kunt altijd nog overstappen naar iets duurders en als het tegenvalt heb je er in ieder geval geen vermogen aan uitgegeven.
De al genoemde Sigma 150-600 Contemporary en Tamron 150-600 vind je overigens voor iets boven je budget (600 a 700 euro). Dat zijn wel veel nieuwere (en betere) lenzen, dus het kan ook een optie zijn om het aanbod goed in de gaten te houden en nog even door te sparen voor zo'n lens.
[ Voor 12% gewijzigd door Erwin186 op 18-11-2022 08:42 ]
(een 150-600 koste bijna dubbel zoveel)
Hopelijk kan ik er wat mooie foto's mee nemen :-)
Ondertussen al behoorlijk wat foto's met de lens genomen (Sigma 150-500) en voldoet op dit moment voor mij voor foto's.
Nu is het zo dat m'n zoon en z'n vrienden ook graag video's zien van hun acties op het water.
Ik gebruik op dit moment een Nikon D90 body. Deze body kan wel filmen, maar was volgens mij de eerste body die kon filmen, en is dan ook heel beperkt....
Je kan enkel in LiveView filmen, en focus kan je enkel manueel doen. Bij bewegende surfers is het heel moeilijk om te zien op dit klein schermpje of je nog in focus bent of niet.
Welke body upgrade zouden jullie aanraden (als ik m'n huidige Sigma 150-500 wil blijven gebruiken) ?
Zelf al wat gekeken en de D7500 lijkt wel een heel grote stap voorruit en het neusje van de zalm voor mijn doelen, ook het kantelend scherm lijkt me heel nuttig. Helaas is deze camera ook erg duur voor waarvoor ik het wil gebruiken. Weet niet of er oude toestellen in de D7XXX serie ook zouden voldoen?
Of eventueel naar een reeks lager? Maar dan verlies ik naar alle waarschijnlijkheid de weather-proof eigenschappen..
Ik heb een D7100 maar ben geen filmer.... de D7xxx serie is een logische upgrade vanaf een D90, zolang je niet naar mirrorless wilt, maar welke je koopt is aan jou. Het zijn erg fijne bodies vind ik. Ook voor deze bodies geldt dat je ze niet in het water moet leggen, dus een D5xxx camera biedt je niet veel minder bescherming denk ik. Kijk naar een leuk tweedehands exemplaar en er is voldoende keuze denk ik. Wellicht dat dit artikel ook wat informatie biedt: https://www.dpreview.com/...8000/nikon-d7500-vs-d7200
Bedenk dat dit soort bodies sowieso geoptimaliseerd zijn voor fotografie, met video op de tweede plaats. Je kan er best mooie filmpjes uithalen hoor, maar daarom zal je zelf moeten bedenken wat voor jou het belangrijkste is.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Maar hoe werkt de automatische focus dan via live view ? Hoe focus je op een onderwerp ? Klikken op het scherm ?
Heb je al in de handleiding van jouw camera gekeken?Cuball schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:45:
Dat van de spiegel wist ik, beetje knullig geformuleerd in m'n vraag...
Maar hoe werkt de automatische focus dan via live view ? Hoe focus je op een onderwerp ? Klikken op het scherm ?
Vanaf pagina 50 lees je alle informatie die je zoekt over het filmen met de Nikon D90, ook over scherpstellen.
Ja, maar dat stelt eenmaal scherp en daarna is het manuaal via de focus ring te doen... Niet zo handig bij bewegende objecten.Squawk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:52:
[...]
Heb je al in de handleiding van jouw camera gekeken?
Vanaf pagina 50 lees je alle informatie die je zoekt over het filmen met de Nikon D90, ook over scherpstellen.
Wat betref mirror less camera's, ik vermoed dat mijn oude lens daar niet compatibel mee is, want zover ik begrepen heb gebruiken de nieuwe Nikon camera's ook nog eens andere mount.. Dus dat wordt een duur grapje zo..
Jouw exacte vraag was: "Hoe werkt de automatische focus dan via live view?"Cuball schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:35:
[...]
Ja, maar dat stelt eenmaal scherp en daarna is het manuaal via de focus ring te doen... Niet zo handig bij bewegende objecten.
Wat betref mirror less camera's, ik vermoed dat mijn oude lens daar niet compatibel mee is, want zover ik begrepen heb gebruiken de nieuwe Nikon camera's ook nog eens andere mount.. Dus dat wordt een duur grapje zo..
In de handleiding staat letterlijk het volgende: "Autofocus is niet beschikbaar bij het opnemen van films."
Volgens mij is dat het antwoord op jouw initiële vraag.
Voor wat betreft het gebruiken van oudere lenzen op mirrorless body's van Nikon kan ik je niet verder helpen. Zelf fotografeer ik met Canon. Bij Canon kun je in elk geval voor zo'n 100 euro een adapter kopen, waardoor je ook EF-lenzen kunt blijven gebruiken. Dat werkt prima. Je zou alvast zelf op de website van Nikon kunnen kijken of zij ook zo'n adapter verkopen.
Ik kan op mijn D7100 tijdens het filmen de ontspanknop half indrukken en dan werkt de AF gewoon. Ik zou eens via Google de handleidingen van de wat nieuwere modellen die je overweegt opzoeken en nalezen hoe de AF werkt tijdens filmen, dan weet je wat je te wachten staat.Cuball schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:35:
[...]
Ja, maar dat stelt eenmaal scherp en daarna is het manuaal via de focus ring te doen... Niet zo handig bij bewegende objecten.
Nikon mirrorless (Z range) camera's hebben inderdaad een andere vatting, de Z-mount, maar je kan een FTZ-adapter kopen (vaak ook in kit bij een body beschikbaar) om een F-mount lens op je Z-mount camera te zetten. Er zijn nu twee versies van de FTZ adapter, lees hier even na of jouw lenzen hiermee te gebruiken zijn: https://photographylife.c...dapter-lens-compatibility
Hiermee kan je je body upgraden en je eigen lenzen blijven gebruiken (kost je wel een investering in de adapter...) en kan je later alsnog verder upgraden naar Z lenzen. Het is aan jou om te kijken of je dit geld er in wilt stoppen. Je kan een D7XXX of D5XXX body voor minder op de kop tikken vermoed ik, maar dan moet je kijken of dit voorlopig voor jou voldoende upgrade is.
Nog even samenvatten voor mijn situatie:
- Ik wil surfers (dus bewegende onderwerpen) kunnen filmen met mijn telelens (sigma 150-500).
- Nu heb ik een Nikon D90 waarbij tijdens het filmen de autofocus niet werkt, waardoor je dus verplicht bent met de focus ring op de lens te werken. Dit maakt het in de praktijk niet zo evident om een surfer te volgen zodat deze in focus blijft, je kan immers enkel op scherm "bijna gokken" zien of het beeld in focus is .
- De D90 heeft een vast scherm, wat niet kan kantelen. Dat maakt het filmen niet altijd evident.
- D90 resolutie is ook "maar" 720p
Ik zou dus graag upgraden van Body, met behoud van m'n huidige lens. Maar een upgrade moet het wel waard zijn, zodat filmen een stuk beter wordt.
Ik denk dat Mirrorless geen optie zal zijn, mijn lens is te oud en zal het geheel te duur maken.
Ik heb gekeken naar D7200 en D7500. Waarbij de D7500 wel een kantelbaar scherm heeft, maar ik weet daar bijvoorbeeld niet of het filmen ook noemenswaardig beter is? Werkt de AF echt beter? Heeft deze een hogere bitrate ?Of is het enkel de 4K die erbij komt ?
Verder heb ik ook gekeken naar D5500 en D5600, deze zijn een reeks lager. Maar daar terug heel moeilijk in te schatten hoe deze zich verhouden qua film eigenschappen. En zijn deze gelijk lopend met D7200/D7500 qua filmen?
Enige waar ik ook aan denk, filmen is soms vanaf de dijk, maar soms ook wel op het strand. Weer en wind is niet altijd voorspelbaar (let wel, als het begint te water gieten, dan ga ik naar binnen, maar het kan toch altijd tijdje duren voordat camera en lens in de tas zitten). Daarom dacht ik dat de D7xxx reeks iets beter was qua weather sealing dan de D5xxx, maar aan de andere kant is m'n lens ook niet weather sealed. Dus maakt het dan wel uit..?
Budget, liefst zo laag mogelijk, maar met een bovengrens van 500 EUR.
Scroll naar beneden naar 'Videography features', dan kan je zien wat er veranderd.
Je kan hier ook andere camera's aan toevoegen om meer opties te verkennen.
Hier kan je het manual van de D7500 vinden, lees de stukken over filmen eens door: https://onlinemanual.nikonimglib.com/d7500/nl/
Tenzij ik iets over het hoofd zie ?