Apps om circuits te ontwerpen en simuleren

Pagina: 1
Acties:

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:47
Ik zoek aanbevelingen voor een web- of native applicatie om circuits te ontwerpen en te simuleren.

De vereisten zijn:
  • Webapp óf native macOS app
  • Veel componenten beschikbaar (bijv 18650 batterijen)
  • Simulatie mogelijkheid
  • Ik wil best betalen
Wat ik al geprobeerd heb:
  • iCircuit, superfijne en simpele app met simulatie, maar zeer beperkt in beschikbare componenten
  • circuit-diagram.org: Hele fijne webapp die voldoet aan allevereisten, maar de simulatie is in beta en ik kan niet zelf probes plaatsen
  • circuitlab.com: zeer beperkt in componenten

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Voor simuleren heb je ltspice of overlays daarvan. Zoals micro-cap, multisim.
Tip: micro-cap is gratis want ze zijn ermee gestopt. Maar is niet zo eenvoudig als circuit-lab bijvoorbeeld.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Faloude schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:51:
Ik zoek aanbevelingen voor een web- of native applicatie om circuits te ontwerpen en te simuleren.

De vereisten zijn:

• Veel componenten beschikbaar (bijv 18650 batterijen)
Ehm.... voor het simuleren zal de vormgeving van een batterij je een zorg zijn. Als het om een spanningsbron gaat zal de soort voeding sowieso je een zorg zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fritzing? Te vinden op Fritzing.org

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:47
jeroen3 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:06:
Voor simuleren heb je ltspice of overlays daarvan. Zoals micro-cap, multisim.
Tip: micro-cap is gratis want ze zijn ermee gestopt. Maar is niet zo eenvoudig als circuit-lab bijvoorbeeld.
Die LTSpice is niet verkeerd moet ik zeggen. Beetje lomp in gebruik, maar wel erg volledig.
memphis schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:25:
[...]
Ehm.... voor het simuleren zal de vormgeving van een batterij je een zorg zijn. Als het om een spanningsbron gaat zal de soort voeding sowieso je een zorg zijn.
Hier heb je gelijk in. Ik was iets te veeleisend om te denken dat er een simulator is die een batterij kan nabootsen met bijhorende voltagecurve. Beginnende hobbyist hiero.
sypie schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:27:
Fritzing? Te vinden op Fritzing.org
Toffe app, maar geen simulatiemogelijkheid

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:52
Is https://easyeda.com/nl geen optie ?
Ze beweren dat je ook kan simuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vv3sl3y
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:34
Voor simpele simulaties kan je eventueel gebruik maken van: https://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html

Niet zo uitgebreid dat je ieder component hebt wat er bestaat, maar wel toepasbaar met algemene componenten (dat je in transistoren bijv de keuze hebt tussen NPN of PNP en deze dan kan instellen, maar niet specifiek een BC547 kan selecteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:02
Wat is je uiteindelijke doel?

Als het gaat om circuits te kunnen simuleren om hun werking te kunnen zien (kortom: een circuit bouwen in een programma i.p.v. met echte elektronica) zijn er wel een aantal mogelijkheden. Ik heb in het eerste jaar van mijn opleiding (mechatronica) Qucs gebruikt. Ontwikkeling ervan lijkt te zijn gestopt en het voelt absoluut heel alpha stage aan maar het werkt best aardig voor eenvoudige AC en DC simulaties. Er zijn, naast de gebruikelijke passieve componenten (inductoren, weerstanden en condensatoren) ook wat ingewikkelder componenten beschikbaar voor simulatie, zoals opamps, MOSFETs, regulators, enz. Er zouden zelfs programmeerbare blokken in het programma mogelijk zijn, al heb ik die nog niet gebruikt. Vergt wel een beetje tijd om eraan te wennen.

Als de bedoeling is om uiteindelijk je circuit als printplaat te kunnen ontwerpen, dan is KiCad het programma om te gebruiken. KiCad heeft een grote library vol met standaard componenten en leert best snel. KiCad zelf heeft geen simulatiemogelijkheden, maar je kunt KiCad schema's wel importeren in SPICE-simulaties.

Als het puur om het simuleren is, schemaatjes in elkaar zetten en kijken wat ermee gebeurt, dan is LTspice inderdaad waarschijnlijk de beste optie (maar probeer Qucs gerust eens uit). Gaat het vooral om het ontwerpen en het ontwerp in een printplaat om te kunnen zetten, dan is KiCad aan te bevelen.
Pagina: 1