Externe HDD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• HenkZt
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-07 16:52
Waarom zou mijn externe hdd beschadigd zijn?
Ik heb al lange tijd mijn externe hdd gebruikt aan mijn windows7 notebook. Zonder problemen .
Sinds kort lukt dit miet meer.
De naam van dit station wordt niet meer uitgelezen en er komt een melding dat het station beschadigd is en niet leesbaar.
Het station, nu aangeduid als 'lokaal station' is ook niet beschrijfbaar
Het gaat hier om een 'Verbatim' hdd met inwendig een Samsung hdd volgens de Eigenschappen.
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik deze windows7 notebook opstart met een booteble cd dan zijn er geen problemen.
Als ik deze externe hdd koppel aan mijn windows11 systeem zijn er geen problemen
Als ik deze externe hdd aansluit op een ouder Vista systeem van een kennis dan er geen problemen.
Het bovengenoemde windows7 systeem gescand op virussen, zonder resultaat.

Ik heb geen complete image van dit windows7 systeem.

Ra ra, wat kan ik nog meer doen?
...

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Check de SMART status van die schijf eens met CrystalDiskInfo.

Op de vraag waarom een harddisk stuk gaat: Ouderdom. Slijtage.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49
Dus de externe hdd is nog goed. Mogelijk moet je laptop een herinstallatie krijgen of is de C schijf defect. Je kan dan ook meteen naar Windows 10 indien gewenst.

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 10-11-2022 13:34 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

pennywiser schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:33:
Dus de hdd is nog goed. Mogelijk moet je laptop een herinstallatie krijgen. Je kan dan meteen naar Windows 10 indien gewenst/
Wat er getest is zegt niets over of die schijf nog goed is.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49
McKaamos schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:34:
[...]

Wat er getest is zegt niets over of die schijf nog goed is.
Geen problemen zegt hij. Ik denk dat hij dan bij zijn bestanden op de Verbatim kan. De Win 7 C schijf is een ander verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 10-11-2022 13:35 ]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:26

dragonhaertt

@_'.'

Ik gok dat TS een backup wil maken van zijn windows 7 laptop naar deze externe harde schijf? Dan zou een herinstallatie niet echt een optie zijn om het beschreven probleem op te lossen.

Het lijkt me verstandiger om te proberen de data op een andere manier van deze laptop te halen, in plaats van uren te troubleshooten op waarom deze schijf niet werkt op dit systeem. Een windows 7 systeem is sowieso niet meer aan te raden, dus als je de data kan redden zou ik daarna een herinstallatie doen naar win10.

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 10-11-2022 13:39 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

pennywiser schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:35:
[...]

Geen problemen zegt hij. Ik denk dat hij dan bij zijn bestanden op de Verbatim kan. De Win 7 C schijf is een ander verhaal.
Afgezien daar van, een filesystem kan prima nog leesbaar blijven ondanks dat er onderliggende schade is die de schijf op een later tijdstip fataal zal worden.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met USB stick de recente data er afhalen en veiligstellen. dan upgrade naar W10.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkZt
Op de Windows7-notebook heb ik intussen CrystalDiskInfo geplaatst.
Hiermee hb ik getest.

Biij deze test zie ik wel de juiste statiosnaam van de externe hdd. En de test geeft ook aan de de hdd goed is.
onder 'Verkennen' blijft de naam 'Lokaal station' en blijft de opmerking 'Beschadigd en niet leesbaar'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Hoe oud is de schijf?

En je geeft aan dat 'ie op een ander systeem wel goed werkt, als ik je goed begrijp. Heb je al een backup gemaakt van de belangrijke zaken op die schijf? Zo niet, sowieso doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkZt
De schijf is ong 3 jaar oud en jiuist bedoeld voor o.a. images. En deed het tot voor kort nog goed op de
W7-notebook.
Om een image evt terug te zetten met Acronis True Image.
Het bijzondere is dat True Image (vanaf bootable cd) op de W7-notebook goed opstart
en dan de hdd wel weer ziet.
Op deze manier zou ik de (oude) image van de W7-notebook nog terug kunnen zetten
maar dan ga ik veel programma's kwijt raken, dus dit doe ik als allerlaatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:55
Misschien dat de USB driver/informatie voor de externe HDD in het ongerede is geraakt?
Je zou dan eens kunnen proberen om de USB HDD helemaal te verwijderen van het Windows systeem en dan opnieuw te laten detecteren.
Raymond.cc: 8 Ways to Detect And Remove Old, Unused or Hidden Device Drivers

In zulke gevallen gebruik ik deze daarvoor wel eens:
Uwe Sieber: Device Cleanup Tool - removes non-present devices from the Windows device management
Afbeeldingslocatie: https://www.uwe-sieber.de/gif/devicecleanup.png

Maar aangezien je verder nu geen backup hebt en de HDD wel goed op andere systemen lijkt te werken zou ik toch eerst zorgen dat je daarmee dan eerste een extra backup maakt van je belangrijkste gegevens?.
Pagina: 1