mechanische ventilatie onder zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:24
Ik krijg halverwege januari mijn 2de set zonnepanelen geleverd op de andere zijde van mijn dak.
Alleen zit er op dit dak een uitgang van mijn mechanische ventilatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1kRdccuZdjGlpmLdwOGEV3Kxk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGsVz0XJrbG0Fbd1pzrftJ02.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is alleen of ik deze afvoer pijp kan vervangen door bijv. Universele Lage Ventilatiepan zodat deze onder de zonnepanelen kan blijven zitten?

voorbeeld plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6F3AdY5GHfmpIPm7x8pc4yPVa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biYBxe8sgKAxmfnzY1BbfhhT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb als mechanische afzuiging een itho daalderop ventilatie afzuiging waarmee ik vooral de badkamer ventileer tijdens het douchen.
Zou deze ventilatie pan voldoende doorvoer capaciteit hebben?
Of zou het slecht zijn voor de zonnepanelen?

Of is het beter de huidige afvoer naar achter te verplaatsen onder de andere uitlaat (CV)?
Of wellicht andere opties?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 17:00

Cr3ator

1 bar is geen bar

Deze ventilatiepan werkte bij mij prima. Als je m op een plek kwijt kan waar geen panelen liggen kun je er later makkelijker bij als dat ooit nodig is, maar daar is eigenlijk zelden een reden voor. Ik ben iig erg content met het ding. Let wel op: "maximaal vermogen luchtafvoer 216 m3/U". De Itho MV-Box doet op stand 3 en maximale instelling ws zo'n 350m3/u. Maar vaak is dat maximum lager ingesteld / niet nodig.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:24
Nog even reactie als zijnde wat ik uiteindelijk gedaan heb (voor anderen die wellicht bij dit topic uitkomen).

Ik heb uiteindelijk de oude afvoer verplaatst onder de afvoer van mijn CV (naar het eind van het dak).
Voordeel is dat de doorvoer capaciteit hetzelfde bleef en dat hij nu lager zit op de zolder zodat hij achter betimmering valt i.p.v midden in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBi
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-02-2023
Vraagje over de ventilatiepan.
Is deze ook te plaatsen onder de zonnepaneel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
LeBi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:47:
Vraagje over de ventilatiepan.
Is deze ook te plaatsen onder de zonnepaneel?
Serieus joh? Hierboven een foto en uitleg...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K