Vraag

• JackieB
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-11-2022
Ik heb vloerverwarming met een Nefit Proline NXT.
Nu hoor ik de pomp van mijn CV (Wilo Yonos Para RS15/6 RKA M) de hele dag zoemen.
Ik vraag mij af of hij niet de hele dag aan het pompen is.
Om energie te besparen wil ik daarom een pompschakelaar installeren.
Echter, nu zie ik op de aanvoerleiding naar de vloerverwarming al een apparaatje zitten (zie rode pijl eerste foto). dit apparaat is via een snoertje verbonden met de pomp, maar de pomp zelf zit gewoon met een stekker in het stopcontact, niet eerst ingeplugd in dit apparaat.
Nu vraag ik me af: wat is dit apparaatje? Kan ik nu een pompschakelaar in het stopcontact pluggen of is dit apparaatje soms al een pompschakelaar?
Heeft iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLs_j2Avfm5fVV1ir-QG6dLYyuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZX9HfHxxLlOmtNsapjl6iLId.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DrYdsM31YAtMKeG2QD3909GMnM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4nf7iys2Uomt9jAOQ9ZiMxk3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHT5Q4s-msmbgwLnzO2QvC51x6s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n1BepS4aEWBf3wuF4iPTKa8a.jpg?f=user_large

Alle reacties

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:29
Ik denk dat dit grijze kastje je maximaal beveiliging is die de pomp uitschakelt wanneer de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming te hoog wordt. Dus dit zou geen problemen moeten opleveren en kun je gewoon een pompschakelaar monteren.

• JackieB
Ah super!
Inderdaad, daar lijkt het op.
En ik maar denken dat alles zuinig ingesteld staat.
Dankjewel!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:10
Nu heb ik wel het vermoeden dat dit al een aardig zuinige pomp is, die maximaal iets van 50W verbruikt, en minimaal een paar Watt. Voor besparing hoef je het dus niet direct te doen (een pompschakelaar is niet gratis), maar qua geluid ben je er wel mee geholpen.

• JackieB
Ik vraag me na wat gegoochel toch ook af of het een maximaalthermostaat is of een aanlegthermostaat? Door die laatste zou de pomp denk ik alleen aan kunnen slaan bij vraag (dus bij verwarming aan)?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Staat je pomp op standje maximaal? Lagere stand kan geen kwaad als je de gewenste flow haalt, en spaart energie en geluid.
Moderne pompen willen ook niet te vaak geschakeld worden, dacht dat 10 keer per uur een maximum was.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1