• marlsbarkley
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-06-2023
Afgelopen weekend van iemand een Nefit Moduline Easy thermostaat (tweedehands) gekregen.

Deze kwam met een eigen adapter (type: modulerend) van Nefit zelf. Ook heb ik een nieuwere Bosch EasyControl Adapter in huis welke zou moeten kunnen werken icm met mijn CV Ketel (ThermoElegance4).

Nu vraag ik mij af, is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? En dan met name hoe de aansluiting binnen in de ketel wellicht omgezet dient te worden om dit werkend te krijgen.

Wat ik nu heb: CV -> Bosch Adapter -> Nefit Easy thermostaat
Voorheen zat er een AWB Exacontrol thermostaat op, deze lijkt modulerend van wat ik online lees.

De adapter geeft aan dat de verbinding goed tot stand is gekomen (lampjes constant gedimt groen) - Thermostaat lijkt ook prima te werken en is 'functioneel'.

Alleen op het moment dat je de thermostaat hoger zet dan de huidige temperatuur, en de CV dus opdracht geeft om te gaan verhitten. Komt dit signaal blijkbaar ook door bij de CV (want duidelijke KLIK van een relay) - en verschijnt er een Storingscode: F12 op het scherm. (uiteraard is dit de enige foutcode die nergens in een handleiding of online te vinden is, anders dan = neem contact op met een installateur)

Deze melding verdwijnt pas weer op het moment dat je de warmte aanvraag vanuit de thermostaat stopt (stel temperatuur lager in dan huidig) - de storingscode is nu niet meer zichtbaar, maar de ketel werkt ook niet helemaal goed. Zo lijkt hij nu constant te verwarmen en actief te zijn (constant non-stop geluid maakt ie) - op het moment dat ik de CV modus aanpas naar bijv alleen warm-water voor de kraan, word ie vanzelf weer stil.

Vragen:

- Weet iemand welke aansluitingen hiervoor eventueel omgezet dienen te worden in de CV?

- Op de BOSCH EasyControl Adapter, zit een aparte aansluiting voor AAN/UIT protocol, deze heeft 3 poorten, waarvan er 2 gebruikt dienen te worden (NO,NC,COM) - welke 2 zijn de juiste, de handleiding zegt dat COM-NO de default moet zijn. Weet iemand hier meer over?