[elektra] hoe krijg ik 6 kables op zolder netjes ? (naar MK)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
de situatie:

- 6 nieuwe WCD's nu nog losse kabels naar 1 nieuwe CV ruimte (6x inbstallatie draad 2,5mm2, bruin,blauw, aarde)
- linker kant is 1 MK groep en rechter kant is een andere MK groep beide zijn ook in gebruik elders in huis
- ik heb 12 groepen en kan er 2 makkelijk vrij maken.

- PV aparte kabel naar MK (MeterKast) kan eventueel PV verdeler neerleggen
- ik wil 2 "extra" kabels naar zolder trekken, moet kijken of ik dit netjes kan doen, in theorie voorlopig zou dit kunnen, o.a 1 YMVK kabel met 5 aders.

De CV ruimte staat de CV, en wasmachine droger die in de nabije toekomst naar Begane Grond gaan verhuizen (naast de meterkast)

Tijdens de verbouwing van de zolderkamer (isolatie) heb ik diverse nieuwe WCD's aangelegd voor UTP en Elektra, dat zijn dus nu 6 aparte kabels die ik op 1 of andere manier wil bundelen naar 1 kabel (inclusief aarde)

ik heb een aparte gesloten schakelkast (met deurtje) voor MK zekeringen met DinRail, eventueel PV verdeler al wil ik deze liever niet gebruiken voor apparatuur op zolder (reserve dus)
Deze https://www.elektramat.nl...ij-12-modules-250x200-mm/ alleen een 15-18 module variant geloof ik

ik vermoed dat wago-klemmen/wire-nuts niet de juiste weg zijn, en hoewel ik maar 1 fase aansluiting momenteel heb, zit ik er ook niet op te wachten om het huis "weer" te verbouwen als ik overstap naar 3 fase(s).

De vragen:
Op welke manier kan ik nu het beste deze 6 kabels bundelen naar 1 kabel voor een 25A 16A zekerings automaat waarvandaan de "nieuwe" kabel straks direct naar de MK gaat komen.

Op welke manier kan ik de "extra" kabels netjes af monteren ready voor gebruik indien nodig, ik weet bv nog niet of ik 1x 35A hoofdzekering of direct naar 3 fase moet gaan als ik bv een (hybride)Warmtepomp ga overstappen.

kan ik alle aarde kabels bundelen of moet je die apart houden ?

Ik wil dit gewoon netjes afwerken, zodat bij verkoop van mijn huis of zelf indien nodig dat "strak" is .. de zekeringen zijn wellicht niet direct nodig, maar vind het zelf wel prettig.

Tja vanalles

Alle reacties

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-01 11:01
Wat bedoel je met kabels? Zijn 6x 2 of 3 aders of van die witte snoertjes? Misschien wat foto's want echt heel duidelijk is het niet.

Meestal koppel je de WCD aan elkaar en dan heb je in principe maar 1 kabel die dan naar je MK gaan.

Zoals ik het nu lees wil je 4 groepen op zolder? Dan zou je dus 4x 3 aders moeten trekken vanaf je MK.

__/`\__/`\__

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Begrijp ik het zo goed:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- Je wil in de meterkast beneden een enkelfase 25A automaat plaatsen.
- Dan 1 kabel van de meterkast beneden naar een onderverdeler op zolder.
- In de onderverdeler wil je splitsen naar 6 eindgroepen?
   1:  WCD's kant 1
   2:  WCD's kant 2
   3:  PV omvormer
   4:  Wasmachine?
   5:  ? 
   6:  ?

Klopt dat?

Wat voor hoofdaansluiting heb je? Is dat 1x35 of 1x40A?
vso schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:51:
de situatie:
- ik wil 2 "extra" kabels naar zolder trekken, moet kijken of ik dit netjes kan doen, in theorie voorlopig zou dit kunnen, o.a 1 YMVK kabel met 5 aders.
Je kan niet 2 groepen in een 5 aderige kabel stoppen. Allereerst kom je een ader tekort. Daarnaast moeten groepen ten alle tijden strikt gescheiden blijven.
Dat zijn dus nu 6 aparte kabels die ik op 1 of andere manier wil bundelen naar 1 kabel (inclusief aarde)
Dat kan toch gewoon in een lasdoos? Of snap ik de situatie hier niet?
ik vermoed dat wago-klemmen/wire-nuts niet de juiste weg zijn, en hoewel ik maar 1 fase aansluiting momenteel heb, zit ik er ook niet op te wachten om het huis "weer" te verbouwen als ik overstap naar 3 fase(s).
Wago klemmen is niks mis mee. Elk huis zit er vol mee (of een variant erop)

Overstap naar 3-fase heeft maar beperkt invloed op je huisinstallatie, maar als je dat nu van plan bent, kan het wel handig zijn om er vast rekening mee te houden. Heb je een foto van de huidige installatie (meterkast met name)?
De vragen:
Op welke manier kan ik nu het beste deze 6 kabels bundelen naar 1 kabel voor een 25A zekerings automaat waarvandaan de "nieuwe" kabel straks direct naar de MK gaat komen.
Vergeet niet dat je voor een 25A automaat ook 4mm2 kabel nodig hebt. En als je over gaat naar 3-fase, krijg je waarschijnlijk 3x25a hoofdstoppen. Daar achter hoort geen 25A automaat meer. MAximaal 16A.
kan ik alle aarde kabels bundelen of moet je die apart houden ?
Verschillenden groepen mogen niet samenkomen, behalve natuurlijk in de meterkast. Het zij in aparte buizen of door kabels te gebruiken. Losse aderen van verschillende groepen zijn dus niet bundelbaar.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-01 10:25
vso schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:51:
de situatie:

Doe dit maar niet, gewoon even twee aparte kabels gebruiken. De kleuren kloppen niet, het is niet logisch en het is niet conform de NEN 1010.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Mistacal @Noutie @timberleek terechte opmerkingen, OP aangepast (vetgedrukt) maar de vragen ook beantwoord hieronder.

De 6x nieuwe WCD = elk voorzien van aarde/blauw/bruin naar 1 centraal punt op zolder.

betreft de meterkast:
25A moet natuurlijk 16A zijn de meterkast is 1x 35A binnenkomend(stedin) vertakt naar 3 "groepen" met elk 4x 16A schakel apparaat. netjes door een officiele elektromonteur (bedrijf) aangelegd met de nodige aardlek enzv. een"nette meterkast topic waardige installatie, geen gepruts van mij (nog).

Op zolder heb ik 1 aparte kabel van MK direct naar PV(aangelegd door PV installateur) en voor de rest 2 aparte MK groepen (bestaande WCD's) aan weerskanten van de kamer.

De gewenste situatie:
Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/elektrobode/uploads/site/478/PV-verdeler-uitleg.png
alleen geen stopcontacten in plaats daarvan

een kabel(s) van meterkast naar dat kastje op het plaatje
1x 16A groep, waar de 6x WCD op aangesloten word.
1x ??? 3 fase groep + ??? kabel ??? 4mm2? voor toekomstige hybride/warmtepomp

nu is niet de verwachtig dat ik 1 van de nieuwe WCD's volledig belast met 3600W maar het moet wel kunnen zonder dat er brand onstaat. zijn er geen klemmen ofzo die je ipv de WCD die in plaats van de stekkers op bovenstaande foto kan benutten ? waarmee ik netjes alles kan afmonteren ? en zo ja welk kan ik dan het beste gebruiken (wat zoek ik?)

Tja vanalles